LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klacht tandarts

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Jolanda en Erna
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2004 12:05

klacht tandarts

Ongelezen bericht door Jolanda en Erna »

Begin van het jaar heb ik via mijn tandarts mijn hele gebit laten trekken. Ik kreeg toen een tijdelijke prothese, totdat mijn mond genoeg genezen en geslonken zou zijn voor het definitieve gebit.
Twee maanden geleden was het zover. Voor het maken van het gebit kreeg ik VIJF afspraken. Om te happen, te passen, te happen, te passen en uiteindelijk kreeg ik het gebid. Iedere keer waren het afspraken voor 2 tot max. 5 minuten werk. Ik zat echter iedere behandeling zeker 45 - 60 minuten te wachten.
Bij het plaatsen van de definitieve prothese zei ik direct tegen de tandarts dat deze niet goed paste en dat het ondergebit zelfs te ruim was.
Maar hier besteedde hij geen aandacht aan. Het moest wennen en volgens hem zat het goed.
Nu echter 2 weken verder loop ik meer met mijn gebit in mijn broekzak, dan dat ik het kan gebruiken. Ondertussen kreeg ik wel de rekening van ruim € 1100,-.
Toch besloten om een nieuwe afspraak te maken. Op deze afspraak moest ik wederom 1 uur wachten. Mensen die na mij een afspraak hadden, werden voor mij geholpen. Ik heb tegen de assistent gezegd dat ik hier niet langer op wilde wachten en het geen manier van doen vind. Ik ben weggegaan. De tandarts kreeg ik uiteraard niet te spreken.
Een dag later heb ik geprobeerd om via het tandtechnische lab. de prothese hersteld te krijgen. Ze zitten bij een overkoepelende organisatie, waar het ene lab. patiënten wel direct helpt. En toevallig het lab. waar onze tandarts mee samenwerkt die nu weer niet doet.
Ik heb de tandarts een brief geschreven met mijn klacht uitvoerig beschreven. Hierin heb ik hem de optie gegeven mij naar een lab. te laten gaan waar ik direct geholpen kan worden. Anders voelde ik mij genoodzaakt het niet passende gebit terug te geven. Ik ben de brief persoonlijk gaan brengen, en wederom was de tandarts niet te spreken te krijgen. Ik heb brief en gebit achtergelaten. Met de mededeling op de brief, dat de rekening niet betaald zal worden.
We zijn ondertussen een paar dagen verder en de tandarts heeft niet gereageerd.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Welke stappen kan ik nog meer nemen. Of moet ik een advocaat inschakelen?

michellempc
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2009 13:06

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door michellempc »

Wij zijn inmiddels weg bij Tandarts Praktijk de Waterval. In Almere Haven.
We zijn er achter gekomen dat ze hoofdprijzen vragen voor hun behandelingen, verkeerde datums op nota´s zetten ivm. vergoeding zorgverzekering, je doorstueren naar de mondhyg. terwijk dit niet nodig is. Het is toevallig de vrouw van de tandarts. Verschil maken, de een moet een niet nagekomen afspraak betalen en de ander niet.

Toen we er wat van zeiden, kregen we later via de mail dat we een toontje lager moesten zingen. (koude douch???)

Om van alles af te zijn, zijn we gewoon overgestapt naar een andere tandarts.

Michelle Janssen

smonty
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2008 11:09

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door smonty »

Ook ik ben weg bij de Praktijk voor Esthetische Tandheelkunde in Woerden.
Ze hebben mij behandelingen laten ondergaan die schadelijk waren (alleen om aan mij te verdienen), ze luisteren niet naar de patient, ze drukken hun zin door en overtuigen je een behandeling te nemen (alleen om aan je te verdienen), ze noemden een tandarts 'orthodontist' (terwijl ze dat helemaal niet was) alleen maar om je te misleiden. Ze misleiden patienten door verkeerde medische informatie te geven, alleen maar om je te misleiden.
Het ergste is wel dat ze overal publiciteit zoeken en claimen 'geen tanden maar mensen te behandelen" Echter, als je een klacht hebt, dan negeren ze je volkomen. Ze behandelen je als een melkkoe en buiten je uit ten koste van je gebit!

michelle janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2011 14:47

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door michelle janssen »

Op 28 april 2009 heb ik een mailtje over Praktijk de Waterval geschreven uit boosheid. Het punt dat de een moet betalen bij het missen van een afspraak en de ander niet, vind ik nog steeds niet juist. Wel ben ik inmiddels erachter gekomen dat het een goede praktijk is. We zijn er laatst geweest en werden keurig geholpen, ondanks wat er is voor gevallen tijdens de situatie een aantal jaar terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat we er weg zijn, want ze zijn ondanks alles heel kundig en in die tijd hadden we geen problemen met het gebit.
Michelle

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door vroem »

en dan ineens met een andere inlognaam? hoe ongeloofwaardig, ook die bijdraai in mening.....

