LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betaald voordat incassoburo een brief stuurt

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
financielestaat

betaald voordat incassoburo een brief stuurt

Ongelezen bericht door financielestaat »

Beste,

Op 15 september 2009 kreeg ik een aanmaning om een bedrag te betalen binnen 5 dagen, deze reeds verhoogd met 5,- euro administratiekosten. Deze heb ik pas op 23 september 2009 online overgemaakt.

Op 29 september 2009 kreeg ik een brief van een incassoburo om het verschuldigde bedrag (zonder de administratiekosten) maar uiteraard wel inclusief de incassokosten te betalen.

Ben ik de incassokosten dan toch nog verschuldigd ???

Alvast bedankt voor uw reacties.
Laatst gewijzigd door financielestaat op 08 okt 2009 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Machtold

Re: betaald voordat incassoburo een brief stuurt

Ongelezen bericht door Machtold »

Nee, want je kan via je bankafschrift aantonen dat je al betaald hebt!

bokito74

Ongelezen bericht door bokito74 »

Nee.
Gewoon een belletje dat je op 23 september al betaald hebt en dat de eiser zijn administratie zelf maar moet bijhouden.

De brief komt 6 dagen na jouw betaling binnen dus heb jij er niks mee te maken.
Let wel is het bedrag teruggeboekt door je bank ivm saldotekort dan dien je het wel te betalen dan is er immers niks betaald

Machtold

Let wel is het bedrag teruggeboekt door je bank ivm saldotekort dan dien je het wel te betalen dan is er immers niks betaald
en daar had ik dus ff niet aan gedacht....hele goeie!

Maar achteraan bellen dat ik betaald heb, zou ik alleen doen als het niet een duur betaal-nummer is. Anders zien ze het vanzelf wel.

financielestaat

Alvast bedankt voor de zeer snelle reactie !

Als aanvulling wil ik nog vermelden dat er in de aanmaning de volgende tekst staat : '....wij verzoeken u dringend binnen 5 dagen na heden tot betaling over te gaan. Indien wij uw betaling niet tijdig ontvangen, zullen wij deze vordering overdragen aan ons incassobureau. De bijkomende kosten komen, volgens onze algemene voorwaarden voor uw rekening'.

aangezien ik in principe toch enkele dagen te laat ben volgens hun aanmaning is het dan niet zo dat zij in hun recht staan ?

wederom dank voor de reacties !

Machtold

Je was te laat met betalen van de 1e aanmaning met de administratiekosten. De brief met de incassokosten is van de 29e. Die moest binnen 5 dagen betaald zijn begrijp ik uit je verhaal. Maar je had al betaald, dus zal is deze brief niet meer van toepassing! En zoiets zal er ook wel instaan: Als u reeds al betaald heeft, kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.

En anders bel je toch ff?

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De bijkomende kosten komen, volgens onze algemene voorwaarden voor uw rekening'.
Hier moet ik altijd zo om lachen.

Wanneer zij het in hun voorwaarden zetten, doen ze de klant geloven dat die voorwaarden rechtsgeldig zijn. De klant kan er immers kennis ven nemen, zo is klaarblijkelijk de redenering.

Maar let op: niet alles dat in de leveringsvoorwaarden staat, is automatisch redelijk en billijk, en dus ook niet altijd rechtsgeldig.

Ze kunnen de gekste dingen in hun voorwaarden zetten. Om het extreem te stellen: een bedrijf stelt je in het vooruitzicht dat je een maand extra moet betalen, wanneer je te laat bent met je termijnbetaling. Dat kunnen ze wel in hun voorweaarden zetten, maar het is beslist niet rechtsgeldig.

Belinda1966

Ongelezen bericht door Belinda1966 »

Wat nu als je bijv. op 2 oktober de hoofdsom hebt betaald aan het betreffende bedrijf, dus niet incassoburo, en op 3 oktober is afgeschreven, en jij op diezelfde 3 oktober in de avond (!) een mail krijgt van het incassoburo, als eerste bericht van dat incassoburo?

Machtold

Dan heb je dus al betaald!!!!

Zelfde verhaal....

Royalflush

Ongelezen bericht door Royalflush »

@Belinda

Je kunt zelfs nog na ontvangst van de brief van het incassobureau betalen aan de oospronkelijke schuldeiser en de post van het incassobureau negeren. In Nederland geldt de ontvangsttheorie, hetgeen wil zeggen dat het incassobureau moet aantonen dat hun brief ontvangen is. Bevesitging dat deze slechts verstuurd is doet er in een evt. rechtszaak niet toe.

Mijn tip is dan ook altijd: betaal bij post van een incassobureau altijd direct de oorspronkelijke schuldeiser en niet het incassobureau. Betaal slechts de hoofdsom en negeer alle incassokosten. Als het incassobureau vervolgens gaat jammeren waar hun centen blijven, dan antwoord je hen dat je nooit post van hun hebt ontvangen en inmiddels al (lang) betaald hebt aan de schuldeiser. Er is derhalve geen vordering meer en het incassobureau kan fluiten naar hun centen.

Belinda1966

@ Royal Flush, is ook precies wat ik heb gedaan. Op het moment dat het bedrijf verwees naar het incassobureau heb ik gedacht, zoek 't uit voor die paar rotcenten, mij ben je kwijt als klant (en een goede!) maar ik dok wel, ben ik van het gezeik af. Dus ik heb het toen overgemaakt aan het bedrijf en zodanig hen ook geinformeerd, betaald, en ik ben weg als klant, de groeten.

