LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie Weet Dit...?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gizmo666
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:44

Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Gizmo666 »

Hallo Allemaal,
Ik zit met een grote vraag.
Omdat ik schulden heb, heb ik schuldhulp aangevraagd,maar ook heb ik naast andere schulden nog een hypotheek op mijn naam en de naam van mijn ex staan.
Maar omdat mijn ex niet mee wil werken om het huis te verkopen of de hypotheek op zijn eigen naam te nemen,blijf ik hiermee zittten.
Nu ben ik via een ander forum te weten gekomen dat als ik de schuldhulp in ga ook de gehele hypotheek bij deze schuld kan doen.En dat ik na 3 jaar dan ook van deze hypotheek af ben.
Gerechterlijke stappen helpen niet en ik kan deze ook niet meer ondernemen omdat ik ze domweg niet meer kan betalen.
Bij de laatste rechtszaak is er een convenant opgesteld waarin staat dat mijn ex of de hypotheek overneemt ,of het huis moet verkopen.
Maar tot op heden is dit dus nog steeds niet gebeurd en kan mijn naam er dus ook nog steeds niet af.
Daarom wil ik graag zekerheid ofdat ik dit idd ook zo kan doen.
Want ik heb ook al vernomen van verschillende mensen dat men eerst wil dat het huis verkocht word voordat ze je toelaten maar dit mogen ze niet van je eisen.
Wie weet idd ofdat dit kan en heeft dit zelf meegemaakt?
Ik heb al gezocht op het internet maar kan hier niks over vinden.
Hopende op een reactie...

maxbo
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2009 13:55

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door maxbo »

Het is zo dat bij een schuldsanering het huis verkocht moet worden.Van de opbrengst zal dan de hypotheek en eventueel als het genoeg opbrengt de schulden betaalt worden.Van het schuldbedrag wat dan overblijft kan er een schuldsanering worden afgesloten.Het is dus niet zo dat je na drie jaar geen hypotheek meer hebt maar wel een eigen huis.

Gizmo666
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:44

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Gizmo666 »

Het is ook niet zo dat ik in het huis woon,want daar woon ik al 4 jaar niet meer.
En de hypotheek staat niet alleen op mijn naam maar ook op naam van mijn ex man.
Dus de hypotheek word ook niet helemaal afgelost maar alleen van mijn kant in de sanering meegenomen.Dus de rest blijft gewoon nog bestaan.
En hij houd zijn deel daarin.
Dat komt in principe op het zelfde neer dat al zou het huis verkocht zijn en er is restschuld dan is deze voor beide en word ook niet gedeeld.
Maar stel ik ga in de sanering en ex niet...ik moet het gehele restbedrag ook meenemen in de sanering want je bent beide hoofdelijk aansprakelijk.
En als ik na 3 jaar een schone lei heb en hij heeft nog geen sanering gehad of heeft niks betaald aan de restschuld...is hij daar automatisch toch nog voor aansprakelijk en ik niet meer omdat ik mijn deel heb ingelost via sanering en kan dit bewijzen met mijn schone lei.
Dus moet hij alsnog betalen.En hoeveel er dan nog openstaat is dan niet van belang.
Dat is wat mij verteld is en wat ik ook heb gelezen op verschillende forums.

maxbo
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2009 13:55

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door maxbo »

Nee het is zelfs zo dat naar alle waarschijnlijkheid de sanering niet door kan gaan als het huis niet verkocht wordt.
Er zijn hele strengge regels wat betreft het aangaan van een schuldsanering en er wordt op zeker geeist dat het huis verkocht wordt.De restschuld die dan overblijft wordt het gedeelte van u meegenomen en uw ex die moet hetzelf maar uitzoeken.Als hij niet wil verkopen dan zal hij u uit moeten kopen.

Gizmo666
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:44

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Gizmo666 »

Hij kan de hypotheek niet overnemen en al zou hij dat doen dan is er niks om uit te kopen want er is alleen maar onderwaarde op het huis.
Maar waarom heb ik het dan ook gelezen in een ander topic hier op het forum?
Namelijk deze http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=71870
Deze mensen geven zelf ook aan dat het wel kan.
-25/03/2009 Shv stuurt ons een schuldenoverzicht, hypotheek en 2e hypotheek (DSB) zitten er niet bij, gevraagt waarom niet, antwoordt "ik had gezegt eerst het huis te verkopen alvorens schuldhulp aan te vragen,u stond erop het huis wel in de verkoop te zetten, ik kan dit dus niet meenemen in de schuld"!
Emails van shv en ons van sept. 2008 weerleggen dit ! Voor de crisis was het nl. een vereist om het huis te verkopen, vanwege de financiele crisis is dit nu herzien volgens een andere medewerker van de gemeente.
Heb hier ook op gereageerd maar helaas nog geen reactie erop ontvangen.

pmc
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mei 2009 14:19

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door pmc »

Zelf meegemaakt, de rest schuld van mijn ex kwamen ze gewoon bij mij halen, dus kijk uit

Gizmo666
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:44

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Gizmo666 »

pmc schreef:Zelf meegemaakt, de rest schuld van mijn ex kwamen ze gewoon bij mij halen, dus kijk uit
Dat is toch niet mogelijk als je een schone lei hebt en een brief van de bank zelf hebt ontvangen van finale kwijting?
Ook weet ik dat als je een schone lei hebt ze gerust bij je kunnen aankloppen en dat er bedrijven of banken dit ook proberen maar zodra jij aan kunt tonen dat je een schone lei hebt hier geen recht meer op hebben.
Jij hebt immers je schuld ingelost.

