LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] worden wij binnenkort dakloos?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Riaction
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2009 21:09

worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door Riaction »

Wij wonen sinds 1 april 2010 in een huurwoning via een verhuur vereniging.
Destijds wisten wij niet dat het huis te koop stond en is ons achteraf (toen het reeds verkocht) was gemeld. De nieuwe huurbaas is bij ons geweest "voor kennis making" zoals hij dat zegt, maar het ging hem er eerder om of wij niet snel wouden vertrekken. Hij geeft nu al aan dat hij het contract niet zal verlengen.
Het contract wat wij hebben ondertekend is voor een jaar: 3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar ingaande op 1 april 2009 en lopende tot en met 31 maart 2010. Verder staat er: Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door. Wij zijn bij het Juridisch loket geweest met het contract en zij vertelden ons dat wij sterk staan en de verhuurder ons alleen uit het huis zouden kunnen plaatsen wanneer hij het huis zelf nodig heeft om in te wonen. Maar toch huiver ik of dat wat ons verteld is bij het Juridisch loket juist is. Nieuwe woonruimte zoeken is haast onmogelijk, wij staan nu pas ingeschreven bij een aantal huur verenigingen met wachtrijen van 4 jaar en particulier is gewoon te duur. Staan wij, (mijn partner en onze dochtertje) per 1 april 2010 opstraat :?:

Een heeel erg zenuwachtige moeder. :cry:

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je hoeft je volgens mij nergens zorgen over te maken. Huurdersbescherming is in nederland extreem goed geregeld.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar als die huisbaas dus WEL aannemelijk kan maken voor de rechter dat hij zelf het huis nodig heeft, DAN wint hij de procedure.

Verder vraag ik me af waarom je een huurcontract sluit voor 1 jaar en nu daar zo moeilijk over doet. Je wist toch waar je je handtekeing onder zette?

Riaction
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2009 21:09

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door Riaction »

@ sjz. We hebben een handtekening gezet onder een contract, met de mondelijke bevestiging dat het na een jaar gewoon verlengt zou worden! Ze hadden ons er niet bij verteld dat het huis verkocht zou worden! (dit wisten ze zelf trouwens ook niet, ze hadden het huis onder hun beheer, er was dus een andere eigenaar.)

Wij hebben een tijd in het buitenland gewoond. Mijn partner kreeg in December te horen dat hij per April zou worden overgeplaatst. Wij hadden dus maar 4 maanden de tijd om een huis te vinden. Aangezien er overal wachttijden zijn van bijna 4 jaar en particulier ons te duur werd moesten we wel wat. Heel toevallig waren wij de eerste die op dit huisje gereageerd hadden en schijnbaar maakten we kans. (Dit was reeds in maart). We hadden dus niet veel keus meer en hebben het contract ondertekend met de vraag waarom het maar een jaar contract is. Er werd gezegd dat dit voor hun eigen zekerheid was(de verhuur instantie) dat wij het niet zomaar tussen tijds konden beeindigen in een jaar. En dat het na een jaar gewoon automatisch word verlengd.
We hadden het eigenlijk gewoon niet voor het kiezen, het was dit of niets!

Grtz,
Ria

stofzuigertje

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U heeft een contract getekend voor 1 jaar zonder recht maar wel grote kans op verlenging.....

Het is dus van belang hoe en wat er in dat contract staat voor huurbescherming.
De koper heeft dus een risico als hij iets doet wat tegen deze regels is.

Dus ook de koper heeft een probleem, ontruimen betekend soms gelijkwaardige woning leveren tegen gelijke prijs en voorwaarden en verhuiskosten vergoeden....

Dus wat staat er in de huurvoorwaarden?
Als niets geregeld is het in Uw voordeel en de koper mag het contract ontbinden als hij iets onder foute info heeft gekocht.

Meestal worden dit soort vrije sector woningen voor tenminste 1 jaar verhuurd zonder einddatum.
Dus lees goed Uw contract en plaats hier eventueel onduidelijke regels.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door ronald g »

Klip en klaar een jaarcontract en de verhuurder verlengt niet heeft dit al aangegeven, hij beroept zich op artikel 3.1 volkomen legaal. Op zoek dus naar een andere woning.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door Talll »

Bestaan contracten voor een jaar nog? Als ik het mij goed herinner zijn deze niet meer rechtsgeldig... Correct me if I'm wrong.

