LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hamster"hotel" Blokker

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door BBCS »

Een goede hamster hotel neemt behoorlijk veel plaats in beslag.
Het zijn echte kolossen.
De hamsters kunnen dan vrij bewegen en hebben de ruimte.
En als ik me niet vergis kosten die dingen een paar honderd Euro.
Vandaar dat ik bij zo'n aanbieding van mening ben dat het gewoon niet kan.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

LindavdB schreef: Graag! Het verzorgen en houden van huisdieren mag geen gril zijn. 'Oeh, die hond kleurt mooi bij m'n bank', of 'Die maanvis staat heel mooi in die vaas!'
Laat dieren in hun waarde, niet de debiele acties van mensen door dieren te verwaarlozen en te mishandelen door ze in te kleine kooitjes te houden waar ze een ongelukkig leven zullen leiden. Het welzijn van het dier komt op de eerste plaats, daarna komt 'je eigen manier'. Je gaat je kind toch ook niet slaan omdat 'het jouw manier is'.
Ongelofelijk zeg.
Ongelofelijk dat je het welzijn van dieren op een eerste plaats zet. Mensen en dieren zijn niet met elkaar te vergelijken.
Er is m.i. ook niets mis met een opvoedkundige tik. Wie niet horen wil moet maar voelen. Niet dat ik kindermishandeling goedkeur, maar af en toe is zon tik echt wel te rechtvaardigen.
LindavdB schreef: Die glazen bakjes bij de dierenwinkels vind ik ook niet top hoor, omdat ze er bij de dierenwinkel zo bijzitten is niet meteen een vrijbrief om ze thuis ook maar in een klein hokje te proppen. Bij de dierenwinkel zitten die diertjes er ook veel korter, misschien een paar dagen als het goed loopt. Vervolgens moeten ze de rest van hun leven slijten in dat Blokkerhok. Groot verschil.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, niet alle dieren worden verkocht en zitten soms maanden in zo'n glazen bakje zonder wieltje of huisje of wat dan ook. Maar dat toont wel weer aan hoe de dierenwinkels zelf over de dieren denken, want als je een beetje logisch nadenkt zou je het beestje op een gegeven moment wat meer ruimte en speelgoed gunnen, maar hey, logisch denken is voor sommige heel moeilijk.
Heel goed meisje.. Maar als je een beetje logisch nadenkt heeft praktisch elke dierenwinkel een tekort aan ruimte en is het praktisch onmogelijk om hier rekening mee te houden. Ook vraag ik mij af hoe een dierenwinkeleigenaar moet verkopen waarom de hamsters een grotere kooi nodig zouden hebben terwijl de beestjes daar meestal in volgens jullie te kleine "aquariums" zitten.
Als ik in een dierenwinkel de beestjes in zo'n kooi zie zitten ga ik er toch vanuit dat deze mensen daar verstand van hebben en dat ik mag afgaan op wat hun bieden. Toch?

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Thieme schreef: Vind jij het trouwens gek dat wij zo snel denken dat mensen raar zijn of geen respect hebben voor dieren. Het wordt onder de mensen onderhand een gewoonte wij zijn gewoon een super egoïstische diersoort maar geloof mij dat zo lang mensen hamster willen en mogen kopen dat zij en de hamsters beter af zijn bij een goeie fokker dan bij een broodfokker.
Ja dat vind ik gek. Het word me uit bovenstaande tekst niet helemaal duidelijk wat de gewoonte word bij ons mensen maar goed.
Ik ben het ermee eens dat je goed moet zorgen voor een dier waar jij voor kiest. Maar als het in de dierenwinkel zo word verkocht (of bij de blokker) wie ben ik om er dan tegenin te gaan. Zal de Blokker het risico lopen om geen goedgekeurde kooitjes te verkopen? Ik denk het niet.
Thieme schreef: Ik sta verder zeker open voor discussie maar denk/kijk dan iets verder dan je neus lang is en denk ook aan de dieren en waarom wij dit doen en waar onze motieven vanaf komen.
Nu rest mij alleen nog de vraag waarom vind jij dat dit nergens over gaat?
of misschien beter gevraagd welk gedeelte vind je nergens op slaan?
Ik vind dit eigenlijk heel belangrijk, want het is een schande dat er zo'n kleine kooitjes verkocht mogen worden met een gefotoshopde hamster erin.
Waarom vind ik dit nergens op slaan? Als het gaat om het feit dat er een gephotoshopte afbeelding van een hamster in de foto van het "hotel" is geplaatst, dan zal iedereen begrijpen dat dit gaat om een verduidelijking voor welk diertje dit kooitje bestemd is. Of gaan we nu ook al eisen dat er een echte hamster in de kooi moet worden geplaatst en daar een foto van moet worden gemaakt voor reclamedoeleinden?
Zoals ik al eerder zei, een normale consument als ik die zich niet verdiept heeft in de hamstermaterie zal dit totaal niet kunnen schelen. Hamster is hamster. Het gaat om het beeld. Bovendien geeft de Blokker nergens aan dat het ook geschikt is voor de grotere hamsters.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik ben het ermee eens dat je goed moet zorgen voor een dier waar jij voor kiest. Maar als het in de dierenwinkel zo word verkocht (of bij de blokker) wie ben ik om er dan tegenin te gaan.
En? Bevallen die oogkleppen een beetje?
Zoals ik al eerder zei, een normale consument als ik die zich niet verdiept heeft in de hamstermaterie zal dit totaal niet kunnen schelen. Hamster is hamster.
En daarom kan je beter niet aan een huisdier beginnen! Als je het al teveel moeite vindt om je er een beetje in te verdiepen, denk ik dat je de verschoning van een kooi al helemaal teveel moeite vindt. Laat staan dat je met het dier misschien wel naarbuiten moet om hem/haar uit te laten!
Er is m.i. ook niets mis met een opvoedkundige tik.
Enne btw: SLAAN IS ONMACHT! Als je met woorden/gedrag niet gewenst gedrag kan bewerkstelligen (bij mens of dier), dan zeg ik: verdiep je er eens in...O nee, dat is teveel moeite....

