LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Spring1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2009 13:49

Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door Spring1976 »

Dag lieve mensen,

Ik schrijf dit berichtje, omdat ik net als jullie aan het afbouwen ben. En het is geen eitje, kun je wel zeggen. Ik herken de enorme hoofdpijn, het wazig gevoel, de ovegevoeligheid voor alles, de lichte misselijkheid.

Ik zou graag mijn ervaring willen delen met jullie hoe ik ben begonnen met het stoppen.
1. Ik wilde eerst al de dingen waarvoor ik angst, verdriet had verwerken in therapie. Ik heb echt ruzie moeten krijgen met de huisarts wilde hij me doorverwijzen, maar ik vind dat ieder van ons recht heeft op hulp bij voorbereiden, het afbouwen van de medicijnen., maar ook met de nazorg. Het is immers dezelfde arst die je aan het medicijn heeft geholpen ! Miischien wel met een reden...maar toch...:-)

2. Ten tweede heb ik ervoor gezorgd dat de omstandigheden optimaal zijn voordat ik ging stoppen. Zo ideaal mogelijk natuurlijk....want realistisch is het niet om te denken dat alles ideaal kan zijn.

3. Ik heb overal positiviteit om me heen geplakt, letterlijk....in zinnen op papier in de toilet, de keuken...in de slaapkamer.

4. Ik verwen mezelf extra en heb een lijst gemaakt met positieve dingen die ik leuk vind om te doen.

5. Ik heb me ingeschreven voor een sportschool.

6. Ik eet producten als, bananen, allerlei noten, biogarde, kwark,linzen, aardappels enzovoorts die voor serotonine zorgen.

7. Ik hou nu in een dagboek bij hoe ik me voel. Aangezien ik graag teken, teken ik de nachtmerries, de gevoelens, de hoop, het verdriet..het is dus mijn uitlaatklep.

tot slot zou ik graag dit voor iedereen willen wensen blijf "HOOP"hebben :!: Vraag steun en geloof in je eigen kracht !
O ja, nog iets wat ik heb gedaan in de bibliotheek heb je cd's met meditaties....daar kun je rustig van worden...als het bij je past.

Ik ben benieuwd hoe jullie jezelf helpen....
Ik moet eerlijk zijn ik ben ook :evil: op de farmaceutisch industrie en arsten die te makkelijk efexor uitschrijven of geen betrokkenheid tonen in jou en het gebruik van de medicijnen. Het is echt niet menselijk. MAAR.....daarom, knok voor jezelf en dan zijn wij niet afhankelijk van dit fenomeen...Er is altijd iets positiefs te vinden in een gebeurtenis. Ik hoop jullie hiermee een beetje te helpen. Ik knok ook verder...RESPECT voor jullie :!:

Veel sterkte :D :D :D :wink:

DeSchans
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2009 16:00

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door DeSchans »

Hallo Spring 1976
Ik wil heel graag afbouwen alleen afgelopen weekend ging dat totaal mis!
Daar baal ik wel van. Heel erg misselijk, hoofdpijn kortom ontwenningsverschijnselen alsof ik aan de drugs zit.
Bizar dat een arts het zo makkelijk voorschrijft eigenlijk.
Ook heb ik last van hyperventilaties, daardoor voel ik mij ook raar en afwezig.

Jou tips zijn wel goed alleen hoe heb je het met je werk gedaan?
Ik hoor trouwens niemand over zijn werk??
Ik heb een fulltime job en ze weten niet dat ik eexor gebruik.

Ik ben erg benieuwd hoe het in de fam. wordt opgemerkt. Ik voelde mij echt zo ziek dan gaat het andere toch ook opvallen dat je weer niet lekker bent?

Ik hoor graag jullie ervaringen?

Groet,
DeSchans

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo,

Herkenbare verhalen! Ik gebruik nu al jaren efexor en het afbouwen lukt iedere keer niet door de vreselijke afkickverschijnselen. Ik zit nu op 75 mg en in het verleden op 150 mg en sta nu op het punt om weer af te bouwen. Drie weken lang ene dag 37,5 mg en andere dag 75 mg. Daarna over op 37,5 mg. Afgelopen zaterdag begonnen en mijn dagen verlopen wisselend. Gisteren voelde ik me dodelijk vermoeid en vandaag gaat het weer. Het moeilijkste punt is voor mij afbouwen van 37,5 mg naar niets. Dat is me tot op heden niet gelukt. Voor mijn gevoel weet ik niet echt meer of ik nu last heb van depressie of van bijwerkingen van efexor. Onlangs heb ik mijn voedingspatroon aangepast en alle suiker (ook koekjes etc) laten staan omdat ik last had van hypoglykemie achtige klachten. Dit is voor mij erg goed geweest en ik voel me stuk beter. Ik heb vaak last van dwangmatige gedachten en piekermomenten. Dit heeft me doen besluiten om maar weer eens af te bouwen omdat ik voor mijn gevoel niet depressief meer ben. Ik ben er wel gevoelig voor maar omdat ik efexor al wel 8 jaren gebruik, weet ik niet meer of het nu nog voor me werkt of dat het juist tegen me werkt. Heb soms last van vermoeidheid, stemmingswisselingen en piekeren. Ik heb verder alles op orde, dus baan, vrienden etc. Ik herken dus ook dat afbouwen naast een baan extra moeilijk is omdat je niet toe kunt geven aan de lichamelijke symptomen. Lijkt me goed om ervaringen hier uit te wisselen. Afbouwen moet in ieder geval heel langzaam, dat is me door de jaren heen wel duidelijk geworden. groetjes Antonie

louise222
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2009 20:05

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door louise222 »

