LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel betaald een gemiddeld huishouden aan energiekosten?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Miek4josh

Hoeveel betaald een gemiddeld huishouden aan energiekosten?

Ongelezen bericht door Miek4josh »

Hallo,
Ik heb een vraag.
Sinds vorig jaar december heb ik moedwillig,niet door eigens schuld,over moeten gaan van greenchoice naar RWE.
Bij greenchoiche was mijn rekening 161,00 euro per maand en heb niet bij hoeven te betalen.
Ik ben overgegaan naar RWE en inplaats van 161 euro,wordt mijn rekening 241 euro.
Helaas kon ik geen jaarafrekening krijgen,want toen ik me in oktober aangemeld had,hebben ze pas in december voor het eerst de rekening van de bank afgehaald.
Nu kwam eneco bij mij aan de deur,ik nog zeggen,nee ik stap niet over,maar daar ging het niet om,het ging om liander en nuon,in het binnen land blijven,of naar het buitenland gaan.
Tot mijn verbazing zit ik dus wel bij eneco.
Daar heb ik een klacht op ingedient,maar nog niks van gehoord.
Nu bel ik vandaag toch maar eens over mijn eerste betaling.
Tot mijn stomme verbazing,moet ik 329 euro gaan betalen,terwijl er was gezegd dat ik minder zou gaan betalen, en ik heb nog geen eindafrekening gezien.

Mijn gezin bestaat uit,2 groote kinderen,1 kleintje van 6 en ik zelf.
We gebruiken de douche,het gasfornuis,de wasmachine,de computer ,de t.v,niet elke dag en de verwarming staat in de winter op 21 ,'savonds op 10 of 15 en zomers uit.

Ik wil wel eens weten of dit buitensporig is,of dat ik gewoon te hoog geschat wordt en als het geen schatting is,of het dan een mogelijkheid zou kunnen zijn,dat er illigaal afgetapt wordt?

Want,wat betaald een gemiddeld huishouden eigenlijk?

Groetjes Miek :? :(

stofzuigertje

Re: Hoeveel betaald een gemiddeld huishouden aan energiekosten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Wat is Uw verbruik volgens de meterstanden?
Iedereen heeft een ander verbruik en dat moet betaald worden.

2 Bij overstap binnen een jaar is er meestal een boete en die komt dus ook nog!

3 Via website kunt U het verbruik opgeven van Uw huishouden en berekenen of en welke goedkoper zou zijn, www.gaslicht.com is redelijk betrouwbaar, maar houd rekening met overstapboete binnen 1 jaar.

4 Geloof nooit mooie praatjes aan de deur of via telefoon, die willen alleen provisie voor elke nieuwe klant en beloven vaak zomaar wat zodat U tekende.

5 Oxxio en NEM zijn hier erg bekend en dat is meestal niet zo goed....
Dus via de knop ZOEKEN eerst kijken of de firma wel betrouwbaar is en U kunt eerdere berichten ook doorlezen.

midas50

Ongelezen bericht door midas50 »

Hallo Miek4josh.

Een gemiddeld huishouden betaalt ongeveer 150 tot 300 euro per maand aan energiekosten.
329 euro is aan de hoge kant.
Vaak is dat bedrag gebaseerd op het gebruik van de vorige bewoners.
In jouw geval kan het betekenen dat je dubbel zo veel zou gaan betalen, later krijg je dat geld wel weer terug, maar daar heb je nu niks aan.
Ook kan meespelen dat Eneco gewoon duurder is als je vorige energie-leverancier.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Eerst maar eens even de puntje op de denkbeeldige I zetten.
In uw aanhef maak ik duidelijk op dat u netbeheer en leverancier dor elkaar haalt. U noemt namelijk nogal een arsenaal aan leveranciers en netbeheerders op.
Liander is een netbeheerder. (vroeger Continuon)
De netbeheerder daarin hebt u geen keuze. U zit vast aan de netbeheerder die actief is in uw gebied. De netbeheerder verzorgt het transport van energie.
Greenchoice, nuon e.d zijn leveranciers. Hierin hebt u een vrije keuze. De leverancier levert u de energie. (en maakt dus gebruik van het transportnet van de netbeheerder)
Sommige leveranciers geven u een factuur waarin de netbeheerkosten staan vermeld. Andere leveranciers geven u een factuur waar alléén het stuk leverancie in verwerkt staat. Van de netbeheerder krijgt u dan een aparte factuur mbt de netbeheerkosten. Deze facturen noemen we:
Netbeheerdersmodel: 2 aparte facturen (ezelsbruggetje de N)
Leveranciersmodel: 1 factuur. alles in 1 factuur dus incl netbeheerkosten.
Om te achterhalen bij welke leverancier u zit kunt u altijd contact opnemen met de netbeheerder welke actief is in uw gebied.

