LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair boeking foute boeking

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Arokh
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:43

Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Arokh »

hallo,
allereerst wil ik melden dat ik meermalen met Ryanair gevlogen heb, en eerlijk gezegd met redelijke tevredenheid (er loopt nog een procedure over een geannulleerd ticket vanuit RA welke niet vergoed werd, maar alla).

Ook weet ik dat ik zelf een beetje onvoorzichtig ben geweest en ik mij dus de kosten maar op de hals haal.

Toch wil ik polsen hoe jullie over het volgende denken, want ik vind het een dikke vette misstand van Ryanair.

Ik wilde een vlucht inboeken van Londen naar Eindhoven. Hiervoor heb ik meerdere vensters openstaan (easyjet, ryanair, atp, nog een ryanair) om verschillende data en tijden te kunnen checken.

Ik besluit op een zeker moment een boeking te maken en begin met invullen. Toch check ik in een ander venster nog even een vluchtprijs voor 1 dag later, ook bij ryanair. Deze vlucht bleek te duur, dus wilde ik hem niet hebben, en ging ik verder met het afmaken van mijn gewenste boeking. In de pagina's stonden de juiste data voor vlucht en prijs.

Ik maak de boeking af, vul creditcard in etc. en pas bij confirmatie die daarop volgt krijg ik te zien dat Ryanair de verkeerde boeking heeft gemaakt. Ze heeft namenlijk de data die het laatst zijn opgevraagd (via ander venster) genomen, maar mij hiervan niet op de hoogte gesteld.

In mijn ogen is deze boeking dus ongeldig, omdat ik deze vlucht niet geboekt heb, maar een andere. Mijn credit card maatschappij vertelde mij dat ik contact met Ryanair zelf op moest nemen, maar omdat ze telefonisch onbereikbaar zijn (heb 3 nummer een keer of 50 geprobeerd) en ik nergens een emailadres kan vinden heb ik ze nooit bereikt.

Men kan mijn geld niet terugboeken (aldus Visa) omdat ik eerst Ryanair in de gelegenheid (eventueel via Visa) moet stellen te reageren, maar mijn vlucht is al over een week. Het gaat me via de officiele klachtenprocedure niet lukken de vlucht te wijzigen.

Het wijzigen van de vlucht (in je boeking zelf) is trouwens nog duurder dan een nieuw ticket kopen, dus ik heb maar een nieuw extra ticket gekocht, en de 125 euro die ik erop verlies is dan maar jammer.

Wat vinden jullie ervan en weten jullie een instantie waar ik een klacht in kan dienen over dit feit? (ik kan natuurlijk niet makkelijk bewijzen dat ik niet per ongeluk de verkeerde datum heb ingeboekt, zij zullen zeggen dat ik een fout heb gemaakt, ik kan hooguit laten zien dat deze fout echt in de site zit)

Dr Bob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2009 13:42

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Dr Bob »

Arokh,

Das behoorlijk irritant zeg.
Maar komt is er niet voordat je definitief boekt een scherm waarom alle info nogmaals wordt vermeld alvorens je "echt" akkoord gaat met de boeking?

Het wordt anders heboorlijk moeilijk om aan te tonen hoe je het een en ander hebt laten verlopen, of heb je printscreens etc?

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door A.Storm »

dat lijkt me heeeeeeeeeeeeel vervelend!

komt het omdat je meerdere vensters open had staan ?

ik kan anders niet bedenken waar het fout had kunnen gaan.

verder onderschrijf ik de reaktie van dr. Bob, je had toch ergens moeten kunnen zien staan waar je accoord mee ging?
Was dat idd de vluchten die je had geselecteerd?
Want dáár had je ook een printscreen van kunnen saven..

of ging het je te snel?

ik snap eerlijk niet zo goed waar het fout ging...

Arokh
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:43

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Arokh »

nou, natuurlijk zou een printscreen handig zijn, maar ik boek denk ik een stuk of 20 vluchten per jaar, en dan ga je er toch wat anders mee om omdat het eigenlijk niet meer eng of vreemd is. Ik zat ik het laatste scherm met de prijzen, en die klopte nog, dus toen ik akkoord ging, kreeg ik daarna pas te zien dat het niet goed was.

