Met een timmerman hebben we het volgende probleem: voor onze zolder zijn 2 ronde ramen inclusief kozijnen vervangen. Ik gaat hier om een tamelijk fors bedrag (ruim 3000 Euro). Direct na oplevering heb ik aangegeven dat ik het geleverde werk onder de maat vind omdat de aansluiting tussen kozijn en de draaiende raamdelen slecht is. De kieren tussen kozijn en raamdelen zijn zodanig groot dat er tocht doorheen komt en dat er bij regen zelfs water doorheen slaat.
Reactie van de timmerman was dat een hout op hout verbinding nooit helemaal sluitend is. Zijn oplossing was een tochtstripje dat hij op het draaiende deel van het raam wou bevestigen. Ik heb direct mijn twijfels geuit over deze oplossing omdat dit op lange termijn niet goed gaat en het er eenvoudigweg ook niet mooi uitziet. Gezien de prijs van het werk verwacht ik een kwalitatief goede oplossing. Vervolgens bood hij aan om dan maar 150 Euro korting op het totale bedrag te geven. We zijn daar niet mee akkoord gegaan omdat we denken dat het in orde maken van de ramen ons veel meer dan 150 Euro gaat kosten.
Vervolgens heb ik voorgesteld om (op onze kosten) een onafhankelijke partij het werk te laten beoordelen, zodat we tot een goede oplossing zouden kunnen komen. Vanaf dat moment begon de timmerman zich te beroepen op de betalingsverplichting die in het contract staat. Hij wenste niet te wachten op de keuring en voelde zich niet gebonden aan de uitkomst. Korte tijd later kwam zijn dreiging met een incasso buro. We hebben aangegeven dat we graag willen betalen, mits het werk op een correcte manier is afgerond. Naar onze mening is het namelijk nog niet af. Overigens hebben we wel 75 % van de som al betaald.
Laatste fase in dit verhaal is dat de timmerman daadwerkelijk een incasso buro heeft ingeschakeld (Bos incasso). Na ontvangst van de eerste brief hebben wij bezwaar aangetekend met als hoofdargument dat het werk niet af is en dat we daarom nog niet de laatste termijn betalen. Het is twee weken stilgebleven en daarna kwam de tweede aanmaning waarbij inhoudelijk nauwelijks werd ingegaan op onze argumenten en waarin het buro volhoudt dat we een betalingsverplichting hebben.
Zijn dit soort verhalen nu herkenbaar? Wat moet ik hier mee? Het buro dreigt met de kantonrechter, maar aangezien ik toch al incassokosten zou moeten betalen (absurde bedragen overigens!) wil ik dat risico ook nog wel lopen. Iemand goede/slechte ervaringen met dit soort conflicten?
Maurits
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Conflict met timmerman
Re: Conflict met timmerman
Hai Maurits,
Wat ik kan bedenken is dat je alsnog een onafhankelijk persoon inschakellt om het werk te beoordelen. Je kunt het gevoel hebben dat het werk niet correct is maar met een onafhankelijk rapport sta je sterker. Indien dit rapport aan geeft dat het werk niet naar behoren is gedaan kun je dit officieel melden bij de aannemer. Nu gaat het nog om jouw mening en dan sta je gewoon minder sterk (hoewel kieren en lekkage overduidelijk kunnen zijn).
Succes!
Wat ik kan bedenken is dat je alsnog een onafhankelijk persoon inschakellt om het werk te beoordelen. Je kunt het gevoel hebben dat het werk niet correct is maar met een onafhankelijk rapport sta je sterker. Indien dit rapport aan geeft dat het werk niet naar behoren is gedaan kun je dit officieel melden bij de aannemer. Nu gaat het nog om jouw mening en dan sta je gewoon minder sterk (hoewel kieren en lekkage overduidelijk kunnen zijn).
Succes!
Dat is ook precies wat ik heb voorgesteld. Helaas duurde dat even vanwege de vakantieperiode en wilde deze timmerman sowieso niet op de uitkomst van het rapport wachten. Hij heeft snel het incasso buro ingeschakeld, waarschijnlijk om ons onder druk te zetten. Hij zal ook wel beseffen dat de uitkomst van een dergelijk rapport wel eens niet zo heel gunstig voor hem kan uitpakken.
Maurits
Maurits
Talll schreef:Hai Maurits,
Succes!
Inmiddels ben ik in contact met vereniging Eigen Huis (was al lid) om afspraak te maken voor keuring. Afgelopen donderdag regende het behoorlijk en heb bij beide ronde ramen weer laagje water uit binnenkant mogen wegvegen (nadat ik er uiteraard eerst foto's van heb gemaakt). Wordt vervolgd.
Enige waar ik me nog wat zorgen over maak is het volgende: toen ik aan timmerman voorstelde om een onafhankelijke partij in te schakelen heb ik ook aangeven dat als die partij concludeert dat het een prima raam is en dat een tochtstripje een correcte oplossing is voor het tocht/vocht probleem, ik zonder zeuren het hele bedrag zou betalen. Hij is toen niet met die keuring akkoord gegaan en heeft incasso buro ingeschakeld. Als die keuring nu alsnog uitwijst dat de timmerman prima werk heeft verricht, zit ik dus met zowel de oorspronkelijke kosten + het incassobedrag. Dat zit zo'n 500 Euro bovenop de restant termijn van 1600 Euro.
Wordt vervolgd.
Maurits
Enige waar ik me nog wat zorgen over maak is het volgende: toen ik aan timmerman voorstelde om een onafhankelijke partij in te schakelen heb ik ook aangeven dat als die partij concludeert dat het een prima raam is en dat een tochtstripje een correcte oplossing is voor het tocht/vocht probleem, ik zonder zeuren het hele bedrag zou betalen. Hij is toen niet met die keuring akkoord gegaan en heeft incasso buro ingeschakeld. Als die keuring nu alsnog uitwijst dat de timmerman prima werk heeft verricht, zit ik dus met zowel de oorspronkelijke kosten + het incassobedrag. Dat zit zo'n 500 Euro bovenop de restant termijn van 1600 Euro.
Wordt vervolgd.
Maurits
Inmiddels heeft mijn bezwaar op de 2de brief van het incassoburo (waarin het lijkt alsof ze bezwaren in mijn eerste brief niet/nauwelijks hebben gelezen) hun 3de aanmaning gekruist. Bij hun 3de aanmaning heb ik in ieder geval weer zomaar 5 dagen erbij gekregen om te betalen.
Ik wacht nu eerst maar weer even hun reactie om mijn tweede bezwaarbrief af.
Maurits
Ik wacht nu eerst maar weer even hun reactie om mijn tweede bezwaarbrief af.
Maurits