LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alimentatie en draagkracht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Helaas ben ik het niet eens met u.
Ik bespreek hier mijn geval,omdat ik graag tot een oplossing zou komen.
Als mijn ex een nieuwe partner heeft,met inkomen dan kan ik nog blijven betalen.Dat is toch ook krom???

Zou ik ooit een relatie beginnen dan kan mijn nieuwe partner meebetalen.

ik zou het fijn vinden als er iets meer begrip kan worden opgebracht voor mijn situatie...als u alles zou weten zou u mij volledig begrijpen.

En dat in uw geval een kennis is blijven zitten met 4 kids,betreur ik heel erg!Maar de man zal toch moeten betalen voor zijn 4 kids,ook al heeft hij een nieuw gezin...de "eerste"kinderen van hun samen hebben "voorrang".

mvg anoniem

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Zoals ik al zei, kan ik me voorstellen dat u zich flink genomen voelt anoniem, en ik vind uw situatie ook verschrikkelijk.
Maar u ging woorden gebruiken als "alle" en "altijd" en dat klopt gewoon niet.
Ik vind uw situatie echt verschrikkelijk en ik hoop dat u hulp kunt krijgen.
Ik weet dat deze advocaten http://www.nautaenlucas.com/ mensen helpen die minder/geen geld hebben.
Zij behandelen vele scheidingen, voogdij en alimentatie zaken.
Als u niet te ver weg woont, kunt u misschien eens contact met hen opnemen om te zien of zij u kunnen helpen.
Heel veel succes!

cema
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2009 09:38

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door cema »

Het is ook heel erg krom anoniem. Ik snap je helemaal. Jammer dat veel mensen dit soort leed niet willen zien. Het is gewoon onrechtvaardig wanneer de ex vrouw samen woont met een nieuwe partner en samen zo een goed inkomen hebben. Ze gaan dan nog mooi weer spelen van de alimentatie van de vader. Ik ken heel veel van dit soort gevallen. Mijn man is er ook slachtoffer van.
Wij zijn nu toch bezig met een advocaat. We gaan uitzoeken of het toch loont om een procedure te gaan starten. Het word een koste bate plaatje. Ik kan het je ook adviseren. Want het moet toch niet zo zijn dat de vaders een soort financiële instellingen zijn voor een ex die zelf in alle luxe leeft incl. de kinderen. En de vader alles moet doen om een beetje rond te komen.
Mijn chronische ziekte telt niet mee. Dat word aan de kant geveegd met de mededeling dat mijn man dan maar een gezondere partner had moeten kiezen.
In wat voor maatschappij leven we dan? Niet te vergeten dat de ex van mijn na de scheiding vrijwel direct is gaan samen wonen 7 jaar geleden en mijn man pas 2 jaar ken. Het onrechtvaardigheid gevoel is zo groot.
Daarom begrijp ik anoniem heel goed. Ik zou willen aanraden om niet van wille de goede vrede en de omgang met de kinderen alles maar zo te laten want dat werkt meestal ook nog averechts. De kinderen staan bijna altijd onder invloed van de moeder. Ook zou ik deze onrechtvaardigheid goed kenbaar maken aan de buiten wereld. Misschien dat de maatschappij deze moeilijke positie van de vaders eens oppikt. Want het is bijna altijd zo dat de vrouw word gezien als de zielige partij en de vader als een soort geldschieter voor zijn kinderen kan fungeren die dan echt niets te kort komen in de nieuwe situatie bij de moeder.

kristy50
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2003 12:24

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door kristy50 »

ik begrijp het niet goed hoor.ik ben gescheiden roen mijn kinderen 2 en 5 jaar oud waren omdat ze werden mishandeld. Maar ik heb nooir een cent allimentatie gehad en hij verdiende ook meer dan ik, want ik had toen al en nog een UWV uitkering en ben erg ziek ook nog.
<aar allimentatie heb ik nooit gekregen en dit terwijk mijnheer dit makkelijk kon betalen.
Dus daarom begrijp ik niet dat jij zoveel moet betalen en je zo weinig over houdt. Mijn ex speelde een gemeen spelletje door met zogenaamde schulden aan te komen die er niet waren. Maar bewijs het maar. Ik zat toen al terug in Zeeuws Vlaanderen en hij in Apeldoorn.

