LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hi eindeloos misleidend

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
leonvandelft

hi eindeloos misleidend

Ongelezen bericht door leonvandelft »

Hallo mensen, hier mijn klacht, misschien dat sommige van jullie die kunnen delen.
Ik heb onlangs een HTC Hero met een hi abbonnement erbij, telefoon bevalt prima, Hi beviel me voorheen ook prima, maar die internetbundel :S walgelijk...Er is een fair use policy voor gebruik (link naar de fair use policy voor eindeloos online: http://www.hi.nl/web/show/id=7665190 ), waarin staat dat je bij normaal gebruik eigenlijk eindeloos kunt surfen, mailen etc. Zolang je de telefoon niet gebruikt als router, of non stop download of streamt oid, zou er niets aan de hand moeten zijn.
Nou krijg ik echter op de 14e (dus nog niet de helft van de maand) een smsje dat ik meer dan 10 keer het gemiddelde gebruik heb opgemaakt, en dat mn snelheid omlaag wordt gezet tot de nieuwe maand. Opzich niet erg, die snelheid vind ik niet heel storend, maar nou belde ik net de klantenservice, en ik hoorde dat er dus ook extra kosten in rekening kunnen worden gebracht. DIT WORDT NERGENS VERMELD IN DE FAIR USE POLICY.
Het bleek zo te zijn de het opzeggen van het abbonnement waar ze het over hebben, ook inhoud dat ze al het dataverkeer wat je dan hebt gehad direct in rekening brengen a 2,50 per MB. Het het fair use limiet ligt op 250 MB trouwens, dus het zo mooi klinkende "onbeperkte internet", "fair use", met als enige dreiging dat je snelheid omlaag wordt gegooid (of bij herhaaldelijk gebruik wordt je eruit geknikkerd...), houd dus in dat je bij normaal gebruik eigenlijk al het risico loopt om ineens op zn minste 250 * 2,50 = 625 euro in rekening gebracht te krijgen. Schandalig, zijn er meer mensen met deze ervaring?

Tarano

Re: hi eindeloos misleidend

Ongelezen bericht door Tarano »

Ik heb ook HTC hero me hi 30 studenten abbo + eindeloos. Ja de FUP van Hi is schandalig om maar liefst te noemen ze belazeren mensen links en rechts. Maar in de FUP staat alleen dat de snelheid omlaag wordt gegooid niet dat bij veelvuldig gebruik dat je je internet abbo kwijt raak dat was in hun oude FUP zo maar in de nieuwe niet zo ze kunnen dat niet eens doen. Extra kosten in rekening brengen mogen ze ook niet doen omdat dat niet in de FUP staat dus ik weet niet waar hun het over hebben.

Maar HI / KNP is een schandalig bedrijf heb verhalen gehoort over dat tijdelijk abbo waar mensen veel geld voor moesten betalen. Wat nergens behalve ergens onder een vraagteken op internet te vinden was. Dat ze ook mensen probeerde af te kopen met korting zodat ze toch een deel van de veel te grote rekening ging betalen inplaats van dat ze daadwerkelijk wat aan deden.

Ik ben trouwens ook over de FUP heen gegaan in de eerste 10 dagen zelfs en zoveel internete ik niet met de telefoon maar komt door de telefoon zelf hij gebruikt heeeeeeeel veeeeeel data op internet en ook de flashreclame op elke site voorkomt gebruikt veel data.

Ik ben wel geintresseert in wat ze precies tegen jouw zeiden over de FUP.

Tarano

Ongelezen bericht door Tarano »

Ik had hun nog gisteren gebelt over Eindeloos extrasnel dat is 1 mb per seconde over hoeveel dat datalimit was zeiden ze dood gewoon leuk ook 250 mb dus als je op je mobiel volle snelheid wil halen kan je de internet maar 250 seconde gebruik, ik vroeg die desbetrevende persoon ook en zij zei, daar ga ik niet over ik heb het niet besloten dat het 250 mb is.

Ik vind dat heel raar want de Fair us policy is specifiek per online abbo die je neemt dus Eindeloos normaal kijkt naar het gemiddelde van alle eindeloos online abbo's. Dat zou best 20 mb per maand. Zins KNP dat abbonement aan iedereen aansmeert door fikse korting te geven op telefoon als je dat erbij neemt en ik kan me best voorstellen dat mensen dan helemaal niet de internet gaan gebruiken zeker als het maar de eerste jaar 2,50 euro extra kost per maand. Terwijl als mensen specifiek extra snel nemen ga ik er vanuit dat die mensen dus daadwerkelijk wel het internet gebruik om door push e-mail diensten calanders syncen via internet enzo en gewoon door browsen dus dan kan het nooit zijn dat die mensen die extra snel hebben ook maar 20 mb gebruiken. Zeker als je er 15 euro per maand voor moet lapen.

Volgens mij is HI met hele smerige zaakjes bezig door de FUP kunstmatig laag te houden door of gewoon heel veel abbonement zelf te nemen of door geen gemiddelde te berekenen. Want ze kunnen je aan de telefoon nooit het preciese gemiddelde vertellen het is altijd 25 mb mooi afgerond getal.

Volgens mij gaat hun datalimit ook niet omhoog het zit al onderhand 1,5 jaar op 250 mb terwijl hun hun omzet zien verdubbelen door mobiel internet (stond was in het nieuws) lijk me logisch dat in die jaar de datalimit minimaal verdubbeld had moeten worden door de toenemende mensen die gebruik maken van mobiel internet. Maar het is natuurlijk goedkoper om mensen afteknijpen als ze meet dan 250 mb op internet zitten met hun mobiel want dan kost het hun minder geld per maand en niemand precies hoeveel mensen eigenlijk gebruiken aan datalimit en dat verteld hi gewoon niet "denk dat het bedrijfs geheim is geworden":P.

runfun

Ongelezen bericht door runfun »

Vanavond kreeg ik plots 2 smsjes:

HI (21:58)
Let op: je verbruik in de Eindeloos Onlinebundel was 00219,9 MB. Hiermee ga je over de Fair Use Policy heen. Kijk voor de voorwaarde op www.hi.nl/fairuse

HI (22:03)
Let op: je gebruikt gemiddeld 00258,5 MB en dat is meer dan volgens de Fair Use Policy mag. Ga je weer over je bundel heen, dan kan HI de bundel stopzetten.

Misschien begrijp ik het verkeerd maar in 5 minuten bijna 39 MB gebruiken is toch best knap met het bezoeken van een forum en 1 pagina van een topic bekijken (zonder reclame etc.). Ik had nog niet van deze 'regel' gehoord/gelezen en ik zie het volgende via de link:

7. Indien je geen normaal gebruik maakt van Eindeloos online (zie 1) zal Hi je hierover informeren en verzoeken het gebruik aan te passen. Hierbij geven wij tevens aan wat het gemiddelde dataverbruik van alle overige abonnees van Eindeloos online is. Je krijgt minimaal 2 keer de kans om jouw gebruik aan te passen. Indien je ondanks onze verzoeken blijvend geen normaal gebruik maakt van Eindeloos online, heeft Hi het recht het abonnement te beëindigen en jou een aanbod te doen voor een opvolgend abonnement.

Het informeren van HI is dus inmiddels gebeurt, het gemiddelde dataverkeer van andere gebruikers is niet vermeld. Echter die laatste regel is op zich wel mooi, dan kan ik makkelijk van mijn slechte/dure abonnement af en de waardeloze telefoon met het trage HI-eindeloos online-internet... op naar T-Mobile dan :D

Mocht iemand hetzelfde zijn overkomen dan lees ik het graag. Ik maak me nog niet zo druk maar als de snelheid nog trager zal worden dan zorg ik dat ik van mijn abonnement af kan.

wgeer

Ongelezen bericht door wgeer »

beste iedereen,

pak je mobieltje en tik op het ontvangsticoontje.

zie je hier ¨hi internet¨ dan heb je waarschijnlijk met de verbindingsinstelling geknoeit en helaas is het dan niet de schuld van hi.

staat hier ¨3g hi¨, dan staat het helemaal goed. :p
kan nog wel eens voorkomen dat men de hi internet selecteerd als standaard netwerk. ik spreek uit eigen domme ervaring :p

hopelijk helpt deze info.

daniejelle85

Ongelezen bericht door daniejelle85 »

mijn vriend heeft gisteravond hetzelfde smsje ontvangen.
hij gebruikt zijn navigatiesysteem voor zijn werk. en ook dat werkt via internet.dus zo eindeloos online is het niet.
het is belachelijk dat je als je voor hun teveel internet je wel een smsje krijgt terwijl dat als je een beperkt internet abbonement hebt je helemaal niks ontvangt alleen een torenhoge rekening.

bokito74

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ja als de consument niet kan lezen kan een bedrijf daar niks aan doen.

Ik heb ook internet van Vodafone en ik zie wel degelijk op mijn telefoon mijn gebruik dat zie je met hi ook
Dat je daar niet naar kijkt is je eigen schuld.

En nogmaals FUP of ONBEPERKT bestaat niet er is altijd een limiet.

Utaddict

Ongelezen bericht door Utaddict »

Hier staat een enorm topic op Tweakers over.

het gaat naar alle waarschijnlijkheid om een fout van Hi.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fair Use Policies, die in gebruik zijn, naar mijn opvatting, doorgaans onrechtmatig doordat deze gekenmerkt worden door een grote vaagheid. Zo ook deze.

