Eerst maar eens even de puntje op de denkbeeldige I zetten.
In uw aanhef maak ik duidelijk op dat u netbeheer en leverancier dor elkaar haalt. U noemt namelijk nogal een arsenaal aan leveranciers en netbeheerders op.
Liander is een netbeheerder. (vroeger Continuon)
De netbeheerder daarin hebt u geen keuze. U zit vast aan de netbeheerder die actief is in uw gebied. De netbeheerder verzorgt het transport van energie.
Greenchoice, nuon e.d zijn leveranciers. Hierin hebt u een vrije keuze. De leverancier levert u de energie. (en maakt dus gebruik van het transportnet van de netbeheerder)
Sommige leveranciers geven u een factuur waarin de netbeheerkosten staan vermeld. Andere leveranciers geven u een factuur waar alléén het stuk leverancie in verwerkt staat. Van de netbeheerder krijgt u dan een aparte factuur mbt de netbeheerkosten. Deze facturen noemen we:
Netbeheerdersmodel: 2 aparte facturen (ezelsbruggetje de N)
Leveranciersmodel: 1 factuur. alles in 1 factuur dus incl netbeheerkosten.
Om te achterhalen bij welke leverancier u zit kunt u altijd contact opnemen met de netbeheerder welke actief is in uw gebied.
Uw stukje: 'in het binnenland blijven of naar het buitenland gaan' begrijp ik niet. Wat bedoelt u hier precies mee?
Eneco heeft u op misleidende manier een leverancierscontract verkocht. Ik begrijp niet waarom de Eneco verkoper praat over Nuon en Liander als hij/zij van Eneco is.
Wel is slordig van uzelf dat u niet alert bent geweest op de post. U moet namelijk post van uw oude leverancier alsok van uw nieuwe leverancier hebben ontvangen tgv de switch. Denk hierbij aan het nieuwe contract, de meterstandenkaarten en bevestiging van uw oude leverancier dat u uw contract bij hen beeindigde. Daaropvolgend de slotfactuur van uw oude leverancier.
Gezien deze gegevens staat u hierdoor vrij zwak tav de ongewilde leverancierswissel die heeft plaatsgevonden.
Maar goed, u kunt het altijd proberen. Als u misleiding kunt aantonen moet de nieuwe leverancier de switch ongedaan maken.
Termijnbedrag:
Geien de periode waarin u van leverancier bent gewisseld, verbasd mij het nieuwe termijnbedrag niet. U bent namelijk voor de derde keer in nog geen jaar gewisseld. Bij de laatste wissel zit een grote periode van de winter, wat van sterke invloed is op uw nieuwe termijnbedrag. Daardoor kan hij wel een zo hoog uitgevallen zijn.
Maar, uw termijnbedrag kunt u altijd verlagen.
Verder vraag ik me af of u langer dan 1 jaar wonachtig bent op uw huidige adres. Want in dat geval hebt u dan al een indicatie van uw jaarverbruik (mits er geen noemenswaardige gezins- of hobby wijzigingen hebben plaatsgevonden)
In het andere geval, u woont er u bijna 1 jaar. Pak uw beginstanden toen u de woning betrok, pak de standen zoals ze nu zijn en bereken uw verbruik. (optellen/aftrekken)
Overiegns kan de netbeheerder u ook vertellen wanneer de jaarafrekening voor uw adres van toepassing is.
Het gemiddeld verbruik is alitjd moeilijk aan te geven omdat het afhankelijk is van zoveel factoren. Hoe vaak draait de wasmachine, hoe lang wordt er gedouched, wel/geen spaarlampen, isolatie woning etc. etc.
Er worden wel gemiddelde standaarden gegeven, maar nogmaals, staar u hier niet blind op. Voor u kan het plaatje er goed anders uitzien.
Overzich gemiddeld verbruik:
Nibus:
http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html