LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Allemaal,

Ursula,
De eerste weken kunnen de symptomen erger worden, maar de meeste nemen na een tijdje af of verdwijnen zelfs. Ik heb alleen nog dat ik heel snel zweet en hartkloppingen vanaf het begin tot nu, maar daar wen je aan, al hoop ik wel dat alles verdwijnt nu ik gestopt ben.

Rocky,

Je moet kijken hoe je je nu voelt, kan je er zelf nog uitkomen of niet?
Als je het zelf niet kunt zou ik zeggen doen, het word allemaal beter, maar als er een mogelijkheid is dat je er zelf nog uit kunt komen zou ik dat proberen.
De cita heeft mij heel goed geholpen, maar ik zag geen andere manier om eruit te komen, dus mij heeft het goed gedaan, alleen ik vind het afbouwen heel zwaar, en dat vergeten de huisartsen vaak te vermelden.
Ik wens je veel succes met je beslissing.

Ha die Wikky,
Fijn om weer wat van je te horen, heb je gemist
En ja ik ben nu helemaal zonder en het gaat wel, alleen sinds vanmiddag lijkt het wel of ik griepverschijnselen heb pppfff had het even zwaar op mijn werk vanmiddag, had echt zoiets van dit ga ik niet trekken, maar na een flinke jankbui :cry: ging het weer beter, ik ga gewoon doorzetten want het hoort er allemaal bij zeggen ze, maar onbewust ga je toch weer zitten piekeren en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op, maar genoeg gezeurd, ik ben blij dat het met jou nog steeds goed gaat.

Nou veel sterkte allemaal en tot gauw!!!

Groetjes Angela

rocky162
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2009 17:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rocky162 »

oke bedankt voor reacties :D

groetjes rocky

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door chris01 »

Hallo allemaal ik gebruik nu 4 weken escitalopram, dat is hetzelfde als citalopram alleen schijnt het minder bijwerkingen te hebben. Ik had nauwelijks bijwerkingen van dit middel viel me mee.
Ik merk dat het spul sinds een kleine week wat begint te werken, maar het wisselt wel erg, ik merk dat als ik eenmaal in een "angstgolf" zit de citalopram hier niet tegen helpt maar als ik even wat minder angstig ben dan begint de werking weer. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en verbeterd dit nog??? Hoop erg dat de citalopram ook effect gaat krijgen op de hevige angstperiode's.
Sterkte allemaal!

Bibbel
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009 12:41

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bibbel »

Hallo iedereen,

Het is zeker 1,5 tot 1 jaar geleden dat ik voor het eerst op dit forum kwam met een, voor mij, angstaanjagende depressie. Nu 1,5 jaar later kan ik zeggen dat het zo goed met me gaat dat ik aan het afbouwen ben. Sinds november 2008 zit ik op 40 met de citalopram (in juni 2008 opbouwend begonnen) en pas in november 2008 (toen ik eindelijk op 40 zat) zijn alle klachten verdwenen. De opbouwperiode heeft bij mij dus zeker 4,5 maand geduurd (heb dus vertrouwen dat je echt zeker 8 weken "pas op de juiste dosis" nodig hebt dat het echt goed werkt zonder schommelingen (uitzonderingen daargelaten). Sinds afgelopen maandag ben ik gezakt naar 20. Ik hoor graag ervaringen van anderen mbt het afbouwen en hoe ik het beste kan afbouwen. Ik hou jullie op de hoogte.

ps: James kijk jij nog wel eens op het forum, zo ja hoe is het met je?

Liefs Bianca

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

jaja angela,ik ben er ook weer hoor,ik was ook een paar dagen erg grieperig,wat keelpijn,hoofdpijn en snotterig maar nu gaat het wel weer hoor..
dus misschien is het bij jou toch wat griep misschien,maak je nog geen zorgen hoor,het verdwijnt ook weer na een paar dagen.
volgende week donderdag ga ik voor het eerst sinds 3 jaar weer op vakantie,we gaan naar torremolinos met het vliegtuig (kan ook met de fiets whahahaha),nee grapje hoor!
ik vind mezelf een hele piet dat we weer op vakantie gaan en ik mag hopen dat er niks vreemds gaat gebeuren,tot nogtoe heb ik er ontzettend zin in,dus dat gaat goed komen..
lang leve de citalopram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
groetjes wilma

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Allemaal,

Zit nu op dag 5 zonder cita en ik moet zeggen dat ik me nu wel goed voel, alleen wat hoofdpijn, maar daar kan ik mee leven. Hoop dat het zo doorgaat :lol:

Wikky wat leuk dat je op vakantie gaat en nog wel met het vliegtuig top hoor meid geniet er maar lekker van :wink:

Hallo Bianca, wat goed dat je nu aan het afbouwen bent, zoals je kan lezen ben ik nu 5 dagen gestopt. Ik slikte 20mg, heb toen 6 weken 10mg geslikt, mocht toen meteen stoppen maar dat ging helemaal mis, ben toen weer met 5mg begonnen, heb dit 2 weken gedaan, toen nog 2 weken 2,5mg en toen gestopt.
Ik voel me nu wel goed, maar had een paar dagen geleden even zoiets van dit ga ik niet trekken, voelde me echt beroerd en weer een beetje paniekerig, maar heb doorgezet en nu maar hopen dat ik me goed blijf voelen. De hele afbouwperiode heb ik weinig hinder ondervonden, alleen de laatste stap naar helemaal niks meer vond ik wel moeilijk, want dan beginnen bij mij de afkickverschijnselen, maarja ik zet door deze keer, want wil er echt vanaf.
Ik wens je veel succes met afbouwen en hou je op de hoogte hoe het met mij gaat.