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Hoi Kristy

ik vind het heel naar voor jou dat het zo gelopen is...
ik begrijp ook dat er wrs wel meer mannen zijn die het zo spelen....

Ik ben zelf eerlijk,

Mijn ex maakt daar dankbaar gebruik van!!

Kwani
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Kwani »

Een ding moet me toch van het hart: je kunt toch niet van nieuwe partners verlangen dat ze betalen voor de kinderen van een ander?

Stel, je vindt een nieuwe liefde, maar die heeft 2 kinderen? Waarom zou jij daarvoor moeten betalen?

De kinderen hebben een vader en een moeder die daar verantwoordelijk voor zijn, de nieuwe partner is dat niet.

Wel is het natuurlijk zo dat bij berekening van draagkracht er rekening mee wordt gehouden dat bv de woonlasten door twee kunnen worden gedeeld als de nieuwe partner ook inkomen heeft. Maar ik vind niet dat je die kan verplichten voor de kinderen te betalen, dat blijft de verantwoordelijke van de ouders.

lambertha
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2009 10:30

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door lambertha »

Hallo,

Heel vervelend allemaal,

Mijn verhaal.

Mijn vriend en ik zijn 6 jaar samen ,we hebben 3 prachtigge dochters,en 1 op komst (4aug).
Mijn vriend heeft een (h)ex,met 2 kids,hij heeft ze in 2004 erkent.
Kids zijn 10 en 12 jaar oud.
Hij heeft nooit samen gewoont en heeft nooit hoefen te betalen.
Nu eist Ex 250 per kind.
Mijn vriend is zzpér,we hebben een draagkracht berekening laten maken ,al vorig jaar,eind resultaat was 51 euro per kind.

3 weken geleden een bericht van de rechtbank gehad dat ex dus 250 per kind wil.
Wij dus een nieuwe berekening ,en uitkomst is dat we niks kunnen bijdragenaangezien wij ook schulden hebben .
Toch is onze advo van mening dat we beter met het voorstel kunnen komen om 60 per kind te gaan betalen,omdat een rechter zo de schulden van tafel veegt
Eigenlijk van de zotte ,wij moeten ons dus ook verder in de schulden gaan steken ,advo kost rond de 3000 euri.
Maar er is in dit geval rekening gehouden met de kinderen van ons
Ik voorzie van eigen levensonderhoud
In aug krijgen wij ons 4de kindje ,dus mijn vriend moet 2 kids onderhouden ,wat uitkomt op dat de draagkracht verdeelt hoort te worden onder 4 kinderen.

Vraag:ex heeft geen inkomen werkt niet ,heeft een vriend met inkomen,kan of kunnen wij eisen dat ze gewoon werk gaat zoeken .

Groet Lambertha

Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Crisis »

er zijn helaas heel veel gevallen bekend zoals van anoniem.

Het klopt gewoon niet dat een ex netto (incl. kinderbijslag en alle andere toeslagen) zo'n 2600 euro heeft, met een nieuwe partner samenwoont die ook een fulltime salaris heeft en dat de andere partij ver ONDER de bijstandsnorm moet leven! De wet zou hierover duidelijker moeten zijn, dat zou veel leed (en schuldhulpverlening) schelen!

Uiteraard is het logisch dat er betaald moet worden voor het levensonderhoud van de kinderen (dat staat niet ter discussie) maar dit moet wel redelijk zijn!
En helaas is dat het vaak niet. Blijkbaar is de enige manier een gang naar de rechter (wat geld kost dat er dus niet is).

Dus, anoniem, ik begrijp heel goed hoe je je voelt: je staat met je rug tegen de muur en je kunt er niets aan doen (omdat je geen middelen hebt!).

Toolboy

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Toolboy »

Volgens mij moet er per geval naar allementatie gekeken worden.
Stel Moeders/Vaders heeft de kid/s vaders ziet ze om de week 1 weekend.
Vaders/Moeders:
Maakt dus geen aanspraak op de kinderbijslag ,maakt geen kans op huursubsidie.
In vele gevallen na een echtscheiding komt er 1van de 2 in de bijstand terecht.
Stel dat 1 van de 2 al een nieuwe relatie heeft met een riant inkomen.

