LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] videokaart defect in garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
freee1

videokaart defect in garantie

Ongelezen bericht door freee1 »

in feb heb ik videokaart van 1555 ex verzend gekocht
eind juni is hij defect gegaan , teruggestuurd naar binnen maaas computers.
hun hebben die doorgestuurd naar hun leverancier voor reparatie, kaart nog steeds niet terug.
zegt nu ook duurt veel te lang.

Geachte heer

Als deze week niet lukt om uw gerepareerde videokaart terug te krijgen, krijgt u van ons zelf een geheel nieuwe.

Dit duurt nu veel te lang.

Bovenstaand resulteert in het feit dat u in ieder geval volgende week maandag of eerder weer de beschikking heeft over een videokaart.

Met vriendelijke groeten

kan vervangende kaart van 100 euro krijgen ipv de 155 euro die ik ex verzend betaald heb.

Geachte heer

In de hardwarebranch zijn videokaarten het meest aan veranderingen onderhevig.
Dit houd in dat de waarde van de videokaarten heel snel daalt.
De nieuwwaarde van uw videokaart is €100,=
Hiernaast heeft u de videokaart een half jaar gebruikt dus kunnen wij niet meer over nieuw waarde spreken.

Toch zijn wij bereid u een videokaart ter vervanging aan te bieden van €100,=
Dit getuigd naar ons mening een hoog service level.

Met vriendelijke groeten

Geachte heer

U kan de koop ontbinden als wij als in gebreken zijn gebleven, echter dit is niet het geval.
Gisteren d.d. 30-08-2009 hebben wij u een keuze gegeven tussen een tweetal nieuwe videokaarten ter vervanging van uw defecte videokaart.
Ook een GF9800 met nog meer geheugen nl. 1024 MB terwijl uw kaart 756MB heeft.
Wij bieden u dus een betere videokaart aan dan u al heeft, op deze basis kunt u niet de koop ontbinden.

Dat de waarde van de videokaart GF in de loop van de tijd minder is geworden staat hier volledig buiten, dit is inherent aan de hardware branch en afschrijving van artikelen.
En geeft u niet het recht om een andere videokaart te eisen met de toenmalige waarde.
Wat u wel mag eisen is een videokaart met dezelfde kwaliteiten.
Wij als bieden u zelfs een videokaart aan met betere kwaliteiten de Zotac GF9800GT ECO, deze specificaties heeft u ontvangen.

Met vriendelijke groeten

reactie van

U kunt een betere vervangende videokaart krijgen, met betere specificaties, op ons initiatief

Wat denk u ermee te bereiken als u deze review plaatst?

U moet accepteren dat de videokaart in waarde gedaald is.

Als u een nieuwe auto koopt bij een dealer, en u rijdt 5m ermee de garage uit, bent u ook enkele duizenden euro’s kwijt, in dit licht moet u dat zien.

Uiteraard zal ik uw review gaan replyen
Laatst gewijzigd door freee1 op 04 sep 2009 20:52, 4 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Re: videokaart defect in garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het gaat om een kaart uit de zelfde familie zou ik er niet zo moeilijk doen.

Het gebrek is binnen zes maanden na aankoop ontdekt en binnen twee maanden gemeld. Dan is aan de koper de keuze om herstel of vervanging te eisen. De verkoper heeft plicht om dat binnen een redelijke termijn uit te voeren. Inmiddels zijn we zo'n zes weken verder. Daarmee zit de winkelier op het randje wat mij betreft.

Het aanbod van de winkelier is redelijk, maar je mag het weigeren las het niet dezelfde kaart ter vervanging worden aangeboden. Herstel gaat niet binnen een redelijke termijn lukken. Als het enige verschil is dat de andere kaart meer geheugen heeft, dan is dat m.i. geen reden om dit te weigeren. Als dat niet op gaat dan zal vervanging onmogelijk zijn. En dan heb je derhalve heb je recht op ontbinding.

In beginsel heeft de verkoper dan recht op een gebruiksvergoeding. Echter gezien de korte levensduur van het product is dat zeer de vraag of de winkelier daar wel recht op heeft. Mocht de winkelier daar toch recht op hebben dan zal de vergoeding zeker geen 55 euro zijn. Zeg dat zo'n kaart zo'n 5 jaar mee gaat, dan zal dit eerder 16 euro zijn.

