LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arenda gaat DSB achterna

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Na mijn vakantie werd ik verrast met een brief van Arenda. Vanwege de verslechterde economische situatie werd het interestpercentage met een pennestreek naar maar liefst de maximale interest van 16% verhoogt. Ow ja en vervlgens werd ook de doorlopende krediet faciliteit geblokkeerd.
Uiteraard meteen Arenda gebelt dat dit op zijn minst asociaal is. Ik kreeg een lulverhaal te horen dat Arenda een verhoogd risico op zijn portefeuille had en dat dit daarom geheel geoorloofd was. Dus met andere woorden ik moet nu bloeden omdat Arenda destijds mensen met BKR noteringen geld heeft geleend. Terwijl dit bij mij helemaal niet het geval was. Dat ik hem afsloot was de rente 9,4% nu was die al 12,8%. Deze heb ik altijd al die jaren zonder morren betaald maar 16% is mij toch echt te gortig.
Oversluiten is bij mij niet mogelijk vanwege het feit dat ik net ben gewisseld van baan, dus krijg nergens een lening. Dus zit nu aan ze vast(voorlopig). Ik vraag mij alleen af heeft Arenda dan geen zorgplicht?
Weet iemand hoe hier verder te handelen??
Laatst gewijzigd door jansenh op 03 aug 2009 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Als ik in de gelegenheid was geweest had ik het ook het liefst afgelost alleen is dat niet mogelijk.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door __oi__ »

Erg vervelend. Heeft er mee te maken dat Arenda is gestopt met het verstrekken van consumptief.
Doel van deze achterlijke verhoging is om zoveel klanten zo snel naar elders te krijgen. Arenda is blut, en nagenoeg failliet. Zij krijgen een extreme rente van hun funder/bank opgelegd en derhalve kost elke lening die zij hebben uitstaan tegen normaal tarief hun geld. Vandaar de verhoging.
Damage control heet dat geloof ik. Wat een drama als je daar zit en je kan niet weg...
Succes.

zie hier het artikel:

http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/ar ... 1115.lynkx

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Ik zit aan ze vast aangezien ik geen vast contract meer heb :( en er dus geen andere kredietverstrekker deze lening over wil nemen ondanks dat ik altijd aan mijn betalingsverplichtingen heb voldaan. Is er dan helemaal niets wat er tegen gedaan kan worden???
Direct opeisen kan volgens mij niet, dat is alleen als ik niet aan mijn verplichtingen zou voldoen. Dat ik de lening aanging was het nog een onderdeel van ING. Dacht dus dat dat wel goed zat. Misschien de ING maar aanspreken op hun zorgplicht??
Voel me echt zwaar genaaid.

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Zie net zelfs dat de rente bij afsluiten 6,8% was. Dat betekent dus bijna 3 keer zoveel :shock: . Als verklaring daarop zegt Arenda dat men veel risicovolle leningen in de portefeuille heeft. Dus met andere woorden ik moet nu boeten voor het feit dat Arenda teveel risico heeft genomen en mensen met BKR noteringen heeft geaccepteerd voor een lening. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier ongestraft mee weg kunnen komen. Dit is nog een graad erger dan de DSB doet.
Wilde destijds absoluut geen lening bij de DSB en Arenda was toen nog onderdeel van de ING. Dus dacht dat zit wel goed. Niet dus. Tenminste ik heb bij de DSB nog geen percentages van 16% interest gehoord.

Ik hoop dat iemand een oplossing hierop weet. Arenda doet helemaal niets met het probleem zij schuiven het door naar de tussenpersoon waar het afgesloten is en ik moet hem maar oversluiten zeggen ze. Dit is dus niet mogelijk. Volgens mij heeft Arenda een zorgplicht.

emmylou
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2009 11:09

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door emmylou »

Ik ben benaderd door Frisia financieringen om te kijken of ze ons krediet ergens anders konden onderbrengen, Helaas is dat niet gelukt. Als ik het zo uitreken moet ik over 34000 euro 3 keer zoveel terugbetalen en mag ik wel 100 jaar worden om het uberhaupt terug te betalen. Mijn rente blijft op 13,9 % staan. Volgens mij is Arenda in de problemen gekomen door veel te hoge rentes te berekenen. Daardoor is er natuurlijk geen nieuwe klant meer bij gekomen. Iemand zal aan deze rente wel vreselijk veel verdiend hebben en trekt nu de stekker eruit. Slaap er niet meer van. Heb altijd keurig betaald en zelfs extra afgelost en nu wordt ik gestraft voor Arenda's mismanagement en mogen de klanten daar de gaten vullen.

