LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemiste afspraak tandarts 250 euro

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
T_te_alphen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2008 20:57

Gemiste afspraak tandarts 250 euro

Ongelezen bericht door T_te_alphen »

Eeen paar weken geleden heb ik een afspraak van een uur gemist bij de tandarts. Twee dagen later kreeg ik een brief van de praktijk dat ik als patient was uitgeschreven en dat ik een rekening voor de geplande tijd zou krijgen. Dit omdat dit al de derde keer was dat dit gebeurde. De laatste keer was echter meer dan twee jaar geleden. Vervolgens kreeg ik dus een rekening van maar liefst 250 euro ! Dat terwijl de vorige gemiste afspraak van een uur mij maar 60 euro kostte. Ook een afspraak van twee maanden geleden kostte inclusief 5 foto's, verdoving en vulling minder dan 250 euro. Is het normaal dat een tandarts zelf kan bepalen hoe hoog de kosten voor een gemiste afspraak zijn? Had ik niet van tevoren ingelicht moeten worden over zulke hoge kosten ? Ik weet dat een tandarts de gemiste tijd in rekening mag brengen, maar geldt dit ook voor (niet gebruikte) materialen ? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben ?

smonty
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2008 11:09

Re: Gemiste afspraak tandarts 250 euro

Ongelezen bericht door smonty »

Ik wil je adviseren om direct contact met je zorgverzekeraar op te nemen en een klacht in te dienen bij je tandarts. Als je tandarts er geen gehoor aan geeft, kun je nagaan of je tandarts is aangesloten bij een klachtencommissie en daar je klacht indienen. Als dat niet het geval is, kun je wellicht je klacht indienen bij het Medisch Tuchtcolege.
In ieder geval zou je dit niet moeten accepteren en je hiertegen moeten verzetten. Ik heb ook zeer slechte ervaring met een tandartspraktijk in Woerden (www.tandheelkunst). Ze informeerden mij niet over een behandeling en drongen bij mij behandelingen aan die ik niet nodig had alleen maar om aan mij te verdienen. Toen ik een klacht indiende, gaven ze er nooit antwoord op. Daarom heb ik de klacht extern ingediend.
Er bestaan dus tandartsen die zich niet aan de regels houden en die van patienten willen profiteren. Blijf dus altijd alert en dien eventueel klachten in als je denkt dat iets niet klopt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gemiste afspraak tandarts 250 euro

Ongelezen bericht door vroem »

ik ga even de nota en de uitschrijving apart behandeling:

mbt de nota: u geeft aan al eerder afspraken niet nagekomen te zijn. Dat er nu een hogere nota volgt lijkt mij logisch. Tandartsen mogen wettelijk de inkomstenderving door niet nagekomen afspraken verhalen op de veroorzaker, de patient (zou een goede zaak zijn als dat structureel in de hele zorgsector werd toegepast, kon de premie met 5% omlaag en werden wachtlijsten korter) . In principe mag de hele voorgenomen behandeling verhaald worden. Als er dus bv werk voor een kroon, meerdere vullingen of een wortelkanaalbehandeling ingepland was is die 250,- zonder meer reeel, en wellicht zelfs nog geen 100% van wat gepland was. Dat weet u beter dan ik. Dat de tandarts bij voorgaande gelegenheden minder berekend heeft is aardig van hem, maar daar kunt u nu geen rechten aan ontlenen. Behalve dat het niet logisch is dat de tandarts kosten /inkomstenderving heeft door fout van een ander had hij een ander kunnen behandelen, die nu dus langer moet wachten.

mbt de uitschrijving: gezien de termijn van 2 jaar niet geheel netjes, tenzij u vorige keer een duidelijke schriftelijke waarschuwing heeft gehad, en dat ook een zeer lange afspraak van 40-60 min betrof.

Mijn advies: ga in overleg, en verzoek tot wederinschrijving met betaling van de nota. Niet betalen leidt tot extra incassokosten en een verder oplopende discussie. En het niet nakomen staat lijkt mij niet ter discussie.

Gesloten