LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scheidingsperikelen.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

scheidingsperikelen.

Ongelezen bericht door justus »

Niet prettig als je gaat (moet) scheiden, zeker niet na 35 jaar. 't Is maar goed dat de kinderen volwassen zijn en zelfstandig wonen en leven. Ik heb echter enige vragen aan jullie.

We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Hebben een huis (op beider naam) met overwaarde van 50.000 na aftrek van schulden. Ik heb een inkomen van 35000 en mijn vrouw van 25000.

vragen:

a) Ben ik verplicht mijn vrouw alimentatie te betalen? Zij heeft immers eigen inkomen.
b) Kan de scheiding worden uitgesproken zolang ons huis nog niet verkocht is? Hoe werkt dat?
c) Kan zonder scheiding een verdeling van goederen gemaakt worden en dan met name met het huis, ik wil er namelijk wel blijven wonen.
d) Ik word over twee jaar vijfenzestig, mijn vrouw is enkele jaren jonger. Blijft zij ná de scheiding recht hebben op AOW als ik 65 wordt of vervalt dit dan en moet zij doorwerken tot zij óók 65 jaar is?

Justus

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: scheidingsperikelen.

Ongelezen bericht door henk51 »

Je zult hoogst waarschijnlijk een advocaat nodig hebben om alles goed te kunnen regelen. Stel de vragen aan hem hij kan alle juiste antwoorden geven op jouw vragen. De antwoorden die je hier op dit forum krijgt zijn veelal tegenstrijdig en eindigt vaak met een eindeloos welles nietes tussen een aantal beantwoorders. Als je als vrienden uit elkaar gaat kan ook 1 advocaat volstaan en is het snel geregeld. Dit was in mijn geval zo.
Sterkte en succes bij de afhandeling van de scheiding


gr Henk

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: scheidingsperikelen.

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

U kunt samen het eea op papier zetten. Op het internet zijn voorbeelden te vinden van convenanten. U moet deze wel door een advocaat laten bekrachtigen.

U moet zich wel goed laten informeren!

Iedereen krijgt AOW als hij/zij 65 is en niet eerder dan die leeftijd.

U geeft aan dat u in het huis wil blijven wonen. Dat betekend dat u haar moet uitkopen. Als u het huis gaat verkopen kunt u er in blijven totdat het huis is verkocht.

Er wordt naar beider inkomen gekeken en aan de hand daarvan (draagkrachtberekening) wordt een partneralimentatie berekend.

Er is veel te vinden op het internet over dit onderwerp.

Ik wens u heel veel succes en nogmaals laat u goed informeren.

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: scheidingsperikelen.

Ongelezen bericht door justus »

Toch twee goede reacties!! Waarvoor mijn dank. Ik heb intussen gekeken naar mogelijke advocaten en heb er één gevonden die in principe bereid is gratis een eerste advies/consult te geven en daar ga ik gebruik van maken.

Nogmaals dank voor tot zover,

Justus

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: scheidingsperikelen.

Ongelezen bericht door kweenie »

U heeft alleen recht op de AOW toeslag als u ouder dan 65 bent en een jongere partner heeft. Als u gaat scheiden van uw (jongere) partner, dan heeft u dus geen recht meer op de AOW toeslag van zo'n 600 euro per maand.

En vergeet niet de pensioenen van u beiden te bekijken. Zeker als u vlak voor de pensioenleeftijd bent, is de waarde van de opgebouwde pensioenaanspraken vaak erg hoog; in de orde van grootte van een leuke koopwoning. In principe heeft elk van de partners bij een scheiding recht op de helft van de beide ouderdomspensioenen.

Gesloten