:roll:

LindavdB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 14:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door LindavdB »

D2Freak30 schreef:
Ongelofelijk dat je het welzijn van dieren op een eerste plaats zet. Mensen en dieren zijn niet met elkaar te vergelijken.
Er is m.i. ook niets mis met een opvoedkundige tik. Wie niet horen wil moet maar voelen. Niet dat ik kindermishandeling goedkeur, maar af en toe is zon tik echt wel te rechtvaardigen.
Ik snap dat mensen en dieren niet met elkaar te vergelijken zijn, maar dieren zijn levende wezens en hebben even veel recht op een gezond en gelukkig leven, en daar hoort een fatsoenlijke huisvesting bij. Dieren kunnen niet eens voor zichzelf opkomen, ze zijn van ons afhankelijk en dat maakt ze zo kwetsbaar.
D2Freak30 schreef:
Heel goed meisje.. Maar als je een beetje logisch nadenkt heeft praktisch elke dierenwinkel een tekort aan ruimte en is het praktisch onmogelijk om hier rekening mee te houden. Ook vraag ik mij af hoe een dierenwinkeleigenaar moet verkopen waarom de hamsters een grotere kooi nodig zouden hebben terwijl de beestjes daar meestal in volgens jullie te kleine "aquariums" zitten.

Als een dierenwinkel een tekort aan ruimte heeft, kan hij hopelijk wel op een andere manier ruimte besparen dan door de levende dieren te klein te huisvesten. Haal die stomme snoepautomaat weg (hier staat in de dierenwinkel een kauwgomballenautomaat..?), verkoop die stomme ansichtkaarten met dieren erop niet meer en andere tierelantijntjes die ze tegenwoordig lijken te verkopen. Dat scheelt al aardig wat ruimte, elke centimeter is mooi meegenomen.

En je hoeft niet zo denigrerend te doen met je 'meisje', ik noem jou ook geen knulletje.
D2Freak30 schreef: Als ik in een dierenwinkel de beestjes in zo'n kooi zie zitten ga ik er toch vanuit dat deze mensen daar verstand van hebben en dat ik mag afgaan op wat hun bieden. Toch?
En dat is het 'm nou juist. De dierenwinkel heeft het niet altijd goed. Op het hamsterforum word je zowat doodgegooid met verhalen van mensen die verkeerd zijn voorgelicht in de dierenwinkel en nu met de problemen zitten door dat foute advies. 'Hamsters kunnen makkelijk samen in één kooi', dat wordt dus matten. 'Ja hoor, dit zijn echt twee mannetjes/vrouwtjes', oftewel: vier nestjes later... En ga zo maar door. En daar hoort ook de verkeerde voorlichting over de kooien bij. Je zegt het zelf: je gaat er vanuit dat deze mensen daar verstand van hebben, en nee, dat is lang niet altijd zo. In het begin ga je klakkeloos op hun adviezen af, tot je zelf even rondkijkt, wat boekjes leest, op internet ervaringen leest en vragen stelt, en dan merk je wat voor rare dingen dierenwinkels wel niet zeggen tegen hun klanten.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Machtold schreef:
Ik ben het ermee eens dat je goed moet zorgen voor een dier waar jij voor kiest. Maar als het in de dierenwinkel zo word verkocht (of bij de blokker) wie ben ik om er dan tegenin te gaan.
En? Bevallen die oogkleppen een beetje?
Zoals ik al eerder zei, een normale consument als ik die zich niet verdiept heeft in de hamstermaterie zal dit totaal niet kunnen schelen. Hamster is hamster.
En daarom kan je beter niet aan een huisdier beginnen! Als je het al teveel moeite vindt om je er een beetje in te verdiepen, denk ik dat je de verschoning van een kooi al helemaal teveel moeite vindt. Laat staan dat je met het dier misschien wel naarbuiten moet om hem/haar uit te laten!
Er is m.i. ook niets mis met een opvoedkundige tik.
Enne btw: SLAAN IS ONMACHT! Als je met woorden/gedrag niet gewenst gedrag kan bewerkstelligen (bij mens of dier), dan zeg ik: verdiep je er eens in...O nee, dat is teveel moeite....

