LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] essent 25% korting? No way

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bvanberkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2009 21:12

essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door bvanberkel »

Vandaag van Essent post gekregen.

Goed nieuws, de tarieven gaan 25% omlaag, nouja 5% voor stroom en 35% voor gas.

Nu liep ons vaste contract voor elektriciteit tot januari 2009, dus heb de eindafrekening van vorig jaar (2008) er eens bij gepakt. Schrik niet:

2008:
Kosten elektriciteit per kWh 0,0754 euro

01-07-2009:
kosten elektriciteit variabel per kWh 0,1003 euro (stijging van 33%!)
Kosten elektriciteit vast per kWh 0,0888 euro (stijging van 17%!)

Gas dan:
2008:
variabel contract 2008 per m3 0,3467 euro

01-07-2009:
variabel contract 2009 per m3 0,3327 euro (-4%)
Vast contract 2009 per m3 maar liefst 0,4054 euro (stijging van 17%!)

Dus verreweg geen 25% besparing, sterker nog, ongeveer 25% stijging tov 2008!

Essent, vertel eens de waarheid en verkoop geen onzin aan je klanten!!

Heeft iemand meer deze misleidende post vandaag ontvangen?


Bas

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door zjwaemke »

grapjas, je bent appels met peren aan het vergelijken.

Je zegt zelf dat je de prijs voor 2009 hebt vastgezet (voor hoe lang trouwens?) Je vergelijkt een vaste prijs van 2008 die in het verleden is vastgezet met de huidige tarieven.

De 33% heeft betrekking op de variabele tarieven van 1 januari in vergelijking met de variabele tarieven van 1 juli :wink:

sandra1964
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2009 13:09

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door sandra1964 »

Hoi hoi,

Ik heb vorige week inderdaad dezelfde brief gehad, waarin stond dat ok de energie vast kon zetten voor drie jaar, en dat ik 25% minder ging betalen. Ook bij mij waren de genoemde prijzen hoger dan december 2008, toen bij mij de eindafrekening kwam. Heb even uitleg gevraagd bij Essent, en daar blijkt het volgende. Ze maken eerst een prognose van wat de neregie over een jaar zal kosten wat dus meer zal zijn als de tarieven nu. En van die verhoogde prijzen van volgend jaar halen ze NU 25% af. Dus je betaald 25 % minder over de prijs die ze volgend jaar verwachten. Hoezo oplichterij ????????

Sandra

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ook al zou men wel netjes de verlagingen doorberekenen dan gaat sowieso je totale energierekening niet met 25% omlaag, zodat je van b.v. 200 naar 150 euro per maand zou gaan.
De energieprijzen maken maar een klein deel uit van de totale rekening, het vastrecht, de leveringskosten en de belasting over belasting blijven gelijk.

Ik had overigens ook niet verwacht dat we verlagingen eerlijk tot de laatste cent in mindering zouden krijgen, alleen verhogingen berekenen ze graag volledig door.

sandra1964
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2009 13:09

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door sandra1964 »

Ja natuurlijk maken de energie prijzen maar een deel uit van de totale kosten, maar als je sommige maatschappijen moet geloven kan dat toch wel 500 euro schelen, dus dat is dan toch 40,00 euro per maand korting op je maandelijkse lasten. Jammer alleen dat die maatschappijen je ook bedonderen zoals je kunt lezen op de forums.
Ben benieuwd of iemand een maatschappij heeft/kent die WEL echt geld opleverd, eerlijk is en ook nog goede service heeft.
Ben bang dat dat teveel gevraagd is.
Sandra

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ben benieuwd of iemand een maatschappij heeft/kent die WEL echt geld opleverd, eerlijk is en ook nog goede service heeft.
Ben bang dat dat teveel gevraagd is.
Daar ben ik ook bang voor, voor een deel is onze fijne overheid hier ook schuldig aan, die hebben een markt voor iets wat eigenlijk een eerste levensbehoefte is overgelaten aan een stel cowboys die alleen voor de winst gaan.

stofzuigertje

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geloof nooit mooie reclame,
het te besparen bedrag is afhankelijk van jou verbruik in Gas en Stroom.

Ook de vaste kosten niet vergeten dus alles meerekenen en gebruik liever een onafhankelijke site die betaald word met reclame van www.gaslicht.com want ook Ben Woldring kan niet leven van gratis diensten en krijgt per nieuwe aangemelde klant een vergoeding!

Dus via deze site krijg je wel iets betrouwbaarder advies dan Uw eigen leverancier die geen rekening houd of U meer of minder dan gemiddeld verbruikt en ook niet met Uw huidige verbruik.

Dus eerst rekenen en dan pas tekenen voor Uw nieuwe contract.
Dus niet zomaar op verzenden drukken maar eerst kijken of het een vrijblijvende berekening is of een nieuw contract.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Heb je weer mooi gezegd Peter!
Kan me er alleen maar volledig bij aansluiten :!:

stofzuigertje

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U kunt alleen €500,- besparen als je extreem veel zou gebruiken......

