LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag CZ 2 jaar na dato nog premie bet. eisen en boete oplegen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kits
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2009 11:07

Mag CZ 2 jaar na dato nog premie bet. eisen en boete oplegen

Ongelezen bericht door kits »

Een vriend van mij is Z.Z.P er, en omdat de zaken niet zo goed liepen was hij nooit verzekert, maar in 2007 begon hij aan een goede klus en heeft hij zich verzekert. In november 2007 heeft hij een verz. afgesloten bij CZ groep.
Nu krijgt hij vorige week ineens een brief van CZ waarin staat dat hij over de periode juni 2006 tot nov. 2007 alle premie moet betalen en daarop een boete van 30%.
Nu vraag ik mij af; Kan dit zomaar, 2 jaar na dato?????????
Is dit niet een klein beetje erg laat?????
Wie o wie kan mij hier antwoord op geven?????

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mag CZ 2 jaar na dato nog premie bet. eisen en boete oplegen

Ongelezen bericht door henk51 »

Ja dat kan allemaal zomaar,er is in juli een wet aangenomen die dat mogelijk maakt. De wanbetalers worden eindelijk aangepakt. Het mooiste is dat vele wanbetalers ieder maand een zorgtoeslag kregen waaruit ze de premie moesten gaan betalen maar die gewoon voor iets anders gebruikt hebben. Er werd echter al ruim een jaar over gedebatteerd hoe deze wanbetalers aangepakt zouden moeten worden.Ben blij dat ze eindelijk die mensen gaan aanpakken.


gr Henk

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Mag CZ 2 jaar na dato nog premie bet. eisen en boete oplegen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De wet zegt dat elke AWBZ-gerechtigde verplicht is om zich te verzekeren.

Uw vriend heeft de wet dus overtreden. De situatie is anders dan voorheen, toen er nog sprake was van particuliere verzekeringen. Toen had je de vrijheid om je niet te verzekeren (mits niet daartoe verplicht doordat je een dienstverband had). Elke burger moet naast de procentuele inkomensbijdrage ook de premie aan een verzekeraar betalen. In de tijd van het Ziekenfonds gold dit alleen voor verplicht ZF verzekerden, maar nu geldt dit voor iedereen.

De periode waarover achterstallige premie kan worden geheven ken ik niet, maar ik vermoed dat dit wel lang kan zijn.

Gesloten