LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzittende verzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
BosBBosB

Inzittende verzekering.

Ongelezen bericht door BosBBosB »

Goedemiddag,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, mijn schoonzusje is 2 maanden geleden bij een auto ongeluk om het leven gekomen.

Diegene van wie de auto was had een inzittende verzekering.

Ik vroeg mij af wat we allemaal kunnen claimen bij deze verzekering.

Mijn vriendin en ik konden hierdoor niet op vakantie (helaas geen annulerings verzekering).

Haar vader moest uit het buitenland komen (dus vliegticket gekocht).

Misschien eventuele crematie kosten?

Is het mogelijk deze kosten hierop te verhalen?
Iemand ideeen of advies?

Alvast bedankt,

Bjorn

henk51

Re: Inzittende verzekering.

Ongelezen bericht door henk51 »

Alsnog gecondoleerd met het verlies.
Een auto inzittenden verzekering keert meestal vaste bedragen uit bij overlijden en letsel.Het ligt er nu aan voor welke bedragen de eigenaar verzekerd was.Neem contact op met de verzekerde die heeft de polis en moet ook de schade claimen bij de verzekering maatschappij.Deze keert dan het bedrag uit aan de rechthebbende.Dit had eigenlijk al gebeurd moeten zijn gezien de verlopen tijd van 2 maanden.

gr Henk

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Op een inzittende verzekering kan alleen het verzekerde bedrag worden geclaimd. Het is geen aansprakelijkheidsverzekering waarbij alle schade bij de schuldige geclaimd kan worden. Het is een zgn. sommenverzekering, waarbij een bepaald bedrag verzekerd is. Die keert uit aan de erfgenaam(en). Als niet duidelijk is, wie de erfgenaam is, dan wordt het geld vastgehouden.

Wat is er gebeurd? Wie heeft schuld aan het ongeval?

Vladja

BosBBosB

De erfgenaam is mijn schoonmoeder, zij heeft tot op heden niets gehoord van de verzekering.

Het word dus tijd dat we zelf contact gaan opnemen.

Mijn schoonzusje zat bij iemand achterin de auto. Er is geen schuldige, ze zijn over iets heen gereden en van de weg geraakt.

Alvast bedankt voor de hulp.

vladja

Wanneer de bestuurder een ongeval veroorzaakt dan wel als een inzittende een ongeval meemaakt waarbij geen partij aansprakelijkheid kan worden gesteld dan zal de schade niet kunnen worden verhaald op een WA-verzekering. Dat is hier dus het geval.

Als uw schoonzus geen andere broers of zussen had, dan zijn de beide ouders enig erfgenaam.

Bij een erfenis zonder testament is de erfvolgorde als volgt:
1. echtgnoot/geregistrerd partner en kinderen

als deze er niet zijn dan volgt:
2. ouders, broers en zussen

Dus de erfgenamen in tweede graad zijn:
schoonmoeder, schoonvader (ook al zijde ouders gescheiden) en broers en zussen, en omdat u het over uw schoonzus heeft, dus ook uw echtgenoot (of haar kinderen, als zij niet meer in leven is). De beide ouders hebben altijd recht op een kwart van de erfenis.

Uw schoonmoeder moet een akte van erfrecht laten opstellen, waaruit blijkt wie de erfgenaam(en) zijn. De verzekeringsmaatschappij betaalt niet eerder aan de erfgenaam(en) uit, dan dat die akte overlegd is. Dit is niet telefonische te regelen. Wel kan zij schriftelijk melden bij de maatschappij dat er een akte van erfrecht opgesteld gaat worden, zodat de verzekeringsmaatschappij daarvan een aantekening kan maken en dan tevens over een correspondentie-adres beschikt.
Laatst gewijzigd door vladja op 14 jul 2009 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Was degene van wie de auto was ook de daadwerkelijke bestuurder? want daar kunnen maatschappijen wel eens moeilijk over doen. Als er al een uitkering komt is die bij overlijden veel lager dan zeg maar een blijvende handicap. Niet te min gecondoleerd met het verlies van uw schoonzus.

"geheel off topic maar gaat dit enkel om geld van de maatschappij? om uw eigen onkosten vergoed te krijgen, verdient m.i. geen schoonheidsprijs"

Ronald.

BosBBosB

Het gaat ons om de onkosten, dat loopt natuurlijk in de vele duizende euro's.

De bestuurder van de auto was niet de eigenaar. Ik ga gewoon contact opnemen met de verzekeraar en kijken hoe of wat.

Ze had wel zussen en ook beide ouders nog.

Gelukkig maak ik deze situatie niet dagelijks mee.

vladja

Ik ken de omstandigheden van uw schoonzus niet, maar als de familie de erfenis aanvaardt, aanvaardt zij ook de eventuele schulden. Om dit te voorkomen kunnen alle erfgenamen de erfenis beneficiair aanvaarden. Dit is in 1 keer te regelen in de verklaring van erfrecht als alle "aankomende" erfgenamen dit gelijk in de verklaring van erfrecht door de notaris laten opnemen.

Zo'n verklaring moet ook bij de arrondissementsrechtbank geregistreerd worden, waarvoor griffierecht verschuldigd is (ca 100 euro). Door alle erfgenamen dit in 1 keer te laten doen is er maar 1x griffierecht verschuldigd.

