LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Daadwerkelijke Incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
biancar
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door biancar »

Wederom bedankt voor uw reactie.
Het bedrag wat er aan IPD betaald moest worden is al volledig betaald aan IPD. in juni 2009.
Dus rest het nog de incasso kosten,
Nu heb ik gisteren wel al een betaling naar Graydon gedaan omdat ik schrok van de dreigenmenten,Heb geprobeerd via mijn bank het terug te krijgen ,maar dat doen ze niet omdat ik het zelf hebt ingevoerd,moest het via Graydon zelf proberen maar ben bang dat dat niet lukt (Of toch wel).
wacht uw reactie af....

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door rene117 »

als uw het bedrag terug vorderd moet men hier aan voldoen is weer lekker makelijk van de bank om er onderuit tekomen

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Pff lastig. Je had zoals ik al zei , beter even niets kunnen doen.

Je kunt wederom een aangetekende brief sturen met handtekening retour, naar Graydon, dat de incassokosten niet conform Rapport Voorwerk II zijn en dat Graydon hierbij de gedragscode en regels van het NVI, het keurmerk waar zij onder werken niet worden nageleefd.
MAAK EEN KOPIE VAN DE BRIEF (deze zal je later nodig hebben)

Zet hierbij dat je de betaalde kosten teruggestort wilt zien.
Dat je tevens als Graydon hier geen gehoor aangeeft een klachtenprocedure zult opstarten bij de raad van toezicht van het NVI het keurmerk waaronder Incassobureaus werken. De raad van toezicht zal deze klacht neerleggen bij een onafhankelijke geschillen commissie. (de Raad van toezicht zal alle stukken willen zien, dus verstuurde brieven van Graydpon naar jou en natuurlijk de brief die jij verzonden hebt met het document handtekening retour. Zo kan je aantonen dat de brief is verzonden en is ontvangen door Graydon)

Mocht het incassobureau niet handelen naar de gedragscode van het NVI, het Rapport Voorwerk II en de gedrags regels van het NVI, wat ze dus ook duidelijk niet doen, zal deze zich in jou voordeel uitspreken.

Zo krijg je als nog je geld terug.

meer info www.nvio.nl dus het NVI je kunt ze gewoon bellen en vragen stellen.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door mar42 »

het nadeel bij de nvi, is diegene die lid ook door het nvi geholpen worden, en niet jij als consument.'
Zou eerder naar het KIFID een brief schrijven, het kost bij beide € 50,00, maar het KIFID is onafhangkelijker dan het nvi.

En je zou ook via de site van juridisch loket kunnen vragen om advies wat je kunt doen, je kan via de site de vraag per mail stellen, en heb je binnen 1a 2 dagen antwoord. :wink:

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

http://www.kifid.nl/consumenten/de+proc ... encommisie

Veel info en telefoonnummers voor vragen etc.

Lijkt mij de moeite om voor 50 euro meer dan 350 terug te halen :wink:

biancar
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door biancar »

Hartelijk dank voor jullie reactie,s
Ik probeer het eerst met een brief die ik zojuist hebt opgesteld.
Als ik deze per mail naar graydon stuurt is dit dan ook wettelijk,of moet het echter per post en dan aangetekend...
wacht jullie reactie af

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door mar42 »

Per mail kan je ook de brief versturen vraag daarom wel om ontvangst/lees bevestiging, en bewaar beide goed, print het desnoods uit.
Dan heb je dat als bewijs in je handen.
Mochten zij geen leesbevestiging sturen, doe het dan per post wel aangtekend met bericht van ontvangst. :wink:

biancar
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door biancar »

ik heb inderdaad de functie leesbevestiging en Graydon ook omdat ik al eerder naar hun hebt gemaild.
Nu maar afwachten of ze het terug storten...
ik hou jullie op de hoogte

groet bianca

69raywwf
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2008 09:48

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door 69raywwf »

Ik heb ook een vraag, Ik heb een incasso via Teamwork incasso en die gooien op een totaal bedrag van 63 euro 132 eur incassokosten.

Ik heb 2 brieven geschreven en daar reageren ze gewoon niet op wat ik vertel over Voorwerk II, maar komen gewoon terug met eventueel dikkere kosten.

Nu heb ik ze aan de telefoon gehad en gevraagd en ze zeggen keihard dat dat gewoon richtlijnen zijn, en verder niets.

Ook geven ze verschrikkelijk weinig tijd om te betalen voor ze verdere stappen gaan ondernemen.

Ik weet niet wat ik moet doen, omdat ik ook het geld niet heb om te procederen of dure brieven te schrijven.

