LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Hoi Camel,

Vervelend dat je je zo angstig voelt. Citalopram geeft normaliter niet echt vervelende bijwerkingen. Je zit pas op 5 mg....waarom ? wilde je dit zelf? Ik slik zelf sinds 3 weken weer citalopram. Was gestopt maar viel kei hard terug. Ben begonnen met 10 mg...en voelde na 1 week al verschil. Nu 2 weken op 20 mg....en voel me stukken beter. Het optimale effect is na 6 weken, maar je merkt al snel een lichte verbetering. Bij jou is het angst voor de angst. Ik heb dit zlef ook jaren gehad. Je roept dingen zelf op in je hoofd. Hier mee kun jezelf gaan trainen..Waneer je weer begint te piekeren zeg je in je hoofd...STOP> .... Dit is een training die goed werkt en je jezelf kan aanleren. Het werkt niet na 1 dag zoals je wel begrijpt. Doe dit steeds opnieuw en op een gegeven moment merk je waneer je stop zegt....je ook werkelijk stopt. waneer je onrustig bent en je hart gaat overslaan...ga lekker een paar keer de trap op en af..lekker op je gemak....ook dan voel je je beter daarna. Denk niet al aan dingen die gaan komen...probeer bij de dag te leven. Het warme weer is niet fijn, maar waneer je er steeds maar al overnadenkt dat het zo warm word zul je je ellendig voelen. Probeer dingen niet op te roepen in je hoofd...of van te voren al te denken dat iets fout gaat. Dan gaat het ook fout. Probeer uit deze cirkel te komen. Ik hoop dat je snel mag verhogen met je pillen...en je zal je dan snel beter gaan voelen hoop ik. Probeer ff vol te houden nog.

sterkte...gr elmos

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hoi Camel,

Ik heb 20mg geslikt, daar ben ik mee begonnen en voor mij bleek dat genoeg te zijn.
De eerste 2 weken waren voor mij een hel, alles werd erger, en ik had zowat alle bijwerkingen die je maar kunt krijgen, maar na die tijd merkte ik wel dat het beter ging, niet super maar niet meer zo angstig als eerst.

Ik zit nu een half jaar in de ziektewet ik kon echt niet werken,heb van mijn baas ook alle tijd gekregen om beter te worden, dat had ik ook nodig. Ik zat dus ook hele dagen thuis, maar ik vond dat alleen maar fijn, ik had die druk van mijn werk er echt niet bij kunnen hebben.

Hypochonder verschijnselen heb ik niet, ik maak mezelf meer druk om een ander zoals bang dat er wat met mijn man of ouders gebeurd, maar ja dat is de aard van het beestje, dat zal altijd wel zo blijven.

Nou ik hoop dat het vandaag weer wat beter met je gaat.
Volhouden meid, het komt goed!

Groetjes Angela

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hoi Camel,

Het is bijna alsof ik mijn eigen verhaal lees! Ik herken veel dingen die jij beschrijft. De angst en onrust, niet de deur uit durven, veel thuis zitten, piekeren, hypochonder, noem het maar op...

Ik gebruik citalopram nu 8 maanden. Ben gestart met 20 mg en vervolgens via 30 en 40 mg naar 50 mg. En nog steeds heb ik goede en slechte dagen. Maar de goede dagen komen gelukkig steeds vaker voor.