En chris, ik denk dat het nog even tijd nodig heeft voordat de tabletjes echt gaan werken, na 4 weken is de werking nog niet optimaal, dus nog even doorzetten!!

Iedereen veel succes

Groetjes Angela

Bibbel
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009 12:41

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bibbel »

Hallo iedereen,

Ik vraag me alleen af, of je ook afbouwverschijnselen kan krijgen, als je de dosis halveert. Ik gebruik ongeveer al 10 maanden 40 citalopram. Sinds afgelopen maandag heb ik de dosis gehalveerd naar 20.
Ik merk nog geen verschil. Kan dit nog komen na 3 dagen? En hoelang moet ik op 20 blijven om bv af te bouwen naar 10 en dan naar 0.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Bianca

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Bianca,

Ik heb 20mg geslikt, en toen ik naar 10mg ben gegaan heb ik daar niets van gemerkt, ook niet toen ik naar 5mg ben gegaan en verder naar 2,5mg.
Ik merk het nu pas nu ik gestopt ben, maar dat is ook weer voor iedereen verschillend.Hoe ik ben afgebouwd kun je een paar berichtjes terug lezen,maar doe het wel langzaam en in overleg met je huisarts.

Groetjes Angela

Bibbel
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009 12:41

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bibbel »

Hoi Angela,

Bedankt! Ik merk gelukkig nog niks. Ik heb gemerkt dat huisartsen er weinig verstand van hebben en mijn psychiater heeft me toendertijd verteld hoe ik kon afbouwen, dus dat schema hou ik maar aan.

Ik heb daarnaast ook een boekje "antidepressiva" gekocht. Hier staat ook behoorlijk veel informatie in over opbouwen en afbouwen.

Groetjes Bianca

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Even een update, ben nu 8 dagen zonder cita en voel me de ene dag goed en de andere dag heel onrustig,maar het is wel te doen!
Weet iemand hoelang deze afkickverschijnselen duren???, want ik wil onderhand wel dat alles weer normaal is!! :roll:

Groetjes Angela

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door chris01 »

Niemand die kan verklaren waarom de angst de citalopram soms overheerst na 5 weken slikken en of dit over gaat?? Gaan de schommelingen in de werking (per dag of per uur) weg en komt er een moment dat het medicijn stabiel zijn werk doet?
Bedankt

Bibbel
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009 12:41

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bibbel »

Hoi Chris,

Ik heb die erge schommelingen ook gehad in het begin. Het heeft bij mij al met al zeker 4 maanden geduurd totdat ik eindelijk stabiel was. Dit komt ook omdat ik toen pas op de juiste dosis zat (40). Waarschijnlijk ben je nog aan het opbouwen en kan het dus ook nog zo zijn dat de dosis die je nu hebt net niet voldoende is. Je moet dus elke keer vanaf de ophoging weer 6 tot 8 weken rekenen.

Het is zeker niet raar dat je angsten soms nu nog overheersen. Dat had ik ook. Dat heeft nog wel even tijd nodig en misschien wel een ophoging.

Groetjes Bianca

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door chris01 »

Hoi Bianca,

Bedankt voor je antwoord, ophogen kan alleen niet meer ik slik escitalopram en daar is 20 mg de maximale dosis zit daar nu 3 weken op. Het ging net 1 week behoorlijk goed en dan ineens gaat het weer zo slecht sinds 2 dagen echt frustrerend/beangstigend. Maar hopen dat het tijdelijk is en dat niet het spul is uitgewerkt zoals ik bij clomipramine heb gehad na een paar weken slikken.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

bokkie10 schreef:Hallo allemaal,

Even een update, ben nu 8 dagen zonder cita en voel me de ene dag goed en de andere dag heel onrustig,maar het is wel te doen!
Weet iemand hoelang deze afkickverschijnselen duren???, want ik wil onderhand wel dat alles weer normaal is!! :roll:

Groetjes Angela
Hoi Angela, hier weer eens een berichtje van mij. Ben nu twee maand citavrij ;). Ik had tot ongeveer twee weken na stoppen lichamelijke afkickverschijnselen (vooral heel duizelig) en pas na een week of vijf kreeg ik meer stemmingswisselingen enz, ook de ene dag onrustig en de andere dag wel te doen. Dat heeft een week of drie geduurd en inmiddels word ik steeds stabieler in mijn stemming. Ik vond het wel zwaar, het afbouwen van 10 mg naar niets, maar het lijkt erop dat het wel goed gaat. Het hielp bij mij trouwens wel om wat afleiding te zoeken, anders liep ik de hele dag na te denken (zegmaar piekeren) over mijn stemming. Al met al, de citalopram heeft mij prima geholpen, maar ik ben tegelijk ook blij dat ik er weer vanaf ben! Hoop het voorlopig niet meer nodig te hebben... Succes iedereen met op- en afbouwen en Angela, ook succes met alles! Groeten,