Wie kan me helpen weet wat ik hieraan kan doen, Teamwork incasso heeft ook in het briefhoofd staan "duidelijk anders" en dat kan je wel merken ook :twisted:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door snepke »

Betaal de hoofdsom van 63 euro aan degene die dat van u te goed heeft.Alleen voor incassokosten kunnen ze weinig doen,en mocht u gedagvaard worden dan de incassokosten betwisten die zijn veel te hoog

racat79
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2007 11:32

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door racat79 »

Hallo

Hoe zit het met dossierkosetn moet je daar wel voor betalen.
Lijkt me niet is volgens mij gewoon een andere naam voor administartiekosten :evil:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door mar42 »

Incassokosten daarin behoort alles te zitten administratiekosten dossierkosten etc. behalve de rente.
Er mag dus niet incassokosten berekend worden en dan ook nog administratiekosten.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Hoe zit het eigenlijk met een deurwaarder? De tarieven die genoemd zijn gelden die ook voor hun?

Ik heb namelijk een deurwaarder die volgens mij een beetje teveel naar zichzelf toe rekent.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door Pavlova »

Voor de diverse handelingen (zogenaamde ambtshandelingen zoals dagvaarden, een vonnis betekenen, beslag leggen) mag een gerechtsdeurwaarder kosten in rekening brengen. Deze zijn wettelijk vastgelegd. Zie ook deze link http://www.jwgd.nl/pdf/Btag_2009_Kosten_Deurwaarder.pdf.

Veel vorderingen zijn als volgt opgebouwd:
- hoofdsom

- eventueel rente vanaf de datum ingebrekestelling (de datum waarop iemand in verzuim is) Overigens kan de rechter, indien het tot een rechtszaak komt, deze kosten in de eis afwijzen of matigen (verminderen).

- Buitengerechtelijke kosten (oftewel incassokosten). Hiervoor geldt ook dat de rechter deze kosten bij een gerechtelijke procedure kan afwijzen of matigen. Dat is ook de reden dat incassobureau's doorgaans incassokosten comform rapport voorwerk II in rekening brengen, meer kosten in rekening brengen is echt niet verboden! Echter zal een rechter niet direct geneigd zijn deze kosten ook maar toe te wijzen. Sterker nog, een rechter zal (terecht) wel eens de gehele buitengerechtelijke kosten bij vonnis kunnen afwijzen en daar zit een incassobureau ook niet op te wachten natuurlijk.

Indien er niet betaald wordt komen de volgende kosten er doorgaans bij:

- Kosten dagvaarding
- Kosten gerechtelijke procedure
- Kosten voor betekening en bevel (dat wil zeggen, de deurwaarder maakt het vonnis bij officieel exploot bekend en doet hierbij bevel aan betrokkene om aan de inhoud hiervan te voldoen, doorgaans binnen 2 dagen)
- Executiekosten. Dit zijn kosten die gemaakt worden voor betekenen van een beslag (beslag leggen op loon, bank, roerende zaken of onroerende zaken) en voor het overbetekenen (bekendmaken aan de debiteur)
- Indien een deurwaarder loonbeslag legt mag hij per ontvangen en verwerkte betaling uit dat beslag (met een maximum van 1 keer per maand) kosten in rekening brengen.
- Informatiekosten: voorafgaande aan een ambtshandeling vraagt de deurwaarder de juiste naw-gegevens op uit de gemeentelijke basisadministratie. Dit kost per keer € 2,50 ex. BTW en komt ook voor rekening van de schuldenaar.
-Nakosten: in sommige gevallen kan een deurwaarder nog kosten in rekening brengen voor gemaakte kosten die niet onder de ambtshandelingen vallen. Hiervoor moet de deurwaarder wel een verzoek bij de rechbank indienen die ook eerder het vonnis heeft gewezen.

Met name de executiekosten kunnen aardig oplopen, bijvoorbeeld als er bankbeslag gelegd wordt. Ook indien dit voor de deurwaarder niets oplevert zijn de kosten voor de schuldenaar.

Let wel: een deurwaarder mag niet ongebreideld kosten blijven maken indien dit niets oplevert. Een voorbeeld is om opnieuw bankbeslag te leggen kort nadat een eerder bankbeslag niets opleverde. Indien je het idee hebt dat er teveel kosten in rekening gebracht zijn, vraag een specificatie op. Leg deze desnoods aan een jurist voor. (bv het gratis Juridisch Loket)