Sinds vorige week ben ik ook begonnen met cognitieve gedragstherapie en ik hoop dat deze combinatie zoden aan de dijk gaat zetten. Want ik ben het hartstikke zat. Ik herken mezelf nauwelijks. Was altijd de sterke persoon waar iedereen in mijn omgeving op terug viel en ik mocht van mezelf niet ziek, zwak of misselijk zijn. En dat ging 35 jaar goed, tot ik bijna een jaar geleden instortte en er een beerput van moeheid, angst en depressieve gevoelens openging. Nu eerst maar weer eens gelukkig zien te worden :D

Groetjes,
Mamami

Valentino1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2009 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Valentino1 »

Hallo mensen op dit forum,

Sinds kort, 5 dagen slik ik citalopram 20mg. Hadden jullie ook zo'n last van bijwerkingen zoals misselijkheid, soms vermoeidheid, zweten en af en toe wat (t)rillerig ook s'nachts. Ik neem het middel voor de nacht in op huisartsadvies. Hoelang duren deze bijwerkingen ongeveer. Het zal zeker wel per persoon verschillen maar vindt het best wel heftig.
Hoor graag jullie reacties

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Valentino 1,

Ik had deze bijwerkingen ook en tot de dag dat ik mijn laatste tablet op had, had ik last van zweten en vermoeidheid. Ik hoop dat dit nu minder word, ben pas 2 dagen zonder, dus dat is even afwachten.
Ik nam de cita altijd s'ochtends in, maar of dat iets uitmaakt weet ik niet.
In het begin is het zowieso heftig, dus daar zul je even doorheen moeten. :cry:

Groetjes Angela

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hallo Valentino,

Ik ben met dezelfde dosering gestart en de eerste twee weken waren niet leuk! De klachten werden erger i.p.v. minder en zonder mijn kalmeringstabletten (oxazepam) weet ik niet of ik het had doorgezet. Gelukkig ging het na een week of 2 al snel beter. Maar helemaal geweldig voel ik me nog steeds niet...

Sterkte, het wordt beter!

Groetjes,
Mamami

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Hallo Valentino,

Ook ik had deze klachten, die na 3 weken minder werden, het gaat echt allemaal over. heel veel sterkte.

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ow wat gezellie,dat het hier lekker druk word
kunnen we elkaar mooi steunen.
ik ben anderhalf jaar geleden ook begonnen met citolapram,of is het nu citalopram,weet ik veel,maar in ieder geval dat pilleke van 20 mg
ik ben begonnen met 5 mg en na 2 weken 10 mg,enkele weken daarna met 15 mg en uiteindelijk ben ik blijven steken op 20mg
in het begin was ik ook erg trillerig en moe,zo moe....
maar ik gebruikte er ook 4 keer per dag een halve oxazepam bij en daar kon ik de dag wel mee doorkomen en van lieverlee werd de citolapram opgevoerd en de oxazepam afgevoerd,en zo ben ik op een gegen moment helemaal van de oxazepam afgekomen.
ik heb soms ook ineens dat ik weer begin te trillen en beven,dat zal waarschijnlijk zo wel horen denk ik.
en over zweten gesproken,praat me er niet van,ik word vooral snachts badend in het zweet wakker ppppffff
ik ben vanaf afgekopen maandag gaan minderen met de cito`s,ik gebruik nu dus 3/4 pilletje per dag en ik merk er niks van.
ik zit nu al uit te kijken tot augustus voorbij zal zijn dan mag ik over gaan naar 1/2 tablet..

camel...die hartoverslagen die jij soms hebt,die heb ik ook en ik ben gisteren toevallig op controle geweest bij de cardioloog en die legde precies uit wat ik voelde,maar het kan helemaal geen kwaad zei ze
daar moeten we ons dan wel bij neer leggen en in die arts geloven.
het neemt niet weg dat het akelig voelt,maar ik denk nu aan wat die dokter zei...
eerder dacht ik er zo ook niet over hoor,ik was dan helemaal in paniek en dacht dat ik een hartstilstand zou krijgen.
ca,el ik lees ook dat je pas een baby hebt,zou het niet een vorm van postnatale depressie kunnen zijn?
daar hebben ze tegenwoordig goede medicijnen voor hoor.
ik heb het 30 jaar geleden ook gehad na de geboorte van mijn dochter,pppfff toen had ik het ook zo te pakken hoor,maar in die tijd wisten ze nog niet zo goed hoe ze daar mee om moesten gaan hè..
na de geboorte van onze zoon heb ik het niet gehad,hoewel ik er wel erg bang voor was hoor..
tussen onze kinderen zit dan ook 6 jaar leeftijdsverschil tussen omdat ik eerder niet zwanger durfde te raken..
en nu zijn de kinderen volwassen en ik heb zelfs al 2 kleinkinderen,nu zit ik de ****.
soms denk ik wel eens dat het veel met hormoonverandering te maken heeft hoor...

