LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e dsb rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »

@ Noble.

die voorbeelden die jij geeft als teken van kracht, daar ben ik het mee eens, want die zijn tastbaar. Een betere tv, een ratel die de wereld aankan en een mislukte knipbeurt. Toegeven je loopt wel voor schut bij zo een knipbeurt, maar het kost je niets.

Het probleem is bij het voorstel van de DSB is dat zij het hebben over "bevalt uw hypotheek niet, dan mag u het binnen een half jaar terugdraaien".
Wees nou eerlijk, kan je concluderen dat binnen een half jaar je hypotheek niet past/ of niet bevalt ? Meeste gevallen kom je er pas na een paar jaar achter.
Variabele rente ? dat begint meestal op te spelen na een jaar of wat.
Sterker nog, DSB heeft in de voorwaarden opgenomen dat je pas begint te betalen aan je hypotheek 12 maanden nadat je de hypotheek bent aangegaan, of je moet expliciet anders aangeven (check de voorwaarden maar eens) . Als je de eerste 12 maanden niet hoeft te betalen (wordt gewoon opgepot) hoe kan je dan oordelen dat in de eerste 6 maanden het product niet past ?
Dan moet je wel heel scherp zijn en enorm de kleine letters doorgeworsteld hebben wil je binnen de eerst 6 maanden de boel ongedaan maken. Of je gek laten maken door fora waar je zo een onheimlich gevoel krijgt over je bank dat je gewoon weg wilt (en dat is paniek zaaien, daar is ook niemand bij gebaat)

Kijk dat er iets mis is bij de banken, ja dat is duidelijk. Dat er tekenenen van eigen kracht moeten komen van banken, ook een goed idee, maar wees eerlijk dit blijft een losse flodder...
Beter gebaar is het zgn "oversluitclausule" of "verhuisclausule" of te wel boetes bij oversluit /verhuizen gaande de hypotheekperiode afschaffen. Dan pas heb je vertrouwen in je product. (en toon je kracht)
En denk maar niet dat als je geen verhuisclausule in je hypotheek hebt zitten dat je niet betaald ? Dan heb je waarschijnlijk ergens een renteopslag in zitten, of je hebt rente korting laten liggen...

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ Triple_NL2

Goed verhaal met goede argumenten, kan ik mij prima in vinden.

En dit:
Beter gebaar is het zgn "oversluitclausule" of "verhuisclausule" of te wel boetes bij oversluit /verhuizen gaande de hypotheekperiode afschaffen. Dan pas heb je vertrouwen in je product. (en toon je kracht)
Is dit al in gebruik bij banken?? welke??
Of is dit gewoon een goed idee/voorstel van jou??

Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »

Noble schreef:@ Triple_NL2

Goed verhaal met goede argumenten, kan ik mij prima in vinden.

En dit:
Beter gebaar is het zgn "oversluitclausule" of "verhuisclausule" of te wel boetes bij oversluit /verhuizen gaande de hypotheekperiode afschaffen. Dan pas heb je vertrouwen in je product. (en toon je kracht)
Is dit al in gebruik bij banken?? welke??
Of is dit gewoon een goed idee/voorstel van jou??
@Noble, het is dubbel.
Banken zeggen dat ze geen verhuisclausule meer hebben, maar geven een opslag op de rente of laten een rentekorting vervallen. Ze zeggen dus dat ze de clausule laten vervallen, maar dan betaal je dan (direct/indirect) voor..

mijn voorstel is om de clausule te laten vervallen (zoals de intentie is) zonder dat het de klant wat kost... Dan is er sprake van kracht.

Ander voorbeeld is dat wanneer je rente vaste periode voorbij is banken veelal extreme rentes aanbieden... Waarom niet de rente die je de nieuwmarkt aanbied (per slot heb je het al gefinancieerd als bank zijnde )+ een kleine rente opslag...
Want doen banken nu bij verlenging of nieuwe rentevasttermijn ? veelal 3 tot 5 procent boven de renten zitten die ze aan de nieuwe klanten bieden..

Of je moet oversluiten bij dezelfde bank... wat een idioterie ( lekker de clausule in je gezicht + afsluitkosten)
Nee daar mag ook wel eens een halt aan toegeroepen worden (!)

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Noble »

Triple_NL2 schreef: Ander voorbeeld is dat wanneer je rente vaste periode voorbij is banken veelal extreme rentes aanbieden... Waarom niet de rente die je de nieuwmarkt aanbied (per slot heb je het al gefinancieerd als bank zijnde )+ een kleine rente opslag...
Want doen banken nu bij verlenging of nieuwe rentevasttermijn ? veelal 3 tot 5 procent boven de renten zitten die ze aan de nieuwe klanten bieden..

Of je moet oversluiten bij dezelfde bank... wat een idioterie ( lekker de clausule in je gezicht + afsluitkosten)
Nee daar mag ook wel eens een halt aan toegeroepen worden (!)
Is dat wat DSB nu aanbied op zijn website??

Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »

@noble..

nee niet echt, ze behandelen het nog steeds als nieuw business. Of te wel dit hypotheek kan je gebruiken als startende, maar als je al een paar jaar (elders) een hypotheek hebt kun je ook gebruik maken van deze nieuwe hypotheek door over te sluiten, als je deze hypotheek maar nieuw sluit !

Alleen gaat op het moment van oversluiten natuurlijk wel de voorwaarden van de oude ingeroepen worden (waarin dus de boetclausule staat en wellicht nog meer geneuzel..)

Is ook een vertekende reclame. Die nieuwe hypotheek die je neemt is boetevrij, maar je kan pas naar de nieuwe hypotheek toe wanneer je de oude (met boete) hebt beeindigd...

Nieuwe rentes en het lichten van boete clausules moeten ze gewoon doen op de bestaande hypotheken. Als je na jaar 10 aan een nieuwe renteperiode toebent gewoon een fatsoenlijke rente, niet een nieuwe hypotheek of wat dan ook...
Is gewoon verkapt extra omzet halen bij klanten..

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Peter-O »

ben even weg en gelijk staat de boel vol. Wel een heleboel te leren van tripel-NL2.
Weet je ook of andere banken die boete clausules nog hanteren?? of is dat er al lang vanaf bij andere banken??

Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »

Peter-O schreef:ben even weg en gelijk staat de boel vol. Wel een heleboel te leren van tripel-NL2.
Weet je ook of andere banken die boete clausules nog hanteren?? of is dat er al lang vanaf bij andere banken??
Sja onderwerp was eigenlijk 2e betaalrekening en ergens gingen we de andere kant op ;-)

Ik zit er niet helemaal niet meer in, maar meeste hypotheekverstrekkers hebben een dergelijke boeteclausule, en als ze hem niet meer hebben, dan valt er meteen op dat de rente die je betaald net iets hoger is.
Steeds vaker zie je ook dat je kunt kiezen dmv onderdelen in de hypotheek , dus bv een verhuisboeteclausule opnemen levert een rente korting op van 0.2% en ga zo maar door.

Een ander gehanteerd foefje is het zgn koppelverkoop. "u kunt alleen deze clausule vrije hypotheek krijgen als u een levensverzekering bij ons neemt" en dan ga je tarieven van de onverlijdensrisico's naast die van de concurrent leggen en dan is er een enorm verschil.

Als je een hypotheek hebt en een zondagje middag over ? -> lees eens de algemene voorwaarden door -> pluis ze niet uit (of je moet er echt zin in hebben), en je bent een hoop wijzer !

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door gtp »

hypotheken met div.clausules zoals verhuis-boete bij vervroegd en verkoop (1%) inlossen etc. zijn kale hypotheken bijna alle banken kennen zo'n vorm en worden wel budget hypotheken genoemd tevens elke clausule kan je afzonderlijk afnemen en scheelt meestal 0,1%.
.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je een renteopslag hebt bij het verlengen hangt van je keuze van geldverstrekker af. Er zijn genoeg geldverstrekkers die geen tweesporig rentebeleid hebben, waarbij je dus bij verlenging de zelfde rente betaalt als nieuwe klanten. Maar het gros van de mensen kijkt naar de rente op het moment van afsluiten. Kiezen ze liever een rente die nu 0,2% lager is, maar over 10 jaar een half procent hoger is, terwijl je dan per saldo natuurlijk veel duurder uit bent.

Maar dat zijn natuurlijk niet de aanbieders met de allerlaagste rente voor nieuwe hypotheken. Dus die staan meerstal niet bovenaan het lijstje rentetarieven.

En al die budgetvarianten vind ik op zich geen verkeerde ontwikkeling, zolang helder is wat je opgeeft en wat je daarvoor terug krijgt. En je zelf de keuze kunt maken. Wil je een verhuisboete in ruil voor 0,2% rentekorting of niet? Neem je een betaalrekening of niet? Kies je voor een dure AO dekking in ruil voor een fractie minder rente? Door deze zaken als keuzeopties op te nemen 'dwing' je mensen ook om er over na te denken.

(Overigens vraag ik mij nog steeds af wat het hypotheekaanbod te maken heeft met het gemak van het openen van een betaalrekening...)

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ kweenie
Waar lees jij dat dit met elkaar te maken zou hebben?? :?:
Ik zie in de start van dit topic : enkele opmerkingen en één vraag.
Mag dat niet in één topic?? :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

'tuurlijk mag dat wel. Alleen raar dat het topic over '2e dsb rekening' gaat, maar er vervolgens zoveel over hypotheken wordt geschreven.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Topicopener stelde daar een vraag over, en ja, dan kun je een antwoord verwachten.

stofzuigertje

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een 2e betaalrekening heeft niets met hypo te maken, maar veel lezen slecht en daarom reageerde ik en de topic starter ook niet meer.

Hou je bij het onderwerp en die 2e rekening op partner naam kan wel.
Een 2e pas voor je partner is ook gratis.
Maar de opname is maximaal per rekening dus als ik maximale pak heeft mijn vrouw niets meer.
Dus 2e rekening is dan beter.

Mijn eerder gegeven tip van Triodos is dat je daar bij Rabo automaten meer kunt pinnen.
In winkels of bij benzine pomp mag je meer pinnen en zo krijg je ook meer zonder 2e rekening te openen of moeilijk doen.
Hoeven zij die €50 en €100 biljetten niet weg te brengen.

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Ninc »

Sinds april 2008 heb ik een DSB lopende rekening en spaarrekening.

Ondanks alle klachten die ik op TV hoor over DSB hypotheken, die ongetwijfelt waar zullen zijn, heb ik geen klachten.

Mijn 2e rekening is nu eigenlijk mijn 1e geworden.

Mijn redenen om over te stappen waren:'
'plus' rente als je niet positief staat
geen kosten voor pasjes
gratis gebruik in het buitenland

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Volgens mij zijn er ook maar weinig klachten over de betaalrekening. Je moet je misschien alleen afvragen waar al die mooie voordelen door worden betaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Even wat anders, ik vind het zelf wat omslachtig om een tweede rekening te openen voor als je eens meer zou moeten pinnen dan je limiet. Zet je dan standaard 500 euro op die andere rekening, voor het geval dat je eens een keer 1000 euro zou moeten pinnen in plaats van 500?

Ik vind het zelf trouwens raar dat je zoveel geld zou moeten opnemen. Ik haal gewoonlijk 50 of max. 100 euro, alleen voor de groenteboer, de markt etc. Waar heb je zoveel cash voor nodig? Die enkele keer dat ik een redelijke hoeveelheid cash nodig heb gehad, was dat omdat er iets zou bezorgd worden dat contant aan de chauffeur betaald zou moeten worden. Maar dat weet je ook van tevoren, dus dan zou je net zo goed een dag eerder al wat geld kunnen opnemen.

Als je regelmatig zo veel geld uit de automaat wilt halen, kun je je dus ook afvragen of de dsb rekening voor jou de meest geschikte is. (Zo kun je bij mijn lokale Rabo om de hoek standaard tot 1250 uit de muur halen en je kunt ook nog op het kantoor zelf langskomen als je zou willen. Telefonisch kun je er ook gewoon tegen lokaal tarief terecht.)

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ kweenie
kom in mijn aremen kweenie :lol:

Al vanaf dat ik melde dat ik bij de DSB zit, krijg ik van "tegenstanders" te horen
wat een uitgklede rekening!! je kan maar 250,= per keer opnemen per pas
En natuurlijk sprongen andere tegenstanders daar gelijk bij....

en dan lees ik van jou:
Ik vind het zelf trouwens raar dat je zoveel geld zou moeten opnemen. Ik haal gewoonlijk 50 of max. 100 euro, alleen voor de groenteboer, de markt etc. Waar heb je zoveel cash voor nodig? Die enkele keer dat ik een redelijke hoeveelheid cash nodig heb gehad, was dat omdat er iets zou bezorgd worden dat contant aan de chauffeur betaald zou moeten worden. Maar dat weet je ook van tevoren, dus dan zou je net zo goed een dag eerder al wat geld kunnen opnemen.
en daar ben ik het 100% mee eens.

In al die tijd dat ik bij de DSB zit heb ik misschien 4? 5? maal dubbel moeten pinnen om aan het nodige bedrag te komen.
En ik laat het wel uit mijn hoofd met met enkele honderden euro's op zak te lopen
zónder daar een directe bestemming voor te hebben.
Mijn hoofdrede voor de tweede rekening was niet de dubbele opname
maar het gemak van de tweede (ook gratis) rekening.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door gtp »

Wat als er bij de betreffende bank op zaterdag (wanneer de meeste mensen) boodschappen doen storing is (bij de opname) en je heb daar 2 rekeningen? Geen geld voor de boodschappen,advies een tweede rekening bij een andere bank de extra kosten wegen tegen het ongemak van geen geld te kunnen pinnen duidelijk op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Pinstoringen komen volgens mij nauwelijks voor, en als er al eens een pinstoring is, dan zit dat in het algemeen in het pin-netwerk en niet bij de banken. Als de pas van de ene bank het niet doet, dan doet de pas van de andere bank het ook niet.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: 2e dsb rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@gtp
Ja theoretisch is álles mogelijk, maar dan kan je altijd nog gewoon in een winkel pinnen.
Mijn vertrouwen in het betaal-netwerk is groot, maar in de banken zelf.. uiterst-klein.

Gesloten