LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Basiskosten" Electriciteit schrikbarend duur!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sjome

"Basiskosten" Electriciteit schrikbarend duur!

Ongelezen bericht door sjome »

Omdat ik misschien van energieleverancier wil veranderen ben ik onlangs eens aan het rekenen gegaan.
Het is trouwens nog een heel uitgezoek om het totale plaatje compleet te maken. Voor het gemak (dat is al werk genoeg) heb ik me beperkt tot de kosten voor Electriceit.

Omdat de kosten voor electriciteit uit globaal 4 onderdelen bestaat ben ik dat dat eens gaan uitzoeken deze onderdelen zijn:

1. Daadwerkelijke Energiekosten - (per Kwh) (Wat energiebedrijven vragen)
2. Energiebelasting - (Per Kwh) (Wordt jaarlijks vastgesteld 2009 - €0,1580 /Kwh)
3. Vastrecht - Een vast bedrag per maand voor je energieleverancier.
4. Netbeheerderskosten - (per maand) voor huur meter,levering, aansluiting enz.

Omdat je alleen voordeel kunt halen uit de daadwerkelijke energiekosten (1) ben ik eens gaan berekenen wat de andere kosten zijn.

Ik heb dus de netbeheerderskosten (4)van mijn netbeheerder uitgezocht (Liander) en daarbij heb ik opgeteld het vastrecht van mijn energieleverancier (Oxxio).
Deze twee opgeteld geeft een bedrag dat je kwijt bent zonder dat je daadwerkelijk energie hebt gebruikt.
Dus het basisbedrag dat je kwijt bent dat de aansluiting in je woning actief is. Je zou kunnen zeggen dat dit de totale abonnementskosten voor je electriciteit zijn zonder verbruik.

Van dat bedrag ben ik dus echt wel geschrokken. Dit bedrag is per jaar €458,85!!!

Dan heb je dus nog niks!!!
Daarna mag je een lamp (of andere apparatuur) aanzetten en de verbruikskosten (Energiekosten + Energiebelasting) daarvan betalen.

Het is omdat we simpelweg niet zonder kunnen maar anders.....

kweenie

Re: "Basiskosten" Electriciteit schrikbarend duur!

Ongelezen bericht door kweenie »

Was je dat nog nooit opgevallen...?

En hoe denk je dat die electriciteitsleidingen en meterkast etc. bij je huis zijn gekomen en de hoogspanningskabels in het land zijn gekomen? Hebben de kaboutertjes dat gedaan, of zouden er misschien mensen mee bezig zijn geweest met het aanleggen en onderhouden van een basis-netwerk. Door de opsplitsing van de energiekosten in al die deel-kosten kun je op een redelijke manier inzicht krijgen in waar de kosten van energie hem vooral in zitten. Dat is dus niet zozeer in de stroom zelf, maat vooral in het naar jou huis krijgen van die stroom.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bekijk de Reclame van de NEM eens.
Stroom en Gas goedkoper maar vaste kosten hoger!

Dus vergelijk en reken goed voor je overstap en na overstappen zit je of met boeten of 1 jaar lang met dure firma....

Wel is er vaak eerste jaar een welkomst korting dus is jaarlijks overstappen noodzakelijk, maar ik heb dit liever niet, omdat juist overstappers de meeste problemen kregen.

sjome

kweenie schreef:Was je dat nog nooit opgevallen...?

En hoe denk je dat die electriciteitsleidingen en meterkast etc. bij je huis zijn gekomen en de hoogspanningskabels in het land zijn gekomen? Hebben de kaboutertjes dat gedaan, of zouden er misschien mensen mee bezig zijn geweest met het aanleggen en onderhouden van een basis-netwerk. Door de opsplitsing van de energiekosten in al die deel-kosten kun je op een redelijke manier inzicht krijgen in waar de kosten van energie hem vooral in zitten. Dat is dus niet zozeer in de stroom zelf, maat vooral in het naar jou huis krijgen van die stroom.
Dat is wel duidelijk hoor, zo naief ben ik nu ook weer niet.
Natuurlijk moeten we daarvoor betalen, maar ik ben ook van mening dat dat dan evenredig moet zijn met het gebruik dat je ervan maakt, en niet zo'n hoog vast bedrag waarop je geen enkele invloed op kunt uitoefenen door bijvoorbeeld energiezuindiger te leven. En de door jou genoemde meterkast moet je gewoon zelf kopen hoor, als je hem in je woning laat installeren. Net zoals je de aanleg van de hoofdleiding naar je woning ook zelf moet betalen.

Bovendien vind ik dat je voor aanleg en onderhoud van het Energienetwerk ook de Energiebelasting kunt gebruiken die ook nog eens wordt geheven.
Die Energiebelasting is alleen in het leven geroepen om zuinig gebruik te stimuleren, maar het zijn wel inkomsten, die m.i. ook weer zou moeten worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van het Energienetwerk.

Kortom ik blijf het een hoog bedrag vinden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op!

Wegens de nieuwe manier van berekenen betaalde U naast de vertrouwde kosten nu ook voor wat U maximaal kunt gebruiken, dus een zware meterkast waar ze ooit op elektra kookte zal dus duurder worden, ook als je deze nooit gebruik.
Dus als je meer dan 25 Ampère hebt betaal je hiervoor.

Ook grondwarmte pompen hebben dit probleem vaak en daar is nu een subsidie voor.

