LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ronde01

Pensioen

Ongelezen bericht door Ronde01 »

Ben werkzaam in de zorg en betaal maandelijks mijn pensioen premie.
Door alle politieke ontwikkelingen zoals doorwerken tot 67, en wat nog komen gaat wil ik stoppen met deelname aan een pensioenregeling.

M.a.w. vindt de AOW genoeg en zorg zelf wel voor mijn eventueel pensioen

Dit kan echter niet omdat het gekoppeld zit aan de CAO.
Is er toch een manier om hier onder uit te komen?
Laatst gewijzigd door Ronde01 op 03 okt 2009 11:38, 5 keer totaal gewijzigd.

RTD-Z

Re: Pensioen

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Heel verstandig ja stoppen met pensioenopbouw.

Dus kunnen we met zn alle tot ons 70ste doorwerken straks omdat we anders geen geld hebben om jou oude dag te betalen... Denk ff na

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Je geeft zelf het antwoord al: wordt ZZP'er en sluit geen pensioenvoorziening af.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Ronde01 schreef:Ben 25 jaar werkzaam in de zorg en betaal maandelijks mijn pensioen premie.
Door alle politieke ontwikkelingen zoals doorwerken tot 67 e.d wil ik stoppen met deelname aan een pensioenregeling.
Even voor de duidelijkheid, want hier zijn veel misverstanden over. De politieke discussie gaat over de AOW leeftijd en niet over een, al dan niet 'verplichte', pensioenopbouw bij een werkgever (of particulier als ZZP-er).

M.a.w, je pensioen gaat gewoon op je 65e in en is niet afhankelijk van de leeftijd waarop je AOW ingaat. Dat is in de pensioenovereenkomst gewoon contractueel overeengekomen. Natuurlijk is de AOW een belangrijk gedeelte van je oudedagsvoorziening en is het dus vaak praktisch onmogelijk om op je 65e te stoppen met werken wanneer de AOW leeftijd op bijvoorbeeld 67 jaar gesteld wordt.

Indien de AOW leeftijd inderdaad op 67 jaar gesteld gaat worden zullen de meeste pensioencontracten aangepast worden en ook op de leeftijd van 67 uit gaan keren. Deze aanpassing is alleen mogelijk wanneer jij en/of je werkgever hier mee instemmen. Ook zal dat in sommige situaties (zoals hoogst waarschijnlijk in de zorg) bij CAO overeenkomst aangepast kunnen worden. Maar je krijgt dan in ieder geval altijd een hoger pensioen dan wanneer je zou stoppen met werken op je 65e. Je betaald immers 2 jaar langer pensioenpremie en je hebt 2 jaar korter je pensioenuitkering...
Zijn er mogelijkheden om toch de pensioenopbouw te stoppen. Indien nee, weet iemand of dit wellicht is aan te vechten, in principe is hier sprake van " discriminatie.
Ik vermoed dat dat niet individueel te stoppen is. Volgens mij is dit in de zorg per CAO vastgelegd. Ik weet dat niet zeker!

Je mag jezelf trouwens 'gelukkig prijzen' met een verplicht, collectief pensioen. Die zijn over het algemeen véél beter dan een particuliere pensioenverzekering van bijvoorbeeld een ZZP-er.

Ronde01

RTD-Z schreef:Heel verstandig ja stoppen met pensioenopbouw.

Dus kunnen we met zn alle tot ons 70ste doorwerken straks omdat we anders geen geld hebben om jou oude dag te betalen... Denk ff na

Even voor de goede orde, als ik er zelf voor kies om geen pensioen op te bouwen dat ontvang ik ook niets. Ik zorg daar zelf wel voor, dus er is wel over nagedacht

Ronde01

SJZ schreef:Je geeft zelf het antwoord al: wordt ZZP'er en sluit geen pensioenvoorziening af.
Je kan de zaken ook weer omdraaien, waarom hoeft een ZZP er geen pensioen op te bouwen en mensen in loondienst wel????