Toegepaste wetsartikelen: 7:21, 7:22, 7:18, 7:6 BW.
Als u een nieuwe auto koopt bij een dealer, en u rijdt 5m ermee de garage uit, bent u ook enkele duizenden euro’s kwijt, in dit licht moet u dat zien.
Dat is dus niet zo.
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AO5654

freee1

ik wil of vervangend product met zelfde aankoopwaarde,

en anders kan ik volgens consuwijzer koop ontbinden, maar dat wil winkel niet doen, en daarom staat dit ook op een forum en heb dit tegen winkelier ook gezegt

en dit is ook een reactie van winkel.

Geachte heer

Wij moeten hier als volwassen mensen op de voor beide redelijke manier uitkomen.

Dat XFX er zolang over doet om uw videokaart te repareren kunnen wij als Binnenmaas Computers ook niets aan doen.

Hiernaast zijn op eigen initiatief op zoek gegaan voor een snelle oplossing.

Wij hadden ook kunnen melden dat zoals het ook werkelijk is dat de reparatie langer duurt dan wij gewend zijn, dan hadden wij dit probleem met u ook niet gehad.

U het aankoopbedrag in zijn geheel terug betalen is niet conform de huidige marktwaarde van de videokaart.

Wat is voor u wel een goede oplossing?

In afwachting van uw antwoord, groeten wij u vriendelijk

Team Binnenmaas Computers

alfatrion

Op de website van binnen MAAS computers kwam ik de volgende tekst tegen:
binnen MAAS computers schreef:Onder een niet D.O.A. product verstaan wij een product dat nà 7 dagen defect gaat. Aangezien Binnenmaas Computers een garantie hanteert op basis van carry-in, zijn zowel de verzendkosten van uw adres naar het adres van Binnenmaas Computers, als de verzendkosten voor het retourneren naar uw adres voor uw rekening. Wij streven ernaar dat u uw product zo spoedig mogelijk weer in huis heeft.

U dient het artikel altijd te retourneren in de originele verpakking anders maakt u geen aanspraak op enige garantie.
Dit is allemaal feitelijk onjuist.

Gebreken die binnen zes maanden worden ontdekt worden vermoed non-conform te zijn. In het geval van non-conformiteit heeft de consument de keuzen tussen kosteloos herstel of vervanging. Hiervan mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken. De wet stelt niet als voorwaarden dat het terug sturen moet gebeuren in de originele verpakking en de term kosteloos verhinderd dat de verzendkosten voor rekening komen van de consument.

Als je kosten hebt gemaakt voor de verzending kun je die declareren bij de winkelier door hem in een mail te vragen de kosten over te boeken naar je rekening. Als dit 30 dagen nog altijd niet gebeurt is dan is er spraken van verzuim en heb je derhalve recht op de wettelijke rente.
art 3 lid 4 1999/44/EG schreef:Artikel 34. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
binnen MAAS computers schreef:In een aantal gevallen moet een product echter doorgestuurd worden naar de fabrikant/importeur, hierbij kan het in sommige gevallen helaas oplopen tot enkele weken. Sommige merken worden direct door de fabrikant/importeur ondersteund indien deze binnen de garantieperiode defect zijn. In dit geval verzoeken wij u direct contact op te nemen met de fabrikant voor de afhandeling van uw RMA. In deze gevallen is de garantieafhandeling vrijwel altijd sneller en goedkoper dan via de verkopende partij, omdat het vervoer direct naar en vaak op kosten van de fabrikant gaat.
Hiermee ondergraaft de winkel zijn eigen rechtspositie. Als gevolg van deze mededeling kan de winkelier tegen een beroep op non-conformiteit niet meer verweren dat de koper het gebrek niet binnen een bekwame termijn aan hem meld.

alfatrion

De winkel heeft gelijk als ze zeggen dat je GEEN recht hebt op een product met dezelfde aankoopwaarde.
freee1 schreef:Wij moeten hier als volwassen mensen op de voor beide redelijke manier uitkomen.
Daar ben ik het mee eens. Zoals gezegd, als het gaat om bijna dezelfde kaart en het verschil in jouw voordeel is, dan zou ik niet zo moeilijk doen.
freee1 schreef:Dat XFX er zolang over doet om uw videokaart te repareren kunnen wij als Binnenmaas Computers ook niets aan doen.
Dat verweer zal niet slagen. De winkelier heeft de wettelijke plicht om binnen een redelijke termijn voor een oplossing te zorgen. Als zij daarvoor een andere partij inschakelen dan zijn ook verantwoordelijk voor de gedragingen van die andere partij.
freee1 schreef:Wij hadden ook kunnen melden dat zoals het ook werkelijk is dat de reparatie langer duurt dan wij gewend zijn, dan hadden wij dit probleem met u ook niet gehad.
Dan hadden ze het helemaal niet binnen een redelijke termijn opgelost