Ik ben van mening dat er op zeer korte termijn nieuwe regels moeten komen over allementatie.
T

leo246
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:23

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door leo246 »

Anoniem 2271, zit je nog steeds in deze situatie? Ik zit in een soortgelijke situatie en wil graag leren hoe zaken wel of niet aan te pakken.
Ook ik betaal alimentatie (heb ik overigens geen probleem mee), maar door alle toeslagen waar mn ex recht op heeft, heeft ze een netto inomen dat 2 x zo hoog is als mijn inkomen.
Toch word ik aan de hand van mijn bruto salaris gezien als meestverdiener en dien de volle pond te betalen.
Indien er iemand is met ervaring in een soortgelijke zaak, hoor ik dat graag.

sedre
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2009 17:59

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door sedre »

Het is een pure wanhoop en verschrikking en ik leef met u allen mee.
Allereerst is er 1 lichtpuntje; dient u voor uw expartner alimentatie te betalen, dan is dat gelukkig nu nog maar 12 jaar.
Voorheen was dat tot aan de dood. Ik ben nu van een leeftijd dat ik vrienden heb die tot aan hun dood alimentatie moeten betalen voor de expartner.
Ook al hebben hun exvrouwen het financieel reuze goed, als ze maar niet wettelijk samenwonen zijn de mannen die voor 1982, meen ik, gescheiden zijn, gedwongen om tot aan hun dood te betalen.

Kinderen is in mijn ogen iets heel anders.
Tot aan hun 21ste moet je in hun onderhoud voorzien. Hoe erg het ook is, ik zie in al deze schrijnende gevallen geen enkele oplossing, want mijn ratio zegt, een vader behoort en dient voor zijn kinderen te betalen, maar als de vader dat nu niet kan?
En toch moet hij voor zijn kindjes betalen....

Een vader wordt in 90% van de gevallen op alle fronten geraakt.
Exvrouwen gaan uit rancune moeilijk doen met omgangsregelingen, terwijl in mijn ogen een omgangsregeling niet im frage zou moeten zijn.
Een kind heeft een vader en een moeder, dus alsjeblieft geen regeltjes wanneer het kind zijn vader (of moeder) mag zien. Wanneer het kind het wilt. Punt.
En ja alimentatie...hoe moeilijk het voor een vader het is, het zijn zijn kinderen...ik zie geen enkele oplossing....

Heel veel sterkte aan een ieder en heel veel wijsheid, want het zijn uw kinderen en kinderen zijn o zo beinvloedbaar door hun moeder....
Machteloos staat u.....

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

de advocaat is zo duur. Ik spreek uit ervaring. Je mag misschien een leuk inkomen hebben maar als je door bv een scheiding een advocaat moet nemen kun je zeer snel in de schulden komen.

Een hele goede vriend van mij had ook best een leuk inkomen en zijn draagkracht was berekend en hij moest iets van 200 euro per maand kinderalimentatie betalen aan zijn ex maar doordat hij geen civiele toevoeging kreeg en zijn ex wel heeft ze de boel steeds tegengewerkt zodat die goede vriend van mij uiteindelijk een rekening van zijn advocaat kreeg van 15.000 euro.

Ja mensen 15.000 euro. Urenspecificatie erbij en die klopte. Heel fijn. Nooit schulden gehad en door een scheiding nu in de schulden. Er wordt geen rekening gehouden in de draagkrachtberekening met de kosten van een advocaat!

getje
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2009 21:07

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door getje »

pff wat lees ik toch veel over de alimentatie, maar word er nog steeds niet veel wijzer van :oops:
Heb al een draagkracht berekening aangevraagd, maar hoor er niets van terug.
Ik krijg voor 2 kinderen een bedrag van 300 euro per maand, mijn ex verdiend om en nabij de 2200euro per 4 weken, en wil nog beweren dat hij te veel betaald :oops:
Heb een dochter die met de nodige problemen zit, en waar ik vaak kosten van heb.
Ik heb zelf maar een uitkering, heb wel weer een realtie, maar mijn vriend heeft zelf schulden, en kan mij nergens mee helpen,
Wat ik graag zou willen weten hoe ik dus na kan gaan of mijn ex te veel of te weinig betaald
Nu kan ik wel naar een advo gaan , maar dat heb ik net achter de rug en dat heeft me 4,5 jaar gekost voor de boedel verdeling :( :(
dus mijn vraag.... wie weet raad??????????

groeten getje

Angelibg
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2009 00:11

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Angelibg »


homeboy
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2009 16:37

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door homeboy »

Weet iemand mij te redden?

