LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is een woning in een acceptabel toestand oplevern ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Karel Kletskop

Wat is een woning in een acceptabel toestand oplevern ?

Ongelezen bericht door Karel Kletskop »

Hallo allemaal,

Ik heb na bijna 3 jaar gestreden te hebben tegen burenoverlast de handdoek in de ring gegooid en maar besloten te gaan verhuizen. Nu is er eindelijk mij een woning aangeboden.
Ellende is als ik deze woning weiger dan vervalt de "urgentie". Als de woning in een goed onderhouden staat was was het totaal geen probleem en zou ik hem graag hebben zelfs. De woning is 40-50 jaar oud dus perfect hoeft niet.

Nu is er ooit een doe-het-zelver in bezig geweest en die heeft het nodige met toestemming verbouwd. Ik vind dat het persoonlijk geen verbetering. Maar dan wil ik nog een woning die ik niet gelijk zelf helemaal moet restaureren.

Ellende is dat er een balkenplafond in zit waar de nodige afwerklatjes aan ontbreken. Het plafond is donkerrood en overal zitten kieren tussen.Ooit zaten er ook kunststof schrootjes tussen maar die heeft de vorige huurder moeten verwijderen. Even overschilderen van die balken is een ramp met donkerrood. En daarbij ik vind het een foeilelijk ding en wil het er uit hebben.
De gaten zijn in geen enkel vertrek dichtgesmeerd, het houten schrootjesplafond heeft een hoop gaten waar de knoesten uit zijn,ook is er schade op de voorkamer door het verwijderen van die kunststof schrootjes die ernaast zaten.
Het bad heeft een vies dik bruin kalkspoor van een maandenlange lekkende kraan.
Er ontbreekt een deur boven in de kleine slaapkamer, beneden een rare vouwdeur, In elke vertrek is het stucwerk beschadigd, er ontbreken op veel plaatsen plinten aan het plafond en de vloer. Op de 2 grote slaapkamers zit er midden op de vloer een moer met een bolle kop. Ik denk dat dat voor het balkenplafond is gedaan maar zeker weet ik het niet. Maar op een normale manier vloerbedekking leggen zonder dat daar schade door onstaat is volgens mij niet mogelijk. Op sommige plaatsen zit er een pvc pijpje met daarna een kabelgootje, maar alles zit in het zicht. Buiten is het net zo erg, daar is alles ook oud en rot.

De stroomdraden is indertijd ook in geknutseld, De kleuren behoren blauw, bruin en zwart te zijn. De kleuren groen en rood horen volgens mij daar niet te zitten. Ik heb overal foto's van gemaakt om een dossier aan te leggen hoe het eruit ziet.
Ik wil wel de woning maar ik zal een voorbehoud willen zetten dat ik het geen acceptabele oplevering vind.

Nu is dus mijn vraag: Wat is een woning van die leeftijd opleveren in een acceptabele toestand ? Dit is uitgeleefd voor mij.

SuperCow

Re: Wat is een woning in een acceptabel toestand oplevern ?

Ongelezen bericht door SuperCow »

precies dezelfde situatie.

vorige bewoner heeft zeil in de keuken wat te goor is om naar te kijken, laat staan aan te raken
Vloerbedekking etc moet er overal uit, maar dat zeil is voor mijn eigen rekening.. leg er maar wat overheen zeggen ze dan

Zeil is ook vloer aankleding volgens mij.

Bij Wonenbreburg mag de opzichter zelf bepalen wat erin blijft en wat er uit moet....

zegjijhetmaar-

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Een huis kopen is beter huren is aso en loop je altijd tegen problemen aan.

Karel Kletskop

Bij deze woningbouw ben je ook overgeleverd aan de grillen en nukken van de opzichter.

Kopen is geen optie met deze economische crisis.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Karel,

Heb je dit al zo schriftelijk en met foto´s voorgelegd aan de woningbouwvereniging, als je het op dit forum brengt?

Het lijkt me dat een aantal zaken best wel eenvoudig door de woningbouw hersteld kunnen worden.

De kleur van de electriciteitsdraden heeft niks met een Doe Het Zelver te maken. Tot ergens in de jaren zestig waren de standaardkleuren van de draden rood en groen, ( en naar ik mijn ook zwart voor de schakeldraad )

Karel Kletskop

Ze hebben geen interesse in onze foto's. We hebben geprobeerd ze te laten zien. De opzichter heeft bepaald wat ze gaan doen aan die woning en meer niet.

Dat van die kleuren van de stroom is nieuw voor mij, mij is verzekerd dat het vroeger ook die kleuren moest hebben.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Karel,

Heeft de woningbowuvereniging dan geen richtlijnen voor oplevering van een woning. Ik bedoel als er deuren ontbreken lijkt mij dat helder genoeg, die dienen gewoon herplaatst te worden.

Ze hadden gewoon strenger moeten zijn voor de vorige huurder en nu kunnen ze het alleen nog maar oplossen met eigen geld

Probleem is natuurlijk dat je absoluut geen machtspositie hebt. Voor jouw 10 anderen en daar maken ze gretig gebruik van.

Je zou kunnen tekenen onder protest, en laten aangeven op het huurcontract dat de je het niet eens bent met de toestand van de woning.

Dan zou de woning aan jullie geweigerd kunnen worden. In dat geval zou je alsnog kunnen tekenen.

Als je ervoor zorgt dat bovengenoemde volgorde van handelen onbetwistbaar op papier staat , zou je na het tekenen van het contract de woningcorporatie aansprakelijk kunnen stellen voor de gebreken, en hun een termijn tot herstel gunnen

Mocht herstel uitblijven dan kun je dit zelf doen en verrekenen met de huur.

Enfin een omslachtige en moeizame weg.

Mocht de woningbouw je voor het kantongerecht dagen dan delf je niet meteen het onderspit.

Je bent namelijk in een dwangpositie gebracht waarbij gezien de hele documentatie (is dus heel belangrijk) omtrent de staat van het huis, het tekenen van het huurcontract niet gelijk staat met acceptatie van de technische toestand van het huis.

Enfn. je moet zelf maar beoordelen of de moeite tegen de baten opwegen

Karel Kletskop

Er zijn zeker richtlijnen.
Die stellen mij in het gelijk. Geen balkenplafond, schrootjes en ga zo maar door. Ook harde kleuren zolas zwart en rood zijn niet toegestaan. Ik heb alles op papier staan.

Dus wat moet ik met een rood balkenplafond? En ik mag het er niet zelf uithalen van hun. Ik heb van de aannemer die in de woning bezig was vernomen dat het geen dragende functie heeft, het is puuur decoratie.
Overschilderen zou ik moeten doen, dat tewijl er op papier staat dat dit geen acceptabele kleuren zijn en de oude huurder dit over moet schilderen als de nieuwe huurder die kleur niet wil.

De oude huurder heeft schriftelijk dat ze alles in goede staat opgeleverd heeft. En ik wil graag die woning, maar zonder rood balkenplafond.

Met eigen geld oplossen willen ze dus niet. Ze hebben als "tegemoedkoming" mij al 2 deuren gegeven. Ik vind dat een vertrek gewoon een normale deur moet hebben.

Ik hoop dat de rechtsbijstand hier iets aan wil, kan en durft te doen.

Karel Kletskop

Eindelijk, na 1 telefoontje van mijn jurist mag ik ineens wel dat plafond verwijderen. Wel eerst alles zwart op wit hebben natuurlijk.

Gesloten