alfatrion
Berichten: 21940
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

daheid schreef:Even een aangetekende brief sturen. In dit geval zijn de jou opgelegde incassokosten "onredelijk hoog"
Door aangetekende brieven te versturen lopen de kosten natuurlijk ook snel op. Een gewone brief is goed genoeg. Wat je moet is het bedrag betalen waar je het mee eens bent.
daheid schreef:Vermeld tevens dat je gerechtelijke stappen zult ondernemen wanneer het incassobureau GEEN gehoor geeft aan jou oproep de incassokosten te herzien.
Waarom zou je? Het is de tegenpartij die naar de rechter moet als ze het geld willen ontvangen. Dat ga je ze toch niet uit handen nemen? Je gaat alleen zelf naar de rechter als de incassokosten toch betaald hebt, maar als je daarvoor juridische bijstand nodig hebt dan zal het 't niet financieel gezien niet waard zijn.
daheid schreef:Vermeld dat je aangezien het totaal bedrag niet klopt ivm onjuiste incassokosten, in afwachting van een nieuwe berekening nog geen betaling zult doen.
Dat is erg onverstandig. Deze houding kan tot gevolg hebben dat je bij een gang naar de rechter veroordeeld wordt voor de proceskosten. Beter kun je het deel waar je het mee eens bent betalen.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Is het niet zo dat de kosten op de tegenpartij verhaald moeten worden?

Er is voor mij door mijn advocaat een deurwaarder in de arm genomen en nu er eindelijk wat geld is binnen gekomen moet ik en de deurwaarder betalen (4000 euro) maar de advocaat zegt dat mijn toevoeging civiel met terugwerkende kracht teruggedraaid gaat worden en nu moet ik haar ook betalen (3300 euro)

Ik hou er helemaal niets aan over.

AngelsAcuma
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2012 16:46

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door AngelsAcuma »

Cannock Chase

Factuur 108.44
Herrinneringskosten 5,-
Aanmaningskosten 15,-
Incassokosten 50,-
Factuur 108.44
Herrinneringskosten 5,-
Incassokosten 50,-
Factuur 108.44
Herinneringskosten 5,-
Incassokosten 50,-

Totaal 505.32

Nu regeling gekregen van 2 x 252.66

Wat heet schofterig hoe ze maar die incasso kosten blijven berekenen..

50,- per x dan nog 5,- voor herinnering ben allang blij dat ze niks rekenen voor die 10 sec voicemail die ze hebben ingesproken...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door Jolijn »

EN herinneringskosten EN aanmaningskosten EN incassokosten ?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

AngelsAcuma schreef:Cannock Chase

Factuur 108.44
Herrinneringskosten 5,-
Aanmaningskosten 15,-
Incassokosten 50,-
Factuur 108.44
Herrinneringskosten 5,-
Incassokosten 50,-
Factuur 108.44
Herinneringskosten 5,-
Incassokosten 50,-

Totaal 505.32

Nu regeling gekregen van 2 x 252.66

Wat heet schofterig hoe ze maar die incasso kosten blijven berekenen..

50,- per x dan nog 5,- voor herinnering ben allang blij dat ze niks rekenen voor die 10 sec voicemail die ze hebben ingesproken...
Een Incasso buro mag alles in rekening brengen wat ze willen.
Alleen, indien het voor de rechter komt, worden alle onzinkosten doorgaans geschrapt (door de rechter) .

In het genoemde geval zou het dan zijn:

Factuur 108.44
Incassokosten 50,-

Factuur 108.44
Incassokosten 50,-

Factuur 108.44
Incassokosten 50,-

Er van uitgaande dat er inderdaad 3x identieke bedragen achterstallig zijn.
Volgens Rapport Voorwerk II - waar de redelijke kosten in staan - zou je iets van 47 euro mogen berekenen voor incasso kosten.
Dus totaal:
3x 108.44 = 325,32
3x 47.00 = 141,00 (dit bedrag moet je even controleren - ik weet niet of 3x rekenen voor 1 totaalrekening als redelijk gezien word - of dat de totale hoofdsom als maatstaf genomen word)

Totaal 466,32 (maximaal).

Maar ja.. Cannock Chase zijn geen lieverdjes.. privacy schending, treiteren van onschuldigen, en vooral NIET reageren op enige communicatie (schriftelijk ivm bewijs)..

alfatrion
Berichten: 21940
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rapport Voorwerk II kent tot een hoofdsoms van 250 voor zowel afgesproken kosten als schadevergoeding een maximum van 37 euro, wanneer de eiser Btw-plichtig is en dat geld altijd voor professionele verkopers.

Van belang is verder wanneer de kosten zijn berekend. Vorderingen moeten worden samengevoegd. Het kan zomaar zijn dat de buitenrechtelijke kosten over het totaal aan hoofdsommen moet worden vergoed. Daarmee kom je dan op 15% van 325,32, zodat we dan uitkomen op € 374,12.

Gesloten