Dirkie - bedankt voor je reacties.
Even het volgende:
OV word duurder voor abonnementhouders - tot wel 70% (voorbeeld van mevrouw uit Utrecht - voor hetzelfde komt er zo`n 40 euro per maand bij).
Waar haal je die € 40,00 vandaan. Ik heb hetzelfde (een NS abonnement met 2 zones) en kan met die kaart reizen in al het OV binnen en buiten die zones. Buiten die zones wordt er gewoon geld van het reistegoed wat er extra op staat gehaald.
Die 40 euro is de prijs van een 2 zone maandkaart, als je die aanvullend op je maandtrajectkaart bij de NS koopt.
Echter, deze kaart is geldig in zowel vertrekplaats, als aankomstplaats.
Om met de OV chipkaart dezelfde functionaliteit te behouden, zou je dus voor beide plaatsen een apart abonnement nodig hebben - wat in het voorbeeld van de persoon uit Utrecht dus 40 euro meer betekent (41,50 om precies te zijn)
Ikzelf maak gebruik van een 3 zone aanvulling. Amsterdam en Alkmaar. In Alkmaar gebruik ik 2 zones. In Amsterdam 3. Dit zou betekenen dat mijn 3 zones (53 euro) alleen nog maar in Amsterdam gelden (bij gebruik OV chipkaart bij GVB) en in Alkmaar (Connexxion) zal ik een extra abbo moeten kopen voor de 2 zones in Alkmaar. (da`s weer die 40 euro).
Dus, voor mensen die nu reizen met een Maandtrajectkaart NS, met aanvulling op OV, betekent het in veel gevallen een verdubbeling van de OV kosten.
Oneerlijk. GVB adverteerd met "betaal alleen gereisde kilometers" maar 'vergeet' het starttarief te melden.
Het start tarief is een borg, zodat het in je eigen nadeel is als je niet uitcheckt. Bij het uitchecken krijg je het verschil tussen de borg en de gemaakte kosten terug
.
Je vergist je denk ik. Het borgbedrag (4 euro) is iets anders als het start tarief (denk aan de extra strip - 4 strippen = 3 zones).
Dit starttarief word altijd berekent, en niet teruggestort. De borg word, in theorie, teruggestort op het moment dat je uitcheckt (uitchecked?)
Alleen, de GVB adverteert dat je alleen de KM prijs betaald (grote posters op de metrostations bijvoorbeeld).
Dit is pertinent onjuist - omdat je bij 10 KM, die 10KM + € 0,70 (geloof ik) als tarief betaald.
Meer zwartrijders, of grijsrijders ('uitchecken' een paar haltes eerder)
Zelfde als niet of te weinig stempelen met de strippenkaart. Bij een controle val je door de mand.
Ik reis weer sinds Oktober 2008 met het OV (Bus / Trein / Metro) en ben tussen die datum en hedenochtend 3x in de trein gecontroleerd, en 1 keer in de metro. Mischien meer controles dan een duur nieuw systeem?
Langzaam : deze opmerking was gebaseerd op een gebeurtenis op station Amsterdam Amstel.
Persoon stapt uit, rent naar de trein aan de overkant. Haalt pas langs lezer - maar lezer reageert niet. Dus passagier moet het pasje er tegenaan houden - wat net effe te lang duurde - en de trein werd niet gehaald.
Veilig : Op station Amsterdam Amstel komen veel mensen tegelijk aan, daar staan ook voldoende poortjes (denk ik). Maar bij station zuid/wtc bijvoorbeeld, is het aantal poortjes 1/4 van die op Amstel. Midden in de spits zou dit nogal problemen kunnen geven.
En, wat als er een storing in het systeem zit?
Ik vraag me echt af waarom een heel nieuw systeem is ontwikkeld, en niet een bestaand systeem zoals in Parijs word ingevoerd.
Ergens zal wel wat verdiend zijn, denk ik zo.
De opmerking "zonder kennis van zaken" is trouwens nogal beledigend - aangezien je mij niet kent, en niet weet wat voor werk ik doe (of deed).
Een deel van mijn opmerkingen zijn te controleren (Zie halte Oranjebaan in Amstelveen voor de poster, bijvoorbeeld - daar hing die gister nog)
Een deel is observatie (traag systeem)
Een deel is kennis door voorgaand werk (NS werknemer geweest).
En mischien een deel door weerstand tegen het zoveelste politieke prestigeproject, waar niet zo heel veel reizigers om info gevraagd is.