Ik kan alleen natuurlijk niets bewijzen, maar mede daarom heb ik deze post aangemaakt, zodat het niet een ander overkomt. Boek pas als je zeker weet welke vlucht je wilt hebben, en als je iets anders wilt checken, doe alles is hetzelfde scherm :-)

Ik denk in het vervolg wat vaker een printscreen te maken, maar in denk ook dan dat ik er niet zoveel mee opschiet eigenlijk. Want wie zegt dat dat printscreen wel dezelfde boeking is als waar je op OK klikt...

Rayser76
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2009 01:11

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Rayser76 »

Joh, ik maak zo'n 2 uur geleden hetzelfde mee, ik ben er nog beduust van dat dit mij gebeurd, boek ook meerdere malen per jaar tickets, ook met Ryanair. Heb ze direct gebeld maar ze zijn gesloten, morgen weer proberen. Wel vreemd dit soort geintjes met internet techniek. Ik had 2 schermpjes open staan van Ryanair waarop ik 2 verschillende data aan het checken was. Zie ik op de bevestiging staan dat het de verkeerde data betreft. Probeer nu via de site te herboeken maar dat kost zwaar geld. Terwijl het retourvlucht, een week later voor dezelfde retourprijs op de site staat. Ik hoop morgen maar op klantvriendelijkheid van Ryanair. Ik geloof dat annuleren van een dienst op afstand bij internet verkoop niet opgaat las ik op internet, helaas.

Ik probeer nog even te laten weten hoe dit afloopt want dit is erg vreemd en komt wellicht meer mensen voor die meerdere schermen open hebben staan. :roll:

Wellicht nog iemand ervaring met deze misstanden en hoe Ryanair dan handelt, zijn ze klantgericht en bereid om te wisselen of helemaal niet?

Arokh
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:43

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Arokh »

hoi,

Ryanair is en bleef bij mij onbereikbaar. Uiteindelijk heb i maar de boeking gelaten zoals hij was, omdat ook mijn creditcard maatschappij niet wilde helpen.
Ik vind dat er in dit geval een afschrijving van mijn credit card is gedaan die ik niet heb goedgekeurt, maar de credit card mensen stelden mij dit voor:

je kunt een klachtenformulier aanvragen, invullen en opsturen (NADAT je ryanair hebt gesproken, en die kreeg ik dus niet te pakken)
vervolgens gingen ze zelf contact opnemen met ryanair, maar ze waarschuwden mij: als Ryanair vond dat ik moest betalen bleef de betaling staan, ongeacht wat ik vond.

Rest mij dus naar de politioe te gaan wegens creditcard fraude (reele optie) maar ondertussen is de vlucht al lang en breed geweest, en heb ik mijn reis zo gepland dat ik er toch gebruik van kon maken.

het zou mij ongeveer 80 euro extra hebben gekost een nieuwe (correcte) clucht te boeken, het veranderen van data etc. zou mij geloof ik 120 euro gekost hebben...

Hoe is het bij jou afgelopen?

Rayser76
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2009 01:11

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Rayser76 »

Ik heb hen gebeld en kreeg een service center aan de lijn, zij mocht natuurlijk niets toezeggen en vertelde mij dat zij niet het recht had om de tarieven die je online ziet te gebruiken voor het herboeken van een vlucht. Dit is toch echt gelklopperij, met zo'n verhaal komen dat valt toch juridisch aant evechten??? Het zou mij dus voor 4 personen zo'n 350 Euro kosten. Kan dus beter herboeken.

Wat mij opviel is dat ik het probleem maar 1x uit hoefde te leggen en dat zij dit scheen te begrijpen. Ik verwacht dus wel dat dit een bekend probleem bij hen is aangezien het toch niet voor de hand liggend is deze zaken.

Zij gaf mij het advies om een klacht per fax te versturen aan Ryanair, wat ik ook gedaan heb. Zij vertelde mij dat Ryanair hier binnen 7 dagen op zou antwoorden. Fax is aangekomen bij hen volgens het sendreport van de fax en vandaag(7/9/09) verloopt die termijn, ik wacht dus nog even af.

Ik hoop op een beetje klantvriendelijkhied van Ryanair om deze vlucht om te boeken tegen 0,- Euro meer kosten al is dat een beetje valse hoop, Ryanair kenende. De prijzen op het inernet zijn immers nog steeds hetzelfde als het weekend dat we aanvankelijk wilden boeken.

Wordt vervolgd...

Iamviking
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2011 09:17

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Iamviking »

Hallo,

Kan iemand zeggen hoe dit bij jullie afgelopen is? Hebben jullie kunnen annuleren? ik weet dat deze berichten van 2009 zijn, maar ik zou willen weten wat ik kan doen!! Alvast bedankt!

