LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ik ben nu 10 weken onderweg.
vaak lichte hoofdpijn, licht afwezig en duf, sochtends nemen geeft meer bijwerkingen dan savonds nemen. Moe, zweten, vind het wat op paroxetine lijken. Veel tandentikken en kaken bewegen en kaakspanning. Onverschilliger en socialer geworden, praat soms makkelijker en langer in gesprekken.

Ik ga er nog een paar weken mee door zo. Daarna misschien afbouwen van 15 mg naar 10 mg, kijken of dat beter is, maar denk het niet, denk dat de depressie dan iets erger wordt.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

na wat mindere dagen had ik vandaag gewoon een super goede en blije dag, vanmorgen dus voor 3 maand de 15mg pillen besteld en gekregen, hoef ik ook die 10mg´s niet meer de breken en klikken steeds, ze flippen alle kanten uit dan, lijkt wel dat spel vlooien van heel vroeger met die kleine plastic centen die je klikt en op een bakje richt, soms hier in huis.

saradepara
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door saradepara »

hoi, ik heb vandaag mijn 8ste dag lexapro geslikt (5 mg). Vanaf dag 1 heb ik last van duizeligheid, geeuwen, sufheid en extremere angsten/emoties. Ik heb dan ook een angst en paniek stoornis...dus op zich redelijk logisch, gezien ik die pillen doodeng vind.
Sinds zondag heb ik 's ochtends last van diarree (gewoon maar een keer of 3, maar wel raar), sorry voor het onsmakelijke onderwerp. Ik weet dat het bij de bijwerkingen staat en vaak voorkomt....maar ik vind het raar dat ik dit pas na een paar dagen slikken kreeg....

Ik dacht na 3 dagen het ergste gehad te hebben, maar ben bang dat het misschien nog erger zou kunnen worden. Ik ben vooral bang voor het overgeven...ik heb dat nog niet gehad...maar het is de enige bijwerking waar ik echt doodsbang voor ben. Hebben jullie hier ervaring mee?

En wanneer weet je welke bijwerkingen je wel en niet gaat krijgen....?

groetjes, sara

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ja, hier ook, 2 dagen diaree, na 3 dagen. Bijwerkingen worden steeds erger, vooral heel moe zijn, willen liggen, idiotige geeuw buien. is de prijs die je er voor betaald, ik zie het maar zo, een longpatent heeft als nood zijn zuurstoffles wat onhandig is maar wel noodzakelijk en wat wat lucht geeft, ik hem mijn lexapro wat de nodige ellende mee brengt. maar het werkt als een tiet zoals ze in ons dialect zeggen. paroxetine met een vleugje effexor zo iets. maar je bent er veel meer bij en veel minder vaag afwezig en onwerkelijk, kan mijn vreemde nare verwilderde blik in mijn ogen in de spiegel nog goed herrinderen van die effexor. En dat vreselijke zweten van die seroxat, deed ook vage fantasievolle dingen toen, ben hierop heel nuchter en bij de pinken bij alles, scherp. Scherpe blik, helder zicht op alles. De dikke 2 maand super moe zijn maakt nu plaats voor heel veel energie, ben elke dag om 6 uur stipt fris wakker. Denk wel dat lexapro plus lui leven je lam maakt, en lexapro met heel veel bewegen je heel veel energie geeft, zou verplicht moeten worden er bij te doen, maar ja, als je je er niet naar voelt wel vreselijk vreselijk moeilijk je er toe te zetten, zelfs douchen kan echt een opgave worden.

veel sterkte komende weken.

patty205
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:31

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door patty205 »

Hallo allen,

Ik ben een nieuw lid en ik heb een vraag. Ik gebruik nu Lexapro 30 mg per dag 2,5 jaar en ik ben er ruim 16 kilo van aangekomen. Heeft iemand daar ook last vast??
Ik ga nu afbouwen. van 30 mg pd naar 25 mg pd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ben 6 tot 8 kilo afgevallen er mee in 6 weken tijd, en verwacht nog 22 tot 25 kg er mee af te vallen komende 10 maanden.

