LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Mijn vader is overleden in 2003. Heeft zijn testament gemaakt in 1999. Zgn. OBV= ouderlijke boedelverdeling partner en zijn kinderen zijn erfgenaam. Mijn vader en moeder waren gescheiden van tafel en bed- op archiefkaart staat huwelijk ontbonden door overlijden! (was scheiding van tafel en bed in 1973 (moeder toen overleden- en vader 2 maanden daar na op huwelijkse voorwaarden hertrouwd) -niet rechtsgeldig?) Ik ben een kind uit zijn eerste huwelijk. Ik had geen goed contact met mijn vader en zijn 2e vrouw (incidenteel en zeer moeizaam). Ik ben niet op de hoogte gebracht van zijn overlijden, Hier kwam ik pas achter toen zijn kleinzoon (mijn zoon) zijn grootvader nog eens ging bezoeken maar die bleek toen net te zijn uitgestrooid! De weduwe vertelde toen aan hem, dat zij een nieuwe partner had en zou gaan verhuizen. De kleinzoon moest nog maar eens bellen... Helaas is ze vertrokken zonder het achter laten van een adres. zelf krijg ik haar adres gegevens niet. (wet op de privacy) Mag dat zomaar?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Als jij een zoon bent van je vader, dan ben je erfgename. Weet je nog waar je vader zijn testament heeft opgemaakt toendertijd bij welke notaris??
Als je dat weet kan je naar de notaris bellen hoe het zit met het testament van je vader.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

als het goed is is er een executeur van het testament. Hoort die of de notaris de nabestaanden niet op te sporen? Misschien heeft de notaris het erfdeel wel op een derdenrekening staan tot de erfgenaam zich meldt.

Ik zou ook de notaris proberen op te sporen waar het testament is opgemaakt.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Testament is reeds in mijn bezit - uit testamentenregister. Ik ben mede erfgenaam en heb een vordering op de weduwe. Mijn vader heeft bepaald, dat er vanwege een overbedeling een boedelbeschrijving moet worden gemaakt. Nu is de weduwe dus vetrokken en kan ik alleen ik via een notaris haar benaderen- het adres krijg ik via hem ook niet! (geheimplicht notaris) De notaris is nu tussenpersoon (wat weer veel geld kost) Ik heb als kind wel rechten in het testament maar die stellen niets voor als je die nergens kunt opeisen. De Nederlandse wet heeft hier wel in voorzien. Ik weet dat ik bij het kantongerecht een boedelbeschrijving en andere gegegevens-dragers kan afwingen, maar dat is ook al zoiets. Terwijl het voor mij het in eerste instantie, gaat om spulletjes met affectiewaarde. Ook heb ik gelezen, dat je gebruik kunt maken van het zg. wilsrecht. Allemaal prachtig, maar als de weduwe voor mij (on) vindbaar blijft, die dus wordt beschermd, waar is dan de bescherming van het kind? Holle rechten, lijkt mij, als een weduwe niet te benaderen is. De weduwe was ook als executeur benoemd.
Vast bedankt voor het meedenken, vriendelijke groet Jopper1

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Als zoals je zelf schrijft dat het huwelijk van je vader onder huwelijkse voorwaarden niet rechtsgeldig is, kan je daar dan niks mee.

je zegt dat je vader het heeft over overbedeling, is daar idd spraken en waaruit blijkt dat. En dat er dan een beodelbeschrijving moet worden gemaakt. Is dit ook gebeurd?? En ben jij als erfgenamen door de notaris hiervan op de hoogte gebracht??

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Het 2e huwelijk van mijn vader is rechtsgeldig en gemaak met huwelijkse voorwaarden. Ik had het over de scheiding van tafel en bed- die was niet rechtsgeldig- gewoon nog gehuwd met zijn 1e vrouw. (Mijn moeder).

Uit testament bij D:- Ik bepaal dat mijn echtgenote verplicht zal zijn een boedelbeschrijving op te maken, zulks mede ter vasstelling van de grootte der overbedelingsvorderingen- vervolgens staat er: Ik deel toe aan mijn echtgenote alle goederen en rechten die tot mijn nalatenschap zullen blijken te behoren, tegen de waarde daaraan door mijn erfgnamen in onderling overleg toe te kennen of, bij gebreke van overeenstemming daaromtrent binnen zes maanden na mijn overlijden, op de wijze als door de wet is voorgeschreven voor verdeling van gemeenschappen etc.

Het lijkt mij duidelijk, dat er een overleg had moeten plaatsvinden met de weduwe en dat zij verantwoording had moeten afleggen. Dar recht is er dus (voor een kind in dit geval). Zijn er geen mogelijkheden om haar adres wettelijk ergens (voor overleg) vandaan te toveren?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Het lijkt mij wel ook omdat zij op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, lijkt mij dat de spullen van je vader en het geld aan jou toebehoort en niet aan zijn vrouw. Want huwelijkse voorwaarden houd in wat van je vader is van hem en van de vrouw van je vader is van haar, en zou er het e.e.a. bij een notaris vast gelegd moeten zijn met de huwelijkse voorwaarden, dat is verplicht.
Je zou eens kunnen informeren bij juridisch loket wat je zou kunnen doen. Je kan ok via hun site per mail de vraag stellen. dan krijg je per mail antwoord wat jouw "rechten en plichten" en uiteraard haar 'plichten en rechten"zijn. :wink:

Wellicht dat je dan wat verder komt, want zo kom je niet verder door via een notaris briefwisseling te hebben met de vrouw van je overleden vader, zoals je zelf al aangeeft dat dit in de papieren gaat lopen. En de notariskosten zijn niet misselijk.
En er had idd volgens mij ook met de notaris en met jou en de vrouw van je overleden vader contact gelegd moeten worden op het kantoor van de notaris zelf.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Dankjewel voor de antwoorden. Ik zal het proberen bij het juridisch loket.

Ik heb nog wel wat gevonden op het internet, het volgende:
Arrest gerechtshof 's- Gravenhage 12 december 2007

De procedure begon bij de kantonrechter, waar de jongste zoon van de overledene van zijn stiefmoeder vorderde dat zij stukken ter beschikking zou stellen, op basis waarvan hij de omvang van zijn erfdeel- dat hij tegoed hield- kon vasstellen. de kantonrechter oordeelde dat de weduwe die gegevens ter beschikking moest stellen. Daarnaast diende zij de belastingaangiften van de laatste vijf jaren voorafgaand aan het overlijden te tonen, alsmede de inboedelverzekeringspolis.

De uitspraak van het hof is duidelijk. Ook indien op grond van de wet de gehele nalatenschap toekomt aan de langstlevende echtgenoot, dient de laatste de kinderen op hun verzoek te informeren over de omvang en samenstelling van de nalatenschap. De kinderen hebben immers een redelijk belang bij een correcte vasstelling van het erfdeel wat ze tegoed hebben.

Deze inlichtingen kunnen in zo'n/mijn geval niet zonder notaris of kantongerecht. Jammer dat het BW hier in niet heeft voorzien. Men zou als belanghebbende toch in het geval van een niet te vinden stiefmoeder/executeur toch ook recht mogen hebben haar adresgegevens in te zien? De moed zakt je toch in de schoenen!