Overigens is er niets geks aan dat de een wel en een ander niet een rekening krijgt voor een niet nagekomen afspraak. Zijn meerdere factoren die bepalen of voor zoiets een nota de deur uitgaat, en het blijft een individuele beoordeling.

Net zoals u bv van de ene politieagent een waarschuwing krijgt en van een ander voor hetzelfde vergrijp wel een bon.
Ook daar zijn meerdere factoren die bepalen hoe erg het op dat moment is. Bv iemand die in herhaling valt , tijdsfactor, wellicht heeft de tandarts iets kunnen doen bij een andere patient waardoor het niet zo erg was of misschien zelfs wel goed uitkwam, manier van benadering van praktijkpersoneel en noem maar op.

Overigens heb ik bij dit soort conflicten altijd iets: degeen die het hardste schreeuwt heeft meestal boter op het hoofd. Is er niets verkeerd gedaan/gegaan is gang naar de tuchtraad namelijk de enige juiste manier om het gelijk te krijgen, niet met modder gooien op een forum zonder kans op wederhoor van "'aangeklaagde"".

malakh
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2012 17:31

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door malakh »

Ook ik heb meegemaakt dat er spookrekeningen worden uitgeschreven terwijl daarvoor geen behandeling heeft plaats gehad. Ik heb netjes geschreven en tot op vandaag nog niets vernomen. Daarmee geven ze toch toe?

Ook zijn er bij mij heel veel foto's gemaakt en bij een behandeling zijn er nog eens twee dezelfde gemaakt. Die hebben ze dan dubbel! Allemaal om extra geld over de rug van de patiënt te kunnen declareren. Ik maak me zorgen omdat je later van teveel x-ray ziek kan worden. En dat kost nog meer!

Sinds kort werkt mijn vrouw bij een tandartspraktijk en daar komen mensen die daar ook weggelopen zijn met dezelfde klachten als ik. Bovendien gaat het rond dat die praktijk in Zeist (begrijpelijk) niet zo veel patiënten hebben.

Nu snap ik waarom die basisverzekering zo duur moet zijn en waarom wij moeten bijbetalen.

Kwam ik er maar achter wie dit soort onregelmatigheden behandeld en bij welke minister ik mij kon melden.

De naam hou ik nog even voor me omdat ik er nog mee bezig ben en zal ik later openbaren.

de.dutch
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2011 01:15

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door de.dutch »

Ik heb al jaren boven en onder een gebit en sinds 2001 implantaat onder.
Nieuw gebit na het maken van een prijsopgaaf maar nu 9 maanden later wordt code J50 dubbel opgevoerd op de rekening van Fa-Med, op het verzoek aan de tandarts om de originele begroting toe te sturen zegt men deze niet meer te hebben. Er word in de nota wordt mijn implantaat 2 stuks opgevoerd als zijnde erin gezet maar deze zitten er al 10 jaar in en zijn nota bene door hun voorganger in het zelfde pand geplaatst.

Ik heb de tandarts laten weten niet tot betaling te kunnen overgaan zonder de originele begroting trouwens ook Fa-Med het zelfde verhaal per mail toegezonden.
De nota is circa € 1600,- duurder dan volgens eerder gemaakte afspraken wellicht wegens uitbesteding omdat ze het zelf niet konden maar dit is niet mijn probleem toch maar de tandarts die een foute of onjuiste begroting maakt.

