LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Doortje21
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2008 16:01

Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Doortje21 »

Bij mijn prijsvergelijking van de fotocamera van mijn keuze (een Canon bridgecamera) ontdekte ik dat de plaatselijke Mediamarkt die veel goedkoper aanbiedt dan een plaatselijke concurrent.
Die concurrent had een verklaring voor het prijsverschil: hij beweerde namelijk dat de camera's van de Mediamarkt afkomstig zijn van parallelimport. "Alle camera's die wegens mankementen worden teruggestuurd, worden door Mediamarkt opgekocht en in hun winkels te koop aangeboden", zei hij.
Dit zou bij Tros Radar aan de orde zijn geweest. Of hij bedoelde in een uitzending of op het forum weet ik niet, maar ik kan er op de site van TrosRadar niets over vinden, hoewel ik daar veel moeite voor heb gedaan.

Weet iemand of het verhaal van die concurrent klopt en of dit inderdaad door Tros Radar is behandeld en zo ja, waar ik informatie daarover kan vinden?

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

In Engeland noemen ze dit B Stock. En inderdaad zijn er winkelorganisaties die dit soort partijen opkoopt! Dit zijn meestal gerepareerde toestellen die door de fabrikant zijn ingenomen. Die moeten ze z.s.m. weer kwijt en wordt dan tegen een dumpprijs aangeboden.

stofzuigertje

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast de producten die ze binnen week zelf terug kregen kan dit, maar....
Media markt zit in meerdere landen en als je via 1 importeur dit doe, kan krijg je soms dit soort grijze import.

Aldi en Lidl kopen ook vaak dingen voor geheel europa in.
Dat mag toch?
Je hebt dan geen importeurs maar fabrieksgarantie, die elke importeur moet uitvoeren voor de fabriek.

Bij afwijkende modellen mogen ze het naar een ander land sturen voor reparatie als ze dit niet kunnen of dit model bij hun onbekend is.
Dus dan kan het langer duren.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Stofzuigertje heeft gelijk, dat is parallelimport.
Alle camera's die wegens mankementen worden teruggestuurd, worden door Mediamarkt opgekocht en in hun winkels te koop aangeboden
Dit heet refurbished en moet vermeld worden bij verkoop.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Die concurrent had een verklaring voor het prijsverschil
Als een concurrent het verschil niet weet tussen parallel import en refurbished dan zou ik daar mijn spullen niet kopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, parallelimport is iets heel anders dan het weerverkopen van gerepareerde apparaten. Door deze termen door elkaar te gebruiken, klinkt het alsof deze concurrent niet weet hoe het echt zit en vooral maar een aannemelijke smoes wil bedenken waarom zij duurder zijn.

Bij de verkoop van gerepareerde producten moet dit erbij worden vermeld. Staat het er niet bij, dan zijn ze in overtreding. Er zouden trouwens wel heel veel apparaten geruild en gerepareerd moeten worden, als daarmee hele mediamarkten vol zouden staan...

Bij parallelimport worden apparaten goedkoper in een buitenland gekocht en zelf naar Nederland geïmporteerd. Sommige importeurs eisen een bepaalde minimum prijs voor de producten, ook om de kleine winkeliers te beschermen. Door de producten niet via deze officiële importeur in te kopen, kunnen ze de producten toch tegen een lagere prijs verkopen.

Soms loop je dan een voordeeltje mis, zoals bv. extra garantie of een actie dat je bv. bij aankoop van een bepaald apparaat 50 euro van de importeur terug krijgt. En je moet er ook alert op zijn dat het apparaat in Nederland goed werkt. Zijn de menu's en de software bijvoorbeeld wel in het Nederlands? Bij sommige apparaten zijn er ook heel specifieke eisen om goed in Nederland te functioneren, zoals bv. bij telefoons dat KPN een ander soort nummerweergave heeft dan in Duitsland. Koop je dan een uit Duitsland geïmporteerd apparaat, dan doet de nummerweergave het soms niet. Maar bij een fototoestel lijkt mij daar geen sprake van.

