LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Blubje12
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2009 16:25

Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door Blubje12 »

Ik las op nu.nl het volgende bericht:

http://www.nu.nl/economie/1499318/sloop ... ector.html

Maar wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Ik zit namelijk in de sitautie dat mijn huurcontract per oktober/november opgezegd wordt (formeel hoor ik het donderdag) en moet verhuizen aangezien het pand verbouwd gaat worden. Het valt onder het kopje "dringend eigen gebruik" (toch?) aangezien de verhuurder (particulier) de appartementen en onderliggende winkels gaat verbouwen. Waar heb ik nu recht op? Als ik bovenstaande link lees, op een pak met geld (wat mij raar lijkt) maar ik lees ook diverse bronnen waar niks vermeld staat.

Komt wel bij dat ik er meer dan een jaar woon en dus recht heb op een opzegtermijn van 3 maanden + 1 extra maand (per woonjaar). Dan kom ik uit op eind november, maar ik weet vrij zeker (zoals gezegd, ik weet het nog niet zeker), dat hij me er eerder uit wil hebben.

Wat kan ik nu verwachten? Een aanbod voor vervangende woonruimte? Een uitkoopsom?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door vladja »

Bel de huuradviescommissie of wordt lid van de Woonbond. Daar krijgt je echte goede info.

querilant
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:25

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door querilant »

Je kunt ook gewoon blijven zitten en de zaak voor laten komen.
:)

Blubje12
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2009 16:25

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door Blubje12 »

Ja, precies, en als ik dat doe kom ik in de volgende situatie, waar ik naar op zoek was.

Uit het burgerlijk wetboek (alleen de relevante artikelen):
7:274

1.
De rechter kan de vordering slechts toewijzen

(...)

c.
indien de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik, vervreemding van de gehuurde woonruimte niet daaronder begrepen, dat van hem, de belangen van beide partijen en van onderhuurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd, en tevens blijkt dat de huurder, met uitzondering van de huurder, bedoeld in lid 4, andere passende woonruimte kan verkrijgen;

e.
indien de verhuurder een krachtens een geldend bestemmingsplan op het verhuurde liggende bestemming wil verwezenlijken;
En dan ietsje verderop:
7:275

De rechter kan in zijn beslissing tot toewijzing van de vordering tot beëindiging van de huurovereenkomst op de gronden, bedoeld in artikel 274 lid 1 onder c en e, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen ter tegemoetkoming in diens verhuis- en inrichtingskosten. Voordat hij een beslissing geeft, waarin dit bedrag wordt vastgesteld, brengt de rechter zijn voornemen ter kennis van partijen en stelt hij een termijn waarbinnen de verhuurder de opzegging kan intrekken. Maakt de verhuurder van deze bevoegdheid gebruik, dan beslist de rechter uitsluitend omtrent de proceskosten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

www.woonbond.nl
www.huurcommissie.nl

Je verhuurder zal niet de eerste zijn om te proberen je er met deze smoes uit te wippen.

querilant
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:25

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door querilant »

Ach hij zal dan toch eerst moeten dagvaarden.
Verlies je kun je in hoger beroep het vonnis kan dan namelijk niet worden uitgevoerd omdat bij een toewijzende vordering geen uitvoerbaar heid bij voorraad wordt verklaard.
Verlies jet het hoger beroep kun je in cassatie. Dus sowieso nog wel een paar jaar blijven zitten!

PS: tijdelijke huurcontracten woonruimte bestaan, maar ze kunnen niet ontbonden worden door de verhuurder als de huurder zich gewoon gedraagt zoals het een goed huurder betaamd. Dus netjes huur betalen geen overlast maken. Dan kunnen ze je niks maken!

querilant
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:25

Re: Einde huurcontract voor dringend eigen gebruik - en nu?

Ongelezen bericht door querilant »

Bovenstaand is natuurlij kalleen bij een vordering genome din die artielen niet als je de huur een tijd lang niet hebt betaald.....

Gesloten