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je rente bleef staan de mijne gaat gewoon rucksichtlos naar 16%

emmylou
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2009 11:09

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door emmylou »

Beste Jansenh, alleen krdeieten met een verhoogd risico worden naar 16% verhoogd. Maar zoals ze nu bezig zijn , krijgt iedereen vanzelf wel een verhoogd risico

DSBRamp
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mei 2009 19:34

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door DSBRamp »

Beste Emmylou,

Frisia is van DSB.
Je bent daar echt niet beter af hoor.
Ook voor persoonlijke- en doorlopende kredieten is dit niet echt een aanrader. Zie www.dsbramp.nl

emmylou
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2009 11:09

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door emmylou »

Sorry, vergissing. Was Nifa.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door CB »

@jansenh,

Je hebt het steeds over de zorgplicht van Arenda/ING. Wat versta je onder die zorgplicht?

emmylou
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2009 11:09

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door emmylou »

Zoals ik het nu allemaal heb uitgezocht, heeft alleen de client verplichtingen en de kredietverstrekker alle rechten, Het recht om de rente te verhogen, het recht om de opnameruimte in te trekken en uiteindelijk als ze failliet gaan het recht om het restantbedrag van je dk in een keer op te eisen. Veel mensen die een dk hadden, hebben nu in feite een pl gekregen, maar dan niet met de lagere rente die daarbij hoort. Mag allemaal, ze zijn wettelijk heel erg goed beschermd. De client is vogelvrij

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door jansenh »

Emmylou ben benieuwd hoe ze er dan bij komen dat ik een verhoogd risico ben. Heb geen BKR en heb altijd keurig mijn termijnen betaald. Dus waar die wijsheid vandaan komt???
Ben er ook achteraan gegaan en het blijkt inderdaad dat de maatschappijen alle macht hebben en van alle kanten beschermt worden. Ben alleen wel benieuwd hoe ze dat willen bewerkstelligen om het restantbedrag in een keer op te eisen. Met de beste wil van de wereld kan ik dat niet ophoesten en heb zo'n idee dat ik niet de enige ben gezien het feit dat ze ook aan mensen met een BKR notering hebben geleend.
Dit betekent dus dat iedereen met een doorlopend krediet vogelvrij verklaard is.
Begint zo langzamerhand op een nachtmerrie te lijken.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door CB »

jansenh,

Jij bent geen verhoogd risico. De reden van de verhoging van de rente, is dat ze van je af willen. Arenda stopt, volgens hun site, met het verstrekken van consumptieve financieringen (ck's). Dit betekent dat ze met alle activiteiten stoppen, want ze doen alleen maar ck's. Zie onderstaande link 2e alinea:

http://www.arenda.nl/home.html

Waarom? Kijk naar het artikel op onderstande link. De moedermij, van Arenda, Amodo (ZGB) trekt de stekker uit Arenda.

http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/am ... 5538.lynkx

Krijg de link niet werkend, dus even kopieren en plakken in de browser.

Ze verhogen dus de rente niet vanwege het risico, maar omdat ze van je af willen. Zodra de laatste klant is vertrokken, valt het gordijn voor Arenda.

Ik zou als ik jou was, je hele verhaal eens bespreken met je eigen bank. Niet geschoten is altijd mis en je eigen bank kent je het beste.

Succes en sterkte

mvg
CB

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door mvans »

.
Laatst gewijzigd door mvans op 28 apr 2012 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door mvans »

.
Laatst gewijzigd door mvans op 28 apr 2012 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke bank mag de rente verhogen als deze niet gedurende de looptijd vast staat en dat gebeurde bij doorlopende kredieten wel vaker, vooral DSB is hier goed in.

U kon een lening met vaste maand bedragen nemen en dan had U dit niet gehad.
Zoek elders of je kunt lenen tegen ongeveer 10%, want die lage instap is klanten lokker die je later dubbel terug moet betalen.

Ook hypotheken werden zo vaak eerste 5 jaar goedkoop en dan verlengen erg duur of duur oversluiten met alle kosten zoals Notaris en Taxatie....
Zo haalde ze goedkoop klanten binnen en mag je 25 jaar meer betalen.

Nu willen ze wettelijk regelen dat goedkope instap rente niet meer mag binnenkort en heeft zelfs de DSB groep dit afgeschaft.
Dus probeer een lening met vaste rente gedurende hele looptijd te krijgen.
U mag daar waar U nu zit elke dag weg en het gehele bedrag in een keer aflossen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door gtp »

geen vast werk,geen financiering,sterkte in deze moeilijke tijd.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Probleem is dat iedereen die in de lokrente is getrapt een doorlopend kreidet heeft. De rente hierop is altijd variabel en kan worden verhoogd tot het wettelijk maximum van 16% of 18%. Alleen een persoonlijke lening kent een vaste rente. Bij een DK zul je dus nooit de rente kunnen vastzetten. Probeer ergens een persoonlijke lening te krijgen, zelfs al is het met 10% dan kun je, jezelf gaan richten op de aflossing zonder voor rare grappen te komen staan.

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Arenda gaat DSB achterna

Ongelezen bericht door mvans »

.
Laatst gewijzigd door mvans op 28 apr 2012 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten