LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
onrechtvaardige.bkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2009 09:20

oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door onrechtvaardige.bkr »

Teken onderstaande petitie op http://www.axci.nl/?ln=ned&id=8229. Deze petitie is nu online, zodat er opgetreden kan worden tegen onder andere de telecombedrijven die vaak gebruik maken van de BKR registratie. Want zij kunnen er voor zorgen dat - ook al ben je geen wanbetaler- wel zo wordt gezien door bepaalde hypotheekverstrekkers! Laat je niet kisten en teken de petitie!

Wij,
slachtoffers van de BKR registratie en alle andere personen die van mening zijn dat de procedure inzake BKR registratie voor discriminatie en onrechtvaardigheid zorgt,





constateren
dat BKR niet zelf kan controleren of de verstrekte gegevens door de deelnemers juist zijn. Er geldt slechts een inspanningsverplichting voor BKR en dat vinden wij niet genoeg!

Ook de bewaartermijn stuit bij ons op grote bezwaren. Want als zelfs de voorzitter van de Geschillencommissie van het Bureau Kredietregistratie al zegt in 2002 dat volstaan kan worden met bewaartermijnen van minder dan vijf jaar, waarom worden mensen dan toch vijf jaar lang achtervolgd door de registratie?

Daarnaast nemen wij ook niet langer genoegen met de discriminatie die voortvloeit uit het feit dat alleen die gsm-abonnementen bij BKR worden geregistreerd van de aanbieders van mobiele telefonie die zich hebben aangesloten bij BKR. Dit betekent dus dat als er een achterstand met betalen is bij een aanbieder die niet bij BKR aangesloten is, deze achterstand ook niet wordt gemeld. Dit levert discriminatie op bij de personen die te maken hebben met een aanbieder die wel is afgesloten. Bij de eerste wordt namelijk wel een hypotheek verstrekt en bij de tweede niet.

Wij zijn het er bovendien niet mee eens dat zowel het Algemeen Reglement als de Privacy Gedragscode BKR niet zijn te downloaden via de site http://www.bkr.nl. Zouden ze soms bang wezen dat ze er kritiek op krijgen? Om aan deze documenten te komen, dien je te bellen naar BKR. Dat levert natuurlijk weer geld op voor de telecombedrijven!

Op de site van BKR staat geschreven dat er geen wachttijd is voor de bijzonderheidscodes en dat een bedrijf je vooraf niet hoeft te waarschuwen als zij een bijzonderheidscode willen plaatsen. Wij vinden dat BELACHELIJK! Iemand komt pas te weten of hij een achterstandscodering heeft gekregen als een lening wordt afgewezen! Bedrijven als telecommunicatiebedrijven kunnen zich er te makkelijk van af maken door in een Ingebrekestelling een paar algemene zinnetjes over een BKR registratie te zetten. Personen kunnen zo de consequenties niet goed genoeg overzien!

Hetzelfde geldt voor het opvragen van je eigen gegevens. Hoe makkelijk een bedrijf je kan registreren, zo moeilijk is het om je eigen gegevens in te zien. Hiervoor dien je een bedrag van € 4,50 te betalen! Dat vinden wij een schandalige manier van zaken doen, zeker omdat het kan gaan om foutieve gegevens! Als je bij bijvoorbeeld telefombedrijven moet betalen, dan kan opeens alles online. Maar wil je je eigen gegevens inzien, dan gaan we een er een procedure omheen verzinnen en geld voor vragen. Zo wordt de drempel hoger!

Er wordt tenslotte niet naar het bedrag gekeken wat wordt geregistreerd. Zo kan iemand voor een achterstandsbetaling van € 25,- vijf jaar lang geen hypotheek verkrijgen. Dat is slechts een vlekje op iemands gedrag!







en verzoeken
dat de procedure voor BKR registratie met terugwerkende kracht wordt herzien met inachtneming van bovengenoemde bezwaren. BKR zou een onafhankelijke instantie moeten zijn niet opgericht door het financiele bedrijfsleven!
Laatst gewijzigd door onrechtvaardige.bkr op 16 sep 2009 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door JanvL »

Er is een hele simpele oplossing om geen last van BKR te krijgen. Gewoon op tijd je schulden betalen. Zo eenvoudig is dat.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Behalve als je ten onrechte geld in rekening wordt gebracht.. En daar hebben oa providers nog al eens een handje van. Zonder enige bewijslast smeren ze je een bkr registratie aan. Je hebt nul kans jezelf te verweren. Veel erger is het nog dat ze zo arrogant zijn en zoveel macht hebben dat ze je gewoon chanteren met een registratie als je niet wenst te betalen voor hun fouten.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Wat een onzin-bijdrage. :twisted:

Als je vind dat je onterecht een BKR-notering hebt gekregen moet je het bedrijf aanpakken wat je heeft voorgedragen en niet de administrerende instantie.

