LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziek en niet uitbetaalt worden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mitzie1988

Ziek en niet uitbetaalt worden?

Ongelezen bericht door mitzie1988 »

Goedemiddag,

Ik meldde net (nog geen 5 minuten geleden) mijn vriend ziek omdat hij met koorts in bed ligt (hij heeft griep en is zijn stem kwijt). (ik kwam net thuis van school, dus eerder kon ik het niet doen)
Bel ik zijn baas op (hij moet van 18:00 tot 22:00 werken) zegt die meneer tegen mij, dat ik fout zit omdat ik voor 10 uur had moeten bellen. En dat hij niet niet betaald krijgt (de uren dat hij ziek is). Hij zou echter wel doorbetaald krijgen als ik voor 10 uur had gebeld. Hij heeft een vast contract en werkt bij de appie.

Heeft die man gelijk?

Creatura

Re: Ziek en niet uitbetaalt worden?

Ongelezen bericht door Creatura »

Of de man gelijk heeft kan niemand hier op dit forum vertellen, daar zul je de arbeidsovereenkomst en aanvullende arbeidsvoorwaarden bij nodig hebben.

Als de regel is dat ziekmeldingen vóór 10:00 uur gedaan moeten worden, heeft de werkgever een punt, dan ben je namelijk te laat.

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

In aanvulling op wat creatura zegt:

Als de regel is dan had hij zich daar aan moeten houden, dat hij geen stem meer heeft is natuurlijk lastig... maar waarom niet een email (of fax) gestuurd?

bokito74

Ongelezen bericht door bokito74 »

Creatura schreef:Of de man gelijk heeft kan niemand hier op dit forum vertellen, daar zul je de arbeidsovereenkomst en aanvullende arbeidsvoorwaarden bij nodig hebben.

Als de regel is dat ziekmeldingen vóór 10:00 uur gedaan moeten worden, heeft de werkgever een punt, dan ben je namelijk te laat.
Onzin
Ziekmeldingen moeten zoveel mogelijk zo vroeg mogelijk voor aanvang dienst bekend zijn gemaakt.
Daar hij pas om 18 uur moest beginnen is ie ruim op tijd met melden en dan kan de overeenkomst nog zoveel zeggen wettelijk gezien is ie op tijd en dient ook gewoon doorbetaald te worden.

Een scenario TS moet naar de dokter s'morgens vroeg heeft ie een afspraak laten we zeggen om 11 uur.
Arts vertrouwd het zaakje niet en stuurt hem door naar het ziekenhuis alwaar de diagnose word gesteld opname, dan kan die baas hoog en laag springen maar als ie zich om 15 uur ziekmeld dan is de baas verplicht te accepteren en door te betalen.

Het ligt wat anders als ie zich om 18 uur ziekmeld omdat ie geen zin heeft om te werken en liever thuis blijft met een smoes.

Zolang jij voor aanvang werktijd je meld ik meen zo uit mijn kop 1 uur van te voren moet een werkgever daar genoegen mee nemen
Eerder is uiteraard beter ivm vervanging maar is geen harde eis, de vriend van haar kon ook op weg zijn naar het werk en aangereden worden.

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

bokito74 schreef:
Creatura schreef:Of de man gelijk heeft kan niemand hier op dit forum vertellen, daar zul je de arbeidsovereenkomst en aanvullende arbeidsvoorwaarden bij nodig hebben.

Onzin
Ziekmeldingen moeten zoveel mogelijk zo vroeg mogelijk voor aanvang dienst bekend zijn gemaakt.
Daar hij pas om 18 uur moest beginnen is ie ruim op tijd met melden en dan kan de overeenkomst nog zoveel zeggen wettelijk gezien is ie op tijd en dient ook gewoon doorbetaald te worden.
Of dat hij ruim op tijd is met melden is gewoon afhankelijk van hetgeen in zijn arbeidsvoorwaarden is vermeld, zoals Creatura terecht opmerkt. Jij kunt helemaal niet bepalen of de opstelling van zijn chef terecht is omdat je zijn arbeidsvoorwaarden helemaal niet kent.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Of dat hij ruim op tijd is met melden is gewoon afhankelijk van hetgeen in zijn arbeidsvoorwaarden is vermeld
Er zijn 2 CAO's die van toepassing kunnen zijn voor het Levensmiddelenbedrijf. Beide spreken van "één uur voor aanvang dienst".
Overigens spreken beide ook van twee wachtdagen bij ziekte.
Vóór 10u moeten melden is dus niet verplicht, maar de 1e ziektedag uitbetalen ook niet.

Gesloten