freee1

alfatrion schreef:De winkel heeft gelijk als ze zeggen dat je GEEN recht hebt op een product met dezelfde aankoopwaarde. .
consuwijzer spreekt dat vervangend product zelfde waarde moet hebben als aankoopbedrag, en dat ik anders gebruik kan maken om het koopcontract te onbinden,
winkel heeft nu tijd zat gehad om het op te lossen en als je 155 betaald hebt ga je toch niet accoord met een videokaart van 100 euro

alfatrion

Hier is het geregeld.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
Vervanging lees ik als zijnde een ander exemplaar van het zelfde model en type. Wat jij wilt komt neer op verrijking.

Als jij eerst een GF9800 had met 756 MB geheugen had en nu een GF9800 krijgt met 1024 MB dan hebben ze m.i. aan hun plicht voldaan.

freee1

alfatrion schreef:Hier is het geregeld.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
Vervanging lees ik als zijnde een ander exemplaar van het zelfde model en type. Wat jij wilt komt neer op verrijking.

Als jij eerst een GF9800 had met 756 MB geheugen had en nu een GF9800 krijgt met 1024 MB dan hebben ze m.i. aan hun plicht voldaan.
dus jij zegt dat als een artikel binnen 4 maanden defect gaat dat ik genoegen moet nemen met een goedkoper product.

en de kaart die ik had was een XFX GF9800GTX+ 775M XXX

Afbeelding

GF 9800GTX 775M 512MB DDR3 DUAL DVI TV PCI-E XXX
Serial: ********
Product Code: PV-T98W-YDDF
Reg Code: 1*******
Laatst gewijzigd door freee1 op 02 sep 2009 22:57, 3 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ik zeg dat je genoegen moet nemen met het zelfde product. Als je bijna het zelfde product krijgt met als enigste verschil meer geheugen dan ga je er feitelijk op vooruit. Als jij die kaart toen had gekocht dan had je daar 200 euro voor neer moeten leggen. Dat die kaart nu goedkoper is geworden doet hier niets aan af.

Ik maak op dat je nu is aangeboden een XFX GF9800GTX+ 1048M XXX

freee1

alfatrion schreef:Ik zeg dat je genoegen moet nemen met het zelfde product. Als je bijna het zelfde product krijgt met als enigste verschil meer geheugen dan ga je er feitelijk op vooruit. Als jij die kaart toen had gekocht dan had je daar 200 euro voor neer moeten leggen. Dat die kaart nu goedkoper is geworden doet hier niets aan af.

Ik maak op dat je nu is aangeboden een XFX GF9800GTX+ 1048M XXX
nee dan had ik het wel gedaan
en kan op tweakers ook geen prijsinfo vinden van deze kaart

Zotac GF9800GT ECO (Retail, TV-Out, 2x DVI)

De GF9800GT ECO van Zotac is gebaseerd op de NVIDIA GeForce 9800 GT Chip en beschikt over 1024 MB GDDR3 Geheugen dat via een 256 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 550 MHz en het geheugen een snelheid van 1800 MHz.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

en de kaart die ik had was een XFX GF9800GTX+ 775M XXX
Als de verkopende partij jou een nieuwe XFX GF9800GTX+ 775M XXX aanbied, dan mag je dat niet weigeren en een duurdere eisen, omdat de verkoopprijs van de XFX GF9800GTX+ 775M XXX bijvoorbeeld €50,- goedkoper is geworden.

In dit geval is niet de aanschafprijs doorslaggevend, maar wel de specificaties.

De verkopende partij dient jou een product te verstrekken met de dezelfde specificaties of betere specificaties, ongeacht wat de aanschaf prijs zal zijn.

BBCS
Contacteer:

nee dan had ik het wel gedaan
en kan op tweakers ook geen prijsinfo vinden van deze kaart

Zotac GF9800GT ECO (Retail, TV-Out, 2x DVI)

De GF9800GT ECO van Zotac is gebaseerd op de NVIDIA GeForce 9800 GT Chip en beschikt over 1024 MB GDDR3 Geheugen dat via een 256 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 550 MHz en het geheugen een snelheid van 1800 MHz.
Meer info:
Op de website van Zotac: ZOTAC GeForce 9800 GT Eco

Prijs info:

http://en.toppreise.ch/chart_164380.html

alfatrion

Ik heb ook even gezocht en het is inderdaad een hele andere fabrikant. Daar hoef je geen genoegen mee te nemen, zelfs al was de kaart duurder dan de aankoopprijs. Is de XFX kaart van nvida zelf?

