LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Heerda
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:31

gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door Heerda »

Mijn kinderen kunnen het erfdeel van hun moeder opeisen na mijn overlijden...

Mijn vraag is of bij het ongehuwd samenwonen hierover iets geregeld moet worden in het samenlevingscontract?

Is het mogelijk dat zij worden benadeeld door afspraken in dit contract?

stofzuigertje

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Diverse Notarissen hebben leuke tarieven en meestal eerste half uur gratis.

Daar heeft U vermoedelijk meer aan.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Dit regel je niet in een samenlevingscontract maar in een testament. En voor de rest sluit ik mij bij stofzuigertje aan

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door marcel75 »

Heerda,
Zoals ik in een ander forum al had aangegeven:
Als u niet wilt dat uw kinderen hun vordering kunnen opeisen op het moment dat u komt te overlijden en uw huidige partner nog leeft, zult u en een samenlevingscontract en testamenten op moeten laten stellen. Met die combinatie kunt u er voor zorgen dat uw partner goed verzorgt achterblijft.

Nadeel voor uw kinderen is dan dat ze niet moeten wachten totdat u overleden bent, maar totdat hun "stiefmoeder" overleden is en dan maar moeten zien wat er nog over is.

Het ligt er dus aan wat uw voorkeur heeft: of uw partner verzorgd achterlaten of uw kinderen na uw overlijden hun vordering op laten eisen met ondermeer tot gevolg dat uw partner veel geld op tafel zal moeten leggen (wat er wellicht niet meteen is).

Heerda
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:31

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door Heerda »

Zeer bedankt... Even voor de gemoedsrust van 'stofzuigertje': natuurlijk ga ik naar een notaris maar voordat ik daar ben wil ik me een beetje voorbereiden.
Ik dacht overigens dat een samenlevingscontract veel minder consequenties voor de kinderen/erfgenamen heeft dan een geregistreerd partnerschap.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook in het samenlevingscontract al het een en ander regelen. Als je samen ieder voor de helft eigenaar bent van een woning en je hebt eensamenlevingsovereenkomst met een verblijvingsbeding dan gaat bij overlijden het halve huis naar je partner (uiteraard dan ook met verkrijging van de hypotheekschuld). Ook inboedel kan je hier dan onder laten vallen. Maar als je kinderen een bij je overlijden opeisbare vordering op je hebben, dan zal die op dat moment toch moeten worden voldaan. Voor het regelen van andere zaken, zoals geld, heb je wel een testament nodig.

Een samenlevingscontract heeft trouwens inderdaad veel minder consequenties dan geregistreerd partnerschap of trouwen. Met een samenlevingscontract regel je in principe niets mbt. de nalatenschap, terwijl je bij geregistreerd partnerschap/trouwen in principe elkaars erfgenaam wordt.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kweenie,
Als je een samenlevingscontract met een verblijvingsbeding adviseert terwijl er kinderen in het spel zijn, kun je beter niets adviseren. Die bepaling kunnen de kinderen namelijk gewoon negeren en voor de helft eigenaar worden van bijvoorbeeld het huis (zogenaamd quasi-legaat).

Met een combinatie van een samenlevingscontract en een testament, kun je echter wel weer regelen dat de kinderen bij het overlijden van TS moeten wachten met het opeisen van welke vordering ook, totdat "stiefmoeder" overleden is (zgn "monica lewisnky clausule".

Onder aan de streep kun je dus met een samenlevingscontract in combinatie met een testament net zoveel regelen als wanneer je gehuwd zou zijn/geregistreerd partner.

Heerda
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2007 12:31

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door Heerda »

Marcel: heel fijn want het was onduidelijk... Als ik nog één vraag mag stellen: maakt het met een samenlevenscontract t.o.v. geregistreerd partnerschap nog verschil uit t.a.v. de erfbelasting?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: gevolgen samenlevingscontracten voor erfgenamen...

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ten aanzien van de successierechten is er maar 1 verschil. Bij een geregistreerd partnerschap heb je meteen de vrijstelling van ong. € 450.000,-- en hoef je niet op hetzelfde adres ingeschreven te staan.

Bij een samenlevingscontract moet je minimaal 6 maanden hebben samengewoond, elkaars fiscaal partner zijn (dus op hetzelfde adres ingeschreven zijn) en notarieel verleden samenlevingscontract hebben.

Verder zijn er qua tarieven en vrijstellingen geen verschillen.

Gesloten