LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boos

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Ook ik lees dit forum al lange tijd, en het moet me van het hart dat er lieden zijn die nog steeds twijfelen aan de problemen die mensen hebben opgelopen door de werkwijze die de DSB groep hanteert. Ook ik ben meer dan 6 jaar geleden in de verhalen van de firma Perelaer getuimeld. Het probleem is inderdaad dat iedereen (ook ikzelf) teveel op "goed vertrouwen" hebben gehandeld, in plaats van het gezond verstand laten werken. Tuurlijk, alles staat op papier, en ik heb zelf ook getekend, maar een ieder weet dat je van iemand die bij een bank komt voor het oversluiten van een lening omdat de looptijd korter is of de rente lager (zoals door de DSB groep beweert werd) niet mag verwachten dat hij voorgelogen wordt of dat maar een deel verteld wordt. Ook ik ben tijdens het proberen te lezen van het contract toen der tijd door de adviseur van de Perelaer meerdere keren gestoord omdat hij weer wat te vertellen had (koetjes en kalfjes verhalen, waardoor ik me niet kon konsentreren, op het geen wat er geschreven werd). Na 5 jaar kwam ik er pas achter dat die lening van 60 maanden looptijd geen "gewone" lening was, en dat er bij Hollands Welvaren belegt is met MIJN GELD, zonder dat dit door de adviseur verteld werd. Na 5 jaar is er dus alleen maar rente betaald, en bleek de volledige lening nog open te staan. Dus 5 jaar rente betaald voor niets !!!!!!!!
Hier is door DSB nooit voor gewaarschuwd. Als commentaar krijg ik alleen maar dat ze graag nog een lening tegen 10.1 % rente willen regelen om alsnog het beleende bedrag terug te betalen. JA OOK IK SCHAAM ME, dat ik zo onvoorzichtig geweest ben. Maar ik ben daar toch gekomen om een lening voor 5 jaar af te sluiten, en NIET om 10 jaar te betalen voor zo veel rente. Dit is wat "wij" de DSB juist kwalijk nemen. Het enige wat ze te zeggen hebben is dat zij er persoonlijk niet bij geweest zijn 6 jaar terug dus, maar dat ik wel degelijk gewezen ben op de "gevaren". Uitpraat ben je. En ik betaal wel weer verder, ik (had) toch geld genoeg hoor GRRRRRRRRRRRR...........
En dat wou ik nu even kwijt. Nogmaals bedankt DSB.

bob27
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 apr 2009 11:18

Re: boos

Ongelezen bericht door bob27 »

ga is kijken op dsbramp.nl zie je nog veel meer gedupeerden.

gr.bob27

Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

Re: boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Ik ben nu al bijna 2 jaar bezig, maar nergens vindt ik iemand die kan zorgen dat ik mijn recht krijg. Ik kwam voor een persoonlijke lening met een looptijd van 5 jaar (= 60 maanden), nu betaal ik inmiddels al weer 2 jaar extra aan aflossing, en moet nog een aantal jaar. Die 5 jaar rente die ik al betaald had (60 maanden), ben ik kwijt. Nu moet ik dus weer zoveel jaar rente betalen + het geleende bedrag. Kijk het gaat mij om het recht, je komt bij een bank met een grote naam, en gaat er van uit (DOM DOM DOM) dat deze er is om iemand te helpen (tegen een vergoeding van de rente). Wie verwacht er nu dat je zo in de val gelokt wordt. Er is met ons NOOIT besproken dat er uit MIJN NAAM belegt wordt met geld DAT OOK NOG EENS OP MIJN NAAM GELEEND is. Als ik naar een bank ga, ga ik er vanuit dat zij mij helpen (en dus niet van de wal in de sloot), zoals de DSB gedaan heeft. Zelfs een klacht bij de AFM heeft de DSB afgedaan met een brief met de volgende tekst: Uw beleggingen hebben inderdaad niet het gewenste resultaat opgeleverd, echter u speelde kiet. Uiteraard heeft u het geleende geld nog niet terug betaald in die 5 jaar, dus dit moet alsnog even gebeuren, maar wel 5 jaar rente inkasseren. Dus een lening van 5 jaar (lopptijd) blijkt ineens dik 10 jaar te duren. Ook stichting DSBramp kan mij hierbij niet helpen. Oftewel, gewoon terug betalen het geleende geld (is vrij normaal vindt ik), alleen een schofte streek, 10 jaar rente tegen dik 10% . Maar ik ben een positief mens, ik heb weer een wijze les geleerd. De "rijken" worden rijker (DSB), en jan met de pet betaald het gelag.

kenikjou?
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2009 16:52

Re: boos

Ongelezen bericht door kenikjou? »

Er is met ons NOOIT besproken dat er uit MIJN NAAM belegt wordt met geld DAT OOK NOG EENS OP MIJN NAAM GELEEND is
Dit snap ik dus niet. Je hebt toch een contract gekregen ter ondertekening? Heb je die niet doorgelezen dan?