Ik heb gisteren het zelfde meegemaakt. Ik wil een vlucht boeken tussen Chaleroi en Rygge. Ik vul alle gegevens in tot aan de creditcard gegevens. Dan stel ik vast, dat ze 24 euro administratiekosten aanrekenen voor die vlucht. Ik wil weten of ze dit ook aanrekenen als ik een week vroeger boek, dus ik open een tweede tabblad in mijn browser en vul allemaal valse gegevens in om de uiteindelijke prijs te laten berekenen. Ik stel vast dat de prijs daar inderdaad ook met 24 euro administratie is, dus ik ga terug naar mijn eerste tabblad en vul daar dus verder mijn creditkaart gegevens in en boek. Ik heb nog extra gechecked of alles goed stond, en dat was ook zo, maar nee, blijkbaar onthoudt de website enkel de gegevens die je het laatst hebt ingevuld...de valse dus; ik kreeg dus de bevestiging van de verkeerde vlucht, met de valse gegevens en een week te vroeg!!! Een waardelose vlucht dus, die als ik ze zou willen aanpassen duurder komt te staan dan opnieuw te boeken. Wat ik dus ook nu gedaan heb.

Nu was het gisteren al te laat om contact op te nemen met het callcenter van ryanair. Maar ik ben aan het twijfel om zelfs een poging te doen. Het Belgisch callcenter, kost 1 tot 1,5 euro/min, als ze mij daar 15 min aan het lijntje houden ben ik veel geld kwijt en sta ik waarschijnlijk geen stap verder.

Ik zou nu kunnen gaan klagen over de service van ryanair, maar ik had tot nu toe alleen maar goede ervaringen met hen, en dit is eigenlijk de prijs die ik betaal voor het vliegen met een very low cost maatschappij! Alles is extra! Dit grapje zal me in totaal 120 euro gaan kosten. :(

Alvast bedankt!!
Iamviking

Arokh
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:43

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Arokh »

aargh, ik kan me er echt weer kwaad om maken. Het is bij mij totaal niet opgelost nee, Ryanair laat je honderd procent stikken. Ik vind dat dit erg lijkt op oplichting. Omdat op je scherm alle data en kosten vermeld staan, en 1 seconde later blijkt dat ze iets anders inboeken.

In ieder geval help het niet om te kragen bij Ryanair, en een helpdesk al helemaal niet. Je zou hooguit je creditcard maatschappij kunnen bellen en melden dat Ryanair zonder je toestemming die vlucht geboekt heeft (je hebt immers niet gevraagd om die vlucht) Ik denk niet dat je er iets mee opschiet, omdat mijn maatschappij daar ook niet aan mee wilde werken, maar andere dingen weet ik niet.

Heb je trouwens niet ergens het recht om binnen zoveel dagen af te zien van een aankoop? Bij producten geldt dat, bij verzekeringen etc. waarom niet bij lvuchten? Ik denk dat je het recht hebt tegenwoordig om je vlucht te annuleren als blijkt dat je hem niet wilt hebben. misschien kun je dit informaren bij de rechtswinkel oid...

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door smilie »

Als IT-er, 'zie' ik al waar het fout gaat bij de Ryanair :(
Namelijk, website (Ryanair in dit geval) bewaard bepaalde gegevens op je lokale PC (dit is normaal). Echter, daar je een en dezelfde programma (browser) gebruikt, worden er in een en dezelfde bestand deze gegevens bewaard. Als je dus in tabblad (scherm) 1 tot stap 3 van 4 bent gekomen en dan in tabblad (scherm) 2 andere gegevens opvraagt - worden er in dat bestandje laatste bewerkte gegevens opgeslagen. Als je dan op tabblad (scherm) 1 doorgaat - worden laatst bewaarde gegevens verwerkt (van tabblad / scherm 2 dus).

Ja, zeer vervelend. Als techneut weet ik niet zo 1-2-3 of er iets aan te doen is in dit geval (technisch gezien). Wellicht dat dit te voorkomen is, zodra er tweede 'sessie' begint om melding te geven en alles te wissen en zodanig gebruiker te 'dwingen' helemaal opnieuw te beginnen.