Heb gisteren (15 september) ondervonden in hoger beroep (aangespannen door mijn ex) dat de tremanorm veranderd is.
Twee jaar geleden heb ik de domme fout gemaakt om bij de advocaat van mijn ex een convenant te tekenen waar een berekening in zat zonder kosten en wat andere leugens vanuit mijn ex (les 1 is dus, neem een eigen advocaat en speel het zo hard mogelijk).

December 2008 heb ik een uitspraak gehad van het hof dat ik geen draagkracht heb en met terugwerkende kracht het bedrag wat mijn ex via vijf maanden loonbeslag door het LBIO had laten vorderen terug te laten betalen. (Droog brood tijdens de kerst en voedselpakketten van vrienden)
Anno september 2009 is het verhaal echter anders, ineens schrappen ze alles wat in de normen staat en moet ik het onrealistische bedrag van 350 euro per maand gaan ophoesten.

Een eenvoudige rekensom:
loon inkomsten: 1900 netto
Kosten:
800 huis (netto ongeveer na belasting teruggaaf)
175 gas, licht en water
80 gemeente belastingen (zuivering, woz, etc)
90 ziekenfonds
100 studiefinanciering
70 pensioengat (met dank aan mijn vorige crap werkgever)
95 onderhoud woning (naar beneden afgerond)
350 eten (zonder kinderen)
25 fiets (hoofd vervoer)
20 spaarrekening zoon 2 (rekening van zoon 1 is geplunderd door ex)
12 begrafenis (inclusief mijn twee zonen)
100 verzekeringen (ongeveer)
150 kinderen (5 euro per kind per dag, gemiddeld > 15 dagen per maand bij mij)

* Overige kosten
Daarnaast heb ik een studie, ben ICT' er dus moet net als andere snel veranderende vakgebieden (rechters, advocaten) mezelf op peil houden. Volgens Europese wetgeving, zie een leven lang leren, ook een vereiste voor een Europeanen.
150 studie
35 fitness (gezonde levensstijl al ruim 13 jaar)
35 telefoon, televisie, internet
30 mobiel (mijn uitspatting)

Ik vergeet even voor het gemak dingen als een interieur kopen (alles achtergelaten bij de ex), kleding en waarschijnlijk al het overige wat je normaal doet om te leven.

Conclusie:
1900 - (2067 + 250) = 417 tekort

Hier kan ik duidelijk nog wat aan verbeteren en wat besparen, maar daar komt dus gewoon nog 350 euro aan kinderalimentatie overheen!!!

417 + 350 (ka) = 767 euro tekort

Mijn ex werkt gemiddeld 11 uur per week en de kinderen zijn gemiddeld 15 dagen in de maand bij mij. Ik heb destijds het huis achter gelaten met alle meubels en afgezien van aanspraak op toeslagen om alles zo goed mogelijk te houden voor de kinderen.

Ik heb geen flauw idee meer hoe ik het moet doen!
HELP!!!!

allemaal2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2009 19:48

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door allemaal2009 »