maar er zijn heel veel mensen die er mee aankomen als een gek, niet normaal bij sommigen

geniet
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2009 03:56

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door geniet »

he lexapro slikkers,

ik ben nu een half jaar aan die pillen 10 mg..en nu heeft de psijchiater me uitgeschreven omdat ik niet reageerde (werd een beetje gek van dat praten..gedragstherapie met een andere sycholoog)..dus nu heb ik geen medicijnen al bijna twee weken en ik ben zo duizelig..echt ik word er zo beroerd van..heeft iemand hier ook last van? toen ik begon vond ik het een beetje engt want ik geloof in de kracht van me geest..maar aangezien ik al vier dagen ofzo niet had geslapen en gek werd moest ik wel..me angsten zijn weg..maar heel veel dingen ook..eerst kon ik echt ontroerd raken van alle kleine dingetjes..een vogeltje dat vliegt, de wind die door de bomen waait gaam maar door..dat heb ik helemaal niet m,eeer... eigenlijk vind ik dat wel een beetje jammer? ik vind dit ook ecght niet fijn..ik heb het idee dat mijn kracht in mijn angsten liggen...daar ligt m,ijn gevoel..heeft iemand hier nog meer twijfels over of de medicijnen eigenlijk wel goed voor je zijn?
xx mij

geniet
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2009 03:56

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door geniet »

veel mensen hebben het over heel boos worden en veel stemmingswisselingen.. ik ben sinds lange tijd geleden weer es boos verdrietig en melig geweest in een halve dag..!!heerlijk..het enige wat ik heb geleerd en heb gehad aan die medicijnen is mkijn emoties te koesteren..het maakt mij tot wie ik ben en het hoort bijme ..en het maakt het toch allemaal wat spannender..ik vind dat veel fijner..als ik iets naars meemaakte..beleefde ik het zo objectief dat het me bijna nietr aanging..en dat vind ik wel raar..ik ben blij dat ik wat meer temperament heb..en als mensen dat erg vinden dan rotten ze lekker op toch? :D

ik vraag me af of meer mensen deze ervaringen hebben?
(tuurlijk heeft het me wel geholpen uiteiendelihjk,maar moet er niet aan denken jaren zo vlak te leven)

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

uj °°

ik word opgefokt van lexapro, en ga af en toe flink tekeer tegen mensen, prima spul en ik stop er pas mee als het niet meer werkt. Maar tegen die tijd is er de drievoudige anti depr., er wordt al jaren onderzoek naar gedaan en kan elk moment, waarschijnlijk met een jaar, op de markt komen, deze werkt op adrenaline, serotonine en dopamine, alledrie de stoffen, waardoor je veel minder bijwerkingen hebt, dit medicijn zal ook een ad van de nieuwe generatie genoemd gaan worden en dan zijn we van de huidige halfslachtige medicijnen af, de ssri´s.

kokaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2009 17:50

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door kokaatje »

Hoi allemaal,

Ik gebruik lexapro nu ongeveer 6 maanden en 20 mg per dag.
En ik ben er erg tevreden over alleen de laatste 2, 3 weken kan ik bijna niet slapen en als ik slaap ben ik zo onrustig dat als ik wakker word ik nog steeds dood moe ben. Met als toppunt gisternacht ik werd midden in de nacht wakker zwetend, onrustig en ontzettend bang. Ik kon mijn gedachten niet meer onder controle houden en ik had een koortsachtig gevoel. Nou is mijn vraag heeft iemand hier ook wel eens last van en wat kan je er tegen doen? Ow en heeft iemand ook zo'n last van vreetbuien (ik heb het vooral met zoetigheid). Ik word er gek van!

groetjes

Robert1960
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2008 19:01

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Robert1960 »

Hallo allemaal, ik lees hier best veel verschillende ervaringen. Ik gebruik Lexapro nu 8 weken, totaal geen bijwerkingen maar ook maar een minimale werking. Voel me wel wat rustiger en kan beter alleen thuis zijn. Maar dit kan ook komen omdat ik een vervelend-winter achter de rug heb. Op het werk een mega-invoerklus omdat we op een nieuw computerregistratiesysteem overgestapt zijn en de weekenden niks te doen omdat mijn hobby modelvliegen is en je hier per definitie goed weer voor nodig heb. Nu het voorjaar/zomer is is het letterlijk en figuurlijk wat zonniger. Maar vijf jaar geleden leefde ik gigantisch op van Citalopram. Helaas heeft dat maar tussen de twee en drie jaar gewerkt. Ik hoop dat de Lexapro de komende weken nog wat meer gaat doen en anders mag ik van de psychiater van 10 naar 20 mg overstappen. Ik ben benieuwd.

Lalo79
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2009 17:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Lalo79 »

Hallo allemaal!

Ik heb Lexapro voorgeschreven gekregen voor zware depressie en paniekaanvallen. De eerste week 5 mg per dag. Vervolgens 10 mg per dag.