:roll:
Gelukkig, een reactie waar ik al op hoopte. Precies 1 uit de categorie, als je het niet doet zoals ik het graag wil ben je heel slecht bezig. bedankt!

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

LindavdB schreef:Ik snap dat mensen en dieren niet met elkaar te vergelijken zijn, maar dieren zijn levende wezens en hebben even veel recht op een gezond en gelukkig leven, en daar hoort een fatsoenlijke huisvesting bij. Dieren kunnen niet eens voor zichzelf opkomen, ze zijn van ons afhankelijk en dat maakt ze zo kwetsbaar.
Dat ben ik helemaal met je eens. Komen we toch op het punt uit dat je als leek naar een dierenwinkel gaat en ervanuit gaat dat je op hun advies af mag gaan terwijl dit in, ik hou het netjes, sommige gevallen niet zo is.
LindavdB schreef:Als een dierenwinkel een tekort aan ruimte heeft, kan hij hopelijk wel op een andere manier ruimte besparen dan door de levende dieren te klein te huisvesten. Haal die stomme snoepautomaat weg (hier staat in de dierenwinkel een kauwgomballenautomaat..?), verkoop die stomme ansichtkaarten met dieren erop niet meer en andere tierelantijntjes die ze tegenwoordig lijken te verkopen. Dat scheelt al aardig wat ruimte, elke centimeter is mooi meegenomen.

Helaas lijkt me dat praktisch onmogelijk. Dierenwinkels moeten ook met elkaar kunnen wedijveren en dus een groot assortiment hebben tegen lage prijzen. Of ze hun winkels goed inrichten, kan ik slecht beoordelen.
Alleen is dit, in alle dierenwinkels waar ik kom, zo. Maar vaak staat het motto geld verdienen boven het welzijn van de dieren. Ik heb me hier persoonlijk nooit aan gestoord.
LindavdB schreef:En je hoeft niet zo denigrerend te doen met je 'meisje', ik noem jou ook geen knulletje.
Heb je volkomen gelijk in. Excuus.
LindavdB schreef:En dat is het 'm nou juist. De dierenwinkel heeft het niet altijd goed. Op het hamsterforum word je zowat doodgegooid met verhalen van mensen die verkeerd zijn voorgelicht in de dierenwinkel en nu met de problemen zitten door dat foute advies. 'Hamsters kunnen makkelijk samen in één kooi', dat wordt dus matten. 'Ja hoor, dit zijn echt twee mannetjes/vrouwtjes', oftewel: vier nestjes later... En ga zo maar door. En daar hoort ook de verkeerde voorlichting over de kooien bij. Je zegt het zelf: je gaat er vanuit dat deze mensen daar verstand van hebben, en nee, dat is lang niet altijd zo. In het begin ga je klakkeloos op hun adviezen af, tot je zelf even rondkijkt, wat boekjes leest, op internet ervaringen leest en vragen stelt, en dan merk je wat voor rare dingen dierenwinkels wel niet zeggen tegen hun klanten.
Helaas is dat niet alleen bij dierenwinkels zo. Ook bij computerzaken etc zijn verkopers zonder verstand van zaken de oorzaak van veel ellende. Maar toch is het zo. Als klant verwacht je bij een "speciaalzaak" een goed advies als je hier om vraagt. Zelf ben ik een kattenliefhebber en ik kan je verzekeren dat ik geen informatie in ga winnen als ik een kat uit het asiel haal. Waarom niet? We hebben jarenlang in het ouderlijk huis een kat gehad. Deze kat had het op zijn minst gezegd heel erg makkelijk. Ik ben geen kattenkenner, maar voel wel genegenheid voor deze beestjes. Ook denk ik dat het niet echt nodig is om me te verdiepen in de aanschaf van een kat om hier goed voor te kunnen zorgen. We zorgen voor wat eten, een goede kattenbak die regelmatig word verschoond en niet teveel voer, maar de door de dierenarts aanbevolen hoeveelheid.
Voor een hamster zal de drempel qua informatie inwinnen nog lager liggen aangezien dit beestje gevangen zit in de kooi.
Maar goed, de kooi bij de Blokker, is dat dierenmishandeling of dieronvriendelijk. M.i. maakt dat een groot verschil.
Laatst gewijzigd door D2Freak30 op 15 sep 2009 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Machtold »

Nee hoor...je bent niet slecht bezig. We kunnen je het niet kwalijk nemen, je weet niet beter...en ik neem mijn petje af voor de anderen die je nog proberen te onderwijzen, overduidelijk aan dovemansoren gericht!

