Hallo,
Ik zit met een groot probleem.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.
Ik werk in de platenbouw, wegens arbeidsongeschiktheid kwam ik in de ziektewet.
Ik heb via mijn werkgever aangepast werk gekregen bij een andere werkgever.
De andere werkgever heeft mij vervolgens aangenomen voor onbepaalde tijd, met proeftijd van 2 maand.
Nu ben ik ontslagen na 1,5 mnd werken, hoewel ik daarvoor ook al ruim een maand werk voor deze werkgever verrichte.
De werkgever heeft mij een beeindigingscontract laten teken om volgens zijn zeggen een uitkering te kunnen aanvragen.
Volgens mij ben ik belazerd, want werkgever wil me nu weer aannemen via payroll constuctie.
Is hier wat aan te doen?
Alvast bedankt voor je reactie
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ontslag, volgens mij buiten proeftijd?!?
-
Re: ontslag, volgens mij buiten proeftijd?!?
Beste,
Klinkt inderdaad nogal vreemd.
Als je in de proeftijd wordt ontslagen hoeft er helemaal geen document te worden ondertekend. Je wordt gewoon ontslagen, that is it.
Kijk eens goed naar je beeindigingsovereenkomst.
Staat er niet iets in de trand van "met wederzijds goedvinden" . In dat geval ben je inderdaad genaaid, want daarmee kan je uitkering geweigerd worden.
Als het bedrijf je weer wilt aannemen met een payroll constructie geven ze daarmee impliciet aan dat ze tevereden zijn over de werkzaamheden en dat het ontslag dus onterecht is.
Het feit dat je al eerder een maand voor het bedrijf werkte is niet echt van belang. De werkgever zal namelijk betogen dat de werkzaamheden toen anders waren en dat daarom een nieuwe proeftijd is overeengekomen.
Voor jouw (juridische) positie is het van belang wat er precies in de door jouw ondertekende overeenkomst staat.
Het kan goed zijn dat je hiermee je mogelijkheden voor bezwaar behoorlijk hebt verminderd, en dat je daardoor toch maar beter de payroll constructie kan aangaan.
Dat is echte op afstand niet te beoordelen
Klinkt inderdaad nogal vreemd.
Als je in de proeftijd wordt ontslagen hoeft er helemaal geen document te worden ondertekend. Je wordt gewoon ontslagen, that is it.
Kijk eens goed naar je beeindigingsovereenkomst.
Staat er niet iets in de trand van "met wederzijds goedvinden" . In dat geval ben je inderdaad genaaid, want daarmee kan je uitkering geweigerd worden.
Als het bedrijf je weer wilt aannemen met een payroll constructie geven ze daarmee impliciet aan dat ze tevereden zijn over de werkzaamheden en dat het ontslag dus onterecht is.
Het feit dat je al eerder een maand voor het bedrijf werkte is niet echt van belang. De werkgever zal namelijk betogen dat de werkzaamheden toen anders waren en dat daarom een nieuwe proeftijd is overeengekomen.
Voor jouw (juridische) positie is het van belang wat er precies in de door jouw ondertekende overeenkomst staat.
Het kan goed zijn dat je hiermee je mogelijkheden voor bezwaar behoorlijk hebt verminderd, en dat je daardoor toch maar beter de payroll constructie kan aangaan.
Dat is echte op afstand niet te beoordelen
Re: ontslag, volgens mij buiten proeftijd?!?
Bij een dienstverband voor onbepaalde tijd is de proeftijd die in het contract staat leidend, dit tot een maximum van 2 maand. als je daar dus overheen bent, 1 maand en 1,5 maand dan kan hij je niet meer zonder problemen ontslaan.
Ga goed na wat er in dat document staat, en stuur een aangetekende brief waarin je bezwaar aantekend tegen je ontslag. Dit is heel belangrijk.
Bij het aanvragen van een uitkering zoals de ww word hier ook altijd naar gevraagd. Bij het CWI heb je een speciale afdeling die nagaat of je onterecht bent ontslagen. Misschien kan je het juridisch loket nog bellen voor advies. Het eerste advies is altijd gratis.
Succes.
Ga goed na wat er in dat document staat, en stuur een aangetekende brief waarin je bezwaar aantekend tegen je ontslag. Dit is heel belangrijk.
Bij het aanvragen van een uitkering zoals de ww word hier ook altijd naar gevraagd. Bij het CWI heb je een speciale afdeling die nagaat of je onterecht bent ontslagen. Misschien kan je het juridisch loket nog bellen voor advies. Het eerste advies is altijd gratis.
Succes.