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt. Zoals je zelf ook aangaf gaat het je niet om geld, maar om de emotionele waardespullen die van je vader en moeder zijn geweest, en die jij graag wilt. Je stiefmoeder heeft er immers niks aan, het heeft voor haar geen waarde.
Hoop wel voor je dat er uberhaupt nog spullen van je vader zijn, en dat ze dat niet heeft weggegooid/verkocht of iets anders mee heeft gedaan.
Want mijn inziens is dan dat dit diefstal en verduistering is van spullen die aan jou toebehoren.
Wat te denken van familiealbums etc, heb je daar ook iets van terug gezien, of is daar iets over gezegd door de notaris.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Nee, dat heb ik (nog) niet gevraagd. De notaris zou contact opnemen met de weduwe en heeft mij gevraagd of ze mijn adres aan haar mocht geven. Zo dat de weduwe zelf contact met mij op kan nemen. Ik heb een stil vermoeden, dat ik dan lang kan wachten. Maar, dat doe ik dus nu nog maar even. Procedure is dus in werking gezet. Dag spaarpotje. Nog even een weetje.
Bij het CBG= centraal bureau voor gegealogie kun je een soort van abonnement nemen op personen met een bepaalde naam, die twee jaar geleden zijn overleden. Ze houden je dus op de hoogte. (wat dat kost weet ik niet) Zo kun je er achter komen of een persoon, die ooit nog eens nodig hebt om een rekening te "vereffenen" alsnog op te sporen. Als je daar nog energie in wil steken natuurlijk.

Ik kan niet goed begrijpen, dat mensen spullen bij zich willen houden, o.a. foto's (van grootouders o.a.) waar ze nooit meer iets mee zullen doen. Het geeft ze waarschijnlijk een machtsgevoel, dat het pesten is weten ze echt ook wel. Alles van die man was van mij dus ook die foto's.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

JA precies dat bedoelde ik ook met de emotionele waarde van spullen, waar zij niks aan heeft, en hoop van harte voor jou dat ze deze spullen nog heeft.
Want die zijn voor jou en je kinderen en kleinkinderen van grote waarde.

ik zou alles proberen wat in je macht ligt om erachter te komen hoe en wat. :wink:

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Heel hartelijk dank voor je support, ook dat is belangrijk. Een beetje een soort slachtofferhulp hè. Mijn kinderen, waaronder de zoon die bij opa op bezoek ging, begrijpt niet waarover ik me zo druk maak. Je hebt ons toch en een lief kleinkind + twee onderweg. Kan jou de oude tabakspot van jouw opa schelen, en die foto's, wij doen er waarschijnlijk later toch niets meer mee. Hier in heeft hij best gelijk van zijn kant. Maar voor mij voelt het anders, als een stuk onrecht.
En dat moet uit de wereld, juist voor de "kindjes" en kleinkindjes!
Nogmaals dank, het verdere verloop, zal ik nog wel een keer hier komen vertellen dus wordt vervolgd..........

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Is goed hoor het graag van je.
Ja oke dat je kinderen en kleinkinderen er niks mee gaan doen oke, maar snap jou redenering wel. En kan me dat ook goed voorstellen.
Dat laatste stukje familie geschiedenis is best belangrijk. :wink:

