Abraham Lincoln :
You can fool some of the people all the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all the time.
Worldticketcenter zal het bedrog wel incalculeren en ondanks hun aanlokkelijke slogan "voordelige vliegvakanties, al meer dan 25 jaar" spoedig met een nieuwe merknaam op komen dragen, zodra de kans op een googlehit met WTC+klachten (of erger) steeds groter wordt.
Ook ik ben erin getuind. Tijdens het boekingsproces van een retourticket Bogota werd ik plotseling geconfronteerd met extra kosten die niet waren aangekondigd, een zogenaamde "Customer Service Charge" van 65 Euro. Ik had nog niet betaald, en omdat ik mezelf bedrogen voelde ben ik nog tijdens het boeken gaan rondshoppen op internet over de vraag of dit de gewone gang van zaken was. Het bleek van niet, zodat ik uiteindelijk op Ebookers.nl eenzelfde ticket voor betere voorwaarden, ie. goedkoper kon bestellen. Echter, de transactie bij WTC bleek ondertussen op de andere internetsessie zonder dat ik mij ervan bewust was een ongevraagde boeking te hebben veroorzaakt. Pas de volgende dag zag ik dat er emails naar mij gestuurd waren met de mededeling dat mijn betaling niet was afgerond en het "gereserveerde" ticket alsnog moest betalen. Onmiddelijk hierover gebeld, maar WTC beweert nu ook schriftelijk: "Deze reservering is als geldig bij ons binnengekomen". Ogenblikkelijk werden mij reserveringskosten en annuleringskosten in rekening gebracht twv. 50 Euro, die ook nog binnen één dag betaald moesten worden. Het had ook erger gekund, maar juist dit is het beangstigendste.
Ik voel mij ernstig in mijn rechtsgevoel aangetast, maar juridisch advies leerde mij al snel dat de wet nog niet de beoogde bescherming biedt: "Helaas is het niet mogelijk op grond van Colportagewet of Wet Koop op Afstand te annuleren. In die wet staat een uitzondering op het annuleringsrecht specifiek voor vervoer of verblijf gedurende een bepaalde periode."
Maar wat als - zoals hier - sprake is van misleiding en extra facturering achteraf? Mijn eerste klacht werd onmiddelijk afgehandeld, zodat deze weg vooralsnog geen uitstel geeft om eerst even orde op zaken te stellen en het geval te bestuderen. Ik moet binnen twee dagen betalen. Toch weet ik inmiddels dat ook de Stichting Reclame Code hier een mening over heeft:
http://www.reclamecode.nl/adverteerder/ ... euwsID=398
Een soortgelijke klacht leidde hier tot een reprimande waarin werd verwezen naar de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR art. III onder 1) die oa. door ANVR-leden dient te worden gerespecteerd: "[...] dat aanbieders (van reisdiensten) zijn gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen, inclusief de hen op het moment van publicatie bekende vaste onvermijdbare kosten[...] De door adverteerders in rekening gebrachte 'Customer service charge' moet tot de vaste onvermijdbare bijkomende kosten worden gerekend en dient daarom reeds te zijn inbegrepen in de op de websitepagina 'Tarieven' getoonde prijsberekening. Nu dit niet het geval is, is de reclame-uiting op het punt van de 'Customer service charge' in strijd met de genoemde bepaling uit de RR."
Maar WTC is geen lid van ANVR, ook al stelt het bedrijf heel listig in de statuten: "
indien de touroperator lid is van de A.N.V.R., zijn de A.N.V.R. voorwaarden van toepassing." Eindelijk iets wat we al wisten!
Ik zal nog éénmaal WTC tot rede proberen te brengen, onder het motto 'Eerlijk duurt het langst'. Want ook hier is WTC voor gewaarschuwd:
"Aangezien de Commissie eerder heeft geoordeeld dat de reclame-uiting van adverteerder [...] in strijd is met artikel III onder 1 RR [...] heeft zij besloten de onderhavige uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen."