LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedrag op forums

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat bedrijven hier zelfs topics kunnen openen is natuurlijk helemaal uit den boze
En dat bepaal jij?

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

ja BBCS dat bepaal ik!
Consumenten zijn hier de baas.
Niet JIJ !
Met je kapsones winkeltje.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door BBCS »

ja BBCS dat bepaal ik!
Hihihi, die is goed!
Nu, blaaskaak, dat bepaal jij helemaal niet. En jij heb er zeker niks over te zeggen.
De redactie bepaald wie er wel en wie er niet mogen komen.

Tuurlijk mag je jouw mening geven, maar jij hebt net zoals ik hier niks te zeggen en te bepalen wie er wel of niet mogen komen.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

BBCS.

Je snapt niet dat het een sarcastische opmerking was op jou domme vraag.
Erg slim ben je dus ook niet.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door jlthkoch »

midas50 schreef:Beste jthkoch.

De moderator van TROS RADAR gedoogt dat bedrijven hier topics opent en er op reageert.
Maar daar is dit forum niet voor bedoeld.
Een enkele keer reageren waar ze heen kunnen voor klachten is niet zo erg.
Dat bedrijven hier zelfs topics kunnen openen is natuurlijk helemaal uit den boze
Normale bedrijven kunnen best hun klachten privee afhandelen, daar hebben ze TROS RADAR echt niet voor nodig.
Als een bedrijf een consument een probleem vindt moet de moderator worden ingeschakeld.
Aan hem of haar is dan te bepalen of teksten moeten verwijderd in plaats van welles-nietes spelletjes spelen met je klanten (consumenten)
Bovendien denk ik dat sommige consumenten niet durven te reageren als bedrijven hier de dienst uitmaken.

Hopenlijk wordt het nu iets begrijpelijker.
Wat voor topic een bedrijf zou moeten openen kan ik me ook niet voorstellen, maar naar mijn mening mag een bedrijf gewoon reageren (positief of negatief) en maken ze daar nog steeds niet de dienst mee uit, net zoals dat consumenten hier niet de dienst uitmaken. Het lijkt me wel zo redelijk als een bedrijf (waarover geklaagd wordt) een weerwoord kan bieden of oplossing mag bieden voor een probleem. Dit kan uiteraard ook privé, maar het kan goed (en informatief) voor anderen zijn om te zien of en hoe een probleem wordt opgelost door een bedrijf.
Overigens zeg ik er uitdrukkelijk bij dat ik hier mijn mening weergeef en zeg wat ik denk dat redelijk is, het kan natuurlijk zijn dat de beheerder(s) hier anders over denkt en die maakt (maken) uiteindelijk uit wat hier is toegestaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door BBCS »

Erg slim ben je dus ook niet.
Klopt, ik ben dom geworden door met jouw hier te kletsen! :wink: :lol:

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

Beste jlthkoch.
Zoals ik al zei: als een bedrijf ivm klachten ect. verwijst naar hun eigen site is dat niet zo erg.

Maar dit consumentenforum is niet voor discussies tussen bedrijven en consumenten.

Belangenverstrengelingen (lees beschermen produkt en reclame maken) kunnen tot ongewenste invloeden in discussies leiden waardoor sommige consumenten niet meer vrijuit durven te praten over de klacht zelf.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door jlthkoch »

midas50 schreef:Beste jlthkoch.
Zoals ik al zei: als een bedrijf ivm klachten ect. verwijst naar hun eigen site is dat niet zo erg.

Maar dit consumentenforum is niet voor discussies tussen bedrijven en consumenten.

Belangenverstrengelingen (lees beschermen produkt en reclame maken) kunnen voor ongewenste invloeden in discussies leiden waardoor sommige consumenten niet meer vrijuit durven te praten over de klacht zelf.

Ik heb hier op dit forum nog geen discussie gezien tussen consumenten en bedrijven, wat ik wel heb gezien is bedrijven die iets op proberen te lossen en een enkel bedrijf dat de klacht onterecht vond.

Ik zou niet weten welke invloed of belangenverstrengeling er toe zou kunnen leiden dat welke consument dan ook niet meer vrijuit zou durven praten over de klacht zelf. Op dit forum kun je daarnaast zelfs anoniem reageren, uiteraard afhankelijk van de "nick" die je kiest.

Een bedrijf dat volstaat met het verwijzen naar de eigen site lijkt me helemaal ongewenst, omdat ik durf te stellen dat de meeste mensen die hier hun klacht over een bedrijf plaatsen allang weten wat het adres van de site van het bedrijf is omdat ze hier pas hun verhaal hebben neergezet nadat alle andere pogingen om tot een oplossing te komen met een bedrijf hebben gefaald. Dit forum kan in zo'n geval een extra mogelijkheid bieden, waarbij de andere forumgebruikers daarnaast ook kunnen zien hoe goed het bedrijf het probleem al dan niet oplost.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door BBCS »

Een bedrijf dat volstaat met het verwijzen naar de eigen site lijkt me helemaal ongewenst
Afgezien daarvan, is het zowiezo op een consumentenforum niet toegestaan.
Dit omdat reclameuitingen onder de reclamecode valt van de omroep.
Dus als een bedrijf hier reclame maakt, dan valt dat voor de omroep gewoon onder reclame maken, en voor de omroep zijn daar ook weer regels voor opgesteld.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

Ik heb hier op dit forum nog geen discussie gezien tussen consumenten en bedrijven, wat ik wel heb gezien is bedrijven die iets op proberen te lossen en een enkel bedrijf dat de klacht onterecht vond.(quote)

Ik zou niet weten welke invloed of belangenverstrengeling er toe zou kunnen leiden dat welke consument dan ook niet meer vrijuit zou durven praten over de klacht zelf. Op dit forum kun je daarnaast zelfs anoniem reageren, uiteraard afhankelijk van de "nick" die je kiest.(quote.)

Beste jlthkoch.
Ken jij het Kirby verhaal ?

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

Of de topic over de koelkast.

Lees zelf hoe BBCS op de stoel zit van verkoper en adviezen geeft die voor ZIJN winkeltje voordelig uitpakken.

Dat bedoel ik met belangenverstrengeling.
Als er "toevallig" nog meer BBCS typetjes zouden zijn had zo n twijfelende consument misschien WEL een extra garantie afgesloten terwijl het helemaal niet nodig was.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door kweenie »

midas50 schreef: Dat bedrijven hier zelfs topics kunnen openen is natuurlijk helemaal uit den boze
Normale bedrijven kunnen best hun klachten privee afhandelen, daar hebben ze TROS RADAR echt niet voor nodig.
Een door of namens een bedrijf geopend topic hoeft niet per definitie over een klacht te gaan of reclame te zijn. Ik kan me voorstellen dat iemand bij een bedrijf werkt, en juist een discussie met consumenten over iets wil aangaan. Ik vind dat ook daar ruimte voor moet zijn op een consumentenforum.

Overigens zou je je ook kunnen afvragen of vragen over werk en inkomen wel consumentenzaken zijn. Als je het forum strikt over consumentenzaken zou willen houden, dan zouden die topics dus wellicht ook verbannen moeten worden.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door jlthkoch »

midas50 schreef:Of de topic over de koelkast.

Lees zelf hoe BBCS op de stoel zit van verkoper en adviezen geeft die voor ZIJN winkeltje voordelig uitpakken.

