LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
michielonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2005 12:33

TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door michielonline »

Ik bestel al heel wat jaartjes producten op internet maar dit heb ik nog nooit meegemaakt:

Op ebay USA een rugzak gekocht voor omgerekend 50 EUR (incl express verzendkosten naar NL). Volgens track en trace van United States Postal Service lag het pakket op 13 juli al bij de nederlandse douane, vandaag is het dan toch afgeleverd (twee volle weken om een pakket van schiphol naar eindhoven te brengen??!!) maar met een rekening van 23 EUR. Het gaat hier om 10 EUR BTW en 12.50 "Inklaringskosten". Ook is het pakket door TNT geopend en opnieuw verpakt.
Ik vind een rekening van 23 EUR op een bedrag van 50 EUR best fors. Daarbij is het volgens mij normaal dat als de verzender betaald heeft voor de verzending de ontvanger niet ineens nog verkapt kosten moet gaan betalen.
Dit is voor mij echt nieuw, ik heb al vaker BTW/douanekosten moeten betalen maar het fenomeen inklaringskosten is nieuw en mijn inziens volledig onterecht. Als TNT meer geld wil hebben voor de bezorging in NL dan moeten ze bij USPS aankloppen en niet bij mij! Het aannemen van pakketten van de douane lijkt me standaard dienstverlening waar ik niet voor zou moeten betalen.

Komt dit vaker voor of heb ik gewoon pech gehad?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door angel1978 »

In het verleden ontving ik mijn zending(en) zonder dat ik inklaringskosten aan TNT Post hoefde te betalen, en nu moet ik ineens betalen. Waarom is dit?
U heeft een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangen waarop douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn. TNT Post is in Nederland door de overheid aangewezen om voor uw zending(en) douaneaangifte te doen en de hierover verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen bij u te innen. Voor 9 januari 2005 werden deze kosten geheel door TNT Post gedragen. Door stijging van deze kosten is TNT Post genoodzaakt om, zoals bij andere logistieke vervoerders al langer gebruikelijk is, aan u een bijdrage in de kosten in rekening te brengen. Per 1 januari 2009 hanteert TNT post een vast tarief van € 12,50 voor inklaringskosten.
Bron: http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/z ... ragen.aspx

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Je hebt gewoon pech gehad. Douane maakt sporadisch paketten open en kijken wat erin zit. Daarom is altijd altijd verstandig aan de verkopende partij te vragen of ze er GIFT/KADO op zetten. Dan maken ze hem normaal niet open.

br52
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 dec 2008 00:01

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door br52 »

Bovenstaande advies is niet aan te raden. Onduidelijkheid of onjuistheid betreffende douaneformulieren zal alleen maar voor vertraging zorgen. De vervoerder (die ook de aangifte doet) zal (zeker in het geval van TNT) informatie bij de geadresseerde opvragen. In dat geval kan het inklaren zeer zeker tot 30 dagen duren.

Wat betreft de inklaringskosten, deze worden zeer zeker gemaakt. De vervoerder doet namelijk de aangifte, opslag en afhandeling van de zending. de douane heeft daar niets mee te maken.

Als je iets importeert moet je er gewoon rekening mee houden dat je voor kosten kan komen te staan. Een geschenkzending is niet per definitie vrij van kosten zoals hierboven onterecht gesuggereerd wordt. Wat te denken van 6 paar schoenen uit China (zogezegd van Nike) die als geschenk verzonden waren? Niemand die daar intrapt.

De afdeling in- en uitklaring van TNT is echt niet dom. Je krijgt gewoon een formulier dat je moet invullen. Daarop teken je ook voor visitatie en het "bedrog" zal ongetwijfeld uitkomen.

Is de inhoud daadwerkelijk een geschenk, hou er dan rekening mee dat dit vrijgesteld is tot 45 euro, daarboven betaal je gewoon btw en vanf 150 euro zelfs douanerechten en btw. Voor commerciele zendingen geldt er een vrijstelling tot 22 euro. Soms is men in de veronderstelling dat dit 430 euro is, dat geldt echter alleen als je dit als reizigersbagage meeneemt (vliegtuig).

Als laatste is het misschien wel handig om te weten hoe men de kosten precies berekent. Is je zending 50 euro waard en heb je voor verzenden en verzekeren 25 euro betaald? Reken dan maar 19% van 75 euro uit en je hebt de btw. Daar bovenop komen dan de inklaringskosten (12,50 voor normale zendingen en 17 voor EMS). Zit je boven de 150 euro? Neem dan wederom waarde + verzend- en verzekeringskosten. Dat bedrag deel je dan door het percentage dat je moet betalen aan douanerechten (afhankelijk van soort product en land van herkomst). Over dat totale bedrag (waarde, verzend- en verzekeringskosten en douanerechten betaal je vervolgens weer btw. Daar bovenop komen dan weer 12,5 of 17 euro inklaringskosten.

Als laatste; wil je niet betalen dan moet je ook niets bestellen!

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag in deze is lijkt mij of TNT deze kosten in rekening mag brengen. De ontvanger heeft geen overeenkomst gesloten met TNT voor de verzending. Misschien is de ontvanger wettelijk verplicht om deze kosten te betalen, maar daar is mij niets over bekent.

br52
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 dec 2008 00:01

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door br52 »

Hoe en of dit wettelijk geregeld is kan ik niet aangeven omdat die informatie niet duidelijk te achterhalen is.