Ik vind wel 'krom' van Ryanair dat ze hierin niet in mee willen werken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door GJvdZ »

smilie schreef:Als IT-er, 'zie' ik al waar het fout gaat bij de Ryanair :(
Namelijk, website (Ryanair in dit geval) bewaard bepaalde gegevens op je lokale PC (dit is normaal). Echter, daar je een en dezelfde programma (browser) gebruikt, worden er in een en dezelfde bestand deze gegevens bewaard. Als je dus in tabblad (scherm) 1 tot stap 3 van 4 bent gekomen en dan in tabblad (scherm) 2 andere gegevens opvraagt - worden er in dat bestandje laatste bewerkte gegevens opgeslagen. Als je dan op tabblad (scherm) 1 doorgaat - worden laatst bewaarde gegevens verwerkt (van tabblad / scherm 2 dus).

Ja, zeer vervelend. Als techneut weet ik niet zo 1-2-3 of er iets aan te doen is in dit geval (technisch gezien). Wellicht dat dit te voorkomen is, zodra er tweede 'sessie' begint om melding te geven en alles te wissen en zodanig gebruiker te 'dwingen' helemaal opnieuw te beginnen.

Ik vind wel 'krom' van Ryanair dat ze hierin niet in mee willen werken.
Je zou dit kunnen omzeilen door 2 verschillende browsers te gebruiken: 1 om de prijzen te zoeken (met dus vele tabs open) en een andere om de daadwerkelijke boeking te maken. Als het om lokaal opgeslagen informatie gaat moet dit werken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Arokh schreef: Heb je trouwens niet ergens het recht om binnen zoveel dagen af te zien van een aankoop? Bij producten geldt dat, bij verzekeringen etc. waarom niet bij lvuchten? Ik denk dat je het recht hebt tegenwoordig om je vlucht te annuleren als blijkt dat je hem niet wilt hebben. misschien kun je dit informaren bij de rechtswinkel oid...
Helaas zijn reizen welke via internet geboekt worden een van de uitsluitingen van de wet kopen op afstand.

Verder zou je eens kunnen informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn al ben ik bang dat het lastig zal zijn een en ander aan te tonen.

Iamviking
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2011 09:17

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Iamviking »

Inderdaad, deze verkeerde boeking is volledig te wijten aan de manier waarop de Ryanair website de boekingen technisch behandelt. MAAR ik boek regelmatig hotel etc online, en vergelijk vaak ook prijzen op dezelfde manier en tot op heden heb ik nog nooit meegemaakt dat een boeking fout geregistreerd was. Het probleem is dus technisch gezien wel te omzeilen, en vermits ik blijkbaar niet de enigste ben die dit voor heb, zal Ryanair ook wel op de hoogte zijn van dit probleem. Destemeer dat er in hun FAQ staat dat bij voorkeur geen tweemaal een aanvraag tegelijk mag gebeuren, maar ik denk ni dat veel mensen heel de FAQ gaan raadplegen als ze een vlucht willen boeken. Ik ben er van overtuigt dat Ryanair dit probleem bewust niet oplost, of zelfs expres zo ontworpen heeft om op die manier extra inkomsten te verkrijgen, want refunds geven ze niet, ook al is deze boeking niet bewust gedaan, en indien je toch wil wijzigen rekenen ze zwaar door... Bovendien ben ik er 100% zeker van dat op het ogenblik dat ik mijn creditcards gegevens heb ingevuld in het juiste tabblad, er wel degelijk de juiste vluchtgegevens in de rechter kolom stonden(ook te verwachten want de pagina is nooit herladen) Dus ook wanneer ik op bevestigen heb gedrukt voor het boeken. Het is pas na het bevestigen dat de pagina herladen wordt en je dan pas kan zien of de boeking juist of fout verlopen is maar dan is de boeking dus al gebeurt. Moesten ze hier nog een extra overzicht geven van de boeking en een extra bevestiging zouden vragen dan zouden veel mensen e fout opmerken.

Al bij al mag ik nog blij zijn dat deze "fout" mij maar 120€ gaat kosten, op het internet heb ik reeds andere dupeerden gevonden die veel meer geld kwijt zijn ( tot 900 €). Ik had het geluk dat ik maar voor 2 mensen boekte, en dat de vlucht een week eerder ook nog goedkoop was, maar mits de nodige pech kon er op die vlucht evengoed enkel plaatsen van 199€ het stuk vrij zijn en dan was ik ettelijke honderden euro's kwijt.