ik zal er eens mee ophouden want ik blijf maar kletsen hier whaha

groetjes allemaal

wat zijn we toch zieligers hè whahahaha
maar het komt allemaal goed met ons..

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Ik ben begonnen met 5 mg. vanwege mijn hypochondrie.
Ben zo bang voor de bijwerkingen waardoor ik weer van allerlei waanideeen krijg van enge ziektes e.d.
Heb vandaag de huisarts gesproken en ik moet een week doorgaan met 5 mg. en als het niet beter gaat naar de 10 mg.
Gebruik er ook Oxazepam bij. Mag er hier 3 van per dag maar met een kleine wil ik wel helder blijven denken dus slik ik 3 halfjes en dat gaat aardig. Heb vandaag een redelijke dag. Als ik maar bezig ben, gaat het goed. Dan heb ik geen tijd om te piekeren.

En volgens de huisarts is het geen postnatale depressie maar postnatale somberheid. Ook dat kan blijkbaar!
En dan die hitte de komende dagen, getver! Ik ben een echt wintermens. Lekker koud buiten en dan gezellig met het hele gezinnetje binnen. Ook een rare afwijking geloof ik!

Door die hitte ga ik weer zweten. Ik zie dan niet dat dat van de hitte komt maar denk gelijk dat ik weer een paniekaanval krijg!
Om gek van te worden af en toe! Hoop op morgen weer een aardige dag!

Trouwens best gezellig hier :D !

xxx
Camel

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Hhahaah Zie je wel Camel...we kunnen er zelfs mee lachen...en geen dingen oproepen in je hoofd hoor..pas op!!! hihihi

xx elmos

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Gatver, wat heb ik een klotedag vandaag!.

Loop de hele dag zo gespannen als een plank door het huis.
Het is dat ik mijn zoontje heb om voor te zorgen en te knokken anders zou ik geloof ik de hele dag in bed liggen....

Lieve mensen, ben zo bang om hier nooit meer vanaf te komen!
Ben zo hard aan het knokken maar de slechte dagen overheersen op dit moment.....

Dikke kus,
Cameltje

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Cameltje,

Wat jammer dat het vandaag allemaal weer niet zo lekker gaat, maar je moet wel blijven knokken hoor!!
In het begin is het altijd zo dat je meer slechte dagen dan goede dagen hebt, maar ook dit komt weer goed hoor.
Over een tijdje merk je dat de slechte dagen steeds minder worden, en dat je steeds meer goede dagen gaat krijgen. Dit moet je in je achterhoofd houden, want je komt hier echt vanaf. Ik heb dit allemaal meegemaakt en dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar het is me gelukt en het zal jou ook gaan lukken.
Dus nog eventjes doorknokken meid, het komt goed!!

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

camel, heb je enig idee waarom je zo gespannen bent,en waar je bang voor bent?
wat zou er in het ergste geval kunnnen gebeuren denk je?
als je hier goed over nadenkt dan kan er eigenlijk niets gebeuren.
het zit alleen maar in je hoofd,die gedachtes die kunnen een mens helemaal radeloos maken.
je wil niet weten wat ik allemaal voor gedachtes had en soms nog heb hoor,maar ik kan er nu beter mee om gaan als een tijdje terug.
ik was zo ontzettend bang om flauw te vallen in een winkel, en nu denk ik,val ik flauw dan val ik flauw,dan rapen ze me wel op...
meiske,doe het vandaag rustig aan,geniet van de kleine en de fijne dingen in het leven en laat de boel de boel en ga eeens een klein wandelingetje door de natuur maken,de natuur is rustgevend vind ik..
ik zal aan je denken meiske..
liefs wikky