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Thanks54,

Wat leuk om te horen dat het zo goed met je gaat :lol:
Je mag trots zijn op jezelf, want je moet heel sterk zijn om hier doorheen te komen, dat heb ik inmiddels wel gemerkt. Ik vind het ook moeilijk, maar zoals het nu gaat ben ik wel tevreden en ga ik het zeker redden :wink: Ik heb die stemmingswisselingen ook, begon bij mij na een paar dagen al, kan zomaar ineens janken om niks en daarna voel ik me dan weer goed, ook merk ik dat ik van binnen weer iets rustiger aan het worden ben, dat is ook wel fijn, aangezien ik al 8 maanden hartkloppingen heb, af en toe hoofdpijn en een wazig gevoel in mijn kop, maar dat wordt ook al minder, dus we zijn op de goede weg.
Wat jij schrijft over dat piekeren heb ik ook, maar ik probeer dan ook maar wat afleiding te zoeken. Ik merk wel dat sinds ik gestopt ben met de cita, dat ik weer meer op mijn ademhaling ga letten, maarja zal ook wel minder worden.

Nou ik hoop dat het zo goed met je zal blijven gaan, en laat af en toe wat van je horen, vind ik toch wel leuk.

Groetjes Angela

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door chris01 »

Help, ik slik nu 6 weken citalopram en de laatste week doet het niks meer. Terwijl het de week daarvoor eindelijk begon te werken. Komt het vaker voor dat je zolang een terugslag hebt na 6 weken, de psych vond het ook vreemd en ophogen kan niet meer. Ik ben zo moe van het vechten en de angst en vooral van de tics die ik door de angst krijg, kan iemand mij helpen :cry:

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Hoi allemaal,

Ben ik weer een keertje! Mag wel zeggen dat het redelijk goed met me gaat. Ben vorige week bij het UWV geweest omdat ik in de ziektewet zit. Ik ga nu cognitieve therapie volgen (heb ik wel meer op deze site gelezen!) en hoopt dat het helpt....

Waar ik nog wel meezit en jullie ervaring over wil weten is het feit dat ik sinds ik Citalopram en Oxazepam slik, ik regelmatig last heb van het feit dat mijn hart overslaat. Het ritme is wel normaal maar hij hij mist af en toe een slag.
Ben daarvoor in het verleden wel voor bij de huisarts geweest en volgens hem had het te maken met spanning en verkeerd ademen. Maar om daarvoor nu weer terug te gaan, vind ik ook zo wat. Het is vooral als ik rustig ben (achter de computer zit, op de bank of in bed lig!). Herkennen jullie dit of is dit iets waar ik me ECHT druk over moet maken???? Ben nogal een hypochonder en ben als de dood dat ik straks een hartaanval krijg.....

Ik hoor het wel weer!

Dikke kus,
Camel :lol:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Camel

Fijn om weer wat van je te horen, en dat het goed met je gaat.
Met het overslaan van m'n hart heb ik geen ervaring, maar ik hoor het vaker, ik heb vooral last van hartkloppingen. Ik zou zeggen laat het even nakijken als je het niet vertrouwd, maar het zal wel niks zijn denk ik.
Ik ben inmiddels bijna 3 weken zonder cita en mijn stemming wisselt nog steeds, al heb ik af en toe het idee dat het wat stabieler wordt, maar helemaal top voel ik me nog niet, maar kan er wel mee omgaan. Het zal zijn tijd wel nodig hebben om helemaal af te kicken, maar ik ben zo ongeduldig :wink:
Ik hoop dat het goed met je blijft gaan en dat je af en toe iets van je laat horen.

Groetjes Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Lieve Angela,

Ben gister bij de ha geweest en hij heeft gemiddeld 1x per week iemand op het spreekuur met dezelfde klachten. Het is volgens hem volkomen ongevaarlijk en ik heb net zoveel kans op een hartaanval als ieder ander....
Ben enigszins gerustgesteld maar ben een blijf een hypochonder :wink: !

Dikke kus,
Camel

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Camel,

Gelukkig maar dat het niets is, maar je kunt het beter even na laten kijken.
Ik moet morgen naar de ha, op controle komen om te kijken hoe het allemaal gaat zo zonder medicijnen. De ene dag gaat wat beter dan de andere, maar dat zal er wel bij horen, ik weet niet hoelang die afkickverschijnselen duren, zal ook wel voor iedereen verschillend zijn, maar ik zit echt op de dag te wachten dat ik kan zeggen dat ik de oude weer ben, en misschien word ik dat wel nooit meer :roll: , maar we gaan vrolijk verder en kijken wel wat er allemaal gaat komen, meer kunnen we toch niet doen :wink:

Dikke knuf van mij en veel succes verder :lol:
Groetjes Angela

Gesloten