LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
henbrink
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2009 14:35

Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Ongelezen bericht door henbrink »

Hallo,

Zijn er meer mensen die van Yarden ineens een acceptgiro in de bus hebben gekregen om nog maar even een bedrag rond de 45,00 te betalen? Ik vind het een vreemde zaak. Ik weet zeker dat er nooit eerder problemen met incasso zijn geweest (gelukkig geen last van roodstanden). Daarom Yarden gemaild en kreeg een behoorlijk pittige mail terug. Vooral omdat ze gelijk dreigen met royement. Ik ben hier nogal boos over. De mails in volgorde:

Mijn mail van 29 augustus 2009

Geachte heer / mevrouw,

Vandaag ontving ik een factuur van u gedateerd op 26 augustus 2009 met factuurnr. *************. Er wordt mij verzocht een openstaand bedrag van Eur. 47,76 aan te zuiveren (ref. nr. ******) betreffende betalingsachterstand in de periode januari – februari 2008. Dit kan niet juist zijn omdat de betaling automatisch door u al vele jaren (probleemloos) van mijn rekening af worden geschreven. Stornering vanwege een roodstand is niet mogelijk omdat ik meer dan voldoende saldo heb op mijn rekening (sta nooit negatief). Ik heb de afschriften van de periode januari 2008 – februari 2008 helaas niet kunnen naslaan omdat het internetbankieren overzicht van de Abn maar teruggaat tot maart 2008. En ik krijg al jaren geen papieren afschriften meer.

Gezien het feit dat het de afgelopen (ca. 10) jaren nooit fout is gegaan met de betaling ga ik er vanuit dat de “fout” bij uw administratie gelegen is. Los van het feit dat u na 1 ½ jaar met dit vermeende feit komt, wat ik ook niet zo plezierig vind. Ik ga er vanuit dat u dit (kleine) probleem netjes afhandelt door deze factuur als niet verzonden aan te merken en dat u uw administratie middels een correctieboeking bijwerkt.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groeten,


Mail Yarden: 7 september 2009

In uw e-mail stelt u ons vragen over de u toegezonden betalingsherinnering betreffende premie van 2008.

Onderstaand gaan wij in op uw vragen.
U heeft deze herinnering ontvangen, omdat er in de administratie van Yarden staat vermeld dat er een aantal maanden of een enkele maand over het jaar 2008 geen premie is betaald. In 2008 was Yarden nog niet in staat om deze achterstanden te herinneren. Dit is pas vanaf begin 2009 mogelijk. Aangezien Yarden eerst besloten heeft om de achterstanden van 2009 te herinneren en daarna pas 2008, ontvangt u nu de herinnering.

Wij vragen u vriendelijk om deze nota te betalen. Mocht blijken dat u de nota niet binnen het gestelde termijn heeft voldaan, dan zullen wij u een herinnering sturen. Blijkt dat dan de nota nog niet voldaan is, dan houdt Yarden zich het recht voor om de polis conform de polisvoorwaarden te beëindigen (royement).

Indien u de genoemde premie(s) over 2008 reeds betaald heeft, verzoeken wij u een kopie van alle betalingen aan Yarden over het jaar 2008 aan Yarden te zenden. Dit kunt u bij uw bankinstelling opvragen. Uw betaling is namelijk voor Yarden niet traceerbaar. Aan de hand van uw betalingsbewijs zullen wij dan de betaling controleren en zo nodig aanpassen in de administratie. U kunt dit zenden aan:
Yarden, Postbus 10118, 1301 AC Almere. Als blijkt dat de openstaande posten inderdaad voldaan zijn, ontvangt u geen herinneringen meer.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Yarden Contactcentrum. Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur op het gratis telefoonnummer 0800-1292.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw *****
Yarden Contactcentrum


Mijn antwoord mail van 7 september 2009
Geachte mevrouw ****,

Met verbazing heb ik uw email gelezen. Tot zover de klantvriendelijkheid van Yarden.

