LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] chipknip veilig of niet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Chris »

Mischien een niet gehele nieuwe topic maar wel oooo zo belangrijk.

Ik zit nu geruime tijd op internet, en ben daar al een aantal leuke trucs tegen gekomen om jouw eigen of de chipknip van iemand anders op te laden.
Nu ben ik een jaar verder en ben eens in de omgeving na gaan vragen of iemand al eens heeft geprobeerd om hier gebruik van te maken.
Tot mijn verbazing blijkt het niet zo moeilijk om deze chip knip op te laden, door middel van een stukje software en een stukje hardware(eigenbouw).
Er zit dus geheel geen beveiliging op en kan zonder probleem opgeladen worden.
Nu is het andere probleem, dat het bedrag dat je oplaad niet wordt afgeschreven van je bank rekening, dus uiteindelijk loop je tegen de lamp.
Maar ik ben er 80% zeker van dat daar misbruik van wordt gemaakt.
Dat zakkenrollers hiervan genruik maken, het is dus van groot belang dat men zijn bankpas met chipknip laat blokkeren.
Tegen woordig met de ultra moderne en kleine laptops is alles mogelijk, en kan op een dag bij diverse winkels een ontzentend groot bedrag gechipped worden zonder dat ook maar iemand aan de bel trekt.
Nu is mijn vraag aan jullie wie is dit ooit overkomen, dat je problemen hebt gehad met je chipknip en of dat je er nu nog problemen mee hebt.

Mischien een leuke topic om eens aandacht aan te besteden.

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

Hallo Chris,


Mij is het gelukkig nog niet overkomen, maar wat jij uiteen schreef in deze topic, heb ik goede nota van genomen.
Ik ga dan meteen naar mijn bank om te informeren of ik de chipknip kan laten blokkeren, inderdaad je hebt van die gasten die dat kunnen.
Bedankt voor je informatie.

uhhh

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door uhhh »

wat ook vrij vaak voorkomt, is dat mensen bij de parkeerautomaat gaan chippen en de pas erin laten zitten, is dom natuurlijk.
Maar gelukkig zijn er eerlijke mensen die deze afgeven bij politie, bank of bij mij (heb een winkel bij de automaat) ik bel dan op mijn beurt de bank en deze neemt dan contact op met de eigenaar.

Wat wel opvalt is dat de banken meestal dankbaarder zijn dan de eigenaren die 'm opkomen halen (uiteraard met legitimatie)

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

Beste Chris,

Wat jij in jouw topic uiteenschetste is onmogelijk.
Ik heb zojuist bij mijn bank geinformeerd, zij lieten mij weten dat dit niet kan, wel is het mogelijk; die mening deel ik helemaal, dat indien iemand zijn bankpas gestolen word, dat dieven met een of ander apparaatje ook al weten ze de pincode niet, dit kunnen achterhalen en zo het geld van iemand zijn rekening af kan halen, waarbij je pas later achterkomt.
Dus als u dit bedoeld, steun ik u helemaal, maar dat andere is volstrekt onmogelijk.

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Chris »

Beste nederlander.

Natuurlijk vermeld de bank niet dat dit kan, anders gaan ze op hun bek.
Maar ik kan je melden dat het wel kan, immers zoals je bank het al aangeeft dat iemand je pin code dus ook kan achterhalen, dan kan iemand je chip ook opladen, daar heb je dus een pin voor nodig, dus men kan ook chippen, zonder dat er enige cent van je rekening wordt afgeschreven, doormiddel van het eerder vermelde verhaal.
Dus wie verteld wie de waarheid, weet je de pin te achterhalen, dan kun je alles doen met zo'n chipknip.

Alleen jij of een ander in dit geval zal dan de gebeten hond zijn.

Ps probeer het maar eens te vinden op internet, ik kan je garanderen dat het voor de volle 100% werkt.
Zoals de bank je al vermelde

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Chris »

ow nog een ding ik raad het je niet aan om dit te proberen, en ik wil niemand er toe aan zetten om het te proberen.
Je kan enigsinds informatie opvragen op internet, mids je weet hoe je het moet opzoeken.

Ben onderhand al een aantal websites tegen gekomen die vermelden dat dit wel degelijk mogelijk is.

Tevens als iemand mij vraagd om deze website toe te sturen, kan ik je nu wel een antwoord geven, dat ik dit niet doe.
Tenslotte aanzetten tot fraude is ook stafbaar, dus men kan mij niet verantwoordelijk houden, voor een ander zijn acties.
En zoals eerder vermeld, het staat doodgewoon op internet, en een ieder kan dit gaan lezen, en/of uitvoeren.
Wil je het wel proberen, dan is het raadzaam om dit in overeenstemming te doen met de desbetreffende bank, en met justitie, zodat je geen stafbare feiten gaat plegen.

