LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Wikky,

Wat vervelend nou, dat je zo'n last van je migraine hebt, kan je er eigenlijk niet bij hebben, maar ja positief blijven hoor!
En ja ik blijf nog even op 2.5mg hangen en dan weer kijken hoe het gaat.
Ik hoop goed, want anders moet ik ze voor altijd en ik wil het toch zelf proberen, maar zover is het nog niet, eerst even dit proberen. :wink:

Groetjes Angela

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo,

Hoe is het met iedereen?
Ik vind het een beetje stil worden hier :?
Ik zit al weer een paar dagen op 2,5mg en op zich gaat het goed,
ben af en toe een beetje emo, maar dat is dan ook alles, verders nog nergens last van, hopenlijk blijft dat ook zo :wink:

Nou ik hoop snel weer wat van jullie te horen

Groetjes Angela

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Angela, wat vervelend om te lezen dat het afbouwen niet zo soepel is gegaan! Hopelijk gaat het op deze manier wel lukken. Ben heel benieuwd en blijf je zeker volgen...

Ik ben net terug van vakantie en bijna geen last gehad van paniek. Wel momenten dat ik last kreeg van versnelde hartslag. Verder ben ik ontzettend moe en heb minimaal 12 uren per nacht geslapen.... en nu nog niet fit! Met de hitte heb ik 10 keer meer last van zweet dan mijn omgeving lijkt wel...

Verder ga ik vanaf volgende week ook weer fulltime werken en ben heel benieuwd hoe dat gaat in combinatie met de moeheid. Het scheelt dat ik er nooit helemaal uitgeweest ben dus het ritme van 7 uur opstaan ben ik nog gewend.

Wat mij wel opvalt is dat mijn dromen nog steeds zo heftig zijn en dit lijkt niet echt minder te worden. Ik droom hele bizarre dingen... wie herkent dit?

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Mariska,

Fijn dat je er ook weer bent, en om te horen dat het goed met je gaat.
Ikzelf ben ook nog heel erg moe en het zweten is ook nog best wel erg, maar verders gaat het op dit moment heel erg goed, heb alleen nu wel eens momenten dat ik zomaar ineens zou kunnen janken, om niks, maar ja zal er wel bij horen :roll: het lijkt wel of ik weer meer ga voelen.
Ik ga maandag ook weer beginnen, en dat zal wel wennen zijn, want ben bijna 8 maanden thuis geweest, gelukkig werk ik maar partime, want met die moeheid zou ik het geen hele dag vol houden volgens mij.
Ik Wens je veel succes voor maandag

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi benk weer..
moe moe en nog eens moe,dat herken ik ook en vooral die zweetaanvallen, daar word je ook moedeloos van.
ik vind het daarom heerlijk dat het buiten niet zo warm meer is haha
ik zit nog op 15 mg maar de laatste dagen voel ik me ook "anders"moet ik zeggen.
ik ben wat trillerig af en toe en een beetje zenuwachtig.
ik heb gisteren nog even overdacht of ik toch niet terug moet gaan naar die 20 mg,maar ik heb bij de huisarts een afspraak staan voor de 14e dus ik wacht even af wat zij er van zegt,want ik kan net zo goed me niet zo lekker voelen door die verschrikkelijke migraine aanvallen,dat gaat ook niet in je koude kleren zitten hoor...
tot schrijvenssssss

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Wikky,

Wel volhouden hoor meid, je zit op dit moment met die migraine dus misschien heeft het met het afbouwen wel niks te maken, en je moet maar zo denken iedereen heeft wel eens een mindere dag, dus waarom wij niet??? :roll:
Ik zit op dag 4 van 2,5mg en het gaat goed, ben wel een beetje zenuwachtig voor maandag, want dan moet ik gaan werken, maar ik heb wel tegen mezelf gezegd, ik probeer het, maar gaat het niet dan kom ik gewoon weer naar huis, ik ga het mezelf nog niet moeilijk maken :wink:, dat heb ik lang zat gedaan, voortaan kom ik op de eerste plaats :lol:
Nou ik hoop dat je je snel weer wat beter gaat voelen.

Groetjes Angela

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Ik ben er ook weer. Fijn dat sommigen al aan het afbouwen zijn. Ik ben helaas nog lang niet zover, maar het gaat wel steeds een beetje beter! Ik ga af en toe weer alleen naar de winkel en dat was ook alweer zo'n anderhalf jaar geleden.

Wie heeft er naast paniekaanvallen ook last van depressiviteit? Ik word er soms zo moedeloos van dat ik al zolang thuis en in een (soort van) isolement zit! Iemand tips?

Mariska, ik droom ook de meeste bizarre dingen. Meestal zijn het niet de meest vrolijke dromen en doordat ze nogal intens en levensecht lijken word ik regelmatig hartstikke moe en warrig wakker. Maar daar staat tegenover dat ik ook nachten heb waarin ik slaap als een roos...

Wilma, kop op! Heb je al eens aan therapie gedacht (bijvoorbeeld CGT om negatieve gedachten om te leren buigen naar positieve)? Ik heb er baat bij.

Angela en Mariska, heel veel succes!!! Laat even weten hoe het is gegaan.

Groetjes!!!

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Dag dames!

Heb gelezen dat er weer een aantal vandaag zijn begonnen met werken? Hopelijk valt het allemaal mee en gaat het super goed.
Ik begin morgen weern a 1,5 jaar niet gewerkt te hebben.
24 uur per week, hoop dat ik het volhoud, want ook de moeheid speelt mij parten sinds ik een paniekstoornis heb en medicijnen slik.
Depressiviteit ken ik zeker, het is ook wat om moedeloos van te worden! Heb respect voor de mensen die er niet moedeloos van worden.
Ik erger mij vooral zo aan het feit dat echt ALLES mij moeite kost. Afspreken met vriendinnen, visites, winkelen etc. En nu ook weer eens aan het werk.
Naast mijn werk ga ik ook groepstherapie volgen bij Altrecht, waar ze een "paniekgroep" hebben die effectief therapie geeft voor mensen met paniekklachten. Ik ben benieuwd! Na 1,5 jr paniekstoornis heb ik nog steeds veel klachten die mij belemmeren in mn dagelijkse bezigheden.

Succes voor de dames die weer aan het werk zijn en voor de rest natuurlijk: kop op! geniet van het weer nu het nog kan :-)

Liefs, Liesje

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Liesje, jij ook heel veel succes morgen!

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hallo,ben ik ook weer...
ik heb al van allerlei therapieen gehad en ik moet zeggen dat ik er wel sterker ben uitgekomen hoor.
ik gebruik nu nog steeds 15mg en ben vanmorgen toevallig bij de neuroloog geweest omdat ik er ook nog zeer ernstige migraine bij heb.
de neuroloog adviseerde mij om niet af te bouwen,want ik ben nu met verschillende dingen tegelijk bezig en dat kan niet volgens hem.
ik geef er niks om al moet ik mijn hele leven die cita`s in nemen,maar omdat ik die neem mag ik er geen migraine middelen bij nemen want de kans is dan groot dat ik epileptische aanvallen zal krijgen.
en dat is echt de enige reden dat ik wil stoppen met die cita`s..
voor de rest voel ik me de laatste dagen best wel goed ondanks dat ik geminderd ben naar 15 mg..
angela,ik ben benieuwd hoe het je vergaan is op jouw werk vandaag???
liesje,ik herken het ook hoor,dat je niet zo snel meer afspreekt met iemand,bang om weer af te moeten zeggen als het even niet gaat..
ga nog ffe genieten van het goed weer en lekker op mijn balkonnetje zitten..
liefs wilma

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

De eerste werkdag zit erop, en ik moet zeggen het is harstikke goed gegaan :lol:
Heb nog niet echt veel gedaan :wink: , maar dat kwam omdat iedereen kwam vragen hoe het allemaal was. Ik vond het ook wel fijn om weer op m'n werk te zijn en iedereen weer te zien.
Ik heb wel gemerkt dat ik helemaal geen conditie meer heb, want was best wel moe, maar ja dat komt wel weer
Liesje veel succes morgen met werken en je niet te druk maken.
En de rest geniet nog maar lekker van het goede weer, ( ik zal aan jullie denken als ik weer hard aan het werk ben :wink: )

Groetjes Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Heb bewust ff wat afstand genomen om aan mezelf te werken. Het gaat wel beter maar nog niet goed genoeg naar mijn zin.

Heb maar 1 wens en dat is zonder na te denken dingen kunnen doen en niet overal zo bang voor zijn! Ben continue bang om ergens een paniekaanval te krijgen en niet goed te worden. Heb nu een boek waar goede tips in staan maar het gaat me niet snel genoeg allemaal.
En soms ben ik zo bang om er nooit meer vanaf te komen!

Nogmaals, het gaat al een stuk beter dan een aantal weken geleden maar ik wil weer helemaal de oude worden.... Ook vind ik het moeilijk om afleiding te zoeken omdat ik de hele dag maar met mezelf en hoe ik me voel bezig houd.

Wat doen jullie om je zinnen te verzetten? Voor mij is alles moeilijk omdat ik een hoop dingen "eng" vind die voor anderen heel normaal zijn. Soms kan ik zo jaloers zijn op mensen die kunnen lachen en genieten! Zit al meer dan een half jaar thuis en de verveling begint toe te slaan maar aan de andere kant ben ik er ook nog niet aan toe om te gaan werken. Het is allemaal zo dubbel!

Hellup!


xxx
Camel

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Camel,

Toch leuk dat je er weer bent, en dat het iets beter gaat.
Ja dat gevoel dat het allemaal niet snel genoeg gaat herken ik wel, maar je zult toch geduld moeten hebben, en dat is heel moeilijk.
Ik zocht afleiding in de computer, zat hele dagen vanalles en nog wat uit te zoeken, plus heb ik veel gewandeld met de hond, is ook lekker ontspannend.
Ook ben ik bewust de paniek op gaan zoeken, ik ging dingen doen, die ik eigenlijk helemaal niet durfde, ik was op een gegeven moment zo boos dat ik niks durfde, dat ik de knop om heb gezet, ik heb tegen mezelf gezegd en nu is het afgelopen, nu ga ik mijn leven weer leiden, en niet die rotziekte. Dit was heel moeilijk, maar stapje voor stapje is het toch gelukt, niet zonder slag of stoot hoor, maar je moet echt proberen om de dingen te gaan doen waar je nu zo'n angst voor hebt, want anders word het alleen maar erger.
Ook heb ik de hyperfree aangeschaft, want bij mij gaan paniekaanvallen samen met hyperventilatie en ik moet zeggen dat dat ding me helpt, (heb hem gelukkig nog maar 1 keer nodig gehad).
En een stukje acceptatie dat dit misschien wel bij me hoort, heeft me ook rustiger gemaakt.
Ja meissie, je zal het toch zelf moeten doen, maar ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt gehad en dat je je snel wat beter gaat voelen, want ik weet wat je meemaakt en leef met je mee!!

Dikke knuf Angela

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Allemaal,

Wat is het hier stil de laatste tijd, dat vind ik wel jammer hoor :cry:
Het is toch fijn dat je elkaar een beetje kunt steunen, en dat heb ik misschien hard nodig de komende tijd, want ben al 2 dagen gestopt met cita.
Tot nu toe gaat alles nog goed, maar dat was de vorige keer ook,en toen ging het na 2 weken alsnog mis. Ik hoop dat het deze keer anders gaat, want ik ben er weer aan toe om op eigen benen te staan :lol:
Ik hoop snel weer van jullie te horen, want ik mis jullie wel hoor!! :wink:

Groetjes Angela

ullie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2009 09:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ullie »

Hoi allemaal!

Ik heb dringend de behoefte om mijn verhaal over jullie uit te storten. Iemand die er iets in herkent nodig ik graag uit te reageren. Excuses alvast voor de lengte van het verhaal.

Ik slik sinds een paar dagen cipramil 10mg. Omdat mijn angststoornis oncontroleerbaar geworden is ben ik uiteindelijk overstag gegaan, omdat het leven dat ik had geen leven meer was.
Sinds 4 jaar heb ik last van een overmatig versnelde hartslag. Tijdens sport, maar soms ook spontaan in rust. Twee jaar heb ik dat lastig gevonden, maar ik was er niet bang voor. Op mijn werk kreeg ik last van snelle hartslag, niet door kunnen ademen en een gevoel van 'weg hier' (stress, veel te druk) Ben ook weggevlucht kun je wel zeggen - angstaanval. Thuisgebleven van mijn werk. Na een familiebezoekje op straat niet goed geworden. Klap in m'n borst, hartslag naar minimaal 180 en benauwd. Nachtje op de eerste harthulp doorgebracht, na betablokker duurde het nog zes uur voordat m'n hartslag weer redelijk normaal was. De volgende ochtend werd ik 'wakker' met een angststoornis. Durfde niet meer alleen thuis te blijven, zeker niet alleen met m'n dochtertje van toen bijna 3. Met een 'schop onder je kont' instelling en het creëren van een veilige omgeving heb ik nog lang geprobeerd om mijn leven er niet al teveel door te laten beïnvloeden. Maar onder de façade ging ik helemaal stuk. Alles wordt een gevecht. Naar de supermarkt. Thuis alleen zijn. Thuis met je dochter zijn. Stel dat ik wat aan m'n hart krijg? Niet meer durven bewegen. Op een gegeven moment niet meer de signalen van je lijf goed kunnen interpreteren. Het vreet energie. Een overslag? Druk op m'n borst? Gegarandeerd voer voor een *****dag. En nu? Gecrasht. Wilde geen verantwoordelijkheid meer, niet meer alleen zijn. Wilde me eigenlijk met een tasje melden bij de gesloten afdeling. Na overleg met de huisarts eerst aan de lorazepam, vervolgens naar de psych die me cipramil heeft voorgeschreven. En de lorazepam mocht ik erbij slikken om de bijwerkingen op te vangen. Ik heb alles zelf geprobeerd te doen, en alles geprobeerd te doorleven, maar nu geef ik me over en ik slik graag de pammen naast de cipramil. Ik wil niks meer voelen en als ik over een paar weken uit de pammenroes kom dan hoop ik dat de cipramil zijn werk aan het doen is.