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Machtold schreef:Nee hoor...je bent niet slecht bezig. We kunnen je het niet kwalijk nemen, je weet niet beter...en ik neem mijn petje af voor de anderen die je nog proberen te onderwijzen, overduidelijk aan dovemansoren gericht!
Hoe makkelijk het ook is om je af te zeuren (lees ander woord voor zeuren maar blijkbaar mag dat niet), ik doe het niet, daar wacht je op. Verder ga ik niet meer op je reacties in. Bedankt voor je info!

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Machtold »

Graag gedaan hoor...en het blijkt dat je wel kan lezen! 8)

Squappy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:47

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Squappy »

D2Freak30 schreef: Ongelofelijk dat je het welzijn van dieren op een eerste plaats zet. Mensen en dieren zijn niet met elkaar te vergelijken.
Ow, zeer zeker wel. Om te beginnen hebben beiden een hartje dat klopt. Evenveel recht om te leven..Toch??

Ho eens even...Maar wat als alles nu juist omgekeerd was? De dieren op de plek staan waar de mens nu staat, intelligentie, emotie, COMMUNICATIE etc, en wij als mens zijnde onze bekken niet open konden trekken. Ooit daarover nagedacht?
D2Freak30 schreef: Helaas is dat niet alleen bij dierenwinkels zo. Ook bij computerzaken etc zijn verkopers zonder verstand van zaken de oorzaak van veel ellende.
Hoezo vergelijking...?
D2Freak30 schreef:
Er is m.i. ook niets mis met een opvoedkundige tik. Wie niet horen wil moet maar voelen. Niet dat ik kindermishandeling goedkeur, maar af en toe is zon tik echt wel te rechtvaardigen.
...................speechless
D2Freak30 schreef: Maar vaak staat het motto geld verdienen boven het welzijn van de dieren. Ik heb me hier persoonlijk nooit aan gestoord.
Sorry, maar ik denk dat we hier wederom te maken hebben met een kortzichtige misbaksel.

Thieme
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:48

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Thieme »

D2Freak30 schreef: Gelukkig, een reactie waar ik al op hoopte. Precies 1 uit de categorie, als je het niet doet zoals ik het graag wil ben je heel slecht bezig. bedankt!
In dit geval vind ik inderdaad dat je dan slecht bezig bent waarschijnlijk weer omdat je je niet verdiept beloningen voor dingen die de dieren goed doen werkt beter dan een klap als ze iets fout doen.(ook weer wetenschappelijk bewezen) Slaan is dan ook vooral onmacht en een overgebleven gewoonte uit onze oertijd. Er zijn zoveel manieren om dieren iets te leren of af te leren.

Ik vind dus ook dat je pas hierover mag praten als je ervaring hebt met alle opvoedkundige manieren. Niet van "slaan werkt bij mij goed dus waarom zou ik naar jou luisteren?" maar "oh kan het ook zo dat ga ik eens proberen misschien werkt dat beter."
D2Freak30 schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Komen we toch op het punt uit dat je als leek naar een dierenwinkel gaat en ervanuit gaat dat je op hun advies af mag gaan terwijl dit in, ik hou het netjes, sommige gevallen niet zo is.
Eigenlijk is dat ook zo ja je verwacht dat je bij een dierenspeciaalzaak goed advies krijgt. Wij weten ondertussen heel erg goed dat dat nauwelijks het geval is.
Misschien dat we de mensen die vertrouwen hebben/hadden in het advies van een dierenwinkel te hard aanpakken, excuses daarvoor.
D2Freak30 schreef:Ja dat vind ik gek. Het word me uit bovenstaande tekst niet helemaal duidelijk wat de gewoonte word bij ons mensen maar goed.
Dat wij hopelijk onbedoeld erg egoïstisch zijn/worden.
Ik neem nu even als voorbeeld iets wat ik op TV zag.

Mensen die ergens op een camping zitten en dan gaan klagen over het geluid van de pauw bij de buurman...
Dan heb ik zoiets van denk eens na mensen alsof die dieren zo blij zijn met al ons lawaai zoals auto's en vliegtuigen, alleen de dieren kunnen ons dat niet duidelijk maken en zouden we er wat aan doen als dat wel kan?
De dieren verder ook steeds verder weggepropt worden omdat wij zo fantastisch zijn dat we geen echte natuurlijke vijanden hebben en daarom qua populatie ontzettend hard groeien en dan alsnog maar blijven zeuren over die stomme dieren die te dicht bij ons rondlopen.
D2Freak30 schreef:Maar vaak staat het motto geld verdienen boven het welzijn van de dieren. Ik heb me hier persoonlijk nooit aan gestoord.
Waarom stoor jij je daar niet aan? Dit is alweer gewoon dat wij mensen ons verheven voelen boven andere dieren. In mijn mening zou je je daar aan moeten storen.
D2Freak30 schreef:Ook vraag ik mij af hoe een dierenwinkeleigenaar moet verkopen waarom de hamsters een grotere kooi nodig zouden hebben terwijl de beestjes daar meestal in volgens jullie te kleine "aquariums" zitten.
De hamsters zitten daar tijdelijk en onder de wet mogen ze daarom die dieren zo klein huisvesten. Hamsters hebben volgens WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK (waar wij weer op af gaan) een grotere kooi nodig en het is mij ook een raadsel waarom dierenspeciaalzazken te kleine kooitjes verkopen aangezien ze met grotere kooien meer winst maken. Behalve bij alle mensen die een impulsaankoop willen doen en terugschrikken van de prijzen. Eigenlijk best triest dus dat de dierenwinkels pro impulsaankoop (moeten) zijn om geld te verdienen.
D2Freak30 schreef:Maar goed, de kooi bij de Blokker, is dat dierenmishandeling of dieronvriendelijk. M.i. maakt dat een groot verschil.
Dieronvriendelijk dat zeker want een groot hok is geen basisbehoefte. Hamsters kunnen leven in een klein hok en ze kunnen er ook oud in worden ook. Het is alleen af te leiden dat dat nooit echt een erg fijn leven kan zijn. Baasje en hamster hebben er allebei profijt van als het dier in een kooi zit die groot genoeg is.