Ik ben op de derde dag en ik merk alleen wat van de bijwerkingen. Ik ben een beetje misselijk en duizelig. De eerste 4 uur ofzo na gebruik ben ik echt heel moe, veel gapen en daarna wordt ik wordt ik een beetje rusteloos, kan niet goed stil zitten. En 's avonds kom ik niet goed in slaap en word diverse malen per nacht wakker, kan niet goed doorslapen dus. Ook voelt het een beetje raar in mijn hoofd. Kan het niet goed onder woorden brengen... net alsof er op gedrukt wordt.
En zweten, veel zweten... Maar al met al valt het reuze mee, gelukkig.

Ik zat/zit echt in een uitichtloze situatie maar nadat ik toevallig op dit forum was terecht gekomen en de ervaringen van de mensen heb gelezen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de huisarts gegaan. Ik vond het heel moeilijk maar ben zo blij dat ik het heb gedaan. Ik kon/kan zo echt niet verder, mijn leven moet veranderen en ik heb goede hoop dat Lexapro hierbij kan helpen zodat ik over een half jaar à een jaar weer zin in het leven heb.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Happy Frog »

januari begonnen met citalopram, en na 8 weken overgestapt op escitalopram.

merk er niet echt heel veel van, iets zorgelozer. verder geen nieuws, ik ga er nog een tijd mee door.

Leoniexie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2009 11:57

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Leoniexie »

Hallo allemaal,

Ook ik ben een trouwe gebruiker van Escitalopram. Ik ben sinds 5 weken aan het slikken omdat ik erg veel last kreeg van angsten en paniekaanvallen. Zit sinds februari thuis met een burn out dus was helemaal op. Die angsten kon ik niet meer zo goed in bedwang houden dus leek me dit een goede stap.
De eerste twee weken vielen reuze mee maar had wel last met autorijden. Dat dus maar even niet gedaan. Ik merk alleen nu dat ik steeds banger wordt. De dokter heeft mij wel aangegeven dat de pillen daarvoor kunnen zorgen maar in al mijn angsten word ik alleen nog maar banger. Heeft iemand hier ook last van gehad?

Ik hoor het graag,

Groetjes

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Dat herken ik wel.. Bij mij is het heel wisselend.. Maar de lijn is stijgend en dat is denk ik hetgeen je in je achterhoofd moet houden.

Wat ik me afvraag hoe het bij jullie zit met:

Piekeren over stoppen? Zelf denk ik heel snel als het even goed gaat, ik kan wel zonder.. Hoe handelen jullie met dit probleem?

Kaat58
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2009 20:32

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Kaat58 »

Hallo allemaal.
ik gebruik sinds 2 weken lexapro. Wanneer kan je ze het beste innemen, s'morgens of sávonds? Ik neem ze nu voor het slapen gaan in maar kom slecht in slaap, en slaap slecht door.

groetjes Kaat

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Dat is voor iedereen verschillend.. Ik vind het prettig om het in de ochtend in te nemen. Dit omdat ik uit gewoonte het dan niet vergeet.

Kaat58
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2009 20:32

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Kaat58 »

Hallo,

ik heb het geprobeerd om ze s'morgens in te nemen maar dat was geen succes. Ik neem ze weer voor het slapen gaan in, in de hoop zo het minste last te hebben van de bijwerkingen.

Beadnkt voor je reactie, Kaat

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door mastertjuh »

*** Mijn Evaluatie ***

Lexapro 2.5 tablet begonnen
Lexapro 2 tabletten na 1 jaar
Lexapro 1.5 tablet na 1.5 jaar
Lexapro 1 tablet na 2 jaar
Lexapro 1 tablet tot heden

Zelf afgebouwd en 0% bijwerkingen met afbouwen op deze manier.

Houd voorlopig nog deze onderhoudsdosering aan.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

Goed om zo iets te zien bij andere...

Ikzelf wil 5mg zeker nog een jaar gebruiken en dan ligt afbouwen.

De reden dat ik het overigens gebruik is langdurige familiestress.. Oa een scheiding en sterfgeval van een van mijn ouders na een sterfbed van 3jaar en totaal 9 jaar ziekte.. En dit tijdens mijn pubertijd..Heb in deze tijd ook een tijd bij ouders van vrienden gewoond wat ik erg moeilijk vond. Ik kon hierdoor niet goed mezelf zijn.. Heb in deze tijden te vaak mijn eigen grensen overschreden. Zover dat ik deze gewoon niet meer kende. Deze zal ik opnieuw moeten leren.

Heb dus hierdoor nooit onbevangen puber kunnen zijn.. Hierdoor kreeg ik vermoeidheidsklachten (burn-out verschijnselen eigenlijk) en later angstklachten..

Ik zie lexapro als een goede steun in de rug maar hopenlijk kan ik ooit weer helemaal zonder. Ik werk er iig hard aan!

Gesloten