Hier zal het bedrag dat de klant moet betalen en de snelheid van de aansluiting helder en concreet zijn, maar verder blijft het een beetje vaag. De klant is verplicht om niet meer te gebruiken dan redelijk is, maar wat is dan redelijk gebruik?
1:7 lid 6 aanhef en onder f AV schreef:Indien bij een Aanbiedingsvorm is aangegeven dat daarop een Fair Use Policy van toepassing is geldt voor de betreffende Dienst geen vaste limiet aan de te gebruiken hoeveelheid telecommunicatieverkeer, maar geldt dat dit gebruik redelijk dient te zijn. Als ‘niet-redelijk’ wordt in een dergelijk geval in ieder geval, doch niet uitsluitend, aangemerkt (steeds rekening houdend met de aard van de Aanbiedingsvorm): indien dit bij een Aanbiedingsvorm is vermeld: gebruik boven een bepaalde redelijke hoeveelheid, welke hoeveelheid is afgeleid van gemiddeld gebruik van andere, vergelijkbare gebruikers;
Het enige dat dit ons leert is dat wat redelijk is, naar de opvatting van de aanbieder, afhangt van het gemiddelde gebruik. Je kunt je afvragen of die opvatting wel redelijk is, omdat het daardoor voor de klant niet veel inzichtelijker wordt welke verplichting de aanbieder nu heeft.

In het Haviltex arrest hebben de rechters aangegeven dat, in het geval van onduidelijkheden zoals hier, dat er dan gekeken moet worden naar de opvattingen die de partijen daarbij hadden. Voor de klant zal dat zijn dat hij voor een vast bedrag per maand internet heeft, tenzij hij daar echt hele rare dingen mee gaat doen zoals de verbinding delen met zijn woonplaats. Aan het gemiddelde kan Hi m.i. dus weinig rechten aan ontlenen.

bokito74

Het grote probleem is in dit soort zaken altijd de consument.

Dat de term unlimited en fair use gebruikt worden vind ik ook niet netjes maar die termen zijn er gekomen doordat de consument VEEL voor WEINIG, wil hebben.

En dan komen die vervelend marketingtrucjes om de hoek kijken.

Als de provider zegt 1000mb data voor laten we ff een fictief bedrag noemen 10 euro per maand, en de anderen zeggen 1100mb voor 9,95 dan volgt de 3e met onbeperkt of fairuse

Alleen dat kan gewoonweg niet alles heeft nl een limiet hoe je het ook keert of draait.

Bij allemaal krijg je hetzelfde en uiteindelijk mekkert de klant bij de laatste het hardste.

En de andere 2 volgen ook met dit soort loze termen en de consument klaagt dan weer steen en been terwijl ze het zelf allemaal veroorzaken.

Schijnbaar is er een markt voor de consument voor de gek houden, maar bij 98% van de consumenten gaat ook geen belletje rinkelen dat fairuse of onbeperkt niet bestaat die kijkt alleen hey onbeperkt voor 10 euro dat is alles wat ie wil zien, de rest wordt gewoonweg niet gelezen

alfatrion

Dus jouw stelling is dat de verkoper weliswaar misleidend bezig is, maar dat dit hem niet kan worden toegerekend omdat dit de schuld is van de koper. Dat laatste zou dan volgen uit het natuurlijke spanningsveld tussen verkoper en koper. Heb je hier ook de jurist bij geraadpleegd of ben je hier helemaal zelf op gekomen?

Er zijn trouwens providers die echt onbeperkt internet aanbieden, dus het kan wel.
TweakDSL schreef:Internetten is pas echt leuk als je op volle snelheid en zonder restricties gebruik kunt maken van je verbinding. Wij leveren je de snelst mogeijke verbinding op jouw adres, zonder fair use policies of beperkingen. Het is jouw internet, dus je bepaalt zelf wat je ermee doet. Downloaden tot je erbij neervalt? Ons hoor je niet klagen! Unlimited freedom, noemen we dat.

bokito74

Ik zeg nergens dat de verkoper dat ook niet aangerekend mag worden ik heb zelf de grootste hekel aan dat soort bedrijven wat adverteert met onbeperkt etc.

Maar dit fenomeen op zich is wel door de consument gecreëerd, veel voor weinig.

Het staat allemaal zo leuk kijk ik krijg onbeperkt zus en zo maar helaas dat is fictie.

En zoals met alles de bedrijven springen er op in want de consument wil dat, ook al kan het niet we bieden het aan.

Een groot deel klaagt niet dus pure winst het kleine deel klaagt wel en dat kan geld kosten.
Alleen de AV zijn meestal erg goed ingedekt.

Netjes is deze manier niet ben ik geheel met je eens maar als de vraag er niet is komt er ook geen aanbod.

alfatrion

bokito74 schreef:Alleen de AV zijn meestal erg goed ingedekt.
Dat betwist ik. Voor algemene voorwaarden geld er dwingend recht. En daarnaast is er nog de wet oneerlijke handelspraktijken, waar deze verkopers last van zullen krijgen.

bokito74

Tip span een rechtszaak aan.

Buiten veel geld zul je een hele lange adem moeten hebben.
Dit soort bedrijven hebben meer geld te makken dan wij met zijn allen hier, en procederen je gewoonweg kapot.

En hebben overal wel weer een regel in de AV staan die de andere regel weer uitsluit.

Die mannen hebben dit soort zaken compleet waterdicht geregeld daar kom je niet tussen.

alfatrion

Ach wel nee. Laatst had ik nog te maken met een grote partij die ook zijn zaakjes goed geregeld dacht te hebben in hun AV. Toen ik ze vroeg waar ik de dagvaarding naar toe moest sturen werden ze bleek.

Gesloten