Edit: even wat kromme zinnen verbeterd

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Shareena »

Respect voor je dier, helemaal mee eens ja, maar wie zegt dat iemand die deze kooi koopt verder niet goed is voor zijn dier? Misschien zit dat diertje wel een aantal uren buiten zijn kooi zoals mijn konijn!
Niet iedereen over een kam scheren, is te makkelijk!

Thieme
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:48

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Thieme »

Shareena schreef:Respect voor je dier, helemaal mee eens ja, maar wie zegt dat iemand die deze kooi koopt verder niet goed is voor zijn dier? Misschien zit dat diertje wel een aantal uren buiten zijn kooi zoals mijn konijn!
Niet iedereen over een kam scheren, is te makkelijk!
Ik vind een ruime kooi toch wel best belangrijk en ik denk zowiezo dat jij het over een kleine groep mensen hebt want ik denk niet dat er veel mensen zijn die 's nachts als de hamster meestal wakker is met de hamster bezig gaan en hem een paar uur laat rennen. Door de dag heen slapen hamsters veel liever behalve een enkele uitzondering.

LindavdB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 14:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door LindavdB »

Shareena schreef:Respect voor je dier, helemaal mee eens ja, maar wie zegt dat iemand die deze kooi koopt verder niet goed is voor zijn dier? Misschien zit dat diertje wel een aantal uren buiten zijn kooi zoals mijn konijn!
Niet iedereen over een kam scheren, is te makkelijk!
Je haalt hem er een uurtje uit, waarna hij er alsnog 23 uur in zit. Dat is net zoiets zeggen als: ach, mijn konijn/cavia heeft geen maatje nodig, want ik knuffel hem een uur per dag! Hartstikke leuk, maar een dag heeft 24 uur.

LindavdB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 14:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door LindavdB »