Dat bedoel ik met belangenverstrengeling.
Als er "toevallig" nog meer BBCS typetjes zouden zijn had zo n twijfelende consument misschien WEL een extra garantie afgesloten terwijl het helemaal niet nodig was.
In theorie wel, in de praktijk zullen de winkeliers nooit in de meerderheid zijn op dit consumentenforum. Bovendien kan de lezer zelf bepalen welke waarde hij toekent aan enig commentaar op dit forum.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door jlthkoch »

BBCS schreef:
Een bedrijf dat volstaat met het verwijzen naar de eigen site lijkt me helemaal ongewenst
Afgezien daarvan, is het zowiezo op een consumentenforum niet toegestaan.
Dit omdat reclameuitingen onder de reclamecode valt van de omroep.
Dus als een bedrijf hier reclame maakt, dan valt dat voor de omroep gewoon onder reclame maken, en voor de omroep zijn daar ook weer regels voor opgesteld.
Het gaat hierom dat een bedrijf naar zijn site verwijst in reactie op een hier geplaatste klacht. Enkel het verwijzen naar een site maakt het nog geen reclame.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door jlthkoch »

kweenie schreef:
midas50 schreef: Dat bedrijven hier zelfs topics kunnen openen is natuurlijk helemaal uit den boze
Normale bedrijven kunnen best hun klachten privee afhandelen, daar hebben ze TROS RADAR echt niet voor nodig.
Een door of namens een bedrijf geopend topic hoeft niet per definitie over een klacht te gaan of reclame te zijn. Ik kan me voorstellen dat iemand bij een bedrijf werkt, en juist een discussie met consumenten over iets wil aangaan. Ik vind dat ook daar ruimte voor moet zijn op een consumentenforum.

Overigens zou je je ook kunnen afvragen of vragen over werk en inkomen wel consumentenzaken zijn. Als je het forum strikt over consumentenzaken zou willen houden, dan zouden die topics dus wellicht ook verbannen moeten worden.
Met het eerste deel van de verhaal ben ik eens. Ik ben het niet met je eens als je denkt dat vragen over werk of inkomen geen consumentenzaken (kunnen) zijn, want dat zijn het naar mijn mening wel.

alfatrion
Berichten: 21948
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik voel wel wat voor het standpunt dat midas50 in neemt. Als consument inzake zijn juridische rechten advies wilden van verkopers dan was deze wel gegaan naar de winkel of een branchevereniging.

Het afhandelen van klachten is iets dat niet noodzakelijk is, en dat bedrijven dat hier doen geeft aan dat ze elders steken laten vallen.

Bij vragen rondom werk en inkomen is geen belangenverstrengeling. Die zou er pas komen als werkgevers juridisch advies zouden gaan geven.

Kritiekje
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jan 2009 13:11

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Kritiekje »

Beste schrijvers, allemaal, dank voor jullie bijdragen.

Naar mijn mening, als topic starter, zijn we allemaal consumenten.
Allemaal hebben we met forums te maken en websites, zoals deze hier.
Er is geconstateerd dat het niet bij alle forums er even goed aan toegaat, vandaar een roep om een keurmerk.
Ik denk aan een soort keurmerk met klachteninstantie die op grond van wettelijke mogelijkheden direct kan ingrijpen, zonder altijd de lange weg via politie / rechter, waarbij vaak minder gewenste situaties te lang blijven bestaan en er nieuwe jurisprudentie ontstaat om eindelijk gedupeerden / klagers echt tegemoet te kunnen komen.
Natuurlijk moet iedere instantie zich houden aan de diverse wetgevingen, maar er is ruimte in diezelfde wetten om zaken toe te passen / uit te voeren op iets individueler niveau.

Neem een wettelijke regel als discriminatie, dat gaat alleen over groepen, geloof, geaardheid, sexe, nationaliteit, wat dan ook.
Er zijn echter ook forums die zonder meer discrimineren op de persoon en daar hele hetzes tegen in stand houden.
De persoon kan nooit gelijk krijgen omdat die is gebrandmerkt op emotionele gronden, niet om vaststaande feiten.
Zelfs als één der partijen gelijk heeft gekregen, en er sorry is gezegd, blijft die hetze doorgaan.
Een gang via de rechter, en intussen gaat alle smaad en belediging door. En naderhand? De naam van de persoon blijft besmet en al krijg iemand een werkstraf of een boete dan wordt het stokje vrolijk overgegeven aan anderen.
Vandaar, veel sneller ingrijpen aan de basis.


