LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minimum loon

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tratos
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2008 09:55

Minimum loon

Ongelezen bericht door Tratos »

Hallo mensen,

Na lang zoeken op Internet ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Mijn situatie is de volgende:

Vorige week ben ik 21 geworden. Ik werk op vrijdagavond en zaterdag in een boekwinkel bij ons in het dorp. Daar krijg ik een netto loon van €5,- per uur. Ik heb het vermoeden dat ik hiermee onder het minimum loon voor een 21 jarige zit.

Kunt u mij aangeven of dit inderdaad het geval is? Het overgrote deel van de sites op Internet gaat uit van een werkweek van 40 uur, maar ik werk maximaal 12 uur per week.

Met vriendelijke groet,
Tratos

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door kweenie »

Gebruik google eens. De eerste hit is van het ministerie van SZW, waar de bruto minimumuurlonen staan. Die zijn afhankelijk van wat de 'normale' werkweek is in je functie, omdat niet het uurloon wettelijk is vastgelegd, maar het maandloon bij een 'normale' werkweek. Heb je werk waar in de 'normale' werkweek 40 uur is, dan is het minimum uurloon dus iets lager dan als de 'normale' werkweek 36 uur is. Het zit in elk geval tussen de 5.78 en 6.42 in.

Belangrijker dan het minimumloon is trouwens wat er in de CAO voor de boekhandel is afgesproken. Ook hiervoor is google erg handig, de eerst hit geeft een link naar een site met de pdf van de cao. Hierin staat o.a. dat de normale tijd 38 uur is, en in welke salarisschaal je werk valt. Maar ook allerlei andere nuttige zaken staan hierin. Overigens krijg je onder de 23 in de laagste schalen gewoon het minimumloon.

Als de winkel je netto betaalt, dan betekent dat trouwens waarschijnlijk dat de winkel ook geen belastingen en premies voor je inhoudt. Want hoeveel je netto van een bruto salaris overhoudt, is niet voor iedereen gelijk, dus kan een winkelier nooit zomaar met zekerheid zeggen dat van een bruto salaris 5 euro per uur overblijft. Dat zou niet alleen betekenen dat je zwart werkt en er een flinke boete kan worden gegeven, maar ook dat je slecht bent verzekerd in geval van ziekte of ontslag.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door SJZ »

want hoeveel je netto van een bruto salaris overhoudt, is niet voor iedereen gelijk, dus kan een winkelier nooit zomaar met zekerheid zeggen dat van een bruto salaris 5 euro per uur overblijft
Huh? Bij toepassing van de loonheffingskorting is bruto 5 euro per uur 12 uur in de week ongeveer € 260 per maand bruto, en dat is € 260 netto, dus netto 5 euro per uur.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door Waterlelie »

http://financieel.infonu.nl/geld/11030- ... rloon.html

Misschien heb je iets aan bovenstaande link.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:
want hoeveel je netto van een bruto salaris overhoudt, is niet voor iedereen gelijk, dus kan een winkelier nooit zomaar met zekerheid zeggen dat van een bruto salaris 5 euro per uur overblijft
Huh? Bij toepassing van de loonheffingskorting is bruto 5 euro per uur 12 uur in de week ongeveer € 260 per maand bruto, en dat is € 260 netto, dus netto 5 euro per uur.
Dat is als het je enige bron van inkomen zou zijn. Maar omdat het kan zijn dat je ook andere inkomsten hebt (uit werk of een uitkering of wat dan ook), kun je niet zomaar een netto bedrag toezeggen.

Bovendien, je moet ook bv. maandelijks een salarisoverzicht krijgen, waarop precies staat hoeveel je bruto verdient.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar omdat het kan zijn dat je ook andere inkomsten hebt (uit werk of een uitkering of wat dan ook), kun je niet zomaar een netto bedrag toezeggen.
Je hebt mijn bericht niet gelezen, ik schreef namelijk: "Bij toepassing van de loonheffingskorting ..."

We praten hier over een werknemer die al in dienst is bij een werkgever, dus de werkgever beschikt over een verklaring betreffende de loonheffingen. Dan kun je prima zeggen dat iemand 5 euro (bruto of netto) gaat verdienen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door kweenie »

De werkgever kan dan wel 5 euro per uur aan je overmaken, afhankelijk van de situatie zou je aan het eind van het jaar nog moeten kunnen bijbetalen of geld terug kunnen krijgen. Je kunt dus nooit zeggen dat het netto loon 5 euro is.

Bovendien zou de werkgever gewoon periodiek een overzicht moeten verstrekken waarop o.a. gewerkte uren, bruto loon, ingehouden heffingen, netto uitbetaling etc. zou staan. Dan zou deze vraag dus overbodig zijn. Uit de woorden van Tratos lijkt het alsof hij nog nooit zo'n overzicht heeft gekregen, en dat je je kunt afvragen of er wel ook aan alle andere verplichtingen wordt voldaan. Bijvoorbeeld of er wel belastingen en premies worden ingehouden, maar ook of Tratos bijvoorbeeld in geval van ziekte wel betaald krijgt, of andere rechten heeft.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door Jan1 »

Bij het werken in de avond en weekend uren heb je normaal gesproken ook nog eens recht op een toeslag, dit wordt veelal onaangename uren genoemd, ook we o.t. =onrelmatige tijd, de zaterdag is ook weekend.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door SJZ »

@Kweenie,

De TS schrijft:
Daar krijg ik een netto loon van €5,- per uur.
en dan zeg jij:
Je kunt dus nooit zeggen dat het netto loon 5 euro is.
Huh? Hij zegt gewoon wat zijn (werkelijke) netto-loon is! Waarom kan dat niet?
Uit de woorden van Tratos lijkt het alsof hij nog nooit zo'n overzicht heeft gekregen,
Dat staat er niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimum loon

Ongelezen bericht door kweenie »

Laat ik het anders formuleren. De enige manier waarop een werkgever kan garanderen dat het loon wat hij jou geeft voor jou netto is, is als hij het zwart betaalt en bruto dus netto is.

Anders kan hij wel via de loonheffingskorting etc. een bruto bedrag terugrekenen, en je 5 euro per uur overmaken, maar dan heb je nog geen garantie dat wat je aan het eind van het jaar, na definitieve afrekening met de fiscus, overhoudt gelijk is aan 5 euro keer het aantal gewerkte uren. Dat hangt nl. van je persoonlijke situatie af.

Verder zou TS bij een normale dienstbetrekking regelmatig een overzicht krijgen met daarop onder andere het bruto uurloon. Dan zou hij deze vraag dus niet hoeven stellen.

Tenslotte kun je je afvragen of die toegezegde 5 euro netto per uur inclusief of exclusief vakantiegeld is, en of bv. de mogelijke toeslagen waar Jan1 het over heeft wel of niet zijn inbegepen.

Gesloten