Een rechtsgang heb ik geen problemen omdat ik wel in het bezit ben van de originele begroting.

paolomagliano
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2013 08:56

Re: klacht tandarts

Ongelezen bericht door paolomagliano »

Ik heb de oplossing van tandarts Van Leeuwen geaccepteerd: extractie van al mijn tanden en kiezen en een volledig kunstgebit voor zowel boven- als onderkaak.
De eerste ingreep betrof extractie van tanden en kiezen uit de bovenkaak en het maken van een nieuwe, tijdelijke prothese. Deze nieuwe prothese bleek te bestaan uit de oude prothese van flexibel nylon, ingekapseld in een stijve arcylhars.
Het resultaat was rampzalig. Behalve dat ik niet meer kon eten en veel pijn had, is die prothese al na een week begonnen uit elkaar te vallen. Maandenlang heeft de prothese mijn gehemelte en mijn tong beschadigd, met als gevolgen een constante en voortdurende pijn in mijn mond, het niet kunnen kauwen, en pijn aan mijn kaakspieren.
In de eerste behandelingen zijn al mijn boventanden en –kiezen getrokken, ook de volkomen gezonde. Daarnaast heb ik de tijdelijke prothese gekregen zoals boven beschreven.
De volgende werkzaamheden betroffen de verdere voltooiing van de volledige boven- en onderprothese. Met betrekking tot het ondergebit herinner ik mij heel goed, en heb ik, ondanks mijn taalkundige beperkingen, heel goed begrepen dat de tandarts mij heeft gezegd dat het ondergebit door de natuurlijke vorm van de mond de neiging heeft minder stabiel dan het bovengebit te zijn, en dat er dus meerdere afspraken nodig zouden kunnen zijn om het aan te passen. Op mijn vragen met betrekking tot de kleur en het te gebruiken materiaal heeft hij mij nooit geantwoord, maar zich zelfs geïrriteerd getoond. ‘Ik ben de dokter,’ heeft hij meerdere malen tegen mij gezegd.
De nieuwe prothese had gele tanden, en de twee snijtanden hadden door hun vorm en omvang nog het meest weg van die van een konijn. Alsof dat niet genoeg was begon het ding al snel te scheuren, wegens de toepassing van de twee onverenigbare materialen. Op mijn verzoek voor nog een afspraak om de prothese te repareren, ontving ik bijgaande e-mail. Ik sluit ook mijn onthutste antwoord bij.
Bij de volgende afspraak zei de tandarts: ‘Paolo, je gelooft toch niet dat ik die e-mail heb geschreven? Ik heb een nieuwe secretaresse, vandaar.’ Tijdens diezelfde afspraak heeft de tandarts zijn plan voor mijn onderkaak gewijzigd: niet meer een volledig kunstgebit, maar extractie van drie tanden en een metalen prothese. Daarnaast de vervaardiging van het nieuwe bovengebit dat ik nu draag en dat mij, net als het ondergebit, pijn doet.
Ik heb steeds nadrukkelijk aan de tandarts gezegd dat ik niet wilde dat de werkzaamheden tot een al te zichtbaar resultaat zouden leiden. Bij die gelegenheden was hij elke keer geïrriteerd, en een keer vroeg hij zelfs: ‘Luister, je hebt het steeds over materialen, maar kun je eigenlijk wel betalen? Je moet weten dat ik vorig jaar meer dan € 15.000 euro aan onbetaalde rekeningen heb verloren.’ Door die opmerking was ik verbijsterd en sprakeloos, en heb ik het vertrouwen in deze tandarts volkomen verloren.
Bij onze laatste ontmoeten van 19 december heeft hij de nieuwe prothese aangebracht, die net als de vorige pijn doet, en drie tanden uit mijn onderkaak getrokken. Toen ik in de spiegel keek, wachtte mij een nare verrassing: de onderprothese was niet alleen wat anders dan hij had voorgesteld, maar het was kennelijk ook nodig geweest nog andere tanden bij te slijpen, naast de bij een eerdere afspraak al geslepen tanden (waarmee hij ruimte had gemaakt om de nieuwe prothese in te kunnen brengen).
Toen ik hem zei volstrekt niet tevreden te zijn met het resultaat, heeft hij mij nog onheuser behandeld dan bij eerdere gelegenheden. Om zich te excuseren zei hij: ‘Ik heb dat ding niet gemaakt. Dit is het nummer van de tandtechnicus, ga maar bij hem klagen.’ Op dat moment was mijn reactie natuurlijk: ‘Ik heb uw rekeningen altijd aan u betaald, en als ik dus iets te klagen heb, doe ik dat bij u.’ De tandarts zei toen: ‘Haal je oude prothese maar uit de vuilnisbak, geef mij de nieuwe terug, en ga weg.’

Gesloten