Uw stukje: 'in het binnenland blijven of naar het buitenland gaan' begrijp ik niet. Wat bedoelt u hier precies mee?

Eneco heeft u op misleidende manier een leverancierscontract verkocht. Ik begrijp niet waarom de Eneco verkoper praat over Nuon en Liander als hij/zij van Eneco is.
Wel is slordig van uzelf dat u niet alert bent geweest op de post. U moet namelijk post van uw oude leverancier alsok van uw nieuwe leverancier hebben ontvangen tgv de switch. Denk hierbij aan het nieuwe contract, de meterstandenkaarten en bevestiging van uw oude leverancier dat u uw contract bij hen beeindigde. Daaropvolgend de slotfactuur van uw oude leverancier.
Gezien deze gegevens staat u hierdoor vrij zwak tav de ongewilde leverancierswissel die heeft plaatsgevonden.
Maar goed, u kunt het altijd proberen. Als u misleiding kunt aantonen moet de nieuwe leverancier de switch ongedaan maken.

Termijnbedrag:
Geien de periode waarin u van leverancier bent gewisseld, verbasd mij het nieuwe termijnbedrag niet. U bent namelijk voor de derde keer in nog geen jaar gewisseld. Bij de laatste wissel zit een grote periode van de winter, wat van sterke invloed is op uw nieuwe termijnbedrag. Daardoor kan hij wel een zo hoog uitgevallen zijn.
Maar, uw termijnbedrag kunt u altijd verlagen.
Verder vraag ik me af of u langer dan 1 jaar wonachtig bent op uw huidige adres. Want in dat geval hebt u dan al een indicatie van uw jaarverbruik (mits er geen noemenswaardige gezins- of hobby wijzigingen hebben plaatsgevonden)
In het andere geval, u woont er u bijna 1 jaar. Pak uw beginstanden toen u de woning betrok, pak de standen zoals ze nu zijn en bereken uw verbruik. (optellen/aftrekken)
Overiegns kan de netbeheerder u ook vertellen wanneer de jaarafrekening voor uw adres van toepassing is.
Het gemiddeld verbruik is alitjd moeilijk aan te geven omdat het afhankelijk is van zoveel factoren. Hoe vaak draait de wasmachine, hoe lang wordt er gedouched, wel/geen spaarlampen, isolatie woning etc. etc.
Er worden wel gemiddelde standaarden gegeven, maar nogmaals, staar u hier niet blind op. Voor u kan het plaatje er goed anders uitzien.
Overzich gemiddeld verbruik:
Nibus:
http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij het nagaan of je veel of weinig verbruikt is niet het bedrag van de afrekening belangrijk, maar het verbruik zelf. Dus het aantal Kwh electriciteit en m³ gas. Daarbij is natuurlijk wel van belang dat je rekening houdt met het verschil in verbruik in zomer en winter, zowel bij gas als bij electriciteit.

Dat na de overgang van Greenchoice naar RWE de rekening hoger is kan met twee dingen te maken hebben.

Ten eerste de aanmelding in het najaar, waarbij je net veel maanden met laag verbruik hebt gehad, terwijl je wel het vaste bedrag per maand hebt betaald. Je beging juist met de dure maanden bij RWE, zodat je daar een gemiddeld veel hoger maandverbruik hebt. En dus een hoger maandbedrag moet betalen.

Ten tweede schrijf je dat je aanmelding in oktober was, maar de eerste afschrijving pas in december. Dan moeten de bedragen voor de tussenliggende maanden in de resterende maanden extra worden betaald. Voorbeeld, stel dat normaal de rekening in juli komt, dan is dat de rekening over oktober, november, december en 6 maanden in het nieuwe jaar. Dus over 9 maanden verbruik. Wordt de eerste twee maanden niets in rekening gebracht, dan moet het bedrag voor de jaarrekening voor 9 maanden in 7 maanden worden betaald, zodat het bedrag per maand hoger wordt.

Als je vervolgens binnen een jaar overstapt naar weer een andere leverancier, dan zul je waarschijnlijk een fikse boete moeten maken, wat er vaak op neer komt dat je de rest van het jaar zo ongeveer dubbele lasten hebt. En als je bij RWE ook nog een contract voor bv. drie jaar lang een vaste prijs hebt afgesloten, dan is de boete nog veel hoger.

Gesloten