Ik heb me dit eens allemaal gelezen over wat jullie allemaal te zeggen hebben over de alimentatie. Sinds mijn scheiding ruim 5 jaar geleden heb ik mijn ex meer dan 20.000 euro betaald voor 1 kind dat ik heb met haar. Zij kreeg maandelijks geld zodat zij haar rekeningen kon betalen en goed kon zorgen voor onze dochter. Echter toen het wat minder werd met mijn prive inkomsten ging zij naar de sociale dienst en diende daar een sommatie in voor haar alimentatie. Daar ik alles kon bewijzen dat zij meer kreeg dan dat de rechter uit sprak. Stelde de Sociale dienst haar in haar gelijk en kreeg van ruim 5 jaar alimentatie aan de broek gehangen. Volgens het LBIO een bedrag van 11.000 euro naar mijn berekening klopt er niets van. LBIO legt Loonnbeslag op mijn uitkering en gaat mijn ex dit geld nogmaals overhandigen. Alsof dat nog niet erg genoeg is komt de sociale dienst ook nog eens met een sommatie van dik 5.000 euro achterstallige alimentatie. Dit maakt dan ruim 15.000 euro. Daar zij werkzaam was en door eigen schuld weer terug kwam in de sociale dienst moet ik met mijn uitkering wederom haar gaan betalen. Het rechtsysteem is hier niet geheeld correct bezig. In 9 van de 10 gevallen is het zo dat er een kind in de wereld gezet word en dan kan meestal de vader gewoon ff lekker optiefen zodat de vrouw geld kan innen. Er word niet gekeken of de vader dit wel kan betalen het is gewoon zo dat de vrouw de rechten heeft. Mag jij je kind niet zien dan betaal je toch maar want het is geen kijk en luister geld wat je betaald. Mijn ex verwacht dus dat ik haar over een scheiding van 5 jaar 35.000 euro ga betalen. Deze ex heeft mij tijdens de scheiding meer dan 100.000 gekost aan schulden die zij gemaakt had. Als ze dan dat hebben wat ze willen en jij denkt van hehe een beetje rust in mijn leven dan komt de ene deurwaarder naar de andere deurwaarder voor geld want ex heeft na de scheiding zelfs nog dingen besteld op jou naam en jij weet van niets. Dus nu zit ik met een bedrag dat ik voor haar moet gaan betalen zonder de eerste 100.000 euro weer op 125.000,00 euro voor te betalen. en daar zij zich dan strafbaar maakt aan id fraude heb jij ook nog pech want het is jou naam en jij kunt betalen. De meeste vrouwen drijven hun ex tot het uiterste en vol in de schulden. ik kan hier nog uren door gaan maar dat zal ik jullie niet aan doen

hoemoetjeverder
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2010 14:31

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door hoemoetjeverder »

Hallo,

Het is al een wat oudere topic, maar ik heb alle verhalen gelezen, en het is inderdaad een schrijnend onderwerp. En toen ik het las, moest ik mijn verhaal kwijt. In eerste instantie ben ik geen man maar een vrouw. Maar idd, de man is echt benadeeld hierin. Mijn nieuwe partner en ik zijn 2 jaar samen. Hij heeft 3 kinderen. Ik ben zelf 18 jaar getrouwd geweest, en wij hebben elkaar echt vrij gelaten, ik heb getekend dat ik niets van zijn pensioen wil, en geen partneralimentatie. Als vrienden uitelkaar. Mijn ex en ik hebben geen kinderen.
Mijn nieuwe vriend is een schat van een man. Zou hem voor geen goud willen missen, en ik heb mijn best gedaan voor zijn kinderen.

Op dit moment moeten we nog net niet naar de voedselbank vanwege de kinderalimentatie. Hij heeft een baan met minimumloon, ik zelf ben chronisch ziek geworden en heb 600 euro per maand omdat ik part-time heb gewerkt. Minus alle vaste lasten(incl. die alimentatie) houden we 40 euro per week leefgeld over voor 2 personen. Maar komt er een onvoorziene rekening, is het leefgeld al op.
Zijn ex-vrouw gelooft ons niet, zolang zij maar de alimentatie krijgt. Al die tijd heeft hij netjes betaald, en dat doet hij nog steeds.

We zijn een tijd geleden bij een advocate geweest omdat het niet meer te doen was, een kennis zei dat een pro deo advocaat rond de 100 euro kost. Alle papieren meegenomen. Zij zei dat het een nihilstelling zou worden, er moesten papieren worden getekend: advocaat op (voorlopige) toevoeging. Er is niet gesproken over hoe de betaling naar haar toe in zijn werk gaat, geen woord over bedragen, anders hadden we het niet gedaan. De week erna belde zij, het had geen zin om het in te dienen, volgens haar berekening moesten we betalen. Alles stopgezet. Toen kreeg ik twee weken later een schrijven dat rechtbijstand was afgewezen, peiljaar 2008. Ik begreep het niet, ik heb haar gebeld, ze zei dat we peiljaar 2010 konden berekenen, uitkomst gezamelijk loon was net op het randje van de hoogste schaal, dus hoe dan ook 750,00 euro kwijt! Het enige wat zij kon doen was haar uren berekenen, dat bleek 678 euro te zijn. Het mocht op afbetaling, 100 euro per maand... dus 15 euro per week houden we nu over voor 2 personen.