Mijn ouders leven ook niet meer, en zo af en toe zou ik best nog wat willen weten over de familie etc, maar dat gaat helaas niet.
Ook al doe ik er verder ook niks mee, mijn kids vragen hier wel eens om, en ik weet dan niks te zeggen. Heb wel nog oude films die op dvd zijn gezet door een oom van mij, en was toch leuk om te zien. Ondanks dat ik niet eens weet wie wie allemaal is op de film. Uiteraard wel mijn grootouders. Maar was toch leuk om te zien hoe zij vroeger hebben geleefd met die oude auto's en zo.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Hoi daar ben ik nog even. Inmiddels de weduwe getraceerd. Vraag me niet hoeveel energie en moeite maar toch. Nu kan ik haar zelf om wat dingen vragen......, dat beperkt de notariskosten en in het vertrouwen natuurlijk, dat zij mee wil werken. Zij bezit alle rechten. Van beide kanten zit natuurlijk ook veel oudzeer. Dus verwacht ik geen hartelijke ontvangst. Inmiddels leeft ze samen met weer! een nieuwe partner en de spullen kunnen zo maar bij de kringloopwinkel of oud papier zijn beland. Afgezien daarvan heeft ze ook nog wettelijk recht op het vruchtgebruik. Tja en dan/dus heb ik pech. De foto's samen met de oude koperen tabakspot van opa, die ik mocht- want hij was weer heel zuinig op zijn geërfde spulletje van zijn/mijn familie- poetsen, waar toeback op stond, waarvan opa vertelde dat die lui vroeger niet goed Nederlands konden spreken, en het woord tabak niet konden schrijven, wisten die voorouders veel, de oude heer en ik moesten daar samen vaak om lachen..... wisten wij veel, dat het toentertijd toeback was in plaats van tabak.
En nu hangt er waarschijnlijk het etiket antiek (waarde in geld) op en niemand van de (weer een nieuwe, om moedeloos van te worden) stieffamilie weet, hoe een klein meisje en nu een volwassen vrouw (zelf moeder en grootmoeder) over dat stomme ding nog steeds kan zitten mijmeren. Als kind van de warme kant mooi in de kou gezet.
Moet ik mevrouw Sorgdrager nu bedanken?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Ben in ieder geval blij dat je haar hebt krunnen traceren.
En idd leuk dat verhaal over die tabakspot, dat roept herrineringen op, en het verhaal wat erachter steekt dat maakt de waarde van die tabalspot heel hoog(emotionel waarde).

Is het niet zo dat je je kindsdeel kunt opeisen??
Want mocht haar wat overkomen dat zijn de spullen van jouw familie helemaal weg, want voor je stiefmoeder heeft het al geen waarde meer, maar ook niet voor de familie waar ze nu een relatie mee heeft.
Of dat je kunt informeren hoe het zit met familiestukken die niet voor haar van toespassing zijn, maar wel voor jou van toepassing zijn.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

wel heel leuk dat je reageert, dat doet me goed. Nee ik kan mijn kindsdeel niet opeisen, mits zij hertrouwt, of in een nooddruftige situatie in een verzorgingshuis komt. Dat doet ze vast niet, dat hertrouwen- waarom zou ze, ze heeft mij vaders pensioen- die geeft ze toch nooit op- ook zij is niet gek. Ik moet heel eerlijk constateren, dat ik geen enkel recht heb. Ik zal moeten wachten tot dat zij overlijdt (maar zij is maar 11 jaar ouder dan ik ) en dan kan ik op de (haar) familie een recht (van foto' s, tabakspotje en mijn erfdeel eisen), maar, dat kan ze ook gewoon opgemaakt/weggegooid hebben) doen gelden. En anders mijn kinderen- maar die zullen dan (terecht) wel met iets anders bezig zijn. (dan) Die denken waarschijnlijk meer in de sfeer aan het schilderij wat ik aan de muur heb hangen en ik zelf heb gemaakt, dat is weer hun gevoelswaarde. Lief hoor jouw support, maar ik sta gewoon met lege handen........ maar het is wel lekker het even aan iemand kwijt te kunnen, dus ik weet niet wie je bent, maar bedankt, dat je mijn gevoel serieus neemt.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door mar42 »

Graag gedaan hoor :wink: :wink:
idd weet je niet wie ik ben, maar het kwam/komt recht uit mijn hart.
En weet hoe je je voelt(niet exact natuurlijk, maar kan me er iets bij voorstellen), en weet dat het soms fijn is je verhaal ergens neer te kunnen zetten.
En dat je daarbij het ziet als een steun en plezierig iets, als er wat terug gezegd word. (zonder commentaar of betweterigheid) Dat vind ik fijn voor je en dat was ook de opzet van mijn berichtjes. :wink: :wink:

Succes en sterkte met alles, en hoop voor je dat ze in ieder geval iets van de spullen nog heeft en aan je terug wilt geven, al zou het maar foto's of in ieder geval 1 ding zijn wat je terug kunt krijgen.
Maar dat zal waarschijnlijk alleen lukken met veel slijmen en "aardig" doen.

groetjes een lusterend oor :wink:

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

bedankt nogmaals en ik laat, maar daar zal wel even een tijdje over heen gaan, nog wel weten hoe het verloop is.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Quisquid »

Eigenlijk heb je op 29 juli zelf al aangegeven hoe het (rechtens) zit.