Wat ik wel zeker weet is dat een nieuwe eigenaar de eerste 3 jaar dat hij eigenaar is de huur niet op kan zeggen onder het mom van 'eigen gebruik'.

stofzuigertje

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het tijdelijk op jaarcontract verhuren is toegestaan...
zie www.veh.nl want de vereniging eigenhuis wil langer leegstaande helpen met tijdelijk oplossen van niet verkoopbare woningen....

Wel moet het contract aan voorwaarden voldoen en het moest vooraf duidelijk zijn dat het 1 jaar met kans op verlenging maar geen garantie was...
Er zijn nu genoeg verkopers die leegstand hebben die graag verhuren....

Eventueel kunt U een huis huren met recht op koop als je tevreden zou zijn..
Doet een bevriende Notaris ook vaak met mensen die niet rond kwamen met hypotheek wegens nog geen vast dienstverband en die moeten soms nog even wachten tot ze vast werk hebben....

Riaction
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2009 21:09

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door Riaction »

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Tot dus ver hebben wij hem per brief duidelijk gemaakt dat hij ons er niet uit kan zetten en heeft hij bijna alle mankementen verholpen in het huis. Wel heeft hij ons verschillende aanboden gedaan om toch te verhuizen maar die hebben we afgewezen. Hij wou dan b.v. via een particulier een duurdere huurwoning huren en die goedkoper weer aan ons verhuren. :?
Dus tot dus ver heeft hij geen poot om op te staan. Maar April is nog niet geweest dus houdt nog wel mijn hart vast. Want zo`n klein lastpak van een mannetje probeert natuurlijk vanalles om ons eruit te zetten.

Mocht er nog wat gebeuren in April dan laat ik jullie het weten.

Groetjes

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Riaction schreef:Wij wonen sinds 1 april 2010 in een huurwoning via een verhuur vereniging.
Destijds wisten wij niet dat het huis te koop stond en is ons achteraf (toen het reeds verkocht) was gemeld. De nieuwe huurbaas is bij ons geweest "voor kennis making" zoals hij dat zegt, maar het ging hem er eerder om of wij niet snel wouden vertrekken. Hij geeft nu al aan dat hij het contract niet zal verlengen.
Het contract wat wij hebben ondertekend is voor een jaar: 3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar ingaande op 1 april 2009 en lopende tot en met 31 maart 2010. Verder staat er: Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door. Wij zijn bij het Juridisch loket geweest met het contract en zij vertelden ons dat wij sterk staan en de verhuurder ons alleen uit het huis zouden kunnen plaatsen wanneer hij het huis zelf nodig heeft om in te wonen. Maar toch huiver ik of dat wat ons verteld is bij het Juridisch loket juist is. Nieuwe woonruimte zoeken is haast onmogelijk, wij staan nu pas ingeschreven bij een aantal huur verenigingen met wachtrijen van 4 jaar en particulier is gewoon te duur. Staan wij, (mijn partner en onze dochtertje) per 1 april 2010 opstraat :?:

Een heeel erg zenuwachtige moeder. :cry:

Zolang jij geen huur achterstand hebt kunnen ze je niet er uitzetten.

pmc
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mei 2009 14:19

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door pmc »

Hallo,

Even uit eigen ervaring, hij krijgt je er niet uit, maar of u dan nog woon genot heeft is weer iets anders.

Mvgr.
Peter

danstoko.nl
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2009 18:26

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door danstoko.nl »

waarom zo moeilijk? een jaar is een jaar dus gewoon verlaten.
en niet mopperen omdat je eruit moet.

Of gewoon even met de beste man overleggen dat je wellichtlanger mag huren totdat je wat nieuws hebt. Oftewel word gewoon vrienden met die man dan is er vast van alles met hem te regelen. Hij krijgt het vast ook niet over zn hart om jullie met kind en al eruit te schoppen.

winter
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2005 16:26

Re: worden wij binnenkort dakloos?

Ongelezen bericht door winter »

Dat is het beste antwoord; Vrienden worden. :D Hij heeft een probleem en jij. beetje water in de wijn aan beide kanten, jij zoekt een ander onderkomen en hij geeft je nog wat tijd.

Gesloten