Een pagina terug werd hier een opmerking geplaatst over de noodzaak voor een keurmerk voor beheerders en moderators.
Interessant.
Straks zien we een LOI cursus opleiding moderators en moderatie en beheer voor gevorderden. Liefst met een rijks erkend diploma. :)
En keurmerk.


Even over dat mailtje van Modd.
Modd heeft er alles aan gedaan om het andere topic te frustreren en gesloten te krijgen, voordat er nog meer kon worden geopenbaard, zodat de discussie besloten op zijn forum kan worden voortgezet.
En mensen die ook hun ervaringen kwijt willen de mond wordt gesnoerd.
Er zijn meer discussies in besloten topics daar gevoerd, die precies redenen zijn van zeer ernstige klachten tegen dat forum en een aantal deelnemers aan die discussies.
Oftewel, Modd probeert alweer de krenten naar zich toe te trekken over onze rug heen. De zoveelste keer dat een topic wordt gekaapt.
Het is goed dat je dat mailtje hier hebt neergezet Hopla, het is werkelijk ten hemel schreiend. En weer een bewijs.

Ik heb voorzichtig zonder te spammen aangegeven waar op redelijk neutraal terrein de discussie ook kan worden gevoerd.
Daar loopt die ook in bescheiden mate.
Kijk maar of je daar iets mee kan en wilt.

En ja, dit topic hoort helemaal op een consumentenforum thuis.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

[/quote]
Een door of namens een bedrijf geopend topic hoeft niet per definitie over een klacht te gaan of reclame te zijn. Ik kan me voorstellen dat iemand bij een bedrijf werkt, en juist een discussie met consumenten over iets wil aangaan. Ik vind dat ook daar ruimte voor moet zijn op een consumentenforum.

Beste Kweenie.
Zo heeft iedereen zijn eigen mening.
Gedragsregels beginnen met de regels dat dit forum voor consumenten bedoeld is.
Zo denk ik er ook over.
Als een bedrijf op dit forum wil praten met consumenten dan is dat om er voordeel uit te halen.
Er zitten altijd bepaalde belangen bij die voordelig uit moeten pakken voor het bedrijf zelf.
Ze willen wat weten, verkopen, informatie, produkt-bescherming en reclame ect.
Daar is dit forum niet voor (bedoeld).
Bedrijven moeten zelf maar een forum openen als ze het nodig vinden om met klanten(consumenten) in contact te komen.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door midas50 »

Nog een kleine reactie.

Mocht iemand van een bedrijf hier persoonlijk willen reageren dan is dat geen probleem.
Als diegene zich zo voorstelt en opstelt als een consument dan is die van harte welkom.
Laatst gewijzigd door midas50 op 22 sep 2009 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door BBCS »

Bedrijven moeten zelf maar een forum openen als ze het nodig vinden om met klanten(consumenten) in contact te komen.
Dat is jouw mening.
Tuurlijk mag je jouw mening geven.
Echter moet je niet je voordoen alsof jij het hier voor het zeggen hebt. Want dat heb je niet.
De redactie bepaalt wat er op het forum gebeurd.
Dus niet de consumenten en ook niet de bedrijven.
Nu kun je er niet mee eens zijn (wat op zich je goedrecht is) maar je kunt het zelf niet veranderen.

Daarom moet je niet de bedrijven die hier wel komen ze gaan aanvallen en zeggen dat de op moeten hoepelen.

Dit forum gaat over consumentenzaken, en als een zakelijke koper hier komt praten over een zakelijke transactie, dan is het praktisch geen consumentenzaak, dit omdat onder een consument de particuliere koper valt en niet een zakelijke koper, terwijl een zakelijke koper ook consumeert en dus ook een consument is.

Gesloten