D2Freak30 schreef:
Helaas lijkt me dat praktisch onmogelijk. Dierenwinkels moeten ook met elkaar kunnen wedijveren en dus een groot assortiment hebben tegen lage prijzen. Of ze hun winkels goed inrichten, kan ik slecht beoordelen.
Alleen is dit, in alle dierenwinkels waar ik kom, zo. Maar vaak staat het motto geld verdienen boven het welzijn van de dieren. Ik heb me hier persoonlijk nooit aan gestoord.
Ik weet dat dierenwinkels geen liefdadigheidsinstellingen zijn en dat ze winst moeten draaien, net als ieder ander bedrijf. Maar sommige zaken doen alsof de dieren daadwerkelijk alleen maar koopwaar is. Alles moet klein en compact, ze krijgen geen wieltje om zich 's nachts mee te vermaken, geen huisje om in te slapen, geen nestmateriaal om zich onder te verschuilen, en in plaats van zaagsel zitten ze op wat houtkorrels. Dat is toch dieronterend? We schreeuwen moord en brand als we op tv die zielige reclames zien van dertig katten in een klein kooitje, maar als we in de dierenwinkel dertig hamsters in een kaal hokje zien, wijzen we ernaar en lachen we, want wat zijn ze toch schattig.
Het is gewoon vreselijk krom hoe er vaak met dieren wordt omgegaan. Alsof het furby's zijn.
En ik vind het vrij verontrustend dat jij je er niet eens aan stoort en er zo laconiek op reageert.
Helaas is dat niet alleen bij dierenwinkels zo. Ook bij computerzaken etc zijn verkopers zonder verstand van zaken de oorzaak van veel ellende. Maar toch is het zo. Als klant verwacht je bij een "speciaalzaak" een goed advies als je hier om vraagt. Zelf ben ik een kattenliefhebber en ik kan je verzekeren dat ik geen informatie in ga winnen als ik een kat uit het asiel haal. Waarom niet? We hebben jarenlang in het ouderlijk huis een kat gehad. Deze kat had het op zijn minst gezegd heel erg makkelijk. Ik ben geen kattenkenner, maar voel wel genegenheid voor deze beestjes. Ook denk ik dat het niet echt nodig is om me te verdiepen in de aanschaf van een kat om hier goed voor te kunnen zorgen. We zorgen voor wat eten, een goede kattenbak die regelmatig word verschoond en niet teveel voer, maar de door de dierenarts aanbevolen hoeveelheid.
Voor een hamster zal de drempel qua informatie inwinnen nog lager liggen aangezien dit beestje gevangen zit in de kooi.
Ik ben meer een hondenliefhebber, maar mocht ik weer een nieuwe hond nemen, dan zal ik weer informatie inwinnen bij de dierenarts of bij de fokker en op internet. Sinds ik m'n eerste hond kreeg (ruim 18 jaar geleden), is er veel veranderd wat betreft voeding en puppycursussen (al hebben die bij katten natuurlijk weinig zin ;) ). Maar misschien ga ik er te veel vanuit dat mensen zich eerst ergens in verdiepen voor ze tot een aankoop overgaan. Zo doe ik er vier maanden over om een laptop te kopen terwijl iemand anders een willekeurige mediamarkt binnenstapt om de eerste de beste te kopen ;) . En met dieren ben ik ook zo, en er zijn talloze mensen die een huisdier aanschaffen alsof het een stereo is.
Maar goed, de kooi bij de Blokker, is dat dierenmishandeling of dieronvriendelijk. M.i. maakt dat een groot verschil.
Mishandeling zou ik het niet noemen, het diertje heeft geen pijn en kan zelfs oud worden in zo'n hokkie. Hij heeft onderdak en krijgt eten en water en dat is eigenlijk het belangrijkste volgens de dierenbescherming. Maar diervriendelijk is het absoluut niet. Ik zou denken dat het net op de grens zit, aangezien het geen lichamelijke dierenmishandeling is, maar meer psychologische. Indirect kan een kleine kooi een hamster schade aanrichten. Hij kan neurotische trekjes vertonen, net als tijgers in de dierentuin. Hij kan zijn haartjes uittrekken, zichzelf obsessief krabben en bijten en enorm veel tralieknagen met verwondingen aan zijn bek en neus tot gevolg. En door deze stress kunnen de beestjes eerder doodgaan dan de hamsters die een grote rattenkooi hebben met een groot wieltje en talloze speeltjes en klautertoestellen.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Thieme schreef: In dit geval vind ik inderdaad dat je dan slecht bezig bent waarschijnlijk weer omdat je je niet verdiept beloningen voor dingen die de dieren goed doen werkt beter dan een klap als ze iets fout doen.(ook weer wetenschappelijk bewezen) Slaan is dan ook vooral onmacht en een overgebleven gewoonte uit onze oertijd. Er zijn zoveel manieren om dieren iets te leren of af te leren.