freee1

alfatrion schreef:Ik heb ook even gezocht en het is inderdaad een hele andere fabrikant. Daar hoef je geen genoegen mee te nemen, zelfs al was de kaart duurder dan de aankoopprijs. Is de XFX kaart van nvida zelf?
fabrikant http://www.xfxforce.com/en-us/products/ ... 00GTX.aspx

GF 9800GTX 775M 512MB DDR3 DUAL DVI TV PCI-E XXX

Product Code: PV-T98W-YDDF

freee1

ik heb dus 155 euro die ik ex verzend betaald heb.
begin feb gekocht eind juni defect.

ik ben boos door volgende tekst.

Geachte heer

In de hardwarebranch zijn videokaarten het meest aan veranderingen onderhevig.
Dit houd in dat de waarde van de videokaarten heel snel daalt.
De nieuwwaarde van uw videokaart is €100,=
Hiernaast heeft u de videokaart een half jaar gebruikt dus kunnen wij niet meer over nieuw waarde spreken.

Toch zijn wij bereid u een videokaart ter vervanging aan te bieden van €100,=
Dit getuigd naar ons mening een hoog service level.

U moet accepteren dat de videokaart in waarde gedaald is.

alfatrion

Stuur ze dit:

Geachte heer ...,

Ik heb op <datum> met u een koopovereenkomst gesloten waarmee u de verplichting kreeg mij een deugdelijke XFX GF9800GTX+ 775M XXX te leveren. Tot mijn spijt moest ik concluderen dat deze deze kaart binnen zes maanden defect is geraakt. Dit betekent dat de kaart vermoed wordt non-conform te zijn. Het gevolg daarvan is dat ik, als consument, in beginsel de keuze heb tussen kosteloos herstel of vervanging. En dat u , als verkoper, verplicht bent om dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren.

In middels staat vast dat herstel niet binnen een redelijke termijn kunt uitvoeren. Derhalve lijkt mij een goede oplossing dat u de kaart kosteloos vervangt door een nieuwe XFX GF9800GTX+ 775M XXX. Mocht u van mening zijn dat ik hiervoor moet bijbetalen dan wijs ik u graag op het Quelle arrest van het Europees Hof van Justitie waarin is bepaald dat ik dit niet verplicht ben.

Mocht dit onmogelijk zijn of niet gebeurt zijn voor <datum twee weken later> dan geef ik bij deze aan de koop te ontbinden, omdat u niet binnen een redelijke termijn voor herstel of vervanging kunt of wilt zorgen. Ik ben van mening dat ik in dat geval geen gebruiksvergoeding verschuldigt ben omdat het product door mij nog geen jaar is gebruikt.

Ter verweer stelt u dat u niet in gebreken bent gebleven omdat u mij de keuze heeft gegeven tussen een tweetal nieuwe videokaarten ter vervanging. Deze opvatting is onjuist omdat wij de levering van deze videokaarten niet zijn overeenkomen.

Tevens geeft u dat u er niets aan kunt doen dat de procent er zolang over doet om de videokaart te repareren. Kennelijk ziet u hier een overmachtssituatie in. Ook deze opvatting is onjuist omdat de verplicht om het product binnen een redelijke termijn kosteloos te herstel of te vervangen op u rust. Bovendien bent u verantwoordelijk voor de gedragingen van partijen waar u gebruik van maakt bij de uitvoering van de overeenkomst.

Dan geeft u nog aan de koper van een nieuwe auto koopt, waarmee hij 5m de garage uit rijd, moet accepteren dat hij duizenden euro's kwijt is. Dat de auto op dat moment flink in waarde is gedaald is waar, maar de conclusie is onjuist. Aangezien het de dealer is die niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan komen de gevolgen daarvan voor zijn rekening.

Tot slot wijs ik er u er op de term kosteloos (in kosteloos herstel of vervanging van hierboven) tevens betrekking heeft op de verzendkosten. Bij deze geef ik dan ook aan de verzendkosten a <bedrag>, die ik heb moeten willen maken om het defect product naar u op te sturen, van u vergoed wil hebben. En in het geval van ontbinding komen daar de verzendkosten van initiale levering bij.

Ik verzoek u binnen twee weken schriftelijk te reageren.

Met vriendelijke groet,

<je naam>

P.S. Als u had gemeld dat de reparatie langer duurde dan had ik dit probleem ook met mij gehad.