Maar ik vermoed dat U zekering te licht is om dit voordeel te kunnen halen!

En als bedrijf heb ik wel een zwaardere aansluiting maar ook lagere tarieven dan particulieren!

Dus als je werkelijk €500,- wilt besparen moet je van de aller duurste naar goedkoopste overstappen.
Verder is een heel erg hoog verbruik noodzakelijk dus ik geloof geen reclame meer maar maak liever een persoonlijke berekening die slechts voor mij privé slechts €43 zal opleveren en dat is vrij hoog.
De meeste mensen zullen dus minder voordeel krijgen!
(eenmalige welkomstkorting eerste jaar reken ik niet)

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste forumgebruikers,

Uit diverse berichten op dit forum blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over de tariefsverlaging van Essent per 1 juli. Graag willen wij daarom een en ander toelichten.

Essent heeft per 1 juli de leveringstarieven voor gas met 35% verlaagd en voor elektriciteit met 5%. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh elektriciteit en 1.800 m3 gas betekent dit een daling van de leveringskosten met 26%, exclusief netwerkkosten, energiebelasting en BTW. De daling voor elektriciteit is op basis van een variabel contract, KeuzeTarief Standaard, enkeltarief. De daling voor gas is gebaseerd op een variabel contract, regio 4.

De daling van de tarieven is uiteraard de daling t.o.v. de variabele tarieven per 1 januari 2009. (Essent voert in de regel ieder half jaar een wijziging van de variabele energietarieven door).

Het betreft hier alleen een daling van de leveringskosten. Dat wil zeggen dat voor de klant de totale kosten dus niet met 26% dalen. De totale energiekosten bestaan namelijk naast het leveringsdeel ook nog uit de energiebelasting door de overheid en vanuit de netbeheerder de netwerkkosten en meterhuur. Essent heeft op deze kostenelementen geen invloed. Bovendien is uw persoonlijke kostendaling altijd afhankelijk van uw elektriciteits- en gasverbruik.

Wij gaan ervan uit dat wij met deze toelichting voldoende informatie hebben gegeven. Voor overige vragen verwijzen wij u graag door naar onze Klantenservice via telefoonnummer 0900 1550 of naar onze website www.essent.nl.

Met vriendelijke groet,

Essent

sandra1964
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2009 13:09

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door sandra1964 »

Nou het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, en het advies dat ik voor meer inlichtingen kan bellen naar essent lap ik aan mijn laars. Ik heb de afgelopen 3 weken 4 keer gebeld, en kreeg elke keer een ander verhaal.
Eerst wilde ik de tarieven vast zetten, maar dat kon niet meer omdat dit "op"was. er waren er volgens die mevrouw maar een bepaald aantal ter beschikking waren om de tarieven vast te zetten, en die waren al op. Heb je ooit zoiets stoms gehoord !!!!!!!!
De volgende dag nog een keer gebeld of dit verhaal wel klopt, nou ik kreeg een andere uitleg, maar kwam wel op hetzelfde neer. Ik kon het weer proberen voor de tarieven van sept, maar moest er wel op tijd bij zijn, anders was ik weer te laat.
Twee weken later krijg ik een brief in de bus dat ik de tarieven vast kon zetten voor drie jaar, wat dus twee weken geleden niet kon.
Maar nou scheelt het op de tarieven van gas en electriciteit echt geen 25 % hoor. Ik snap dat het alleen over deze tarieven gaat, maar ik als simpele ziel denk dan dus dat als ik nu 0.0759 per KWh betaal, ik dan met verlaging 0.0569 ga betalen. En voor gas 0.3484 per m3 dan nu 0.2613.
Maar zo wekr het niet, dus leg het maar uit!!!

Sandra

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door zjwaemke »

@sandra

je vergelijkt de vaste tarieven (waar je de prijs voor meedere jaren vastzet) met de variabele tarieven.

De grote prijsdaling zit in de vergelijking van de variabele tarieven van 1 januari 2009 en 1 juli 2009. Als je deze met elkaar vergelijkt zul je idd zien dat de prijzen zoveel gezakt zijn.

sandra1964
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2009 13:09

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door sandra1964 »

Betekend dit dan dus toch dat als ik nu de prijzen vast zet voor drie jaar ik 25 % minder ga betalen op de gas en electra tarieven?
Als dat zo is ga ik het morgen gelijk regelen, maar ben nog steeds bang dat als ik dat nu doe, ik aan het eind van het jaar meer moet betalen ipv minder.
Sorry hoor, ik ben blond, misschien heeft het er iets mee te maken ??? :? :P :P

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door zjwaemke »

die 25% hangt af van wat je nu voor tarief hebt.

de variabele kosten zijn voor electra met 5% gedaald en met gas voor 30%. Voor een gemiddeld huishouden komt dit neer op een daling van 25% van de leveringskosten.