De crematiekosten kunnen op de erfenis in mindering gebracht worden, evenals alle andere schulden (successierechten). Het vliegticket en uw vakantie zijn persoonlijke onkosten hebben niets met de erfenis te maken.

ronald g

Heb net even op internet gezocht, ik heb begrepen dat de bestuurder niet de eigenaar was. In dit geval betaalt de verzekering niet uit, anders dan de wettelijke WAM dekking is de inzittenden verzekering bestuurder gebonden.

vladja

Ronald g,

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Een Inzittendenverzekering is een onderdeel van een motorvoertuigverzekering en is dus niet persoons/bestuurder-gebonden. Ter illustratie:

Voorwaarden inzittendenverzekering van: bijv. Avero

Begripsomschrijvingen

1. verzekerde:

ieder die, daartoe gerechtigd, op een daartoe bestemde zitplaats in het motorrijtuig rijdt of meerijdt, dan wel in- of uitstapt alsmede een ieder die zich – terwijl hij door het motorrijtuig wordt vervoerd, tijdelijk in de nabijheid van het motorrijtuig bevindt in verband met het tanken van brandstof, het schoonmaken van ruiten, het verrichten van noodreparaties of het daarbij behulpzaam zijn of het verlenen van hulp aan slachtoffers na een ongeval waarbij het motorrijtuig betrokken is.

2. motorrijtuig:

het op het polisblad omschreven motorrijtuig.

Er is dus dekking via het motorrijtuig.

ronald g

@Vladja, het komt er dus op neer, in jou optiek dat als ik een voor mijn voertuig een inzittendenverzekering afsluit elke bestuurder van dit voertuig meelift op deze verzekering, durf ik te betwijfelen. Een verzekering als deze gaat op naam van de verzekeringnemer waarvoor deze verzekering geldt. Is dan ook niet kenteken gebonden en ook niet verplicht. Als een andere niet eigenaar de auto bestuurt en veroorzaakt een ongeval, helaas met dodelijke afloop, is die bestuurder aansprakelijk en heeft geen recht op de inzittenden verzekering die de eigenaar heeft afgesloten.

"off topic dat dan weer wel, de schoonzus heeft het leven gelaten, 2 maanden terug en TS wil zijn vakantiegeld terug, eerlijk gezegd, ik hoop dat het nooit betaald wordt"

mar42

Ongelezen bericht door mar42 »

Vladja heeft echt wel gelijk, als een ander in jouw auto rijd en een aanrijding veroorzaakt word deze gewoon vergoed door de verzekering, die op de auto zit.

En dat hij zijn vakantie vergoed wil hebben vind ik wel logisch, dat heeft niks te maken met er een slaatje uit te slaan.

ronald g

@Mart als een ander schade veroorzaakt met jou auto dan wordt dat betaald, maar een inzittenden verzekering is een ander verhaal. Die geldt enkel voor degene die hem afgesloten heeft.

mar42

Die behoort daar ook bij.

vladja

ronald g,

Heb jij dan een inzittenden verzekering die gekoppeld is aan jouw naam? Laat mij dan eens weten waar die afgesloten is. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Als jij zo stellig beweerd dat jouw stelling juist is, moet je toch op z'n minste drie verzekeringsmaatschappijen kunnen noemen waar de inzittende verzekering aan een persoon gekoppeld is en niet aan een auto en een kenteken.

Dus kom maar op!!! Avero van de Achmea groep (toch geen kleine verzekeringsgroep) kan je alvast overslaan.

Zoals al eerder gezegd is een inzittenden verzekering een sommenverzekering. Dat houdt in dat in bepaalde schades een bepaald bedrag vergoed wordt, onafhankelijk van de werkelijk geleden schade. En die som wordt uitgekeerd aan de erfgenamen. Als je dat nog niet eens weet van een inzittenden verzekering, hoe die uitkeert en wat die dekt, kan je misschien beter er maar geen uitspraken over doen. Het risico is groot dat je dan uitkomt bij borrelpraat.

mar42

vladja, die vind hij niet, jij hebt gelijk en is ook geheel duidelijk. :wink:

BosBBosB

Er word gezegd:
"off topic dat dan weer wel, de schoonzus heeft het leven gelaten, 2 maanden terug en TS wil zijn vakantiegeld terug, eerlijk gezegd, ik hoop dat het nooit betaald wordt"

Even voor de duidelijkheid... het gaat niet om het vakantie geld.... Het was gewoon een vraag of die mogelijkheid er was....

vladja

Ronald g weet niet waarover hij praat. Die zit hier een boel onzin te schrijven.

Voor uw vakantie had u een annuleringsverzekering kunnen afsluiten, dan was de reissom terugbetaalt.

Is de rest wel duidelijk?

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

Logisch dat TS het geld van de vakantie wil verhalen op de verzekering. Waar sluiten mensen anders verzekeringen voor af? Zo kan een verzekeringsmaatschappij overal wel onderuit proberen te komen!

Maar de kosten voor de crematie, die krijg je niet terug van welke verzekering dan ook, als alleen maar van een evt. afgesloten begrafenisverzekering. Lomp gezegd, iedereen gaat een keer dood, natuurlijke oorzaak op niet, maakt niet uit, dus betalen moet je toch voor de uitvaart. Bij TS is dit helaas veel te vroeg gebeurd.
Hij kan alleen een evt. schadeloosstelling krijgen voor overlijden, dat heeft te maken met de geleden schade door het overlijden, welke ontstaan is door dat ongeval. Maar als nergens een schuldige aan te wijzen is voor het ongeval, schat ik de kans klein in dat TS een schadeloosstelling ontvangt.....

BosBBosB

Bedankt voor de reactie's ik ben hier een heel stuk mee opgeschoten. Ik ga allerlei info verzamelen en contact opnemen met de verzekerings maatschappij.

Nogmaals dank.

Gr,

Bjorn

Gesloten