Toegepaste wetsartikelen: 6:76, 7:6, 7:18 lid 2, 7:21, 7:22 BW.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 aug 2009 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Dat de waarde gedaald is, is geen punt.
Als de winkelier je nu een videokaart aanbied die een gelijke specificatie heeft als de "oude", maar wel goedkoper, dan heb je dat gewoon te accepteren en je hebt geen recht op een videokaart die van de dezelfde aanschafprijs is.
De verkopende partij mag dan de meerprijs in rekening brengen, dit omdat je dan een betere videokaart krijgt.

De specificaties is hierbij de hoofdpunt, niet de aanschafprijs.

Dat de producten zo snel in aanschafprijs dalen is echt zo. Dat is echt geen smoes.

freee1

alfatrion schreef:Stuur ze dit:

Geachte heer ...,

Ik heb op <datum> met u een koopovereenkomst gesloten waarmee u de verplichting kreeg mij een deugdelijke XFX GF9800GTX+ 775M XXX te leveren. Tot mijn spijt moest ik concluderen dat deze deze kaart binnen zes maanden defect is geraakt. Dit betekent dat de kaart vermoed wordt non-conform te zijn. Het gevolg daarvan is dat ik, als consument, in beginsel de keuze heb tussen kosteloos herstel of vervanging. En dat u , als verkoper, verplicht bent om dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren.

In middels staat vast dat herstel niet binnen een redelijke termijn kunt uitvoeren. Derhalve lijkt mij een goede oplossing dat u de kaart kosteloos vervangt door een nieuwe XFX GF9800GTX+ 775M XXX. Mocht u van mening zijn dat ik hiervoor moet bijbetalen dan wijs ik u graag op het Quelle arrest van het Europees Hof van Justitie waarin is bepaald dat ik dit niet verplicht ben.

Mocht dit onmogelijk zijn of niet gebeurt zijn voor <datum twee weken later> dan geef ik bij deze aan de koop te ontbinden, omdat u niet binnen een redelijke termijn voor herstel of vervanging kunt of wilt zorgen. Ik ben van mening dat ik in dat geval geen gebruiksvergoeding verschuldigt ben omdat het product door mij nog geen jaar is gebruikt.

Ter verweer stelt u dat u niet in gebreken bent gebleven omdat u mij de keuze heeft gegeven tussen een tweetal nieuwe videokaarten ter vervanging. Deze opvatting is onjuist omdat wij de levering van deze videokaarten niet zijn overeenkomen.

Tevens geeft u dat u er niets aan kunt doen dat de procent er zolang over doet om de videokaart te repareren. Kennelijk ziet u hier een overmachtssituatie in. Ook deze opvatting is onjuist omdat de verplicht om het product binnen een redelijke termijn kosteloos te herstel of te vervangen op u rust. Bovendien bent u verantwoordelijk voor de gedragingen van partijen waar u gebruik van maakt bij de uitvoering van de overeenkomst.

Dan geeft u nog aan de koper van een nieuwe auto koopt, waarmee hij 5m de garage uit rijd, moet accepteren dat hij duizenden euro's kwijt is. Dat de auto op dat moment flink in waarde is gedaald is waar, maar de conclusie is onjuist. Aangezien het de dealer is die niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan komen de gevolgen daarvan voor zijn rekening.

Tot slot wijs ik er u er op de term kosteloos (in kosteloos herstel of vervanging van hierboven) tevens betrekking heeft op de verzendkosten. Bij deze geef ik dan ook aan de verzendkosten a <bedrag>, die ik heb moeten willen maken om het defect product naar u op te sturen, van u vergoed wil hebben. En in het geval van ontbinding komen daar de verzendkosten van initiale levering bij.

Ik verzoek u binnen twee weken schriftelijk te reageren.

Met vriendelijke groet,

<je naam>

P.S. Als u had gemeld dat de reparatie langer duurde dan had ik dit probleem ook met mij gehad.

Toegepaste wetsartikelen: 6:76, 7:6, 7:18 lid 2, 7:21, 7:22 BW.
brief vandaag aangetekend verstuurd

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

De Zotac kaart is langzamer dan de XFX. De GPU, shaders en mem draaien op een lagere clock.

Ze verkopen ook de Asus ENGTS250 DI/1GD3, probeer deze te krijgen(natuurlijk zonder bijbetaling).

BBCS
Contacteer:

TheLD schreef:De Zotac kaart is langzamer dan de XFX. De GPU, shaders en mem draaien op een lagere clock.
Kan kloppen.
Diverse merken overklokken de producten standaard.
En als ik me niet vergis doet XFX dat standaard. Hier ben ik niet zeker van.

Gesloten