Ik kan het met je eens zijn dat de adviseur wellicht informatie achtergehouden heeft, maar tenslotte zet je zelf je handtekening...

stofzuigertje

Re: boos

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je naast rente een aflossing betaalde, wat was de omschrijving daarvan?

Ik lees hierboven alsof het aflosvrij was.
Ik vermoed dat hij een lening heeft gegeven die hoger dan noodzakelijk was heeft geleverd en een koopsom of zo en als de beurs een hoger rendement had geleverd had deze polis Uw lening afgelost!

In theorie kon dit, maar helaas was de beurs slecht, zit U met een probleem en de DSB met slechte naam.

Maar vertel nu eens eerlijk, hoe staat de aflossing op papier en als niet duidelijk, waarom tekende U er dan voor of gaven ze verkeerde uitleg?
Er zijn ook foute adviseurs die verkeerde dingen vertelde en dan is niet de DSB maar adviseur aansprakelijk te stellen.

Als er bewijsbaar fraude en bedrog door deze persoon is gepleegd kunt U die wel vervolgen, de DSB leverde alleen de producten die gecombineerd Uw lening vormden.

Hollands Welvaren is een belegging die lage rendementen en hoge kosten had dus meer provisie voor de tussenpersoon dan rendement voor U, dus daarom moet U de adviseur persoonlijk proberen aan te klagen!

Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

Re: boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Op papier staat inderdaad dat er belegt wordt bij Hollands Welvaren, echter er is nooit gesproken over de risico's die op mijn naam staan. Het ging om een aangevraagde lening van €17000,-, die in 5 jaar terug betaald zou worden (op zich geen probleem, ik kon de aflossing makkelijk betalen), De schrik zat er dan ook goed in toen naar 5 jaar betalen bleek dat het volledige bedrag nog open stond, en dat ik dus alleen maar rente betaald heb (die ik dus kwijt ben). Tijdens het tekenen van het contract werden wij geregeld afgeleid doordat de adviseur weer wat probeerde uit te leggen. De fout die wij dus begaan zijn (net zoals duizende andere nederlanders) is dat wij het contract dus niet geheel goed gelezen hebben, en dus "maar" getekend hebben. Wij gingen er dus van uit (DOM DOM DOM) dat wij met een erkend bedrijf in zee gingen die weet waar hij over praat, en dus een goed degelijk advies gaf (met dit als resultaat). Ik denk dat de meeste mensen dit zullen herkennen. Ik moet er dan ook bij vertellen dat ik een ware leek ben in de financiële sector, dus al die "termen" in het contract zeggen me niet zo veel. Ik kwam voor een persoonlijke lening (zoals ik vaker gehad had), en ging er van uit dat dit het zelfde was. NIET DUS, ook dit is ons nooit verteld, terwijl ik duidelijk gezegd had dat ik kwam voor een persoonlijk krediet. DUS BEN IK BELAZERT DOOR DSB en zijn werk maatschappijen. Ik ben er vanuit gegaan dat ook zij ter goede trouw werkte, DUS NIET. Alleen moet ik opdraaien voor hun praktijken.

stofzuigertje

Re: boos

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dus U tekende voor Hollands Welvaren en wist niet wat dat was?

Gewoon niet teken voordat alles duidelijk is en zolang je niet tekende zullen ze alles uitleggen....
Na tekenen hebben ze meestal haast om weg te komen, zo werken deze verkopers op provisie die zichzelf adviseur noemen en doen alsof ze deskundig zijn na korte opleiding meestal.....

Jammer maar geloof nooit zomaar iemand op zijn woord en lees voor je tekende en bij onduidelijke contracten duurde dat wat langer, hadden ze dit maar beter op papier moeten zetten....

Elke adviseur of makelaar, het zijn gewoon verkopers die aan U willen verdienen en lief doen, ze doen maar...

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: boos

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ Cor van Geerenstein

Dat is geen mooi verhaal.
Mag ik vragen wat dsb vroeg als maandlast voor uw lening??

Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

Re: boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Sorry, maar ik vindt het zeker geen mooi verhaal, eigenlijk te triest voor woorden. € 375,- per maand, en ja, nu weet ik ook wel (achteraf) dat voor dat geld 5 jaar lang (= 60 maanden) de lening nooit ingelost kan zijn. Maar zoals al meerdere malen gezegd. Naar deze hele **** bende, ben ik pas echt gaan rekenen en informeren. Jammer alleen 5 jaar te laat.
Gr. Cor

stofzuigertje

Re: boos

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

60 x€375= €22.500 en de lening van €17.000 is bij slechts 5% rente al
€17.850 na 2 jr 18.742,50 en 3 jr 19679,- en na 4 jr 20663 en na 5 jaren dus € 21.696,- dus valt het eigenlijk nog wel mee..

U moet dus of meer aflossen of sparen via een beleggingspolis en die gat te laag rendement.

Dus gewoon €400,- per maand betalen, na 1 jaar komt is er dan 4800 af en de rente zou dan lager moeten zijn, dus hoger maandbedrag want anders is dit een doorlopende kostenpost!
Ook de rente vast zetten zou beter zijn.

U mag ook extra aflossen en 10% vind ik wel erg hoog, oversluiten mag binnen de DSB groep en dus kijk eens of ze nu wel iets voor U kunnen doen.

Thans is voor betrouwbare mensen ( U was toch 5 jaar optijd met betalen?) een rente van 5,6% per jaar mogelijk.
Dit is 0,47% per maand.

Dus die huidige €22.500,- zou aan rente dus €105,75 en op basis van Uw oude bedrag dus €375 - 105 = €207 minder schuld in eerste maand en dit verschil zal alleen maar groter worden na U meer afloste!

Dus ook zonder Hollands welvaren zou dit kunnen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: boos

Ongelezen bericht door Noble »

@ Cor van Geerenstein


Zo slecht was uw gevoel bij het aangaan van de lening niet....

Ik heb net even snel gekeken naar de periode dat u uw lening (hollands welvaren) aanging.

Exact weet ik natuurlijk niet, maar ik ga voor het gemak even uit van 1 jan 2003 tm 1 jan 2008.

AEX (want welvaren zit in AEX selectie aandelen voor zover ik weet..)

1 jan 2003: AEX stand 330
1 jan 2008: AEX stand 516 !!

Uw lening is mij niet geheel duidelijk..

was dit
a) 17.000-10.000= 7.000 in welvaren??
of
b) was de 17.000 geheel in welvaren??

in geval:
a) 516/330* 7.000= 10.920 waarde (-/- helaas de rente!)(-/- provisie HWV ??)
b) 516/330*17.000= 26.520 waarde (-/- helaas de rente!)(-/- provisie HWV ??)

uw gevoel over de ontwikkeling van de aandelenmarkt was dus PRIMA...

Helaas echter... aan het einde van uw looptijd zit het "crediet-crisis" kopje.
Was dit niet of nét láter geweest,
had u een mooie opbrengst kunnen zien.

Dit maakt het belangrijk om PRECIES uw looptijd-periode vast te stellen, omdat de daling aan het einde ERG scherp was.

Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

Re: boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Kijk beste mensen. Ik vindt het hart verwarmend dat er mensen zijn die de mogelijkheden bekijken. Ik blijf erbij, dat deze ellende voorkomen had kunnen worden, als de DSB groep, gewoon zoals ik bij afsluiten gevraagd had een persoonlijke lening met een looptijd van 5 jaar afgesloten had. Dat DSB een SLECHTE naam gekregen heb door dit soort praktijken (een andere vorm van lening verstrekken dan waar de klant om gevraagd heeft !!!!) heeft DSB zelf om gevraagd. Ik heb er alleen heel veel moeite mee, dat er met ons nooit over gesproken is. Blijkbaar hebben ze gezien dat ik te goed van vertrouwen was (net zoals die andere duizenden mensen), en denken ze van: over 5 jaar zien we wel weer verder !!!. Kijk ik weet ook wel dat als je geld leent, dat dit rente kost. Heel normaal DSB leent ook niet voor niets dus........, alleen als ik een lening vraag die in 5 jaar afbetaald moet zijn, WAAROM krijg ik dan een lening waar ik nu (7 jaar later !!!!) nog steeds voor moet betalen. DAT IS NU WAAROM DSB NIET DEUGD.
Die 5 jaar = 60 maanden heb ik trouw betaald, dan zou het toch genoeg moeten zijn. De maatschappij mag er niet vanuit gaan dat iedereen overal maar verstand van heeft, bij alles wat hij koopt, daarom ga je naar een bedrijf met "naam" als DSB, omdat dit vertrouwen wekt. Ik heb al jaren een persoonlijk krediet, die ik altijd trouw betaald heb. 7 jaar geleden bij afsluiten van het contract met DSB (de Perelaer) was internet nog niet zoals het nu is, dus hoe kon ik weten als leek dat ik opgelicht zou worden. Die ene lening van DSB heeft ons hele leven op zijn kop gezet, EN DAT NEEM IK DSB HEEEEEEEL KWALIJK. Sorry voor de DSB fans.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: boos