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi hoi,camel hoe is uiteindelijk jouw dag verlopen,ik heb vaak aan je gedacht hoor vandaag :wink:

ik heb vorig jaar een cursus gevolgd die mij werd aangeboden door U.W.V,en ik heb daar best veel geleerd,misschien is het de moeite om eens op deze site te kijken
www.deommekeer.nl

vandaag de 3e dag met minderen en ik voel me nog steeds goed :lol:

en bokkie,hoe is het met jou nu je gestopt bent..?

groetjes allemaal en tot horens,wikky

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo allemaal,

Het is alweer een poosje geleden dat ik op het forum was maar het is hier druk geworden en moest ontzettend ver teruglezen!

Angela, ik lees dat jij er al helemaal vanaf bent, dat is goed om te horen! Hopelijk blijf jij je ook zo goed voelen.

Met mij gaat het ook wel goed, ben ondertussen alweer meer aan het werk en het gaat tot dusver redelijk. Ik zit nu op 1.5 pilletje per dag. Wat ik las over het overslaan van het hart, dit heb ik ook vaak en krijg er dan al bijna een paniekaanval van... ik ben ook een beetje een hypochonder en altijd bang voor van alles.

Verder heb ik ook wel momenten dat mijn hart opeens sneller gaat, dit kan wel een kwartier tot een half uur duren. Dit had ik vroeger als ik een paniekaanval kreeg (het is een onrustig gevoel) en als ik het nu voel link ik het aan een aanval, raak half in paniek maar door de medicijnen (denk ik) zet het niet door... herkent iemand dit ook? En hoe gaan jullie hier mee om?

Verder ben ik nog wel vaak moe maar dit lijkt ook geleidelijk wat minder te worden. Het zweten herken ik ook en daar kan ik ook niet zo goed tegen, link het vaak aan paniek. Zorg altijd dat ik een bus deo in mijn tas heb, vooral met deze temperaturen spuit ik de hele dag door, haha!

Jammer dat de paniek zo in mijn hoofd zit en bij alles 'controleer' ik of ik ook paniek voel opkomen, ik kan het nog niet echt loslaten dus. Vind het ook erg lastig maar moet meer vertrouwen in mijn lichaam krijgen denk ik.

Bij de dokter heb ik aangegeven dat ik het mis om af en toe een glas wijn te drinken, hij gaf aan dat dit geen enkel kwaad kan en dat het juist goed is omdat het ontspannend werkt. Zolang ik maar geen 2 flessen drink omdat het effect anders is, zal het eerder merken. Nu heb ik afgelopen zaterdag wel 5 glazen wijn op en voelde me goed! Wel ben ik gestopt met roken en koffie drinken, dit scheelt een hele hoop. Ook drink ik alleen nog rooibos thee omdat hier geen caffeine inzit. Groene thee kan ook geloof ik???? maar weet ik niet zeker...

Nou, het is weer een heel verhaal geworden! Groetjes Mariska

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Wat ik me afvroeg, hoe zit het met jullie eetlust? De ene dag kan ik namelijk ontzettend snaaien om dan de dag daarop totaal geen eetlust te hebben. Ik ben dan ook niet aangekomen maar enkele kilo's kwijt!

Verder heb ik wel af en toe hoofdpijn, misselijkheid en een duizelig gevoel. Vooral dat duizelige gevoel linkte ik aan paniek maar mijn huisarts geeft aan dat dit van de medicijnen komt... ook weer loslaten dus en aan wennen?????

Groetjes!