Vader heeft een testament gemaakt om de langstlevende zo verzorgd mogelijk achter te laten. Om te voorkomen dat de kinderen bij de weduwe de spullen kunnen opeisen. Zoals véél ouders dat gedaan hebben, en niet alleen in gevallen van een tweede huwelijk.

Alles, dus ook zaken met voor jou affectieve waarde, gaat in eigendom naar de langstlevende. Daartegenover heb jij een geldaanspraak ter waarde van je erfdeel. Die geldaanspraak gaat in vruchtgebruik naar de langstlevende en is dus pas opeisbaar als de langstlevende zelf ook is overleden (voor zover er dan nog wat van over is), en voorts onder bijzondere omstandigheden die in het testament genoemd zijn (vaak bij hertrouwen, terugval in de bijstand, emigratie, enz.).
In verband met de hoogte van jouw geldaanspraak, is het verstandig een boedelbeschrijving te maken, mét waardevermelding. Ook in verband met de successierechten (erfenisbelasting), die de weduwe weliswaar voor moet schieten, maar uiteindelijk met jouw geldvordering verrekend zullen worden. Ben jij indertijd bij betrokken geweest bij de successieaangifte?

Of de langstlevende je iets wil afstaan (eventueel verkopen) van de spulletjes, moet je met haar zelf regelen. Zij is de eigeenares!

Je hebt zonder meer recht op kennisneming van het testament. Je bent als legitimatis belanghebbende.
Het staat je vrij een eigen notaris in te schakelen. Dat mag iedere notaris in Nederland zijn en hoeft niet per se de notaris te zijn die het testament heeft opgesteld of bewaart.

Nog even iets anders.
Het huwelijk van je moeder is inderdáád door haar overlijden geëindigd.
Je vader werd toen weduwnaar en daarmee vrij een nieuw huwelijk aan te gaan, met of zonder huwelijkse voorwaarden.
Scheiding van tafel en bed doet het huwelijk zelf nog niet eindigen, maar wel de eventueel bestaande algehele gemeenschap van goederen.

Jopper1
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:32

Re: inlichtingen over de nalatenschap van vader door stiefmoeder

Ongelezen bericht door Jopper1 »

Dankjewel voor je uitvoerige reactie. Nee, ik ben nergens bij betrokken dus ook niet bij de successieangifte. Inmiddels heb ik via de notaris om een boedelbeschrijving verzocht aan de weduwe. Ik weet dat ik (al is het maar een summier rechtje), daar in iedergeval aanspraak op kan maken. Tot op heden (zelfs niet via een notaris!) met geen enkele reactie als resultaat. Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen en nu ga ik het haar persoonlijk verzoeken.
Of er nog spulletjes uit de nalatenschap te voorschijn zullen komen betwijfel ik ,(kopen zoals jouw suggestie- is een mogelijkheid, maar als mevrouw niet meewerkt, kan ik het wel schudden), mede omdat er op dit moment al weer een (geheel onbekende) stieffamilie voor de deur staat met zo zijn eigen belangen. De vordering (als die dan nog waarde heeft) valt open bij het overlijden van de weduwe dan pas mag ik van de wet een vordering op het vruchtgebruik doen(mijn deel)op haar eventuele erfgenamen. (Hoop niet dat ik dat zelf ben :? )
Totaal vreemde mensen, die hier waarschijnlijk ook niet op zitten te wachten. Met eigen familie komt zo'n boedelverdeling meestal wel goed maar als er een stieffamilie om de hoek komt kijken, moet je wel een heel lange adem hebben.........

Gesloten