Ongelezen bericht door gtp »

Stofzuigertje, waarom altijd kredieten met verzekeringen op dezelfde avond bij de mensen afsluiten (direct laten tekenen) en niet eerst netjes na dit informatie gesprek een offerte doen? eenvoudig antwoord; bij een offerte kan men duidelijk lezen (op het gemak) waarmee je in zee gaat. Dan kan het toekomstig slachtoffer zien dat het advies niet dat is wat het zou moeten zijn, dus geen productie.
Tevens even reageren op niet DSB aanklagen maar de adviseur,je vergeet dat de man/vrouw in dienst van DSB is en in opdracht handeld
krediet zonder verzekeringen worden NIET geaccepteerd, DK (doorlopend krediet) gaat altijd gepaard met een z.g.n spaarpolis vandaar dat er in de advertentie altijd staat voor dit product is er een brochure opgesteld.PS looptijd DK 999 maanden variabele rente (wordt per 3 maande verhoogd tot max 18%.)PL (persoonlijke lening) vaste rente en looptijd maar niet interessant (geen rente verhogingen verdiensten)

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: boos

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

stofzuigertje reageert altijd met: niet tekenen als je niet weet wat het is. Het probleem is echter dat je als klant denkt te weten wat je gaat tekenen als je met de adviseur in gesprek bent. Je krijgt uitleg en denkt het te snappen en daarom teken je.

Cor heeft waarschijnlijk 2 leningen gekregen, 1 voor het geld dat hij nodig had en 1 voor het aankopen van aandelen (het Hollands Welvaren aandelen lease krediet, met een rente van 12,1%). De bedoeling was dat de aandelen zoveel waard zouden worden dat zowel lening 1 als lening 2 kon worden ingelost. Waarschijnlijk is door de slechte beurs zelfs lening 2 niet af te lossen, laat staan lening 1. Gebakken peren dus.

@ Cor, laat je lening eens bekijken door je eigen bank. Wellicht betaal je een gelijke rente, maar wel een die redelijk stabiel is. Uiteraard kun je ook naar je tussenpersoon toegaan. Misschien heeft die ook een goede aanbieding.

O ja, je hoeft je niet te schamen. Er zijn er meer die er op één of andere manier zijn ingetuind. Dat ligt niet aan jou.

Cor van Geerenstein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2009 19:36

Re: boos

Ongelezen bericht door Cor van Geerenstein »

Inmiddels heb ik een lening genomen bij een andere krediet verstrekker. Deze heeft inderdaad de gehele lening aan DSB ingelost, en mij wel een persoonlijk krediet verkocht tegen WEL een iets gunstiger rente persentage. Neemt niet weg dat ik dus nog steeds betaal voor een lening waar ik al 2 jaar geleden vanaf had kunnen zijn. Inderdaad klopt het wat er hierboven geschreven is. Er is mij inderdaad ook een lening OPGEDRONGEN voor de Hollands Welvaren. Deze heeft inderdaad nooit het gewenste resultaat opgeleverd. Navraag bij DSB blijkt dat de aandelen al het eerste jaar aan het kelderen zijn gegaan, echter DSB vond het niet nodig ons op deze risico's te wijzen. Gelukkig voor ons zijn naar die 5 jaar de opbrengst van deze aandelen iets boven het gekochte niveau geëindigd zodat deze strop mee viel, en bleef dus alleen de gehele lening zelf naar 5 jaar open staan. Klagen heeft bij DSB geen zin. Ook op aandringen van de AFM heeft DSB alleen een briefje gestuurd waarin hun vermelden dat er risico's aan verbonden waren, en dat wat hun betreft dit dus geheel mijn eigen schuld was omdat ik zelf getekend heb. Dat noemt DSB dus: met de gedupeerden om tafel gaan zitten om een oplossing te bedenken!!!!!!. Ach ja, het leven gaat verder.

Gesloten