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Met mij nog steeds alles goed, ik heb tot nu toe nergens last van dus dat is wel lekker. :lol:

En mariska, fijn om te horen dat het toch al beter met je gaat
Wat betreft mijn eetlust die is verdrievoudigd lijkt het wel :roll: , in het begin ben ik 5 kilo afgevallen, maar nu zitten er weer 7 kilo bij :oops: dus dat is minder.
Maar ja dat ik me nu beter voel vind ik belangrijker dan die paar kilo extra, die gaan er ook wel weer af hoop ik :?

Nou allemaal het beste en tot de volgende keer... :D

Groetjes Angela

deesje85
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door deesje85 »

hallo mensen

ik ben hier net nieuw,ik ben desire en heb drie mooie kindjes,ik zit zelf al bijna 2jaar in een depressie,of wat het ook is.
bij mij is het begonnen met paniekaanvallen,en nu 2jaar later,hevige vervreemding,voel me absoluut niet meer mezelf,het is net alsof je jezelf niet meer herkent.lig de hele dagen op bed,en slaap heel slecht,ook heb ik last van heel veel angst.
nu heb ik citalopram voorgeschreven gekregen,ik heb het medicijn al 2keer gebruikt maar ben toch bang om er weer aan te beginnen.wat mijn vraag is?zijn er meerdere mensen die ook gewoon het gevoel hebben zichzelf helemaal kwijt te raken,en zich gewoon niet meer zichzelf voelen.en last hebben van vervreemding??is dat een symptoon van een depressie?en zal citalopram daartegen helpen?ik hoop wat te horen,want ben ook echt ten einde raad wat ik nog moet doen.

groetjes desire

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

@ Desire
Ik herken die vervreemding, de depressieve gevoelens en de paniekaanvallen. Bij mij werkt citalopram wel iets, maar ik heb nog steeds dagen waarop de negatieve gedachten overheersen. Volg nu sinds kort cognitieve gedragstherapie om dat te doorbreken. Hoop dat het helpt!

@ Mariska
Ik ben ook behoorlijk afgevallen. Is niet zo erg want zo raakte ik mijn laatste zwangerschapskilo's (en nog een beetje extra) tenminste kwijt :D . Op de dagen dat ik me goed voel heb ik een 'normale' zin in eten (en daar hoort af en toe snaaien ook bij, haha!), maar op de dagen dat ik me niet goed voel eet ik bijna niets. Heb dan nergens zin in, zelfs niet in chocola ofzo.

@ Iedereen
Is er hier nog iemand die een redelijk hoge dosis citalopram gebruikt? Ik neem iedere dag 50 mg, maar heb toch nog steeds last van slechte dagen waarop ik sneller angstig ben en behoorlijk somber. Herkent iemand dit? En zo ja, wat doe je ertegen?

Groetjes!
Mamami

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Heb vandaag een redelijke dag qua geest! Qua lichaam totaal niet! Ben sinds gister onwijs aan de diarree :(
Als ik maar bezig ben, gaat het wel. Moet niet stil gaan zitten of liggen.
Heb mezelf voorgenomen om toch een beetje "harder" voor mezelf te worden en dat helpt best goed. Kan wel de hele dag zitten kniezen en piekeren maar daar wordt niemand vrolijker van!

Het is bij mij de angst voor de angst. Ben zo bang om in het bijzijn van mensen die niet weten wat ik heb, een paniekaanval te krijgen.
Gebruik de Citalopram nu bijna een week maar heb wel het idee dat het allemaal een beetje verergerd (paniek, zenuwen) enz.
Herkennen jullie dit ook?

Vandaag is mijn man jarig dus ik moet wel vrolijk doen al zal dat niet meevallen. Hoe zijn jullie er mee omgegaan om het te vertellen tegen familie, vrienden en bekenden? Bij mij weten alleen mijn ouders, mijn man en 2 vriendinnen het. Wil er niet zo mee te koop lopen!

Mochten jullie nog ontspanningstips en andere tips hebben, graag!

Dikke knuf voor iedereen!

Cameltje

P.S. Wat is het heet van mij mag het winter worden!

Gesloten