Wees gerust ik doe het niet, maar deze topic was er even voor bedoelt om te zien of er mensen zijn geweest die het ooit is overkomen, dat men misbruik heeft gemaakt van zijn chipknip.

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

Beste Chris,


Ik heb jouw uitleg gelezen, ik maak je dus helemaal niet voor leugenaar uit, als mijn bank zoiets zegt, vertrouw ik erop tussen " ", dat ze gelijk hebben, maar ofschoon ik graag iets anders zou willen zeggen, doe ik dat niet, want in mijn hart weet ik dat er een kern van waarheid inzit.
Natuurlijk hebben ze je pincode, kunnen ze dat andere ook.
Wat het andere betreft, je hebt groot gelijk, ik zou ook die site niet op deze forum plaatsten enzo, net zoals jij zou ik niet graag willen dat een ander in de rottigheid zou komen door mijn toedoen.
Ik wil jou hartelijk bedanken voor de heldere uitleg, ik neem hier goeie nota van.

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Chris »

sorry ben een tijdje weg geweest, maar zo vatte ik het ook niet op nederlander dat ik me aangesproken voel of zo.

Met typen komt de informatie wel eens gerichter en anders over dan men bedoelt, maar ik wou even benadrukken dat jou bank zelf al vermelde dat een pin code te achterhalen was.
Dus chippen kan, en sinds kort ben ik eens aan het rondkijken bij diverse banken, maar bij de chipknip heb ik nog geen camera gezien.
Dus bij evt chip froude is de dief niet te achterhalen.
Tenzij ze ergens anders een camera hebben staan die ik nog niet gezien heb.


Maar goed zo te zien zijn er niet veel mensen die het is overkomen dat men van de chip misbruik is gemaakt.
Dat geeft toch wel een beter gevoel, maar ik blijf toch op mijn hoede.

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

oke! maar chris ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik vind dat de banken wel die chipknipgedeelte weg mogen halen.
per slot is het toch een gevaarlijk iets, stel, dat andere even terzijde, dat iemand geld op zijn chipgedeelte gezet heeft en die iemand zou de pas verliezen of erger, de pas word gerold, dan kan de dader weleven lekker met het geld wat op de chipgedeelte staat, boodschappen doen.
dattegaat zijn de banken hardleers.
ik denk persoonlijk dat die bankinstellingen pas het chipgedeelte weghalen, als de overheid hen dit opdraagt.

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

die gast ben ik! :oops: sorry, er ging iets mis.
mvrgr. de nederlander

Jofelerd

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Jofelerd »

per slot is het toch een gevaarlijk iets, stel, dat andere even terzijde, dat iemand geld op zijn chipgedeelte gezet heeft en die iemand zou de pas verliezen of erger, de pas word gerold, dan kan de dader weleven lekker met het geld wat op de chipgedeelte staat, boodschappen doen.
dattegaat zijn de banken hardleers.
Nogal domme argumentatie zeg. Zijn banken dan ook verantwoordelijk voor het geld wat in die gerolde portemonnee zit? De chipknip moet je als een elektronische portemonnee zien, die al het kleingeld vervangt. Haast niemand die op zo'n manier de chipknip gebruikt, maar de onpopulariteit drvan is weer een ander verhaal.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Hollander »

contant geld is hartstikke onveilig! als iemand je beurs jat kan hij het zomaar uitgeven, zonder dat dat geld met een pincode beveiligd is.

laten we maar gauw de nederlandse bank aanklagen voor het op de markt brengen van onbeveiligd geld.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Hollander »

PS waarom zou het chipknipgedeelte van je pas afgehaald moeten worden. Je kan het toch gewoon niet gebruiken?

PPS de Postbank heeft de chipknip al losgekoppeld van de pinpas.

