LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Dewi2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2009 08:54

Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door Dewi2 »

Onderstaande tekst in deels en wat aangepast, een brief die ik onlangs heb verstuurd. Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die me iets meer kunnen vertellen... zie ik t goed en klopt hier eea niet?

Wat aanvullende info op onderstaande;
Bij de bank die vermeld is, hadden mijn ex en ik verschillende rekeningen. De rekening die het betreft was bij mijn weten een en/of rekening, wat mij vanzelfsprekend mede verantwoordelijk maakt voor een ontstane achterstand. Mijn ex en ik zijn in 2005 uit elkaar gegaan, ik ben dat jaar verhuisd en heb alle schulden ingelost die op mijn naam of beider namen stonden. Het jaar daarvoor al, zijn we gezamelijk overgestapt naar een andere bank overigens...
Op de betreffende rekening, was mijn ex de eerst genoemde zeg maar.

Denk ik te makkelijk? Staat deze bank in zijn recht? Klopt het dat ze een vordering gerust jaren kunnen laten staan, je dan "zomaar" kunnen noteren bij t BKR? En meest prangende vraag: Klopt t dat ze dit allemaal kunnen doen omdat ik niet de eerst genoemde rekeninghouder was?


Medio Mei van dit jaar heb ik mijn BKR-gegevens opgevraagd in verband met een aan te vragen financiering. Hieruit bleek ik te zijn genoteerd met een A 2 code door een bank. Dit tot mijn grote verbazing, daar ik naar mijn weten nergens een schuld heb. Enige weken geleden gebeld met hun incasso-afdeling. Toen is mij verteld dat er geen enkele openstaande vordering bekend is en als er iets zou zijn dat deze dan ook zou moeten liggen bij het incassobureau en ik hen maar moest bellen.

Dit heb ik gedaan en de vriendelijke man aan de telefoon vertelde mij niets te kunnen vinden in hun systeem. Nergens. Niet onder het rekening/dossiernummer, als ook niet onder mijn naam of andere gegevens. Niet in het nieuwe systeem, niet in het oude systeem. Van hem kreeg ik het advies weer te bellen met de afdeling Incasso.

Toen dezelfde mevrouw gesproken en zij zou e.e.a uitzoeken en mij na een week terugbellen. Ik heb niets gehoord en ben dus zelf weer gaan bellen.

Weer gesproken met iemand van de afdeling Incasso. Hij kon mij ineens vertellen dat er inderdaad een bedrag van iets meer dan 1900 euro openstaat. En dat deze vordering toch echt bekend zou moeten zijn bij het incassobureau. Voor de zekerheid ook maar alle andere rekeningnummers die ik of mijn ex-partner bij de bank hebben gehad, doorgenomen. Mij werd geadviseerd weer met het incassobureau contact op te nemen teneinde alles door te nemen.

Ook dit weer gedaan, eerst op die andere nummers laten zoeken. Daar werd niks gevonden. Tot slot dan toch maar weer zoeken op het rekeningnummer dat ook vermeld staat bij de BKR-registratie en toen kwam daar ineens wel iets uit! De mevrouw bij het incassobureau kon mij vertellen dat er in het systeem staat dat zij de bank in 2006 een afboeknota hebben gestuurd en de zaak daarmee voor hen klaar was.

Weer bellen met de bank, andere afdeling dit keer. De meneer die ik toen sprak wist me ineens te vertellen dat de openstaande post ongeveer 2100 euro bedraagt. Bijzonder dat in ongeveer tien minuten tijd een bedrag zo omhoog kan gaan! Er kon mij wederom niet verteld worden waarom dit bedrag nog openstond. Waarom ik nooit iets heb ontvangen van het incassobureau of de bank betreffende deze openstaande post. Waar de hoofdsom precies uit bestaat. En waarom er vier jaar na het schijnbaar ontstaan van de som, een melding wordt gemaakt bij het BKR. En hoe dit verder zou zijn afgehandeld als ik nu niets had laten horen. Allemaal vragen waar meneer geen antwoord op had. Zijn advies was een brief te schrijven en daarin bovenstaande punten te vermelden.

Dit is het hele verhaal, nu mijn vragen.

*Waarom weet ik niets van deze openstaande post?
Volgens de laatste meneer die ik gesproken heb is het dossier pas in 2008 teruggekomen bij de bank. Volgens de mevrouw van het incassobureau hebben zij al in 2006 een afboeknota opgemaakt. Mijn adresggegevens zoals bij jullie bekend kloppen niet meer, echter woon ik al ruim vier jaar op dit huidige adres. In de Gemeentelijke Basis Administratie ben ik te vinden. Ik heb op dit adres nooit post ontvangen van zowel de bank als het incassobureau over dit openstaande bedrag.

*Uit welk bedrag bestaat de vermeende hoofdsom, waar en wanneer is de hoofdsom ontstaan?
Bij mijn weten heb ik namelijk al in 2005/2006 alle schulden die ik eventueel had bij de bank, ingelost. Wellicht had mijn ex nog één of meer openstaande posten, echter kan ik daar vanzelfsprekend niet voor verantwoordelijk worden gehouden.

