LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar
-
Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar
Als het kind bijvoorbeeld 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat krijg je geen kinderbijslag meer en kindgebondenbudget. Als het inkomen minder dan 1500 euro is mag je bedragen aftrekken bij de belasting, maar is die 1500 euro nu bruto of netto?
Re: Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar
Het gaat erom in hoeverre het kind in de eigen kosten voor levensonderhoud kan voorzien. Dus hoeveel hij netto overhoudt in relatie tot wat nodig is. Als jij in een kwartaal meer moet bijdragen dan de helft van wat nodig is voor het levensonderhoud, dan heb je in principe recht op aftrek.
-
Ja, maar in dit geval heeft de zoon inkomen uit die 4 dagen werk en dan heeft men het erover het inkomen in dat geval van hem van 1500 euro per 3 maanden. Die 1500 euro is dat bruto of netto?
-
Nee, dat krijg je niet als je 4 dagen gaat werken en 1 dag naar school, zoals ze dat nu noemen een BOL-opleiding.
Zoals ik schreef gaat het erom hoeveel hij netto overhoudt in relatie tot wat nodig is. Dus niet over hoeveel hij bruto verdient.
Maar het is ook van belang hoeveel jij bijdraagt aan de kosten van het levensonderhoud. Het gaat er dus niet alleen om hoeveel hij verdient.
Maar het is ook van belang hoeveel jij bijdraagt aan de kosten van het levensonderhoud. Het gaat er dus niet alleen om hoeveel hij verdient.
500 bruto per maand is ongeveer 500 netto per maand .....
Zijn daar geen normbedragen voor o.i.d.?kweenie schreef:Het gaat erom in hoeverre het kind in de eigen kosten voor levensonderhoud kan voorzien. Dus hoeveel hij netto overhoudt in relatie tot wat nodig is. Als jij in een kwartaal meer moet bijdragen dan de helft van wat nodig is voor het levensonderhoud, dan heb je in principe recht op aftrek.
Ik zit hier met hetzelfde: 16-jarige zoon die een BOL opleiding doet en daar een leerlingsalaris voor ontvangt. Consequentie is dat de KB en kindgebonden budget komt te vervallen, maar de 16-jarige woont nog gewoon thuis en wordt dus volledig door de ouders onderhouden. Hoe hoog (of laag) dat leerlingsalaris is weten we overigens nog niet; het schooljaar is vandaag pas begonnen en alle informatie moet nog komen.
@vogels:
Dankje.
Even voor mijn beeldvorming: de belastingdienst stelt de kosten voor levensonderhoud dus op € 1500 per kwartaal; en als het netto-inkomen van het kind boven de € 1300 per kwartaal uit komt vervalt dus het recht op aftrek.
Correct?
Dankje.
Even voor mijn beeldvorming: de belastingdienst stelt de kosten voor levensonderhoud dus op € 1500 per kwartaal; en als het netto-inkomen van het kind boven de € 1300 per kwartaal uit komt vervalt dus het recht op aftrek.
Correct?
@vogels:
BOL moet inderdaad BBL zijn.
Het leerlingsalaris (we hebben vandaag de papieren ontvangen) bedraagt € 606 bruto per maand bij 40u/w, waarbij de lesdagen ook als werkdagen worden meegerekend.
Zit dus ruim boven de € 1500 per kwartaal, geen KB en geen aftrek.
'k Zal me dan maar bezig gaan houden met wat een redelijk bedrag aan kostgeld is... (was van plan een symbolische bijdrage te vragen, maar de inkomsten zijn nogal achteruitgegaan, dus ik vrees dat ik een meer reëele bijdrage moet gaan berekenen om rond te komen).
BOL moet inderdaad BBL zijn.
Het leerlingsalaris (we hebben vandaag de papieren ontvangen) bedraagt € 606 bruto per maand bij 40u/w, waarbij de lesdagen ook als werkdagen worden meegerekend.
Zit dus ruim boven de € 1500 per kwartaal, geen KB en geen aftrek.
'k Zal me dan maar bezig gaan houden met wat een redelijk bedrag aan kostgeld is... (was van plan een symbolische bijdrage te vragen, maar de inkomsten zijn nogal achteruitgegaan, dus ik vrees dat ik een meer reëele bijdrage moet gaan berekenen om rond te komen).