Ik vind dus ook dat je pas hierover mag praten als je ervaring hebt met alle opvoedkundige manieren. Niet van "slaan werkt bij mij goed dus waarom zou ik naar jou luisteren?" maar "oh kan het ook zo dat ga ik eens proberen misschien werkt dat beter."
Ik had het over een corrigerende tik, niet over appelweek afslaan. Bovendien had ik het over de opvoeding van kinderen, niet van dieren. Ook bij deze tik is bewezen dat hij goed helpt, wat niet wegneemt dat je veel op kunt lossen met praten/belonen.
Thieme schreef: Eigenlijk is dat ook zo ja je verwacht dat je bij een dierenspeciaalzaak goed advies krijgt. Wij weten ondertussen heel erg goed dat dat nauwelijks het geval is.
Misschien dat we de mensen die vertrouwen hebben/hadden in het advies van een dierenwinkel te hard aanpakken, excuses daarvoor.
Kun je dat de consument kwalijk nemen? Ik vind dat je, als je naar een dierenspeciaalzaak gaat, er vanuit mag gaan dat je deskundig advies krijgt. Het zou leuk zijn als ik na dit advies ook nog op internet moet gaan zoeken of dit uberhaupt waar is. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.
Thieme schreef: Dat wij hopelijk onbedoeld erg egoïstisch zijn/worden.
Ik neem nu even als voorbeeld iets wat ik op TV zag.
Mensen die ergens op een camping zitten en dan gaan klagen over het geluid van de pauw bij de buurman...
Dan heb ik zoiets van denk eens na mensen alsof die dieren zo blij zijn met al ons lawaai zoals auto's en vliegtuigen, alleen de dieren kunnen ons dat niet duidelijk maken en zouden we er wat aan doen als dat wel kan?
De dieren verder ook steeds verder weggepropt worden omdat wij zo fantastisch zijn dat we geen echte natuurlijke vijanden hebben en daarom qua populatie ontzettend hard groeien en dan alsnog maar blijven zeuren over die stomme dieren die te dicht bij ons rondlopen.
Ik begrijp je voorliefde voor dieren niet helemaal. Ok, dat niet alle dieren het even goed hebben, ala. Maar er zijn zelfs mensen die het niet goed hebben, dat vind ik veel zorgwekkender. Als niemand al iets om deze mensen geeft, laat staan dat er dan nog rekening word gehouden met dieren.
Zeikerds op de camping hou je toch, als het de pauw niet is zijn het de vogels, het weer, de buren of het eten.
Thieme schreef:Waarom stoor jij je daar niet aan? Dit is alweer gewoon dat wij mensen ons verheven voelen boven andere dieren. In mijn mening zou je je daar aan moeten storen.
Dan blijf ik aan de gang. Zolang ik de beestjes in een kooi zie zitten en ze het niet bar slecht zie hebben ben ik tevreden. Zou ik me er wel aan storen, zou ik me meteen storen aan het feit dat het niet beter word. Misschien zelfs wel alleen maar slechter. Heeft dat zin? Nee. Is dit je kop in het zand steken? Misschien wel, maar naar mijn mening zijn er belangrijke problemen waar ik me druk over kan maken.
Thieme schreef:De hamsters zitten daar tijdelijk en onder de wet mogen ze daarom die dieren zo klein huisvesten. Hamsters hebben volgens WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK (waar wij weer op af gaan) een grotere kooi nodig en het is mij ook een raadsel waarom dierenspeciaalzazken te kleine kooitjes verkopen aangezien ze met grotere kooien meer winst maken. Behalve bij alle mensen die een impulsaankoop willen doen en terugschrikken van de prijzen. Eigenlijk best triest dus dat de dierenwinkels pro impulsaankoop (moeten) zijn om geld te verdienen.
Een impulsaankoop is m.i. iets direct kopen als je het ziet. Huisdieren worden vaak gekocht omdat het kroost de ouders aan de kop zeurt voor een lief hondje, een leuke poes of een schattige hamster. Dan is het al geen impuls meer.
Ik vind dat je veel afgeeft op WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK. Mag ik je er even op attent maken dat een onderdeel van wetenschappelijk onderzoek bestaat uit dierenproeven. Ik zal gelijk maar even aanstippen dat ik hier niet voor ben, anders krijgen we dat weer. Voor elk wetenschappelijk onderzoek dat jou gelijk geeft, kan ik er een paar aantonen die het tegendeel bewijzen. De een zegt dit, de ander dat. Voor een leek is het praktisch onmogelijk om hier nog wijs uit te worden.
Thieme schreef:Dieronvriendelijk dat zeker want een groot hok is geen basisbehoefte. Hamsters kunnen leven in een klein hok en ze kunnen er ook oud in worden ook. Het is alleen af te leiden dat dat nooit echt een erg fijn leven kan zijn. Baasje en hamster hebben er allebei profijt van als het dier in een kooi zit die groot genoeg is.

Edit: even wat kromme zinnen verbeterd
Als het dieronvriendelijk is maar van de verzorger afhangt of ze ook een prettig leven leiden (ik neem aan dat een echte liefhebber de hamster wel eens uit de kooi haalt en "vrij" rond laat rennen, en idd de echte liefhebber zou nooit zon klein kooitje halen maar goed) dan valt dit op zich best mee. Hamsters hebben voldoende beweging nodig en daarvoor moet vaak een radje worden aangeschaft (waar ook voorwaarden aan zitten). Zo kun je ook een bult compenseren lijkt mij.
Laatst gewijzigd door D2Freak30 op 16 sep 2009 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Squappy schreef:Ow, zeer zeker wel. Om te beginnen hebben beiden een hartje dat klopt. Evenveel recht om te leven..Toch??

Ho eens even...Maar wat als alles nu juist omgekeerd was? De dieren op de plek staan waar de mens nu staat, intelligentie, emotie, COMMUNICATIE etc, en wij als mens zijnde onze bekken niet open konden trekken. Ooit daarover nagedacht?
Vooruit, 1 reactie omdat jij het bent. De meest onzinnige "wat als" die ik ooit gehoord heb, maar goed.

Hebben beiden evenveel recht om te leven? Vast wel, maar toch zal ik de mens boven het dier verkiezen. Niet dat ik me beter voel dan deze beesten, maar het sterven van een dier raakt me nooit zoals het sterven van een mens. Als jij daar een andere mening over hebt, prima. Daar val ik jou toch ook niet over aan?

Je bedoeld dat hamsters ons nu gaan "houden als huisdier". Je bedoeld hamsters, die andere hamsterrassen in de meeste gevallen niet kunnen verdragen en direct afmaken? Je bedoeld hamsters die hun eigen uitwerpselen opeten?
Laat ik het zo zeggen, als ik dat opsom, ben ik blij dat wij soms nog rekening houden met deze beestjes. Zouden zij aan de macht staan dan zag het er zeker niet rooskleurig uit voor ons.