*Waarom ben ik BKR-geregistreerd als ik niet eens in de gelegenheid ben gesteld een openstaande post te betalen?
Iemand moet immers eerst in gelegenheid zijn gesteld te betalen eer hij/zij mag worden geregistreerd. Ik kan mij niet voorstellen dat ik onvindbaar ben, daar ik geregistreerd sta in het GBA. Tevens kan het ook niet zo zijn, dat ik niet in staat zou zijn geweest te betalen toentertijd, daar ik al jaren een koophuis en vast contract heb. Het geld zou linksom of rechtsom er wel gekomen zijn.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door __oi__ »

Weet niet het antwoord op al je vragen, en het is duidelijk dat de communicatie niet helder verlopen is, echter tav van deze opmerking:
Wellicht had mijn ex nog één of meer openstaande posten, echter kan ik daar vanzelfsprekend niet voor verantwoordelijk worden gehouden.
kan ik je melden dat je er naast zit. Er vanuit gaande dat de schuld er ook was tijdens de huwelijkse periode, en dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, ben jij volledig 100% aansprakelijk ( beide 100% aansprakelijk).

Dewi2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2009 08:54

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door Dewi2 »

Ok, verheldering wat betreft dat punt. We waren niet getrouwd, geen samenlevingscontract oid.

bavinka
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2009 12:11

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door bavinka »

Maakt niet uit of je getrouwd was ja of nee, jullie zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor de betalingsachterstand.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Heb je destijds voor deze rekening/lening getekend of dat alleen je ex-vriend geweest. Wanneer jullie niet getouwd zijn geweest en geen samenleveingcontract hebben gehad kan volgens mij de schuld niet op jou worden verhaald, daar je niet hebt getekend voor de lening.

Het wordt een ander verhaal wanneer de schuld is ontstaan door huurachterstand of energierekengen

bavinka
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2009 12:11

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door bavinka »

Zodra je de rekening opent dien je hier beide voor te tekenen. Als er daarna iemand een lening aangaat, en 1 tekent, ben je alsnog beide hoofdelijk aansprakelijk!

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door vladja »

Bavinka,

Je bent helemaal niet verplicht om beide tekenen als je een rekening opent. Zelfs niet als je getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt. Waar haal je dat vandaan?

Ik heb altijd mijn eigen rekening gehad zonder mede-ondertekening.

bavinka
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2009 12:11

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door bavinka »

Dat klopt maar dan is het geen en/of rekening!

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door vladja »

Schrijf een aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de directie van de bank waarin u opheldering eist over de registratie bij de BKR met onderbouwing en kopieen.

Het feit dat ze niet bij u ter incasso zijn gekomen, geeft te denken. Normaal komt de bank of het incassokantoor z'n geld echt wel halen. Ze niet bij de 1 dan bij de ander, als ze hoofdelijk aansprakelijk zijn (beide getekend).

Ervan uitgaande dat u toen samenwoonde, kan wel tot de vergissing hebben geleid om u beide aan te melden bij de BKR, terwijl dit alleen uw ex had moeten zijn.

Dewi2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2009 08:54

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door Dewi2 »

En ik weet dus niet meer OF het hier wel om een en/of rekening gaat! Ik bewaar mijn administratie echt wel enige tijd, maar zeker omdat ik al jaren niet meer bij deze bank zit, heb ik denk anderhalf jaar gelee alle admin erover weggegooid! Kan t dus zelf ook niet meer nakijken...

Mijn vraag is ook niet wat te doen als het idd om een en/of rekening gaat. Is dat nl het geval, betaal ik gewoon want ben ik idd verantwoordelijk voor die schuld. Of ik die nu op die rekening heb gecreerd of mijn ex.
Mijn punt is, dat ik jarenlang niets vernomen heb over deze schuld! En ook nooit gevraagd ben te betalen! Sterker nog, het is dat ik nu zelf aan t bellen ben gegaan, vraag me af hoe lang ik ander nog in de veronderstelling was geweest schuldvrij te zijn, terwijl dit niet het geval blijkt te zijn. Daarbij, erg vreemd toch dat er eerst bij zowel bank als incasso niks te vinden is!? Dat zijn de vragen waar ik antwoord op zoek!!

Dewi2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2009 08:54

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door Dewi2 »

Bedankt voor uw antwoord Vladja, bovenstaande reactie van mij en die van u hebben elkaar net gekruist...

Ik heb dus idd een aangetekende brief met bewijs van ontvangst verstuurd naar de betreffende bank, met daarin idd de vraag om opheldering en kopieen van de documenten die dat dan bewijzen.

Wat u zegt, is dus precies mijn gevoel. Dat er een vergissing is gemaakt. Dat de schuld mijn ex toebehoort.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Iemand die me kan vertellen of dit klopt?

Ongelezen bericht door mvw1975 »

copy afschrift opvragen

Gesloten