Als je de prijs gaat vast zetten zijn deze prijzen iets hoger dan de variabele tarieven van 1 juli 2009. De vergelijking zal waarschijnlijk rond de 20% uitkomen. Let op je vergelijkt dan wel de variabele tarieven van 1 januari 2009 met vaste prijzen van kwartaal 4 (vanaf 1 oktober 2009).

Als jij denkt dat de energieprijzen niet verder meer zullen dalen de komen de jaren moet je de prijs vastzetten (voor 3 of 5 maar). Als je denkt dat de tarieven in januari of later verder lagen, niets vastzetten.

De verwachting is dat de prijzen in januari gaan stijgen, ikzelf het mijn tarief vastgezet (bij Essent toevallig) voor 3 jaar vanaf 1 juli 2009.

sandra1964
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jul 2009 13:09

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door sandra1964 »

ok. nu snap ik het. De variabele prijzen liggen nu naturlijk lager dan vaste prijzen. Maar zelfs de prijzen voor drie jaar vast zijn aantrekkelijk, en daarom is het toch verstandig om ze vast te zetten.
Jij bent alleen wel bij ge gelukkigen die per 1 juli voor drie jaar vast konden zetten.

Toen ik op 28 juni bellen was ik te laat.
In ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg!!!

Ga er gelijk mee aan de slag.

Nog even een vraagje...... je bent toch geen mederwerker van Essent hé, die een verkooppraatje houdt?

Sandra

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door Shine »

Een leverancier koopt, net als een winkelaanbieding, een hoeveelheid in. Als deze ingekochte voorraad op is kan het niet meer verkocht en of aangebden worden. Immers, op=op. Zo werkt het aanbod/verkoop systeem van dergeljke contracten.

Nogmaals wil ik benadrukken dat het aangehaalde besparings percentage (26%) afhankelijk is van iemands persoonlijk verbruik. Neem dit dus mee inuw vergelijking en overwegingen.

Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh elektriciteit en 1.800 m3 gas betekent dit een daling van de leveringskosten met 26%,(..) uw persoonlijke kostendaling altijd afhankelijk van uw elektriciteits- en gasverbruik.

amadeiro
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2008 11:08

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door amadeiro »

Ik heb zojusit Essent gebeld om uitleg over de vaste tarieven. Mijn conclusie is dat ik ze niet vast ga zetten, maar iedere situatie is anders natuurlijk.
Wat ik wel heel irritant vind is dit: Essent stuurt een brief en zet daar heel groot op: "Essent verlaagt tarieven met ruim 25%". Zo is het ook in de media geventileerd. Nou mooi niet dus. Volgens die zin zouden dan alle tarieven met ruim 25% verlaagd worden en dat is gewoon niet zo. Alleen als je een huishouden hebt waarvan zij een voorbeeld geven ben je in totaal misschien 26% goedkoper uit. Op z'n zachtst gezegd misleidend en zeker niet netjes. Waarom schrijven ze het niet gewoon zoals het is? Dat zou een hoop ergernis schelen hoor.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door Shine »

Er wordt in deze discussie 2 zaken door elkaar gehaald maar als 1 discussiepunt gebracht.
- Verlaging
- Besparing

De energieprijzen zijn inderdaad miv 1 juli enorm gedaald. Vooral het product gas. Hier is een prijsdaling van 35%. Voor elektra is dat 5%.
Kortom de zinsnede een prijsverlaging van ruim 25% klopt in deze.

Echter, de 25% in besparing is verbruiks gebonden. Daarin geeft Essent een voorbeeld aan de hand van een gemiddeld verbruik. Er staat ook een sterretje bij geplaatst!! Onderaan die pagina staat vermeld dat deze totale prijsverlaging gebaseerd is op een gemiddeld verbruik. (3500KwH en 1800m3). Bij dit verbruik heb je een totale prijsverlaging van 25%.

Eigenlijk is dit hele presentatie verhaal door Essent erg ongelukkig zoniet onhandig gekozen en gebracht. Iedere dombo kan bedenken dat dit voor de nodige verwarring zorgt en topics als deze gaat brengen. Essent had gewoon de twee beter en vooral gescheiden moeten presenteren. Dan maak je een begrijpenlijk en vooral te volgen onderscheidt.
Prijsdaling, Prijsverlaging......

ariadne
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2006 12:52

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door ariadne »

Van Essent overgestapt naar een nieuwe stroomleverancier. In de eindafrekening hanteert Essent 1 prijs. met de prijsverlaging van 1 juli wordt dus geen rekening gehouden. Op mijn bezwaar kreeg ik zo'n beetje als antwoord: jammer dan, maar dat hoeven we ook niet te doen. Lees er de alg.voorwaarden maar op na.... Prijzen zijn vrij.....

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: essent 25% korting? No way

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Ariadne,

In uw bericht van 13 oktober op dit forum geeft u aan dat Essent niet de juiste tarieven hanteert op uw eindafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

Gesloten