LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dennis Hendrix

Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door Dennis Hendrix »

Wat vinden jullie ervan dat je tegenwoordig bij elke bank moet betalen om bij je eigen geld te kunnen?
Geen enkele bank (behalve Fortis,maar dat zal ook wel snel veranderen) heeft nog de mogelijkheid om een 'standaard' betaal-rekening te openen.
Ik heb eens gebeld met de Rabobank,'nee meneer dat is niet mogelijk, er is altijd een bedrag aan verbonden voor uw pasje'.Je MOET tegenwoordig een rekening hebben, anders krijg je je loon, uitkering etc. niet eens meer... Dus wat moet je...
Neem nu een voorbeeld van de Rabobank in Nijmegen die stuurt een brief naar haar klanten. Een 'standaard' rekening koste daar fl 19,- per jaar. Nu word dat 20 euro per jaar... Een verdubbeling van de kosten. Maarrr zegt de bank, het is voor u nu heel aantrekkelijk om een Rabo Totaalpakket voor slechts 30 euro per jaar. Met allerlei extra opties die een heleboel mensen niet willen. En wie garandeerd al die mensen dat ze na een jaar die opties niet duurder maken? Er word ook een antwoordkaart meegestuurd.
1. Ik neem een Rabo TotaalPakket... of
2. Ik maak geen gebruik van deze aanbieding en hef mijn bestaande rekening op, stort het geld op deze rekening naar rekeningnr. :XX.XX.XX.XXX
M.a.w. woorden je hebt maar te slikken dat wij de boel duurder maken of je rot maar op...
Jaren is alles 'gratis' verdient de bank bakken met geld aan het saldo dat op mijn rekening staat en dat zou ineens niet meer zo zijn... Als reden geeft de Rabobank op dat het electronisch betalen allemaal veel duurder is geworden. Nu vraag ik jullie, waarom word het dan door onze strot geduwd?

P.J. Martijn

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door P.J. Martijn »

Het feit dat er kosten voor bankpassen in rekening gebracht worden kan ik nog begrijpen (al hoe wel deze tegenwoordig hoger zijn dan de rente die je jaarlijks ontvangt en dat wordt al moeilijker om te begrijpen). De banken vedienen vet aan ons spaargeld en hun winsten worden elk jaar meer. De kleine filialen verdwijnen steeds vaker. De kosten voor internet betaling of thuisbankieren worden ook steeds hoger terwijl dit juist kosten besparend zou moeten werken voor de banken.

De communicatie van de banken dat je ineens moet gaan betalen voor het gebruik van een voorheen gratis bankpas is compleet fout. "Als je niet reageert op een mailing, ga je dus akkoord". Wie zegt dat ik deze mailing ooit ontvangen heb? Stel dat je de bank directeur een brief stuurt met het volgende "U krijgt vanaf 1 januari een Mercedes 500 SEC. Indien U niet reageert gaat U er mee akkoord".

Ik heb dus brieven geschreven naar diverse banken dat ik hier niet mee akkoord ging en dat ik de pas niet wilde en dat ik de afgeschreven bankkosten terug wilden hebben. Ik kreeg van 1 bank een brief terug dat ze hiervoor 5 euro administratie kosten in rekening brachten. Een andere bank schreef terug dat ik een brief voor 1 november 2002 moest sturen om de rekening op te heffen. Van de andere banken heb ik geen reactie ontvangen. Een dame bij 1 van de helpdesk vertelde me dat ze duizenden klachten hadden ontvangen, maar dat de bank hier niet op in gingen.

Ik wilde een paar maanden geleden 3000 euro van mijn betaalrekening opnemen en dit werd bij het hoofdkantoor geweigerd. Ik had dit 3 dagen van te voren moeten aanmelden!!!! Het is gvd mijn eigen geld. Die plaats heeft 200.000 inwoners!!!!

Van het weekend was er in de kassa uitzending zelfs een item dat er betaald moet worden om een spaarrekening te openen. Het moet niet gekker worden. Ik vind dit een compleet asociale, monopolistische, criminele en arrogante manier van zakendoen, wat klaarblijkelijk toch toegestaan wordt. Is hier enigszins iets tegen te doen?

wanders hp

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door wanders hp »

Hoe is het mogelijk dat in nederland automatische betalingen door de bank verwerkt worden zonder dat daar opdracht door gegeven is door de eigenaar van de rekening.Mijn schoonmoeder van 87jaar is benaderd door Durion Energie en is ongewild klant gemaakt.Tevens is er een bedrag van haar rekening afgeschreven zonder haar toestemming.Dit is volgens de bank DE NORMALE GANGBARE PROCEDURE OMDAT ER EEN AANTAL "BEDRIJVEN ÏN NEDERLAN ZIJN DIE DAARVOOR VAN DE BANK TOESTEMMING HEBBEN>Ik vindt dit een uiters
onzorgvuldige vorm van zaken doen en van wat grenst aan oplichting.
Wie kan mij hier meer informatie over verstrekken .

mathieu

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door mathieu »

klopt! banken schrijven dat zonder controle af. Wel kan het bedrag op haar verzoek terug worden geboekt. Of uw schoonmoeder wel of niet lid is geworden hangt af van de omstandigheden van het geval.

http://banken.domeingroep.nl

Gast

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door Gast »

Ik begrijp niet dat mensen nog iets anders dan de postbank willen gebruiken. Goedkoop, overal aanwezig, altijd is je hele saldo opneembaar en in Boernkoolstronksteradeel krijg je het zelfde verhaal als in Den Haag. Bovendien is een rekening hier volgens mij nog gratis.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door Hollander »

Beste Wanders HP

Even voor de duidelijkheid: u zegt dat uw schoonmoeder GEEN toestemming had gegeven. Dan is het NIET de normale gang van zaken dat er geld wordt afgeschreven, en dan kan zij het terugboeken.