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

Hollander,


Wat jij zojuist zei, heb je wel gelijk in, oke contantgeld bij je hebben is natuurlijk net zo riskant als geld op je chipgedeelte zetten.
Vervolgens vroeg jij aan mij, waarom zou die chipknip van de pas verwijderd moeten worden.?
Wel, omdat de chipknip totaal niet beveiligd is, je kan er geld opzetten, verlies je je pas, dan bestaat er een goede kans dat iemand met kwade bedoelingen geld eraf haalt; immers bij de pinautomaat kun je zo opvragen wat erop staat, als er nou op de chipgedeelte net zoals op de pinpasgedeelte een verborgen pincode die jij alleen weet aanwezig zou zijn, dan zou dat veiliger zijn, de consument behoeft dan niet bang te zijn, dat er geld verdwijnt.
Jij haalde contantgeld aan, ofschoon jij gelijk hebt is het wel zo, dat de meeste mensen niet eens meer contantgeld bij zich hebben, ik zeer zeker niet, de meeste betalen tegenwoordig alles met de pinpas.
Juist wegens berovingen enz.
Nu even wat anders, ben jij dan zo gelukkig met die chipknipgedeelte op je pinpas.?
Ik moet eerlijk zeggen dat vrijwel de meeste banken niet eens meer contantgeld aan je geven, dit kun je tegenwoordig uit een speciaal automaat halen welke in de bank staan en tevens in dezelfde automaat geld storten.
Ook wegens de berovingen, dan moet de bank ook aan zijn klanten denken door een beveiliging van pincode op de chipgedeelte te zetten.
:roll:

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Hollander »

Dus Nederlander .... gauw naar de Postbank, dan krijg je een pinpas en een aparte chippas.

Alhoewel ik nog steeds niet begrijp waarom je niet gewooon de pinpas gebruikt, en de chippas niet gebruikt. Zolang je daar niks opzet, kan je ook niks kwijtraken.

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

nou beste hollander, dat is iets wat iedereen voor zichzelf uitmaakt.
met deze opmerking bedoel ik het niet kwaad, hoor!
wat de postbank betreft, nou nee, al is dat de laatste bank op de wereld, dan nog zal ik hem niet nemen, waarom niet, dat ga ik niet vertellen, ik hang nooit mijn vuile was buiten de deur, dus ook niet op deze forum, maar ik heb wel gegrondige reden om iets tegen de postkneutersbank te hebben.
jij bent tevreden over hen, dat is jouw goedrecht, maar ik denk er dus totaal anders over.
enneh hollander bedenk wel, voordat je mij aanvalt, die bank waar jij bij bent, heeft net zo zijn makken als elk andere bank.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Hollander »

Hé, ik maak geen reclame voor de Postbank, maar jij wilt graag dat de chipknip losgekoppeld wordt van je pinpas. Logisch toch dat ik dan de Postbank noem?

nederlander
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:14

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederlander »

Ik wist niet dat je boos werd.
Ik zeg alleen hoe ik erover denk.
Waar diend anders deze forum voor?
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is deze forum om te discussieren, of niet?
In iedergeval bedankt voor je mededeling.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Hollander »

ik ben niet boos.

en ik wil jou ook niet aanvallen, alleen maar discussieren, dat is wat anders

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Chris »

Mensen maak toch geen ruzie, welke bank nu het beste is en welke niet.

Het gaat er tenslotte om om te kijken wat mensen er van vinden van de chipknip, en dat mensen het als veilig ervaren of niet.

Maar ik zal me eens verdiepen in het postbank verhaal, en kijken of daar alweer trucs voor sijn of niet.

En even een opmerking, ten aan zien van hollander, dat je dan beter kunt gaan pinnen.
Pas daar ook me op, niet elke pin is veilig, kijk maar eens rond in onder het kopje forums, staan genoeg verhalen van mensen die benadeelt zijn door hele slimme trucs.
En ja zelfs in nederland gebeurd dit, denk maar eens na over een tank station, of de kiosk op de hoek van de straat, of welke andere mogelijkheid dan ook.
Ik wilde alleen maar de mensen er op wijzen dat niet elke pin of chip daadwerkelijk wel zo goed beveiligd zijn dan wat men verteld wordt.
Vandaar deze dicussie, over de chipknip, en je pin code of bank pas.
Noem het maar op, zelfs je credit card is niet veilig, maar die maatschapijen zijn daarvoor verzekerd en garanderen dat bij misbruik het geld terug wordt gestort.
En nog een ding bij de creditkaart maatschapijen houd men het het kaart gebruik in de gaten, dus bij de minst geregelde misbruik wordt de kaart geblokkeerd.
En in dit geval is interpay de controlerende instantie die het schip, en pin gebruik in de juiste banenen begeleid, en die behoord dit soort dingen af te vangen.
Maar dat gebeurd dus niet altijd, omdat de beveiliging niet deugd en/of de controle te slap is.

Maar goed zal eens ff kijken of ik iets kan vinden over de postbank.

Ik koppel dit zsm terug zodra ik meer weet, veilig of niet?

Gesloten