LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwik fit praktijken

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Pro-jo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2009 18:53

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Pro-jo »

Malle Malle. Ooit wel eens gehoord dat remblokken en remschijven op elkaar in moeten slijten voor een optimale werking? In het begin kun je daardoor ook een spons achtig gevoel in de rempedaal hebben. Als de remschijven onder de maat zitten, snap ik niet dat de Opel dealer de schijven niet direct heeft vervangen..... Vervolgens gaat kwik-Fit de remblokken die als enigzins op de te dunne remschijven zijn ingesleten op de nieuwe schijven monteren. In het begin heb je dus niet de optimale verdeling over de schijf waardoor je plaatselijke warmte ontwikkeling krijgt in de schijf, waardoor deze krom trekt. Het gaat hier om een pech geval. Als de schijven nieuw zijn kun je ze gerust eenmailig afdraaien zodat ze weer recht zijn. Vervolgens rustig de tijd gunnen om de blokken te laten inslijten. probleem opgelost.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Malle Malle. Ooit wel eens gehoord dat remblokken en remschijven op elkaar in moeten slijten voor een optimale werking?

------dat is wat anders dan dat je niet hard mag remmen met nieuwe schijven


en nieuwe schijven afdraaien?

nieuwe schijven, en vooral geventileerde krijg je niet 1 2 3 krom

zoja, dan is het wel erg belabberde kwaliteit

te dunne wel

Pro-jo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2009 18:53

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Pro-jo »

Te hard remmen geeft veel warmte, met nieuwe remdelen plaatselijke warmte wel te verstaan. Metaal gaat trekken als het plaatselijk te warm word. Dat ik dit jouw moet uileggen zeg. Ongeloofelijk.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

ahm, een open dialoog ;)

leg eens uit, dat van die plaatselijke warmte?

Pro-jo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2009 18:53

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Pro-jo »

Heb al genoeg uitgelegd. Vraag het maar aan iemand die er meer verstand van heeft als jij.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

dat deed ik, althans je deed alsof je er meer verstand van had

barst los, ik sta immer open voor nieuwe info, men is nooit te oud om te leren ;)

patjuh83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2009 20:02

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door patjuh83 »

Nou beste Mallemalle nu lees ik nog meer van je geweldige commentaar, nu weer over het niet krom kunnen trekken van remschijven!?

Doe mij nou een lol en koop een setje Lucas/TRW remblokken voor welke auto dan ook, maak het doosje open en wat tref je daar aan????
Een kaartje wat aan de stuurkolomschakelaar, versnellingspook of binnenspiegel opgehangen dient te worden, en daar staat op; de eerste 200KM geforceerd remmen voorkomen.
Rarararara waar zou dat nou voor zijn!?

Ik zeg het nogmaals je weet van toeten nog blazen!

De vriendelijke groeten van een Keurmeester.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

de juiste zaken uit elkaar houden meneer de zogenaamde keurmeester

waarom staat bij zon kaartje dat je geforceerd remmen moet voorkomen:

omdat remblokken bij bruusk remmen kunnen verglazen (door hitte kunnen verharden met als gevolg dat de werking aanzienlijk minder wordt) dat wil je uiteraard niet als je net nieuwe hebt gekocht,en blokken kunnen beter eerst wat inslijten en daarna krijgen ze de optimale werking

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Inderdaad.

Maar nieuwe schijven afdraaien? Ik zou toch wel op zijn minst een paar nieuwe schijven willen hebben. Waarschijnlijk is de montage verkeerd geweest, want kromme schijven uit de doos komen bijna niet voor. Dus waarschijnlijk een montage fout geweest, of toch overbelast, maar dan heb je vaak ook blauwe vlekken op de schijven zitten.

Trillen door de remblokken acht ik ook zeer onwaarschijnlijk, zou de eerste keer zijn. En een sponsachtig pedaal na montage nieuwe blokken? Zijn remblokken van rubber tegenwoordig :lol: ?

Pedaal moet gewoon hard zijn, in de eerste 300Km bij schijven en blokken vervangen is het nog niet optimaal qua remwerking (is nog niet goed op elkaar ingesleten) daarom zit ook die waarschuwing erbij. Er zijn aardig wat mensen die zich daarin verkeken en een aanrijding hebben gehad met hun nieuwe remmen. Maar er is geen sprake van kromtrekken of beschadiging als je met nieuwe remmen een noodstop moet maken.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Cr@m »

Ik dacht dat schijven krom trekken als de remblokken de hitte niet kwijt kan ... T zou dan eerder aan slechte blokken liggen dan aan de schijven.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

klop

kromtrekken gebeurd dan bij versleten schijven, die worden te heet, bevatten te weinig materiaal en trekken zodoende krom

nieuwe schijven zijn veel dikker, en berekend op die warmteontwikkeling
maar, alles kan kapot, als je maar lomp genoeg bent

schijven krom uit de doos? als je weet hoe schijven worden gemaakt, dan snap je dat dat onzin is

en, sponsig pendaal, again, wie heeft je dat wijsgemaakt?

als je remblokken op de juiste manier vervangt is er niks aan de hand, sponsig pendaal ontstaat doordat er lucht in de leidingen zit, en dat ontstaat niet door vervangen van schijven of blokken of beide

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Cr@m »

Een sponsig pedaal kan ook veroorzaakt worden door fading. Daarom zijn goede blokken zo belangrijk bv Ferrodo,Pagid. Je remleidingen zetten ook iets uit tijdens het remmen .. ook dat kan sponsig aanvoelen. Zelf heb ik vervangen door rvs leidingen en met de combo brembo schijven en ferrodo blokken remt dat geweldig. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Cr@m op 28 aug 2009 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Er zijn 2 soorten van fading.