Hoe kwam de organisatie trouwens aan haar bankrekeningnummer?

Gast

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door Gast »

Ben het met hollander geheel eens, men kan geen geld gaan afboeken van een ander zijn rekening zonder nadrukkelijke toestemming.
Mids de persoon een brief heeft ondertekend, met vermelding dat zij een automatische incasso mogen laten uitvoeren.
Zoder deze toestemming, die tevens naar de bank moet worden gestuurd, mag men geen afschrijvingen toelaten.
Dit controleerd de bank overigens, die hebben daar een speciale afdeling voor, die dit dagelijks controleerd.
Dus in dit geval zou ik de vraag een gaan stellen bij de bank, of zij ook een machtiging hebben ontvangen met de toestemming erop van de rekening houder.
Mocht de bank deze niet kunnen aantonen dan is de bank in deze fout bezig, mocht het wel zo zijn ..... dan hoef ik er niet verder op in te gaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

resp00123653
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2003 19:34

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door resp00123653 »

:cry: :twisted: Vroeger was RABO de Raifeissenbank en de Boerenleenbank. Hadden allebei leden die bestuur vormden. Nu een z.g. professionele organisatie (hebben veel geld nodig om de Tour de France te betalen?) Daarom moeten de kleine -particuliere- klanten nu gaan betalen voor de verleende diensten. Schandalig, want er is geprobeerd mij te dwingen om de z.g. betaalrekening bij hen om te zetten volgens de nu geldende regels bij de RABO, terwijl ik al jaren een rekening bij hen heb voor bepaalde doeleinden. Daarnaast 2 inzake-rekeningen voor de kleinkinderen en een TELE-spaarrekening. Omdat men de RABO-regels anders uitlegt dan mijn interpretatie (betaalrekening MOET vlgs de RABO gebrukit worden voor ALLE particuliere verkeer dus ook slalaris, heb ik me genoodzaakt gezien alles bij de RABO op te zeggen en over te boeken naar de TPG-groep, want daar heb ik al 43 jaar een giro/salarisrekening.
Ik raad daarom ieder aan eens goed bij de RABO te kijken naar hun voorwaarden en te betalen bedragen voor hun diensten. Doe verder net als ik en zeg daar alles op, hebben zij ook geen probleem meer met de kleine klantjes. (vele kleintjes maken anders wel een grote)
A. van Beek

capellenaar
Berichten: 222
Lid geworden op: 24 sep 2003 17:14

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door capellenaar »

Een bank sluit met de incassant een contract af. In dit contract verplicht de incassant zich op verzoek van de bank een getekende machtiging te overleggen. De verantwoording voor deze handtekening ligt dus bij de incassant in niet bij de bank. Moet u zich eens voorstellen hoeveel personeel neergezet moet worden om al die handtekeningen bij de bank te controleren? Wordt de dienstverlening zeker nog een paar keer duurder!

groeten rene

resp00123653
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2003 19:34

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door resp00123653 »

Beste Rene,

als ik al jaren een contract heb, en ook formeel met de RABO een vastgelegde afspraak heb om een aantal diensten van hen af te nemen, is het natuurlijk aan hen om mij netjes te vragen of ik samen met hen een deel van hun kosten wil ophoesten. Daar zeg ik als persoon NEE tegen. Men heeft mij inderdaad netjes gevraagd of ik een afspraak hierover wilde. Dta was dan ook het enige, want waar ik zo pissig over was en nog ben is het feit dat de RABO als grote organisatie de klanten die hen jarenlang trouw hebben getseund en die al heel lang hebben gezorgd dat diezelfde RABO zo groot kon worden nu gewoon gedwongen worden een aantal zaken met hen overeen te komen. Daar heb ik geen zin in en ik raad daarom iedereen ook aan om deze louche handelwijze niet te ondersteunen.
Het is de RABO die probeert contracten open te breken en het is diezelfde RABO die zijn klanten buiten de deur zet en er geen omkijken meer naar denkt te hebben.
Gelukkig zijn er naast de opmerking van mij heel veel klanten die inmiddels tegen de RABO hebben gezegd hun diensten niet meer nodig te hebben. Misschien keert de organisatie van de RABO ooit terug van dit dwaalspoor. Het is voor hen te hopen.

Gast

Re: Banken/machtmisbruik/monopoly/pinpassen etc.

Ongelezen bericht door Gast »

mensen de beste deel is cash&carry

geen bank geen rotzooi geen bkr geen donder en geen balkenbende.

Gesloten