LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een bank dit zomaar doen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Elyana

Kan een bank dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Elyana »

Vandaag was ik bij de bank (ABN), ik moest nog wat dingen regelen.
Toen werd mij gevraagd of ik nog studeerde, omdat ik nog steeds een studentenrekening had. Ik studeer ondertussen niet meer, en omdat dit al meer dan een jaar geleden was moest mijn rekening veranderd worden.
Dit zag ik ook wel aankomen.
Nu is mijn probleem dat ik 2,500 euro roodsta, en op een studentenrekening is dat een lage rente, en ik dacht altijd, als het dan wordt omgezet moet ik meer rente gaan betalen.
Nu is het dus zo.. omdat ik geen studentenrekening meer mag hebben en over moet op een gewone priverekening, dat ik niet meer rood mag staan.
Ik kreeg dan vandaag ook te horen dat ik binnen een maand 2,500 moet ophoesten of het wordt doorgestuurd naar een incassobureau.
Zelf ben ik vanwege ziekte met mijn studie gestopt en ik heb geen werk en leef op bijstandsniveau. Ik kan dus niet zomaar 2,500 euro ophoesten.
Kan de bank dit zomaar maken? En hiermee dreigen?

Ik snap dat het afgelost moet worden, maar nu ineens? en binnen een maand?
Volgens de bank mag en kan ik geen limiet op die priverekening hebben, maar ik heb al limiet op mijn oude. Kan dat zomaar vervallen?

stofzuigertje

Re: Kan een bank dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In theorie heeft de bank gelijk.
Maar ze kunnen slechts een klein bedrag per maand krijgen gezien jou uitkering en een vrijwillige afbetaling is beter dan dure incasso procedure die U veel meer kost en weinig kan opleveren.
Als ze U als klant willen houden zouden ze beter uit coulance deze nog 1 jaar laten als student en als je dan €200,- per maand zou afbetalen is er geen enkel probleem.

Als ze werkelijk aan deze regels zouden houden weet ik vrijwel zeker dat ze naast U ook uw vrienden kwijt zullen raken.
Dus print dit uit en ga nog eens praten of een regeling per 1 juli 2010 normale rekening mogelijk is.
Zij hadden moeten controleren of U nog studeerde en het ontbreken studie geld en Uw huidige uitkering waren toch zichtbaar?

Probeer maandag het eens rustig te bespreken en ik hoor het dan wel!

Elyana

Dank u wel voor de reactie.
Misschien moet ik er inderdaad maandag weer heen en dan rustig over praten.
Ik kan lang niet 200 euro per maand missen, tenzij mijn gezondheid beter wordt en ik hopelijk weer kan werken, maar wie weet kan ik nog een regeling treffen waarmee zij akkoord kunnen gaan.
Maar zoals er vandaag werd gereageerd heb ik er niet veel hoop op. De medewerkster suggereerde meerdere malen dat ik dan maar via vrienden oid dat geld moet zien te regelen :s.

Elyana

Daar staat:
Je leent maximaal zes jaar tegen een speciaal studententarief. Na zes jaar wordt de limiet (bij normaal gebruik) voortgezet tegen het dan geldende rentetarief van een Privélimiet Plus.

Ik wil best de rente betalen van privélimiet plus, maar ik moet het nu in een keer aflossen, dat is het grote probleem.

In de Algemene voorwaarden staat ook een lijst met wanneer de bank het in een keer mag innen, ik heb die punten ook niet overschreden. Ik heb niet, niet betaald, ik leef nog, ik ga niet emigreren etc..

Dus tja, kan ik nog iets anders doen/zeggen als ik weer met ze ga praten?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
In de Algemene voorwaarden staat ook een lijst met wanneer de bank het in een keer mag innen, ik heb die punten ook niet overschreden.
Het lijkt me dat deze uitspraak niet klopt.

In de voorwaarden van de ABN staat :
1. Je moet ingeschreven zijn bij een HBO/WO studie-inrichting
2. Je moet studiefinanciering op betreffend rekeningnummer ontvangen.

Gezien je eerdere postings voldoe je niet aan de voorwaarden en dient het doorlopend krediet ( want dat is het ) te worden afgesloten en ingelost.

Of je in aanmerking komt voor een krediet op je priverekening zijn je huidige inkomsten bepalend. Deze zijn niet zodanig dat je dit krediet gaat krijgen,

Enfin, formeel is er weinig te beginnen. Een betalingsregeling is echter wel de meest praktische oplossing omdat gezien de hoogte van het bedrag de bijkomende kosten nogal exorbitant zijn.

Vraag in ieder geval (schriftelijk) of de ABN met een voorstel voor een betalingsregeling wil komen, omdat je het niet kunt betalen.
Ik verwacht niet dat de ABN elke voorm van betalingsregeling zal weigeren

Elyana

Het gaat erom dat ik nu een priverekening heb.
Ik snap wel dat ze er een priverekening van maken, omdat ik dus geen stufi meer ontvang.
Dus het gaat nu om de voorwaarden van een priverekening en limiet daarop, zoals mij vroeger is verteld en ik ook op internet kan vinden, is het limiet op een priverekening 1000 euro, en ik snap dat ik geen nieuw limiet kan krijgen met mijn inkomsten. Maar ik kan geen reden vinden waarom dat limiet in een keer opeisbaar is in mijn situatie.
Maar goed, ik ga volgende week nog wel even met de mederwerkers praten over een aflossingsplan.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

Als... de bank het woord "service" kent gaan ze voor dit peanuts bedrag NIET moeilijk doen en komt er een prima regeling...

zijn ze star?? zoek dan snél een andere bank...

mijn gok?? ik denk dat ze STAR zijn/blijven en dat je gewoon blijft zitten bij deze bank. :roll:

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Een andere bank zal je niet zomaar aannemen als nieuwe rekeninghouder.

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Wat je kan doen:
- probeer een betalingsregeling te treffen met ABN AMRO. Sommige banken hebben centrale afdelingen om dit overeen te komen..vraag aan het kantoor personeel van ABN AMRO of ze een dergelijke afdeling hebben (veeal namen als achterstandsbeheer, bijzonder beheer, kredietbeheer) en of je met hen direct contact kan opnemen voor een regeling.
- als je echt geen cent te makken hebt, en zelfs niet een tarief wil betalen voor een rekening, open dan een betaalrekening bij bijv. DSB. Je hebt niet echt een salaris (maar een uitkering) en weet niet of dit geaccepteerd wordt (anders vang je geen rentevergoeding). P.s.: je zult waarschijnlijk geen kredietlimiet krijgen.
- Laat de uitkeringsinstantie zsm je geld voortaan overmaken naar je nieuwe betaalrekening. Daarmee kan je nog vrij over je geld kan beschikken want je loopt de kans dat ABN AMRO de rekening zal gaan blokkeren voor opnames.

Veel succes.

Gesloten