Zoals aangegeven kan ik met internetbankieren maar 1,5 jaar terug. De periode die u aangeeft gaat verder terug. Dit zou inhouden dit ik Eur 12,50 moet gaan betalen aan de Abn-Amro om de overzichten van eind 2007 t/m maart 2008 op te vragen. En dat alleen maar omdat u uw administratieve processen *destijds* niet op orde had. Zoals aangeven in mijn mail incasseert u automatisch. Mijn saldo op mijn rekening courant is altijd meer dan ruim voldoende. Dus een aantal maal niet kunnen hebben afgeschreven lijkt mij onjuist zoniet onmogelijk en derhalve niet aan de orde. Indien er van uw kant per abuis in die periode door u geen afschrijvingspoging is gedaan (wat zou kunnen) ligt ook weer bij uw administratie. De insinuatie dat u niet heeft kunnen incasseren vanwege onvoldoende saldo vind ik ronduit onbeleefd. Dat u verder stelt dat u bij het niet voldoen van het bedrag over zult gaan tot royement (om dit relatief kleine bedrag) vind ik stuitend. Dit terwijl er tot op heden door mij altijd door de u gevraagde premie is betaald.

De bewijslast, zeker als u vraagt om gegevens van meer dan 1,5 jaar oud, ligt bij u en niet bij mij. Ik ben al jaren lang klant en heb nooit klachten gehad, tot dusver. Het zou dan ook van deugdelijk administratief beheer duiden als u (als organisatie) de redelijkheid van mijn verzoek zou inzien. Dat u op administratief gebied blijkbaar uw zaken begin 2008 niet op orde had, wil niet zeggen dat ik daar dan nu voor moet gaan betalen (bankafschriften en achterstallige betaling die er niet kan zijn).

Ik hoop en verwacht nog steeds dat mijn verzoek gehonoreerd wordt, zonder dreigementen van mijn kant, doch slechts een vriendelijk maar dringend beroep op uw redelijkheid.

In afwachting op uw antwoord en oplossing.

Met vriendelijke groeten,
xxx
Laatst gewijzigd door henbrink op 07 sep 2009 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Ongelezen bericht door testcase »

Hmmm, ja vervelend maar

1) Als iemand een dienst levert en stelt dat je niet hebt betaald ligt de bewijslast toch echt bij de ontvanger.
2) Je verschuilen achter een automatische incasso gaat helaas niet op. Je hebt ook wettelijk een betalingsplicht, dus dien je ook zelf in de gaten houden of betalingen werkelijk worden gedaan.
3) Dat je slechts een adminstratie hebt die anderhalf jaar terug gaat is ook geen geldige reden. Het is trouwens redelijk als je een financiele adminstratie hebt die minstens 5-10 jaar terug gaat. Dus elk jaar een kopie maken van je internet bankrekeningen is zeker raadzaam.
4) Je kunt altijd de bank nog vragen naar de betalingen.

Ik denk dat er in jouw geval niets anders op zit dan aan te tonen dat je zelf betaald hebt. Gezien je reactie naar Yarden ben je daar ook niet zeker van. Dus neem contact op met je bank zou ik zeggen. Kan je alsnog bewijzen dat je betaald hebt, dan laat je ze dat weten met . Blijkt dat je niet hebt betaald zal je helaas toch moeten betalen.

T'is zuur na anderhalf jaar, maar er zit niets anders op.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Ongelezen bericht door Henk25 »

Henbrink, de adviezen op het forum zijn niet altijd even objectief. ;)

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Ongelezen bericht door jor »

Toch ben ik bang dat er niet veel anders opzit dan te betalen of het bij de bank op te vragen ook al kost dat €12.50.- .Is de vordering terecht zal Yarden de polis opzeggen (en dat wil je niet neem ik aan)en is het wel betaald kan je aan de hand van het verkregen betalingsbewijs dit aantonen en deze kosten verhalen op Yarden. Onthou dat met dit soort(staat niet best bekend,zie de link) bedrijven gelijk hebben nog iets heel anders is dan gelijk krijgen.
Mvg jor
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 31&t=49479

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Yarden: wil incasseren over januari - maart 2008

Ongelezen bericht door Ron58 »

omdat het internetbankieren overzicht van de Abn maar teruggaat tot maart 2008. En ik krijg al jaren geen papieren afschriften meer.
Om die reden hou ik toch echt vast aan de papieren afschriften die ik minstens 5 jaar bewaar.

Vreemd dat je ABN al jaren geld bespaart door geen papieren afschriften meer te verlangen waarna zij wel vrolijk 12,50 rekenen als je een keer iets aan moet tonen, nu wordt jij gestraft voor het feit dat je hén geld bespaart, of het moet zo zijn dat je een korting krijgt als je geen papieren afschriften ontvangt???

Gesloten