Dus naast werkelijke verbruik betaal je dus ook voor wat je zou kunnen gebruiken!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjome, ik schreef 'meterkast', maar bedoelde de electriciteitsmeter. Dat heb ik verkeerd opgeschreven, sorry.

Met het nieuwe, gedifferentieerde, capaciteitstarief wordt volgens mij toch voor een deel aan jou wens voldaan. Je moet nu meer vaste lasten betalen als je een zwaardere installatie hebt.

Maar voor veel kosten geldt dat ze niet heel erg afhankelijk zijn van hoeveel je gebruikt. De vraag is dan of het eerlijk is om mensen die vele verbruiken ook meer te laten betalen voor die dingen. De laatste jaren wordt overal gestreefd naar openheid en transparantie en naar het doorberekenen van de werkelijke kosten in plaats van dat je andere verdeelsleutels gebruikt. De kosten voor zoiets als de meterhuur en meteropname/administratie kosten zijn bv. voor de bedrijven even hoog, of je nu maar een gloeilamp hebt of je huis voor apparaten hebt staan.

Dat je de belastingen voor deze kosten zou moeten gebruiken is natuurlijk een beetje vreemd. De bedrijven die die kosten maken zijn heel wat anders dan de staat die de belastingen int.

sjome

kweenie schreef:Dat je de belastingen voor deze kosten zou moeten gebruiken is natuurlijk een beetje vreemd. De bedrijven die die kosten maken zijn heel wat anders dan de staat die de belastingen int.
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens maar nog niet zo lang geleden was de Electriciteitsvoorziening van de staat. En de staat bemoeid zich hier nu ook nog behoorlijk mee. Dat is niet zo raar gezien het belang van een goede Electriciteitsvoorziening. Je ziet hetzelfe in het Openbaar vervoer en daar pompt de staat ook nog behoorlijk wat geld in. Bovendien wil men het zuinig omgaan met Energie stimuleren en in mijn optiek doe je dat niet door de basiskosten waarop je geen invloed kunt hebben zo hoog te maken. En met 7,25 miljioen huishoudens plus 800.000 bedrijven die allemaal Electriciteit nodig hebben vind ik € 458,- voor een standaard gezin (of persoon als je alleen woont) per jaar wel erg veel. Voor het GSM netwerk of kabelnetwerk is ook een hele infrastructuur nodig maar daar zie je dat soort exorbitante bedragen niet, maar daar heb je nog een keus om wel of geen abonnement te nemen. Met Electriciteit heb je dat tegenwoordig niet meer. Niemand kan er eigenlijk meer zonder.
Dat weten de netbeheerders ook en door deze monopoliepositie kunnen ze vragen wat ze willen. Een netbeheerder kun je namelijk niet kiezen.

Ik denk dat de oorzaak van deze hoge tarieven meer daar in ligt.
Jammer dan voor die bijstandsmoedertjes die de eindjes bijna niet meer aan elkaar kunnen knopen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik snap de frustratie (heb ik ook) maar mbt dergelijke basiskosten kom je dit met meer producten tegen.
KPN telefonie. Een abonnement bij hun is ook schrikbarend duur. Vaak betaal je meer aan abonnementskosten dan aan hetgeen je daadwerkelijk verbruikt (verbeld) hebt.
Kabel: Idem. Het verplichte basispakket moet ik nemen om uberhaupt een dienst bij hun af te kunnen nemen.
Wegenbelasting: nog geen meter gereden en ook hier betaal je een fiks bedrag.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
U stoort zich aan de netwerkkosten (terecht!), maar vind de kosten van bijv. kabel niet hoog. Ik kijk daar anders tegenaan. Die vind ik verhoudingsgewijs óók hoog als je kijkt naar het product. Daar komt bij dat tav de kabel er ook een monopolie positie is, vergelijkbaar netbeheer. En mbt telefonie ook. Uiteindelijk maken de leveranciers overwegend gebuik van het kpn netwerk.

Mij steekt bijv. het meterhuur bedrag. Ik betaal sinds enkele jaren net zoveel als iemand die 2 telwerken actief heeft. Waarom?
Daar komt bij dat ik die oude -goed werkende!- meter nou echt wel driedubbel heb betaald. De meteropnemer komt maximaal eens per drie jaar langs. M.a.w., de vaste kosten die IK betaal voor MIJN meer staan absoluut niet in verhouding. En, kan ik ook niet kiezen door zelf meters aan te schaffen om van die kosten af te geraken.

Je kunt je hier super druk over maken maar aan het einde van de rit levert het je op dat jij een maagzweer hebt en de netbeheerders hun nieuwe kostenplaatjes er gewoon met toestemming van... er gewoon (liefst in alle stilte!) doorheen jassen. Kijk oa. naar het capaciteitstarief.

sjome

Het is nu ook weer niet zo dat ik me er zo druk om maak dat ik er van wakker lig hoor. Het is voor mij puur een discussie en meer ook niet. Ikzelf verkeer gelukkig wel in de positie dat ik het financieel redelijk goed heb, waardoor dit voor mij wat minder speelt. Het viel me alleen gewoon op.
Ik ken echter ook mensen die ieder dubbeltje moeten omdraaien en daar is het wel weer een ander verhaal voor.

Voor een kabel, telefoon of ander abonnenement kun je kiezen, het is geen eerste levensbehoefte. Electriciteit is dat zo langzamerhand wel. Vandaar dat ik me hier meer over stoor dan die abonnementen. Veel mensen zijn die hoge vaste lasten van b.v. KPN ook zat en kiezen massaal voor alternatieven en gelijk hebben ze.

Gesloten