Doortje21
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2008 16:01

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Doortje21 »

Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp daaruit dat parallelimport helemaal geen bezwaar hoeft te zijn en dat het daarbij niet om gerepareerde producten gaat.

Als het om een gerefurbished product gaat moet dit vemeld worden. Betekent dit dat het op de verpakking moet staan of moet je er specifiek naar vragen?

De concurrent was overigens Dixons en het prijsverschil was behoorlijk voor dezelfde camera: MM € 319,= en Dixons € 360,=, dus zeer de moeite waard.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, dan valt het prijsverschil nog wel mee. Er zijn ook camera's waarbij het verschil tussen de diverse winkels veel groter is.

En als je even rondkijkt, dan zie je dat de prijzen van bijvoorbeeld een SX10 (ik noem maar een voorbeeld...) uiteen lopen van zo'n 310 tot 395 euro. Het is dan dus wel verstandig om even te kijken waar je hem koopt.

Doortje21
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2008 16:01

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Doortje21 »

Kweenie, het gaat inderdaad om de SX10. De laagste prijs bij een webshop is momenteel € 315,=. Dan lijkt mij € 319,= bij een gewone winkel een mooie prijs, toch?
Er schijnt ook een nieuw systeem aan te komen, de opvolger van de megazoomcamera's: "Micro Four Thirds". De kreet zegt mij helemaal niets. Heb dus ook geen idee of het de moeite waard is om daarop te wachten.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door LeoZ »

Dixons biedt wel vaker producten aan die elders veel goedoper zijn!

Vorig jaar een draadloze router (Netgear) gekocht bij Mycom: €74.... bij Dixons:: € 129 !!

Zo ook met diverse dig. camera's!

Vergeet niet dat Media Markt de producten in veel grotere aantallen (Europees wijd) kan inkopen dan Dixons... dat scheelt vaak ook in de inkoopprijzen. (goedkoper)

Ik heb vaak producten bij de MM gekocht... altijd met Nederlandse garantiebewijzen én van de Nederlandse importeurs!

Dus dat broodjeaap-verhaal van Dixons is volgens mij... Kinnesinne!!

soepinblik
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2009 22:48

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door soepinblik »

mediamarkt verkoopt vaker gerefurbished produkten, zo was er onlangs nog een aktie voor een Navman van 69 euro, zou spectaclair geprijst zijn als het een nieuwe was. Maar er zat wel een sumiere sticker op Refurbished. Als doorsnee klant moet je dan maar net weten wat je koopt.

Alive1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2009 22:03

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Alive1988 »

De aangekochte netgearrouterbij dixons vind ik vrij knap, aangezien dixons netgear niet verkoopt (alleen sitecom en linksys). Overigens, verschillen binnen mediamarkt is vaak omdat toestelen schaars op voorraad zijn en/of buitenlands import is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door kweenie »

Verschillen in prijs tussen mediamarkten onderling komt ook doordat het zelfstandige (franchise) ondernemers zijn, die in principe de prijs zelf mogen bepalen (op de landelijke akties na). Net als bv. Expert.

Doortje21
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2008 16:01

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Doortje21 »

Beste mensen,
Ik sta nu op het punt om mijn camera te gaan aanschaffen.
Voor de zekerheid maar even naar Canon Nederland gebeld.
Daar hebben ze me volledig gerustgesteld en me het volgende medegedeeld:
* De MediaMarkt verkoopt alleen nieuwe Canon-producten.
* MediaMarkt koopt alle camera's rechtstreeks in bij Canon Nederland.
* Sommige internetwinkels verkopen wel gerepareerde camera's.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Zijn Mediamarktartikelen afkomstig van parallelimport?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik vind het een mooie verklaring van die Mediamarkt-concurrent, waarom geloof je hem onmiddelijk? Natuurlijk zegt hij dat de MM gerepareerde zooi verkoopt. En dat geloof jij?

De waarheid is gewoon dat hij veel te duur is.

Gesloten