Ik heb wel wat lichte bijwerkingen: overdag en in de vroege avond kan ik wel slapen (door de pam) en als ik naar bed ga ben ik wakker. Heb normaal nooit last met slapen. Ik zie een kussen en ben weg. Word 's ochtends ook heel vroeg wakker. Onrustig. Neiging tot bewegen. Trillend. En dan beginnen de angstgedachten weer. Dus als eerste een kop koffie en een pam. Zo heb ik de afgelopen dagen best beheersbare dagen gehad.

Ik hoop dat het gaat werken, want voor mezelf en een ieder die me lief is: ik wil mijn leven weer terug!

Dank voor het lezen!

vriendelijke groeten,
Ullie

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Ullie,

Ik had dit verhaal zelf kunnen schrijven, zo herkenbaar allemaal.
Ook ik wilde alles zelf oplossen, maar dat ging van kwaad tot erger, tot ik niet meer kon( je kunt mijn verhaal teruglezen, wat eerder in het forum), wat was ik blij met de cita want zelf wist ik het niet meer.
Nu ben ik 8 maanden verder, en ben sinds 3 dagen van de cita af en ik heb mijn leven weer terug. In het begin zal het moeilijk voor je zijn, maar over een tijdje zal je blij zijn dat je met de cita bent begonnen (althans ik was heel blij), stukje bij beetje komt je leven weer terug en zul je weer gelukkig zijn
De enigste raad die ik je kan geven is om het vol te houden, want zeker in het begin zul je denken waar ben ik aan begonnen, maar geloof me het zal beter worden.
Ik wens je heel veel sterkte voor de komende periode, en als je iets wilt weten, mag je het me altijd vragen.

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi allemaal,ben er ook weer..
ulla,net zoals bokkie schrijft,kan ik mijzelf hier in herkennen pppfff
het heeft even zijn tijd nodig,maar dan gaat het weer beterder met je.
ik had in het bgin ook oxazepam erbij,maar dat is niet erg,op een gegeven moment gaat het zo fijn met je dat je die oxazepam niet meer nodig zal hebben en het zelfs vergeet in te nemen..
tsja het heeft even zijn tijd nodig..
ik ben nu anderhalf jaar verder en het gaat heel goed met mij.
ik stond op 20mg per dag en nu sta ik al vanaf augustus op 15mg per dag.
toevallig ben ik vanmorgen op controle geweest bij de huisarts,maar zij adviseert mij om niet verder te minderen als 15mg omdat ik ook volop in de overgang zit nu en ze wil het zekere voor het onzekere zegt ze.
haar ervaring van vrouwen die hetzelfde hebben als ik en jullie,en dan vooral van mijn leeftijd (51) die kunnen het beter nog een aantal jaren blijven slikken zoniet je hele leven.
ik vind het dan ook niet erg om het te slikken..
ze zei vanmorgen nog,dat ik wel heel erg in de put heb gezeten en paniekaanvallen kreeg en dat ik dat waarschijnlijk zelf al weer vergeten ben ,maar zij nog niet en mijn man ook niet zei hij..
ik hoop dat het snel beter met je zal gaan..
angela,fijn dat het nog steeds goe dmet jou gaat joh,helemaal toppie!!!ga zo door meid!
groetjes wilma

rocky162
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2009 17:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rocky162 »

hallo ik ben 25 jaar en heb ook citalopram 20 mg gekregen van wegen paniekaanvalen en depressie maar nou dat ik de bijsluiter heb gelezen wat je er allemaal van bijwerkingen van kan krijgen durf ik het niet te gaan gebruiken.
wat moet ik nu doen ik heb er zelf angst voor..

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi rocky,ik zou zeggen,ga het gewoon eens proberen.
niks is het toch al en je zal zelf zien dat het ook bij jou zal gaan helpen.
het kan ffe duren,maar daarna komt het goed,zeker weten.
ik ben tenminste nog elke dag blij dat ik eraan begonnen ben anderhalf jaar geleden.
ik wens je veel succes,groetjes wilma

ullie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2009 09:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ullie »

Hoi Angela en Wilma,

Dank voor jullie reacties. Fijn te lezen dat het beter kan gaan! Met wat geduld weliswaar, maar als je aan het eind van je touwtje bent dan wil je alles nu! :(

Ik zit in een periode waarin ik moeite heb om te geloven dat alle verschijnselen die ik heb toe te schrijven zijn aan mijn angststoornis. Gerommel bij m'n hart, druk op de borst, bijvoorbeeld als ik buiten een stuk gelopen heb. Zijn dit ook symptomen die jullie herkennen en die kunnen verergeren tijdens de eerste weken van het gebruik van cipramil?

groeten,
Ursula

Gesloten