Het zou wat zijn ,als de BKR medewerkers eerst aan jouw moeten vragen of de notering wel terecht is toegekend. Stel je eens voor dat je dan NEE zegt.
Kunnen ze weer van voren af aan beginnen

onrechtvaardige.bkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2009 09:20

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door onrechtvaardige.bkr »

Het is anders heel normaal dat als een organisatie een rechtsgevolg dan wel een ander ingrijpend gevolg in het leven roept, dat de betrokkene op zorgvuldige wijze wordt geinformeerd, zodat je tegen de beslissing bezwaar/ beroep dan wel andere rechtsmaatregelen kunt nemen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je vind dat je onterecht een BKR-notering hebt gekregen moet je het bedrijf aanpakken wat je heeft voorgedragen en niet de administrerende instantie
Probleem bij het BKR is dat het verleden heeft aangetoond dat ze abolute onwaarheden zonder enige vorm van controle overnemen en dan weer doorkleppen naar andere organisaties. Op z'n minst zou je ter controle de betrokkene een afschrift kunnen sturen. Nu BKR alles, waar of niet waar, correct of niet correct ongecontroleerd achter iemands rug om doorbrieft is er gewoon sprake van kwalijke roddels / leugens.

onrechtvaardige.bkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2009 09:20

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door onrechtvaardige.bkr »

Voor de duidelijkheid:

Ik ben absoluut niet tegen de tweeledige doelstelling van het BKR. Sterker nog, ik ben het er volledig mee eens dat personen tegen zichzelf worden beschermd als ze hun betalingsverplichtingen niet kunnen voldoen. Ik ben het er ook mee eens dat bedrijven door de kredietwaardigheid te kunnen controleren, niet al te grote risico's nemen door alleen met personen zaken te doen die hun betalingsverplichtingen op een behoorlijke wijze kunnen nakomen.

Maar waar ik het absoluut niet mee eens ben is de manier waarop! Daar is de petitie voor.

Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Wat een onzin-bijdrage. :twisted:

Als je vind dat je onterecht een BKR-notering hebt gekregen moet je het bedrijf aanpakken wat je heeft voorgedragen en niet de administrerende instantie.

Het zou wat zijn ,als de BKR medewerkers eerst aan jouw moeten vragen of de notering wel terecht is toegekend. Stel je eens voor dat je dan NEE zegt.
Kunnen ze weer van voren af aan beginnen
Seagoing,

je hebt een punt, alleen vergeet niet dat BKR de gegevens, ookal zijn ze niet juist, ook niet op aanraden van het bedrijf wat je aandraagt, niet schoont ! Wat moet je dan ?

Ben zelf geconfronteerd met een registratie betalingsachterstand op een krediet wat ik nooit heb afgesloten. Bleek om een gevalletje identeitsdiefstal (in de persoonlijke sfeer) te gaan. Pas nadat er een flinke achterstand was en dus een registratie compleet was @ BKR wist de kredietverlener mij te vinden met behulp van een deurwaarder. Ik moest betalen.
Ik was het er uiteraard niet mee eens en gelaste een fraudeonderzoek bij de kredietmij (bank). Deze werkte niet mee (ik mocht de stukken niet eens inzien). Pas nadat ik aangifte had gedaan bij de politie van indentiteitsfraude en dat de bank willens en wetens meewerkte ( geen kopie id in het dossier aanwezig)
Trok de bank de melding in en bevestigde dit mij schriftelijk.
BKR heeft de melding tot enkele maanden terug simpelweg niet verwerkt met het verweer dat de melding veroorzaakt is door fraude en daardoor gehandhaafd moest worden (gevalletje eigen actie, want in de voorwaarden van registratie staat deze eis ook niet).
Pas nadat er een dossiernummer duidelijk was en het voorgelegd zou worden aan de klachtencommissie ( terwijl uiteindelijk de instelling en ik het eens waren, de registratie moest eruit) werd de registratie verwijderd uit het bestand.
Was een hoop ellende....

Is waarschijnlijk wel een niet veelvoorkomende situatie, maar wel erg erg slordige actie waarbij de BKR zeker even haar eigen handelen had mogen toetsen

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Op z'n minst zou je ter controle de betrokkene een afschrift kunnen sturen.
Hier ben ik het wel mee eens. Stuur een berichtje, dat er een bepaalde meldingscode is ontstaan, en welk bedrijf dit heeft gemeld.