Ronde01

Ik begrijp jouw onderstaande uitleg, maar ik wil gewoon vrij zijn of ik pensioen betaal. Daarbij realiseer ik dat ik wellicht geen pensioen ontvang, maar ik ben zelf wel in staat om er voor te zorgen dat ik na mijn 65 jaar gewoon kan doorleven met voldoende financiele ruimte.
WillemV schreef:
Ronde01 schreef:Ben 25 jaar werkzaam in de zorg en betaal maandelijks mijn pensioen premie.
Door alle politieke ontwikkelingen zoals doorwerken tot 67 e.d wil ik stoppen met deelname aan een pensioenregeling.
Even voor de duidelijkheid, want hier zijn veel misverstanden over. De politieke discussie gaat over de AOW leeftijd en niet over een, al dan niet 'verplichte', pensioenopbouw bij een werkgever (of particulier als ZZP-er).

M.a.w, je pensioen gaat gewoon op je 65e in en is niet afhankelijk van de leeftijd waarop je AOW ingaat. Dat is in de pensioenovereenkomst gewoon contractueel overeengekomen. Natuurlijk is de AOW een belangrijk gedeelte van je oudedagsvoorziening en is het dus vaak praktisch onmogelijk om op je 65e te stoppen met werken wanneer de AOW leeftijd op bijvoorbeeld 67 jaar gesteld wordt.

Indien de AOW leeftijd inderdaad op 67 jaar gesteld gaat worden zullen de meeste pensioencontracten aangepast worden en ook op de leeftijd van 67 uit gaan keren. Deze aanpassing is alleen mogelijk wanneer jij en/of je werkgever hier mee instemmen. Ook zal dat in sommige situaties (zoals hoogst waarschijnlijk in de zorg) bij CAO overeenkomst aangepast kunnen worden. Maar je krijgt dan in ieder geval altijd een hoger pensioen dan wanneer je zou stoppen met werken op je 65e. Je betaald immers 2 jaar langer pensioenpremie en je hebt 2 jaar korter je pensioenuitkering...
Zijn er mogelijkheden om toch de pensioenopbouw te stoppen. Indien nee, weet iemand of dit wellicht is aan te vechten, in principe is hier sprake van " discriminatie.
Ik vermoed dat dat niet individueel te stoppen is. Volgens mij is dit in de zorg per CAO vastgelegd. Ik weet dat niet zeker!

Je mag jezelf trouwens 'gelukkig prijzen' met een verplicht, collectief pensioen. Die zijn over het algemeen véél beter dan een particuliere pensioenverzekering van bijvoorbeeld een ZZP-er.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt wel je afzien van je pensioenrecht, maar daar staat geen verdere conpensatie tegenover. Maar je hoeft dan in elk geval je eigen bijdrage niet te betalen. Maar omdat dat relatief weinig is, is het niet handig om afstand van je pensioenrecht te doen. In de praktijk kun je er dus niet onderuit. Net als dat je bij een baan aan andere arbeidsvoorwaarden vast zit, zit je ook aan de pensioenregeling vast.

Wil je de vrijheid hebben om niet aan de pensioenregeling mee te doen, dan zul je niet in loondienst moeten werken. Dan ben je ook niet aan andere voorwaarden van je arbeidscontract gebonden.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Ronde01 schreef:Ik begrijp jouw onderstaande uitleg, maar ik wil gewoon vrij zijn of ik pensioen betaal. Daarbij realiseer ik dat ik wellicht geen pensioen ontvang, maar ik ben zelf wel in staat om er voor te zorgen dat ik na mijn 65 jaar gewoon kan doorleven met voldoende financiele ruimte.
Mhh. Je hebt je oorspronkelijke bericht aangepast. Je had het in dat oorspronkelijke bericht over "discriminatie" tussen werknemers en zelfstandigen (ZZP-ers) m.b.t. tot een verplichte 'pensioenverzekering'. Dat essentiële gedeelte heb je nu weggehaald. Ik vind het ongepast om op een forum een bericht van iemand anders te quoten die juist gereageerd heeft op dat oorspronkelijke bericht. Dus nadat je je eigen eerste bericht veranderd hebt...

Gesloten