LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ervaringen met 5HTP

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
tonny50
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009 22:16

ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door tonny50 »

wie heeft er ervaring met 5HTP

en waar kan ik de puurste vorm ( zonder de meeste toevoegingen kopen )

graag goede en ook minder goede tips

tonny50

tonny50
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009 22:16

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door tonny50 »

niemand een ervaring ??

het is een natuur product alle informatie is wekom

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door solleila »

Wel met l-tryptofaan ervaring,ik kreeg er enorme hartklopppingen van. met 5htp weet ik het niet. Het moet wel helpen tegen depressie dat weet ik wel.

Ulpianus
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2009 21:52

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door Ulpianus »

tonny50 schreef:wie heeft er ervaring met 5HTP

en waar kan ik de puurste vorm ( zonder de meeste toevoegingen kopen )

graag goede en ook minder goede tips

tonny50
Geen persoonlijke ervaringen, maar waarom wil je met 5-HTP (5-hydroxy tryptofaan) beginnen? Als je last hebt van een depressie dan is het beter om naar een hulpverlener te gaan. Als je een milde depressie hebt, dan zou sint-janskruid kunnen helpen (daar is een studie naar gedaan die bij milde depressie een effect liet zien).

tonny50
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009 22:16

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door tonny50 »

ik slik nu lexapro wat mij echt wel helpt maar ik ben bang dat het verslavend werkt , en op een gegeven moment niet meer werkt

zelf heb ik al meer dan 30 jaar last van depressie,s en sukkel maar door maar aangezien er nu wat in mijn leven is gebeurt wat mij helemaal gebrokenheeft moest ik wel hulp hebben , ik zeg er wel bij dat dit de eerste keer is dat ik echt hulp heb gevraagd en gehad

ben zelf geen roker drinker en heb een hekel aan medicijnen

en 5HTP is een natuur product en dus waarschijnlijk minder schadelijk ??
daarom mijn vraag van goede en ,minder goede ervaringen

Ulpianus
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2009 21:52

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door Ulpianus »

Dat 5-HTP een natuurproduct is klopt, maar daarmee is het niet minder schadelijk. 5-HTP is een stof waaruit het lichaam serotonine maakt waardoor je, als het ook inderdaad in het brein terecht komt, meer serotonine in je brein zou hebben en dat zou helpen bij depressieve klachten. Echter, het is nog maar de vraag of dat ook echt in het brein gebeurt, of dat het alleen in de rest van je lichaam blijft waardoor je er niet zoveel aan hebt. Het probleem is dat het nemen van 5HTP als voedingssupplement tegen depressies niet echt goed is onderzocht dus je weet het niet. Daarom moet je toch een beetje voorzichtig zijn ermee.

Hoe het ook zij, als je lexapro slikt dan moet je daarnaast niet op een andere manier nog eens iets nemen wat je serotonine spiegel zou kunnen doen stijgen, want lexapro doet hetzelfde. Het verhoogd de serotonine concentratie in het brein. Wat je ook gaat doen, neem geen sint-janskruid of 5-HTP of iets anders bij je anti-depressivum zonder dit eerst met je arts te hebben overlegd. Ik hoop voor je dat je dan een arts hebt die met je wil meedenken over een andere oplossing dan medicijnen, maar ga alsjeblieft niet op eigen houtje iets erbij nemen. Dat kan gevaarlijk zijn (en dan bedoel ik ook echt gevaarlijk, je kunt er een overdosis serotonine van krijgen en dat wil je echt niet).

Veel sterkte toegewenst.

tonny50
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009 22:16

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door tonny50 »

ik wil ook beslist niet zelf dokteren , en ook beslist geen meerdere dingen tegelijk slikken

bedankt

TerraGuy
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2009 23:01

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door TerraGuy »

Sinds een aantal weken maak ik gebruik van 5-htp. Dit in de hoeveelheid van 150 tot 250 mg, een uur voor het slapen gaan. Wat ik merk, na 20 dagen:

- Ochtendstijfheid met 70-80% afgenomen. Normaal voelde ik me pas goed na een warme douche, nu is dat niet meer een voorwaarde.
- Minder last van ochtendhumor*, alleen in lichte mate nog aanwezig
- Minder last van emotionele dipjes 's avonds of bij vermoeidheid; alhoewel het nog wel merkbaar is, is het minder prominent en beter onder controle te houden
- Slaapverbetering, alhoewel het lastig is te zeggen hoeveel en hoe; het gaat meer om de gevolgen van de slechte slaap, de punten hierboven genoemd; als ik slecht slaap maar me verder prima voel is het niet erg natuurlijk.