Verdere communicatie eventueel met het betreffende bedrijf

onrechtvaardige.bkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2009 09:20

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door onrechtvaardige.bkr »

Reactie op een aantal bezwaren:

Wees vooral niet bang dat ik niet het bedrijf juridisch aanpak dat er onterecht voor heeft gezorgd dat ik bij BKR geregistreerd sta en mij vervolgens onbeschoft heeft behandeld. Ik kan alleen op die manier niet bereiken dat de gehele procedure bij BKR wordt veranderd. Dat kan wel als het in de Tweede Kamer komt, zodat de overheid een rechtsgeldige instantie in het leven roept met een juiste procedure.

Verder wil ik er op wijzen dat er wel degelijk veel gevallen bekend zijn van onterechte registraties, zoals bijvoorbeeld het geval met de identiteitsfraude. Maar zelfs degene die nu - in de ogen van de critici - terecht geregistreerd staan, zijn daar geregistreerd door een procedure die discriminatie in het leven roept. Want niet elk telecombedrijf is aangesloten bij BKR. Dat betekent dat als iemand bij zo'n telecombedrijf een betalingsachterstand heeft, niet geregistreerd wordt met een zogeheten A2 codering. En dat heeft tot gevolg dat de bank een gewone hypotheek zal verstrekken. Terwijl degene die een betalingsachterstand heeft bij een telecombedrijf wat wel aangesloten is bij BKR, geen enkele andere mogelijkheid heeft dan of een BKR hypotheek met mindere gunstige voorwaarden dan wel een persoonlijke lening aan te gaan. Omdat een BKR hypotheek een hogere rente kan hebben dan een gewone hypotheek, kunnen mensen voor de situatie komen te staan dat ze het huis niet kunnen opbrengen. Dit slechts een voorbeeld van de procedure waaruit blijkt dat deze discriminatie in het leven roept.

De verhalen over onterechte registratie komen trouwens vaker voor dan gedacht en dus zal de petitie zeker wel zin hebben. Want met zijn allen staan we sterker en kunnen we ervoor zorgen dat er een rechtvaardige BKR registratie tot stand komt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Terwijl degene die een betalingsachterstand heeft bij een telecombedrijf wat wel aangesloten is bij BKR, geen enkele andere mogelijkheid heeft dan of een BKR hypotheek met mindere gunstige voorwaarden dan wel een persoonlijke lening aan te gaan. Omdat een BKR hypotheek een hogere rente kan hebben dan een gewone hypotheek, kunnen mensen voor de situatie komen te staan dat ze het huis niet kunnen opbrengen
Dan is de notering toch helemaal terecht, en moet je niet verder zeuren

Dit heeft niks met discriminatie te maken. Dat niet elk bedrijf alles meldt is alleen maar een gelukje voor betrokkenen.

Enfin, petitie is onzin. Laat de BKR lekker bestaan zoals ze is

AST
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:41

Re: oproep om een petitie tegen bkr te tekenen!

Ongelezen bericht door AST »

Ik vind dat het BKR gewoon moet blijven bestaan zoals deze nu is. Het BKR moet je slechts zien als een computer waar alles wordt opgeslagen in opdracht van kredietverstrekkers, telecombedrijven e.a instanties.

Dat men in het BKR systeem terecht komt is 9 van de 10 keer de betrokkene zijn eigen schuld.
IK heb het nu dan ook niet over de indentiteitsverwisselingen, dat zijn de uitzonderingen op de regel.

Het BKR aanschrijven vanwege je notering bij hen heeft ook geen zin. Gegevens opvragen en de betreffende bedrijven die de notering hebben doorgegeven aan het BKR berichten. Als dat niet helpt,de geschillencommissie aanschrijven. Rechtsbijstandverzekering bestaat er ook niet voor niks en daarbij zijn tweede kamer leden ook gewoon per mail te bereiken.


Wat ik wel vind is dat er een strengere controle moet komen op wanneer men wel zijn/ haar schuld heeft afgelost en dat de codering omgezet dient te worden naar een zogenaamde H code (herstel), door de instanties.

In mijn geval staan er een aantal coderingen, die ik jaren geleden, zolang geleden dat de genoemde 5 jaar dat een H-code blijft staan, reeds verstreken is, heb afgelost en betaald en de coderingen nooit zijn omgezet naar een H- code.
Daar wordt ik nu met een hypotheekaanvraag mee geconfronteerd.

Gesloten