Ik maak me weinig illusies, het geld ben ik kwijt, en ik heb geen zin om nog honderd € te spenderen aan het contacteren van Ryanair. Het valt toch op dat Ryanair enkel te contacteren val via peperdure nummers! Zo schrik je natuurlijk heel veel gedupeerden af, en aan diegene die wel de moeite nemen om te reklameren, verdienen ze nog grof geld! Tweemaal kassa, kassa dus voor Ryanair.

Ik ben ook vere van jurist, dus ik heb ook geen enkel idee of ik iets kan hard maken. Maar ik geef toch niet op! Al is het maar om het gevoel van onrecht te kunnen sussen. Is er iemand die meer weet van recht, en dan voornamelijk over de aankoop van vliegtuig tickets op europees niveau?

Veel sterkte aan iedereen die hier de dupe van is!

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door smilie »

Je zou eventueel contact kunnen opnemen met mensen van ICT Recht. Ze hebben veel ervaring op deze gebied en wellicht kunnen je e.e.a. vertellen over manier van de werking van de website. Ik weet dat ze vaak te maken hebben met algemene voorwaarden op de verschillende websites e.d.

Succes in iedere geval ;-)

Arokh
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2009 16:43

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Arokh »

sorry dat ik hem nog even naar boven bump, maar in de voorwaarden van AIRASIA (geweldige Maleisische maatschappij) kwam ik deze passage tegen:
• DO NOT attempt to open Multi-TABs (under the same browser) to search for fares as it may 'confuse' you during the booking process. You may end up with the WRONG travel date.
ze hebben het erover dat het mij kan 'confusen', maar misschien hinten ze hier wel een beetje op hetzelfde probleem als dat wij hebben gehad

Svdm33
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:54

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Svdm33 »

Ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan na het boeken van een vlucht voor 4 personen. Blijkbaar heeft Ryanair nog altijd geen oplossing gevonden.

Ik heb ze telefonisch gesproken en het enige wat ik daarop terug krijg is dat annuleren niet mogelijk is. Geen inhoudelijk antwoord en dus ook nog geen manier gevonden om het probleem recht te zetten.

Al met al slechte reclame & niet fair van Ryanair.

Heeft er al iemand succes gehad met het terug vorderen via de Mastercard of het verhalen op de annuleringsverzekering?
Andere tips?

Dank & Groet,
Stefan

troyair
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:16

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door troyair »

Laat dit dan maar een les zijn voor iedereen die dit leest:
( en dan bedoel ik dat absoluut NIET negatief of persoonlijk )
Maar niemand behalve Ryanair die dit vergoed of uitkeerd.
Officieel gezien heb je namelijk een geoorloofde transactie uitgevoerd.
Als je meerdere browsers open hebt staan van 1 website, pakt het systeem automatisch de gegevens van de laatste browser.
( Cookies en dergelijke )
Sommige sites gebruiken een iets geavanceerder systeem waardoor dit probleem zich niet voort doet of waarbij je automatisch een foutmelding krijgt, echter de meeste booking sites hebben dat niet en maken gebruik van een primitief systeem.

Betaling betwisten bij de CC maatschappij heeft geen zin omdat het een vorm van nalatigheid is geweest.
Reis/annuleringsverzekering is in dit geval niet van toepassing vanwege dezelfde reden. Je kan hooguit hopen op coullance vanuit Ryanair.... maar die is meestal ver te zoeken.

Succes :!:

Ans Kraag
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jul 2012 16:58

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door Ans Kraag »

Wij hebben als gezin ook meerdere malen met Ryanair gevlogen vanaf eindhoven en weeze, wij vinden het geweldig.

Ik vind de site die ze hebben aangepast laatst veel onprettiger, het lezen je online inchekken. Geen verbetering vinden wij :roll:

Maar verder is Ryanair toch een fijne maatschappij, tegen wel lage prijzen.

mvg

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me lastig om aan te tonen dat je niet gewoon zelf een foute boeking hebt gedaan
ik geef je dus weinig kans

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ryanair boeking foute boeking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Verder zou je eens kunnen informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn al ben ik bang dat het lastig zal zijn een en ander aan te tonen.
Dit is iets dat mij juist bij uitstek eenvoudig lijkt aan te tonen. De oorzaak van foute boekingen lijkt in het computerprogrammatuur van Ryanair te zitten. Dit lijkt mij ook een zaak bij uitstek geschikt om collectief te voeren.

Gesloten