Hallo,
Ik ben na 6 jaar gebruik efexor gestopt. ( afgebouwen ging prima, zonder al te veel verschijnselen.)
Ik voel me nog steeds niet supertop, maar heb de indruk dat dit ook MET efexor niet zo was. Eigenlijk merk ik niet zoveel verschil.
Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof ik een hele tijd niet heb geleefd. Alsof heel veel dingen me niet zijn opgevallen, alsof deze dingen allemaal wel gebeurden, maar ik er niet bij was ofzo...
Dit is een hele vreemde gewaarwording.
Mijn emoties zijn heftiger, ik voel een stuk meer ( ben ik niet even blij mee) en mijn omgeving vindt me volgens mij een stuk minder leuk. Of misschien vind ik mijzelf wel minder leuk? ( alle onzekerheid komt ook terug, dat is te merken)

Ik ben gestopt met efexor omdat ik veel negatieve dingen las en hoorde over ad. Ook heb ik een stuk gelezen waarin iemand vertelde dat het niet kan kloppen met het serotineverhaal. Ik ben dit gaan geloven. Ook mijn toegenomen gewicht vond ik niet fijn. Na 2 weken stoppen ben ik dan ook al weer 2 kilo afgevallen. En daar ben ik natuurlijk supertje blij mee.

Ik vind het allemaal wel griezelig, ik ben anders, voel me anders, reageer ook anders. Mijn relatie is begonnen met ad, mijn werk ging goed door de ad, hoe zal het verder gaan?

louise222
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2009 20:05

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door louise222 »

Hallo afbouwers en stoppers!
Ik ben nu 3 weken gestopt! Mijn lichaam lijkt te veranderen. Vandaag viel het me op dat mijn krullen zelfs terug komen! ( Ik had er veel, tijdens medicijngebruik werd het steeds minder, tijdens gebruik medicatie niet als oorzaak gezien, maar het is gewoon bijzonder!)
Ik moet snel huilen bij zielige dingen, ik heb een "korter lontje", maar ook al merkbaar minder.
Ik voel blijkbaar! Echt, echt heel vreemd.
Een vriendin van mij vond dat ik er compleet anders uitzag sinds 3 weken geleden. Ik kreeg vandaag ook allerlei complimenten over hoe ik eruit zag. Leuk, terwijl ik niets, niets anders heb gedaan dan anders. Leuk, maar ook apart!
Omdat ik mijn gevoelens niet ken, heb ik contact gezocht met iemand die de zelfkonfrontatie methode toepast. Ik ben er gisteren voor de 1ste keer geweest, en ik denk dat het me gaat helpen.
Bijzonder was ook dat ik voor medicatie bij een psycholoog was en tijdens de medicatie ben gestopt! Het was niet meer nodig toen, begrijpelijk want alle emoties werden onderdrukt door de efexor.
Tot nu toe van mij, voor alle andere afbouwers: Doorzetten! Het is echt, echt de moeite waard. De afkickverschijnselen gaan over, er zal vaak een rotgevoel zijn, maar wel het "echte" gevoel, en ook dat veranderd langzamerhand.
Ik wens jullie sucses, en tot later.
gr. louise

louise222
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2009 20:05

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door louise222 »

Bericht voor Antonie,
Ik heb de efexor 37.5 gehalveerd/ capsule open en ongeveer de helft van de korreltjes in mijn mond gedaan. De andere dag de korrels met capsule.
Daarna is het stoppen echt makkelijk!

En de efexor die je nu nog slikt stelt ook al niets voor hoor. Het helpt toch niet voor 24 uur.

gr. louise

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Afbouwen Efexor 75 mg time released

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Louise,

Bedankt voor je tip. Ik heb dat dus al vaker gehoord om de kapsules open te breken en ik ga dat dus ook maar doen. Ik heb nu een week alleen nog maar elke dag 37,5mg geslikt en ik herken me in je verhaal. Ups en downs maar wel het gevoel dat je meer leeft. Wat ik zo gek vind is dat het veel sneller wisselt. Laatst had ik bijv. een dag dat ik heel moe en down was. Ik voelde me echt depressief en ben toen vroeg naar bed gedaan. De volgende dag ging het al weer een stuk beter en voelde ik me okay. Heel lastig vind ik die uitersten die elkaar zo snel afwisselen. Hoe lang denk jij dat ik 37,5mg moet slikken voordat ik verder kan gaan? Ik wou sowieso drie weken aanhouden en dan maar kijken of het lukt. Soms voelt het ook alsof mijn lichaam heel stram is en het net lijkt alsof ik een marathon gelopen heb. Herken je dat ook? Ik ga zeker doorzetten.
Bedankt voor je reactie alvast.
groetjes Antonie

Gesloten