Niet alle voordelen treden meteen op, bij sommige kan het een paar dagen duren. Het is goed om op te bouwen met de hoeveelheid 5-htp; sommige mensen kunnen er misselijk van worden. Zelf ben ik begonnen met 50mg, dag twee 100mg, dag 3 150mg, dag 4 200mg, en als ik me slecht voel maak ik er 250mg van, maar meestal blijf ik op 200mg hangen (vooral vanwege het financiële aspect).
Het innemen van 5-htp kan het beste op een lege maag, zo'n 2 uur na het laatste eten, een half uur tot een uur voor het slapen gaan (als het om slapen gaat). Neem het in met water of sap, niet met melk of eiwithoudende drank; dit vermindert/verhindert de opname en daarmee het effect.

Kanttekeningen:
Dat de ochtendstijfheid verdwenen is, kan ook gedeeltelijk komen door mijn Tempura-matras. Drie dagen lang heb ik ergens gelogeerd, waarbij de stijfheid iets meer aanwezig was dan thuis, maar toch minder dan anders.

Verder nog nuttig om te vermelden is dat ik verder gewoon veel sport en redelijk gezond eet (in ieder geval elke dag veel groenten en wat fruit, alhoewel ik ook zo een zak chips weg kan werken; maar goed, als je veel sport kun je meer eten).

Al met al kan ik zeggen dat het een milde maar prettige werking heeft. Het is vrij duur om veel te gebruiken, in ieder geval als je het koopt bij de betrouwbaardere Nederlandse winkels; voor een euro of 19 koop je dan voldoende voor 15 dagen. Winkels zijn bijvoorbeeld Azarius of (naar het schijnt) De Tuinen.

Als het alleen slapen betreft, kun je ook Power sleep proberen, verkrijgbaar bij drogisterijen. Dit is een lagere dosis maar met melatonine, valeriaan en L-tryptofaan, die allemaal meehelpen aan slaap en (gemoeds)rust.

Als je gewend bent aan de dosis, kun je ook 200mg tabletten krijgen. Dit kost (incl. verzenden) wel zo'n 50 euro, maar dan zit je voor 2 maanden gebeiteld.

Een echte waaghals bestelt zijn spul op eBay, waar je de helft betaalt, maar dan weet je ook niet wat je krijgt.. Alleen aan te raden als je echt arm bent en toch al levensmoe. Als dat goedkope spul dan goed blijkt te werken, graag even melden. ;)

Binnenkort ga ik wel even naar de huisarts, om te overleggen. Hier en daar lees ik tips als 'niet te lang gebruiken', 'houdt een schema aan van 6 weken wel, 6 weken niet'. En over gevaren bij mensen die gevoelig zijn voor hart en vaatziekten, over het afstompen van de hersenen door de continue aanmaak van serotonine, en andere gevaren. Hoe reëel ze zijn, weet ik niet. Dat laat ik over aan mensen met meer medische achtergrond om uit te zoeken.


* Dat is specifieke humor die alleen door de persoon zelf begrepen wordt. Veelgemaakte grapjes in deze humorstijl gaan als volgt: rot op! Sodemieter op! Hou je bek! En het veelvuldig gebruik van de middelvinger.

Momi2012
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2012 10:08

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door Momi2012 »

Hi

Al een tijdje geleden dat je dit hebt geplaatst...... Maar gebruik je 5 HTP nog steeds?

Borr
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013 07:49

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door Borr »

zelf gebruik ik 5-HTP nu een half jaar en ben er positief over. word er uitgeruster mee wakker en helpt met mn stemming. na wat proberen heb ik het liefst een time release (TR) variant.

de gevraagde prijzen in NL zijn veel te hoog. en op ebay is de herkomst niet betrouwbaar. als aanvulling op TerraGuy zou ik zeggen; kijk eens bij iHerb.com. hebben een enorm assortiment en de prijs is minder dan de helft.
uiteraard heeft elk voordeel zn nadeel: het is n amerikaanse site en dus zal je moeten bestellen met je creditkaart. verzendkosten zijn laag, maar het transport duurt dan ook vrij lang. +/- 10 werkdagen naar NL.

Borr
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013 07:49

Re: ervaringen met 5HTP

Ongelezen bericht door Borr »

btw. bij de eerste bestelling krijg je $10 korting. maakt het leuk om het eens te proberen.
code: BIW478

Gesloten