Zo blij? Verder stel ik je beledigingen ook niet op prijs en zal ik niet meer reageren op deze idealistische ongefundeerde uitingen.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

LindavdB schreef: Ik weet dat dierenwinkels geen liefdadigheidsinstellingen zijn en dat ze winst moeten draaien, net als ieder ander bedrijf. Maar sommige zaken doen alsof de dieren daadwerkelijk alleen maar koopwaar is. Alles moet klein en compact, ze krijgen geen wieltje om zich 's nachts mee te vermaken, geen huisje om in te slapen, geen nestmateriaal om zich onder te verschuilen, en in plaats van zaagsel zitten ze op wat houtkorrels. Dat is toch dieronterend? We schreeuwen moord en brand als we op tv die zielige reclames zien van dertig katten in een klein kooitje, maar als we in de dierenwinkel dertig hamsters in een kaal hokje zien, wijzen we ernaar en lachen we, want wat zijn ze toch schattig.
Het is gewoon vreselijk krom hoe er vaak met dieren wordt omgegaan. Alsof het furby's zijn.
En ik vind het vrij verontrustend dat jij je er niet eens aan stoort en er zo laconiek op reageert.
Zoals hier al eerder aangegeven stoor ik me hier neit zo aan. Ik zie dat de beestjes het niet erg hebben, ok het kan beter maar ik zie ze niet direct pijn lijden.
Dat dieren vaak tekort komen ben ik met je eens, maar dit ligt aan de eigenaar van het beestje. Hier is praktisch niets tegen te doen. Ik stoor me er niet aan omdat het geen zin heeft en ik me zou lopen ergeren als ik me hier wel aan zou storen. Verder vind ik ook dat andere problemen belangrijker zijn dan me te storen aan dit feit.
LindavdB schreef:Ik ben meer een hondenliefhebber, maar mocht ik weer een nieuwe hond nemen, dan zal ik weer informatie inwinnen bij de dierenarts of bij de fokker en op internet. Sinds ik m'n eerste hond kreeg (ruim 18 jaar geleden), is er veel veranderd wat betreft voeding en puppycursussen (al hebben die bij katten natuurlijk weinig zin ;) ). Maar misschien ga ik er te veel vanuit dat mensen zich eerst ergens in verdiepen voor ze tot een aankoop overgaan. Zo doe ik er vier maanden over om een laptop te kopen terwijl iemand anders een willekeurige mediamarkt binnenstapt om de eerste de beste te kopen ;) . En met dieren ben ik ook zo, en er zijn talloze mensen die een huisdier aanschaffen alsof het een stereo is.
Mee eens. Voor een hond zou ik me misschien ook inlezen, maar goed die komt er toch niet ;). Voor een kat denk ik de basiskennis in huis te hebben. Onze oude peos is niets tekort gekomen. Zij kwam zelfs bij me als ik haar riep.
Zelf ben ik voor het vergelijkend warenonderzoek voor onze nieuwe huishoudelijke apparatuur ook op onderzoek gegaan naar een prijs/kwaliteit verhouding. Voor dieren zal ik dit niet doen omdat ik me hier ongemakkelijk bij voel.
LindavdB schreef:Mishandeling zou ik het niet noemen, het diertje heeft geen pijn en kan zelfs oud worden in zo'n hokkie. Hij heeft onderdak en krijgt eten en water en dat is eigenlijk het belangrijkste volgens de dierenbescherming. Maar diervriendelijk is het absoluut niet. Ik zou denken dat het net op de grens zit, aangezien het geen lichamelijke dierenmishandeling is, maar meer psychologische. Indirect kan een kleine kooi een hamster schade aanrichten. Hij kan neurotische trekjes vertonen, net als tijgers in de dierentuin. Hij kan zijn haartjes uittrekken, zichzelf obsessief krabben en bijten en enorm veel tralieknagen met verwondingen aan zijn bek en neus tot gevolg. En door deze stress kunnen de beestjes eerder doodgaan dan de hamsters die een grote rattenkooi hebben met een groot wieltje en talloze speeltjes en klautertoestellen.
Dat is altijd lastig. Hij kan dit verdrag vertonen, dit kan wel eens gebeuren zijn m.i. lastige dingen om aan te tonen. Wat ik bedoel is dat het ook wel eens een andere oorzaak kan hebben dat de beestjes dit gedrag vertonen. Ik denk dat als iemand de hamster voorziet van genoeg voedsel en af en toe even uit de kooi laat je al een heel eind op weg bent.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Hamster"hotel" Blokker

Ongelezen bericht door Shareena »

LindavdB schreef:
Shareena schreef:Respect voor je dier, helemaal mee eens ja, maar wie zegt dat iemand die deze kooi koopt verder niet goed is voor zijn dier? Misschien zit dat diertje wel een aantal uren buiten zijn kooi zoals mijn konijn!
Niet iedereen over een kam scheren, is te makkelijk!
Je haalt hem er een uurtje uit, waarna hij er alsnog 23 uur in zit. Dat is net zoiets zeggen als: ach, mijn konijn/cavia heeft geen maatje nodig, want ik knuffel hem een uur per dag! Hartstikke leuk, maar een dag heeft 24 uur.

Is moeilijk he lezen? Wie heeft het over een uurtje?

Gesloten