De dag dat de rekening binnenviel, belde zij mijn vriend op, zij had een verkeerde berekening gemaakt, hij moest maar 51 euro betalen, maar dan moest procedure helemaal opnieuw worden opgestart... daar hebben we echt geen geld voor. Bah, bah, bah. Ik heb hier geen woorden voor. Als je als advocate een lijst van maanduitgaven voor je hebt liggen, met de daarbij behorende stukken, documenten en bankafschriften, en je ziet dat 2 mensen van zo weinig geld moeten leven, dan doe je zoiets iemand toch niet aan?

De nieuwe partners van gescheiden mannen met kinderen hebben zelf ook een behoorlijke brok te verhapstukken.
Vroeger heb ik het financieel zeer goed gehad, dat ik nu misschien toch naar de voedselbank moet, maakt me niet uit, het is zoals het is. Liefde is niet in geld uit te drukken.

Ik heb niet veel nodig, maar wat me wel raakt is dat zijn ex vrouw geen enkele consideratie heeft met ons. Zij heeft een behoorlijke ww, kindergeld, kindgebonden budget, en nog een keer de kinderallimentatie van 460 euro per maand... ze wilt alleen maar nog meer geld...heeft het steeds over ook nog partneralimentatie...als ze maar haar geld krijgt, hoe wij moeten leven maakt haar niets uit... waar eindigt dit? Ik wordt er depressief van. Hoe moet je verder, vraag ik me vaak af...
Ik weet dat kinderen geld kosten, en ik gun haar dat ook echt, maar je moet toch zelf ook nog kunnen eten?

Maar goed. Het lucht wel even op om erover te praten.
Verder wil ik alle mannen die hier geschreven hebben heel veel sterkte toewensen, hou vol, misschien komt er ooit een rechtvaardig systeem naar draagkracht zonder dat daar een advocaat voor nodig is. Wie weet.

Sterkte allemaal, toegewenst door een vrouw die zielsveel houd van een gescheiden man met kinderen.

Sarah54
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2010 19:44

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Sarah54 »

Hallo mensen heb eve op alimentatiewijzer gekeken en verschillende berekeningen losgelaten
Wat schets mijn verbazing.
Stel de vrouw verdient 650 netto de man 1600 moet de man 459 betalen voor 2 kinderen
Verdient de vrouw echter 1000 netto en de man 1600 moet hij 555 betalen voor de kids
Hier zit toch wel heel iets kroms in.
De dame verdient meer de man niks meer maar moet wel meer betalen
Hier begrijp ik dus niet van

pj78167
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2011 11:52

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door pj78167 »

De alimentatiewijzer is geen officiele alimentatieberekening. Rechters en advocaten gebruiken hiervoor de tremanormen.
Zie:http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... tienormen/
Als je die bestudeert zul je zien dat dat erg zorgvuldige en redelijke berekeningen zijn. Het idee dat er verschil gemaakt zou worden tussen mannen en vrouwen is echt onzin. Wat wel een aangetoond feit is is dat gescheiden mannen er gemiddeld 20 % op vooruit gaan, ondanks de alimentatie die zij vaak betalen, en gescheiden vrouwen er gemiddeld 30% op achteruit gaan, ondanks de alimenatie die zij soms voor de kinderen en in één op de zes situaties ook voor zichzelf, ontvangen. Zie voor deze cijfers het CBS.
Oordelen op basis van kennis en niet op basis van persoonlijke belangen of emoties zou veel onzinverhalen over kinder- en partneralimentatie voorkomen. Ik vind de alimentatiewetgeving redelijk en billijk voor ALLE partijen. Incidenteel zullen er heus wel eens uitzonderingssituaties zijn, waarbij het niet eerlijk is, maar met enige kennis van zaken zijn de meeste horrorverhalen die mensen zo graag vertellen heel gemakkelijk te weerleggen.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door morundo »

Voor cema.
Hoe moelijke het ok is,het kan nooit zo zijn dat je man wel jou onderhoud die je sinds 2 jaar kent,en daardoor zijn kinderen niet kan onderhouden.Je kan ook niet verwachten dat de nieuwe man van de ex ,voor andersman kinderen moet zorgen zodat de vader en andere vrouw kan onderhouden?
Hoe triest alles is,hoe erg onredelijke alles lijkt, de kinderen gaan voor alle andere relatie,daarom ben je ouders.Kinderen kosten geld,en hebben recht op alle kansen die mogelijke zijn in het leven,kinderen kiezen niet om geboren te worden.

Gesloten