1. Oververhitting van de schijf waardoor er gassen tussen de schijf en de remblokjes komen. Dit kun je voorkomen door de schijven beter te koelen of door ze te perforeren of beter nog door schijven met groeven te kopen.Want net die groeven voeren de gassen af en zorgen weer voor contact tussen schijf en remblokje.
2. De remvloeistof die begint te koken waardoor er luchtbellen in het remcircuit komen en de olie samendrukbaar wordt en je dus geen remkracht meer kunt geven.

we praten hier over ene situatie die zich voordoet op bijv een circuit

of wellicht tijdens een achtervolging door de pliesie ;)

onder normale omstandigheden treed dit uiteraard niet snel op

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Cr@m »

Heb gegroefde schijven gehad 1 nadeel die dingen maken zo n lawaai tijden het remmen :cry: Dus maar overgestapt naar geboorde schijven en die maken geen lawaai.

(we dwalen wel af in het kwit fit topic)

patjuh83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2009 20:02

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door patjuh83 »

Mallemalle schreef:de juiste zaken uit elkaar houden meneer de zogenaamde keurmeester

waarom staat bij zon kaartje dat je geforceerd remmen moet voorkomen:

omdat remblokken bij bruusk remmen kunnen verglazen (door hitte kunnen verharden met als gevolg dat de werking aanzienlijk minder wordt) dat wil je uiteraard niet als je net nieuwe hebt gekocht,en blokken kunnen beter eerst wat inslijten en daarna krijgen ze de optimale werking
Je kan lullen wat je wil met je mooie op google opgezochte teksten jongen, maar ik loop al lang genoeg mee in dit wereldje om te weten dat zowel nieuwe als oude schijven geventileerd of niet geventileerd krom kunnen trekken na een noodstop, dat van die fading klopt ook wel wat je vertelt, maar das niet de enige reden, en dat weet jij zelf ook wel met al je "verstand" van auto's.

De vriendelijke groeten van een (volgens jou zogenaamde) Keurmeester.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

iig een lichtelijk gefrustreerde zogeenaamde keurmeester (zo kom je bij mij over)

laat je niet kennen en trek je lange teen wat in, beter voor je hart ook

jij je mening, ik de mijne, die kunnen verschillen, niks mis mee lijkt me :wink:

ik heb het iig over nromale omstandigheden

tuurlijk, als ik in Oostenrijk 15 km naar beneden raas met alleen afremmen op mijn pedaal met nieuwe schijven en blokken, allicht is de kans dan groot dat de zaak zo heet wordt dat je zowel de schijven en blokken meteen weg kan mikken want krom en verglaasd etc

alles is kapot te krijgen, maar in gangbare verkeerssituaties trekken nieuwe schijven niet 12 3 krom

patjuh83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2009 20:02

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door patjuh83 »

Een gangbare verkeerssituatie is niet die van een noodstop, of maak jij er wel dagelijks één?

Lichtelijk gefrustreerd ? dat kan best kloppen ja, als een beunhaas (Beunhaas = ander woord voor iemand die zonder papieren "hobbymatig" aan auto's sleutelt) als jij hier onjuiste informatie gaat verstrekken.

Het probleem is ook niet alleen dat mensen een noodstop maken voor bijv. een stoplicht met flitskast die op rood springt maar daarna ook nog eens de poot op de rem houden wanneer ze stil staan.
Dit komt vooral vaker voor bij automaten zoals jij dan ook wel zult weten.

Ennuh, ik mijn mening jij jou mening, niks mis mee?
Je moet je eigen reacties maar eens terug gaan lezen, op mensen waar jij het niet mee eens bent.

De groeten van een Keurmeester met een sterk hart.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door midas50 »

Nieuwe remschijven horen niet krom te trekken en al helemaal niet bij een noodstop.
Alleen bij extreme remsituaties zoals in ralley s en de bergen kan dat voorkomen
Wie zegt dat?
Mijn garage.
Dus niet de boodschapper ombrengen en zeg er ook uitdrukkelijk bij het woord horen.
Ook doe ik GEEN mededelingen over ervaringen uit het verleden.
Daar heb ik geen verstand van.
Ik ben maar een machine-bankwerker.

patjuh83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2009 20:02

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door patjuh83 »

midas50 schreef:Nieuwe remschijven horen niet krom te trekken en al helemaal niet bij een noodstop.
Alleen bij extreme remsituaties zoals in ralley s en de bergen kan dat voorkomen
Wie zegt dat?
Mijn garage.
Dus niet de boodschapper ombrengen en zeg er ook uitdrukkelijk bij het woord horen.
Ook doe ik GEEN mededelingen over ervaringen uit het verleden.
Daar heb ik geen verstand van.
Ik ben maar een machine-bankwerker.
Beste midas50, het lijkt mij logisch dat jouw garage dat zegt, en dat is helemaal waar, het gaat immers niet om de vraag of het hoort zoals jij ook al aan geeft
midas50 schreef:en zeg er ook uitdrukkelijk bij het woord horen
, het gaat er om dat het wel kan gebeuren, en dat wil onze beste Mallemalle niet horen.

De vriendelijke groeten van een Keurmeester.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kwik fit praktijken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

ze kunnen kromtrekken, bij zeer extreme belasting, maar het zou idd niet mogen, goed punt!

Gesloten