Het is echter wel een feit dat, ook volgens de douane site, de vervoerder kosten in rekening kan brengen.

Zie ook http://www.douane.nl/particulier/intern ... .html#P0_0

Als je iets importeert uit een land van buiten de EU dan zou het bekend moeten zijn dat er kosten gemaakt kunnen worden. Het ligt anders als men iets vanuit de EU importeert en men kosten moet betalen. Het grote publiek weet dat niet. Echter, bij de zgn. niet-vrije fiscale gebieden binnen de EU (gebieden die de douane niet rekent als EU-grondgebied) kan men ook voor dezelfde kosten komen te staan. Wat veel mensen niet weten is dat er bedrijven zijn die vanaf bijvoorbeeld Guernsey, Jersey of the Isle of Man hun goederen verzenden. Laat dat nu net geen EU-grondgebied zijn volgens de douane. En dus komt de onwetende consument voor een verrassing te staan bij aflevering.

Zie ook http://www.douane.nl/particulier/intern ... #P176_9540

Wil je niet betalen voor ontvangst van de goederen? Geef dit aan op het bericht van aankomst (TNT) of weiger de zending. Of je dan aanspraak kan maken op vergoeding van de gemaakte (verzend)kosten is mij niet bekend. Het lijkt mij persoonlijk dat je als ontvanger kan weten dat je voor kosten kan komen te staan. Informatie inwinnen is zo gedaan.

WouterN
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2012 14:21

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door WouterN »

Aangezien ik ook een klacht heb over de 'inklaringskosten' kwam ik bij het Googlen dit onderwerp tegen. Ik heb een paar kanttekeningen bij de discussie tot zover.

Mijn situatie is als volgt: Ik heb 3 t-shirts besteld in de VS, welke een opgegeven waarde hebben gekregen van 45 euro. Daar moet ik 8,55 euro belasting over betalen en daar doe ik ook niet moeilijk over. Mijn klacht is 2-ledig:
- Ik moest ook 12,50 inklaringskosten betalen. Dat vind ik erg veel, gezien de verschuldigde BTW van 8,55 euro.
- Voor de verzending heb ik gewoon verzendkosten betaald aan de webwinkel waar ik mijn bestelling heb geplaatst. Ik weet dan vervolgens niet (en dat is belangrijk!!) hoe of via welke verzendmaatschappij mijn pakketje bij mij komt. Dat maakt mij ook niet uit, zolang ik het maar krijg.
Het lijkt mij persoonlijk dat je als ontvanger kan weten dat je voor kosten kan komen te staan. Informatie inwinnen is zo gedaan.
Daar zit precies het probleem! Dat kan inderdaad, maar wat navraag heeft me al duidelijk gemaakt dat bijvoorbeeld bij DHL, de inklaringskosten onderdeel zijn van de verzendkosten. Kortom, daar dus GEEN extra rekening achteraf over de BTW.

Mijn punt is dat PostNL op een niet transparante wijze extra kosten in rekening brengt bij de consument. Dat vind ik niet eerlijk. Ik was er vanuit gegaan dat de inklaringskosten onderdeel waren van de verzendkosten. En zo hoort het eigenlijk ook vind ik.

dwempe1
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2010 13:41

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door dwempe1 »

Halo allemaal iemand al een duidelijk en concreet antwoord?

Lees allemaal open eindes :cry: .

Kunnen we er in bezwaar tegen gaan en wat is het resultaat? Iemand al bij het Juridisch loket geweest?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door newmikey »

dwempe1 schreef: Kunnen we er in bezwaar tegen gaan
Nee. TNT is gewoon een privaatbedrijf dat kosten rekent voor het werk wat ze doet. Bezwaar maken kan alleen tegen beslissingen van overheidsinstellingen.

Inklaringskosten zijn heel normaal en worden nooit en te nimmer door de afzender betaald. TNT is nog redelijk goedkoop, UPS zit al een stuk hoger en een gewone douaneexpediteur rekent rond de €75.

Als u geen inklaringskosten wilt betalen, bestel dan alleen iets uit één van de 27 lidstaten van de EU.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door newmikey »

Voor de volledigheid:

De inklaringskosten zijn opgebouwd uit:
1. kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte;
2. het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen aan de overheid;
3. het openen en visiteren van de zending(en);
4. het vaststellen van product en waarde;
5. opslag- en bewaarkosten;
6. incasso kosten.
7. administratieve kosten.

HumanBugfood
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2012 16:00

Re: TNT Inklaringskosten, verkapte winst?

Ongelezen bericht door HumanBugfood »

Hallo,

Ik heb ook ervaring met TNT inklaring.
Onlangs een paar keer een indentieke zending ontvangen van de zelfde afzender via de zelfde kanalen vanuit de VS.
Alle vier de zendingen hadden veschillende inklaringskosten, van €23,65 tot €49,90. Volgens mij is dit pure willekeur.
Als hier niets tegen te doen is, dan is dat kwalijk.

Wou ik even kwijt, want op die mannier is het elke keer maar afwachten wat je moet betalen.

Gesloten