Wij hebben de keuzebrief van Yarden ontvangen, zodat wij van het 'oude dienstenpakket' gebruik kunnen maken, zoals vermeld staan in de AVVL Omschrijving van de rechten". Onduidelijk is of we ook 'recht' hebben op de bijzondere voorwaarden van Yarden van November 2005 : hierin staat bij artikel 7 "Inwisselbaarheid" Verzekeringnemer kan deze inwisselen voor andere diensten, welke binnen het pakket vallen, echter tot een gelijk bedrag als de standaarddiensten, zonder recht op verrekening.
praktijk voorbeeld : Familiegraf in plaats van algemeen graf.
Stel dat familiegraf 4500 euro kost en het algemene graf 1500,=
De uitvaartverzorger waarschuwt ons dat Yarden dan rekening voor 4500 euro stuurt, want verrekening met de in de polis opgenomen standaard (algemeen graf) kan niet plaatsvinden!!!
Ik meen in mijn recht te staan, als ik alleen de meerkosten wil betalen, maar mede omdat eerdere uitspraken alleen de oude AVVL rechten erkennen weet ik dit niet zeker! Wie weet hoe dit zit?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Yarden Uitvaartverzekering Inwisselbaarheid diensten
Re: Yarden Uitvaartverzekering Inwisselbaarheid diensten
Het inwisselen van diensten zijn alleen:
Kist
vijftig rouwbrieven + porto
één volgauto.
Indien men daar geen gebruik van maakt is dat tengunste van de vereniging.
Met het begraven in een algemeen graf is men geen rechthebbende en kan dus
niet verlengd worden.
Vandaar misschien uw keuze in een koop/huurgraf. Verlengen mogelijk na 20
of 40 jaar.
Bij de rechten van AVVL/Yarden vindt dus geen verrekening plaats met een
algemeen graf. In beide opties is er gewoon sprake van een begrafenis.
(graf maken en delven).
Vb. geen rouwbrieven en volgauto: dat kan men aanwenden voor een advertentie
of voor de koffie of een drankje.
Kist
vijftig rouwbrieven + porto
één volgauto.
Indien men daar geen gebruik van maakt is dat tengunste van de vereniging.
Met het begraven in een algemeen graf is men geen rechthebbende en kan dus
niet verlengd worden.
Vandaar misschien uw keuze in een koop/huurgraf. Verlengen mogelijk na 20
of 40 jaar.
Bij de rechten van AVVL/Yarden vindt dus geen verrekening plaats met een
algemeen graf. In beide opties is er gewoon sprake van een begrafenis.
(graf maken en delven).
Vb. geen rouwbrieven en volgauto: dat kan men aanwenden voor een advertentie
of voor de koffie of een drankje.
Ik begrijp uit je reactie dat de bijzondere voorwaarden van 2005 dus WEL van toepassing zijn. In dat geval heb je dus bijvoorbeeld ook recht op 60 kopjes koffie.
@keytown
Ik kan niet helamaal volgen wat je bedoeld en kan niet helmaal wijs worden uit de de reactie van picobello. Het lijkt een beetje cherry picking. Yarden heeft de polis in 2007 omgezet met nieuwe algemene voorwaarden. In principe zijn die geldig. Kern van die vooraarden is dat alle diensten mogelijk zijn tot een bepaald bedrag.
Mensen die beroep hebben gedaan op hun oorspronkelijke omschrijving van rechten die golden bij het afsluiten hebben naar ik heb begrepen een keuze brief gekregen, waarbij na overlijden een keuze gemaakt kan worden tussen de voorwaarden van 2007 of de oorspronkelijke. Er kan dus naar mijn mening sowieso niet teruggegrepen worden naar tussenliggende voorwaarden.
Of in je oorpsronkelijke voorwaarden de grafrechten inwisselbaar zijn , heb ik geen idee van, moet je even nakijken.
Wel is het zo dat jouw voorbeeld ook rekenkundig niet helemaal opgaat. Meestal zijn in natura verzekering de kosten opgenomen van één algemeen graf met een periode van 10 jaar. Ik neem aan bij avvl ook. Een familiegraf bestaat meestal uit 3 graven voor de duur van 20 jaar.
Als een natura verzekeraar inwisseling toestaat zal de kosten naar htzelfde nivo worden teruggerekend naar 1 graf voor 10 jaar oftewel. Een algemeen graf staat dus gelijk aan 1/6 familiegraf(delen door 2 voor de duur en dan weer delen door 3 voor de graven).
In jouw voorbeeld. Algemeen graf 1500,- euro is dan gelijk aan 4500/6 familiegraf. 5/6 van dit laatste zul je(de nabestaanden) sowieso zelf moeten betalen = 3750 euro.
Als het inwisselbaar is volgens de originele voorwaarden dan zal 1/6 deel (750,-) worden vergoed omdat dit minder is dan de 1500,- euro van een algemeen graf.
Kortom mijn conclusie is dat je redenatie (in ieder geval voor het grootste deel) niet op gaat.
Als je nabestaanden een beroep doen op de voorwaarden van 2007 dan is volgens mij wel volledige inwisselbaarheid mogelijk tot het bedrag op de polis, dat was volgens mij juist één van de voordelen.
Ik kan niet helamaal volgen wat je bedoeld en kan niet helmaal wijs worden uit de de reactie van picobello. Het lijkt een beetje cherry picking. Yarden heeft de polis in 2007 omgezet met nieuwe algemene voorwaarden. In principe zijn die geldig. Kern van die vooraarden is dat alle diensten mogelijk zijn tot een bepaald bedrag.
Mensen die beroep hebben gedaan op hun oorspronkelijke omschrijving van rechten die golden bij het afsluiten hebben naar ik heb begrepen een keuze brief gekregen, waarbij na overlijden een keuze gemaakt kan worden tussen de voorwaarden van 2007 of de oorspronkelijke. Er kan dus naar mijn mening sowieso niet teruggegrepen worden naar tussenliggende voorwaarden.
Of in je oorpsronkelijke voorwaarden de grafrechten inwisselbaar zijn , heb ik geen idee van, moet je even nakijken.
Wel is het zo dat jouw voorbeeld ook rekenkundig niet helemaal opgaat. Meestal zijn in natura verzekering de kosten opgenomen van één algemeen graf met een periode van 10 jaar. Ik neem aan bij avvl ook. Een familiegraf bestaat meestal uit 3 graven voor de duur van 20 jaar.
Als een natura verzekeraar inwisseling toestaat zal de kosten naar htzelfde nivo worden teruggerekend naar 1 graf voor 10 jaar oftewel. Een algemeen graf staat dus gelijk aan 1/6 familiegraf(delen door 2 voor de duur en dan weer delen door 3 voor de graven).
In jouw voorbeeld. Algemeen graf 1500,- euro is dan gelijk aan 4500/6 familiegraf. 5/6 van dit laatste zul je(de nabestaanden) sowieso zelf moeten betalen = 3750 euro.
Als het inwisselbaar is volgens de originele voorwaarden dan zal 1/6 deel (750,-) worden vergoed omdat dit minder is dan de 1500,- euro van een algemeen graf.
Kortom mijn conclusie is dat je redenatie (in ieder geval voor het grootste deel) niet op gaat.
Als je nabestaanden een beroep doen op de voorwaarden van 2007 dan is volgens mij wel volledige inwisselbaarheid mogelijk tot het bedrag op de polis, dat was volgens mij juist één van de voordelen.
@testcase
Je schrijft "er kan dus niet worden teruggegrepen op tussenliggende voorwaarden".
Antwoord : Dat doe ik niet, ik val dan terug op de voorwaarden van 2007, de bijzondere voorwaarden van November 2005 zijn volgens mij daarna niet meer vervangen door een nieuwere versie.
Ik begrijp van jouw reactie dat je in ieder gevall dan ook een verrekening verwacht: van Eur 750 of van Eur 1500.
@picobello
Je schrijft "Bij de rechten van AVVL/Yarden vindt dus geen verrekening plaats met een algemeen graf"
Je bevestigd hiermee de stellingname van de uitvaartverzorger, ik blijf echter van mening dat ik WEL recht heb op op een bijdrage van AVVL/YARDEN als ik voor een familiegraf zou kiezen : 10 jaar grafrechten voor 1 persoon zit nl. in de polis.
Je schrijft "er kan dus niet worden teruggegrepen op tussenliggende voorwaarden".
Antwoord : Dat doe ik niet, ik val dan terug op de voorwaarden van 2007, de bijzondere voorwaarden van November 2005 zijn volgens mij daarna niet meer vervangen door een nieuwere versie.
Ik begrijp van jouw reactie dat je in ieder gevall dan ook een verrekening verwacht: van Eur 750 of van Eur 1500.
@picobello
Je schrijft "Bij de rechten van AVVL/Yarden vindt dus geen verrekening plaats met een algemeen graf"
Je bevestigd hiermee de stellingname van de uitvaartverzorger, ik blijf echter van mening dat ik WEL recht heb op op een bijdrage van AVVL/YARDEN als ik voor een familiegraf zou kiezen : 10 jaar grafrechten voor 1 persoon zit nl. in de polis.
@keytown
In mijn beleving kunnen de voorwaarden van 2005 sowieso niet meer van kracht zijn.
Als je nabestaanden daar geen beroep op doen op is jouw verlangde verrekening (indirect) wel mogelijk, dan wordt immers uitsluitend gekeken naar het totale bedrag van de uitvaart en de verzekerde som op de polis en wordt er volgens mij niet meer gekeken naar of het wel of niet in het pakket zat.
Dat is heel vreemd. In 2007 zijn er nieuwe voorwaarden gekomen, vandaar alle ophef op dit forum. Ik begrijp uit je eerste vraag dat je een keuzebrief hebt gekregen. Die kan je alleen hebben gekregen als je bezwaar heb gemaakt tegen de nieuwe voorwaarden van 2007. Dus nu snap ik je even niet meer.November 2005 zijn volgens mij daarna niet meer vervangen door een nieuwere versie.
In mijn beleving kunnen de voorwaarden van 2005 sowieso niet meer van kracht zijn.
Nee dan heb je me nog niet goed begrepen. Ik verwacht GEEN verrekening of de waarde van 1/6 familiegraf. In ieder geval niet de waarde van een algemeen graf zoals jij denkt. Het meest waarschijnlijk acht ik GEEN. Let wel dit is de situatie als je nabestaanden een beroep doen op de oorspronkelijke lijst van diensten.Ik begrijp van jouw reactie dat je in ieder gevall dan ook een verrekening verwacht: van Eur 750 of van Eur 1500.
Als je nabestaanden daar geen beroep op doen op is jouw verlangde verrekening (indirect) wel mogelijk, dan wordt immers uitsluitend gekeken naar het totale bedrag van de uitvaart en de verzekerde som op de polis en wordt er volgens mij niet meer gekeken naar of het wel of niet in het pakket zat.