Maar jij geeft aan dat je dit zelf hebt meegemaakt,wil je daar mee ook zeggen dat je de hypotheek ook mee hebt genomen in de schuldhulp?
Hoor graag van je terug.

pmc
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mei 2009 14:19

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door pmc »

ik heb gelukkig niet in een sanering gezeten,ik zij allen kijk er mee uit denk dat je het allemaal iets te simpel ziet.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

@Gizmo666

Je heb het over schone lei, dit is wanneer er WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen) van toepassing is, hierbij zijn de schuldeisers door de wet verplicht aan mee te werken. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je Schuldhulpverlening heb gezocht, in dit geval zijn de schuldeisers niet verplicht om hieraan mee te werken. Verder klopt wat er gezegd word, je mag geen vermogen hebben als je schuldhulpverlening vraagt. De huis moet eerst verkocht worden en indien je in gemeenschap van goederen getrouwd was dan kunnen ze inderdaad voor het gehele bedrag bij jou aankloppen.

Dolly80
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2009 12:33

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Dolly80 »

Hallo,

Toch even een kleine reactie.

Het klopt dat op het moment dat je de schuldhulpverlening in gaat je geen eigen vermogen meer mag hebben en het huis verkocht moet worden. Is ook niet meer dan logisch anders zou iedere huizenbezitter de schuldhulpverlening in gaan om binnen 3 jaar ipv 30 jaar de hypotheek af te lossen en het gedeelte wat niet betaald kan worden in die 3 jaar kwijt te laten schelden zodat je na 3 jaar lage kosten hebt voor je woning, een nieuwe hypotheek of lening af kan sluiten voor b.v. een verbouwing en dan leven we nog lang en gelukkig.

Schuldhulpverlening is lastig. Je mag niets meer zelf. Je geld en schulden worden allemaal afgenomen en beheerd door iemand anders, heb je buiten het onderhoudsgeld wat je per maand krijgt (en dat is echt nog minder dan een habbekrats) geld nodig bepalen hun of je extra geld krijgt of dat je je uitgavenpatroon aan moet passen. Hun kunnen bepalen dat je geen auto meer nodig hebt (kosten besparing) en dat je tot 10 km in de omgeving alles met de fiets kan doen. Lastig.

Je gaf aan dat je een convenant hebt liggen dat jou ex-partner of de hypotheek over zou nemen of het huis verkocht moest gaan worden. Op het moment dat jou ex zich aan geen van beide afspraken houdt en dus de boel niet verkoopt of overneemt jij terug naar de rechter moet gaan om jou ex via die weg te verplichten. De kosten voor deze rechtszitting kan je helaas niet verhalen op je ex omdat het om familierecht gaat MAAR met een beetje geluk horen de kosten bij de vorige uitspraak waar jou ex zich nu niet aan houdt. En als je inderdaad onder een bepaalde inkomensgrens zit krijg je rechtsbijstand van de regering en hoef je in dat geval bij de minimale inkomensgrens € 90,00 zelf te betalen voor zo'n rechtszitting. Het is als je geen geld hebt veel geld maar aan de andere kant als jou huis b.v. in de executieverkoop terecht komt levert het veel minder op dan dat het waarschijnlijk waard is waardoor je (allebei) met een restschuld van de hypotheek blijft zitten. Betaald jou ex zijn helft van die schuld dan niet komen ze die bij jou verhalen omdat jullie beide op de akte staan en hoofdelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden. Het zijn veel dingen die je na moet zoeken en ieder voordeel heeft zijn nadeel maar aan de andere kant zijn dit dingen die zich zo wie zo al niet binnen een nacht laten oplossen.

Succes!

Truus30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2009 15:56

Re: Wie Weet Dit...?

Ongelezen bericht door Truus30 »

mijn antwoordt is dit.

Wie niet meer in staat is zijn schulden te betalen,
kan de rechtbank vragen de schuldsanering van
de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke
Personen) van toepassing te verklaren. Lukt dat,
dan wordt er een bewindvoerder benoemd, die
kan proberen een akkoord met de schuldeisers te
bereiken. Wordt zo’n akkoord bereikt, dan eindigt
daarmee de toepasselijkheid van de WSNP.
Komt er geen akkoord tot stand, dan stelt de
rechter een saneringsplan vast. Houdt de betrokkene
zich aan het plan dan zal hij na verloop van
een tijd ‘een schone lei’ krijgen en kunnen de
resterende schulden niet meer op hem worden
verhaald.
En wat nu als de schuldenaar een eigen huis met
hypotheek heeft? De bank, hypotheekhouder,
hoeft zich van de schuldsanering niks aan te
trekken en kan, als de hypotheekverplichting
niet meer wordt nagekomen, het huis openbaar
laten verkopen. De bewindvoerder kan de bank
een termijn stellen, waarbinnen van het zekerheidsrecht
gebruik gemaakt moet worden. Wordt
daarvan geen gebruik gemaakt, dan verliest de
bank haar exclusieve recht op de opbrengst;
andere preferente schuldeisers zullen meedelen
in de opbrengst.
De bewindvoerder kan soms toestaan dat de
hypotheekverplichtingen tijdens de schuldsanering
(gewoon) worden nagekomen. Over zo’n
zaak had de Hoge Raad onlangs te oordelen. Uit
de uitspraak blijkt dat wanneer de hypotheekverplichtingen
zijn nagekomen, de schone lei niet
geldt voor de resterende hypotheekschuld. De
betalingen die tijdens de schuldsanering zijn
gedaan, kunnen niet worden teruggevorderd
(ofschoon de wet, strikt genomen, bepaalt dat
betalingen tijdens de schuldsanering nietig zijn).
Deze dus niet, volgens de Hoge Raad.

Alleen er zijn gemeente's die daarvan niet op de hoogte van zijn, en dan moet je ze toch wakker schudden. succes ermee

Gesloten