Daarop hebben zij mij gemeld dat ik de betaling aan het incassobureau moest melden. Prima, dat heb ik gedaan. Het was dus al betaald, ik informeer dus eerst klant en daarna incassobureau. Die begonnen vervolgens te zeuren per mail. Ik heb dus pas een mail (geen brief) ontvangen van het incassobureau nadat ik betaald heb. En dat kan ik ook bewijzen.

Als het incassobureau neit stopt, dan meld ik ze aan voor de spam en stuur ik ze aangetekend nog een brief met de tips van hierboven.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Buitenrechtelijke kosten mogen pas in rekening worden gebracht vanaf het moment dat je in verzuim bent, dus wanneer je een falende termijn hebt overtreden. Ik kan niet inzien of hier spraken van is.

Verder wordt in de praktijk buitenrechtelijke kosten door rechters beperkt conform voorwerk II. De administratiekosten vallen ook onder buitenrechtelijke kosten en als het pas de eerste herinnering is hadden die niet in rekening mogen worden gebracht. Niet dat dit nu nog wat uitmaakt.

Een overboeking duur 3 a 5 werkdagen, dus het kan zomaar zijn dat ze het incassobureau hebben benaderd voor dat ze jouw betaling binnen hadden. Ik zou je daarom willen adviseren, mits het hier om een falende termijn gaat, om de buitenrechtelijke kosten te betalen conform de onderstaande tabel en daar alle administratiekosten van af te treken.

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm

Belinda1966

Wat is precies die falende termijn?

Ik kreeg op 15 sept te horen van bedrijf dat zij het over gingen dragen aan een incassobureau. Ik heb nog geprotesteerd omdat ik nog in een uitzoekfase zat. Om van gezeik af te zijn betaalde ik die paar euro. Hoofdsom, aan bedrijf, niet incassobureau.

Ik heb 17 sept overgemaakt, op 18 sept afgeschreven aldus bankgegevens. Om 20.38 's avonds op 18 sept kreeg ik eerste contact met incassobureau. Dit omdat ik bedrijf had geinfomeerd dat ik had betaald en dat ze me verder als klant kwijt waren. Zij gaven aan dat ik info over de betaling bij het incassobureau moest neerleggen. Dat deed ik.

Ik kan aantonen dat het per 18 sept is afgeschreven en dat ik op 18 sept om 20.38 's avonds een eerste bericht van het incassobureau ontving. Iedere malloot weet dat elke betaling na dat tijdstip nooit op diezelfde dag zou kunnen zijn verwerkt....
Mijn betaling, hoofdsom aan bedrijf. ligt dus voor elk contact met het incassobureau.

Overigens heeft het het incassobureau behaagt mij vanavond niet te spammen met een verzoek tot betaling. Wijsheid hunnerzijds of stilte voor de storm?

financielestaat

Bedankt voor de reactie....ik zet de zaken nog even op een rij.

bedrijf - factuurdatum 13-08-2009 106,22 hoofdsom

bedrijf - datum 04-09-2009 106,22 hoofdsom (herinnering)

bedrijf - datum 15-09-2009 106,22 + 5,- adm.kosten (aanmaning)
betalen binnen 5 dagen !
betaald op !: 23-09-2009 (online) dus 24-09-2009 bijgeschreven bedrijf

incassoburo - datum brief 29-09-2009 106,22 + 42,- incassokosten.

mvgr

alfatrion

Als ik dat zo lees ben je vanaf de 20e in verzuim. De administratie kosten hoef je daarmee niet te betalen, maar de incassokosten wel. De buitenrechtelijke kosten mogen maximaal 44 euro en 3 cent zijn, zodat je na aftrek van de administratie kosten nog maximaal 39 euro en 3 cent zou moeten betalen. Ik zou zeggen betaal dat.
Belinda1966 schreef:Wat is precies die falende termijn?
Een falende termijn is het tegenoverstelde van een indicatie. Als je moet betalen voor 29 augustus 2011 is een falende termijn, als je binnen twee weken moet betalen is dat geen falende termijn omdat dit ongeveer is.

financielestaat

Beste alfatrion.....enkele forumleden schreven oa.

- Wanneer je betaald heb voordat je bericht heb gekregen van een incassoburo kun je dit min of meer beschouwen als 'te late reactie' van het incassoburo ?!

- Tevens heb ik gelezen dat je nog 10 dagen de tijd heb om na ontvangst van een bericht van een incassoburo het openstaande bedrag te voldoen aan de werkelijke schuldeiser dus het bedrijf zelf ?!

alfatrion

Mijn advies is gratis, maar als je er meer voor voelt om iets anders te doen staat dat je helemaal vrij. De bovenstaande stellingen kan ik in ieder geval niet onderschrijven. Ik vrees dat als dit voor de rechter komt jij in het ongelijk gesteld wordt en het nog te betalen dan 283 euro zal zijn.

financielestaat

beste alfatrion ik waardeer alle response die ik krijg op mijn onderwerp, ik was benieuwd naar jou mening wat betreft de informatie die mij is gegeven door de andere forumleden.

Kun je mij indien mogelijk vertellen waar dat bedrag van 283,- is uit opgebouwd ?

met dank

alfatrion

Het bedrag klopt niet helemaal, zie ik.

Buitenrechtelijke kosten: 37 euro (excl. BTW)
Exploot (Dagvaarding): 72 euro en 25 cent. (excl. BTW)
Vastrecht (kosten rechter): 63 euro (excl. BTW)
Gemachtigde salaris (van tegenpartij): 3 x 30 euro (excl. BTW)
Sub totaal: 262 euro en 25 cent (excl. BTW)
BTW: 49 euro en 83 cent
Totaal: 312 euro en 8 cent.
(Exclusief de hoofdsom van: 106,22)

Zie de link die ik eerder had gegeven ter onderbouwing hiervoor.

Gesloten