LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag... bij detachering

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Alexander82
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2009 08:20

Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Alexander82 »

Inmiddels zit ik nu een kleine 3 kwart jaar bij een bedrijf en werd mij begin van de week medegedeeld dat me contract stopt gezet wordt met het detacheringsbureau. Dus vroegtijdiger dan de afloop van mijn contract.

Aangezien ik een Arbeidsovereenkomst hebt voor bepaalde tijd voor de duur van een project vraag ik mij af of het detacheringsbedrijf Continue nog wel verplichtingen met mij heeft?

Als eerste wordt er verwezen dat alle verklaringen in de overeenkomst aangegaan wordt voor bepaalde tijd, in zin van het wettelijke ketensysteem van artikel 7:668a BW

Als ik zo me contract na leest staat bij duur van het dienstverband dat je een proeftijd hebt van een maand en na deze opgezegd worden van één maand. Maar er staat in de volgende paragraaf dat het dienstverband wordt aangegaan voor voor de duur van het project. Duur van het project staat nergens in aangegeven, dus dan denk ik er aan dat het een contract is van onbepaalde tijd, enige wat er over staat is: Bijzondere bepaling - Werknemer is gerechtigd bij opdrachtgever in dienst te treden in geval werknemer 1.000 uren in dienst is geweest van Continue.

Dus ik hoop dat iemand hier wat raad mee weet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door kweenie »

Een contract voor de duur van het project is natuurlijk erg vaag omschreven. Als de opdrachtgever het project stopzet, dan hebben ze je netjes voor de duur van het project betaald. En heb je in mijn ogen dus geen poot om op te staan.

Maar bij detachering is het toch zo dat jij een contract hebt met het detacheringsburo, en het detacheringsburo een contract met diverse opdrachtgevers? Welk contract wordt er nu opgezegd, dat van jou met het detacheringsburo of dat van het detacheringsburo met de opdrachtgever?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Duur van het project staat nergens in aangegeven, dus dan denk ik er aan dat het een contract is van onbepaalde tijd, enige wat er over staat is: Bijzondere bepaling - Werknemer is gerechtigd bij opdrachtgever in dienst te treden in geval werknemer 1.000 uren in dienst is geweest van Continue.
Je hebt dus absoluut geen contract voor onbepaalde tijd. Je hebt een contract voor de tijd dat het project duurt.
Is het project klaar, is jouw detacheringsovereenkomst bij het bedrijf afgelopen.
Aangezien je ook bij Continue een contract hebt voor de duur van het project, stopt jouw arbeidsovereenkomst met Continue per gelijke datum

Beetje zuur , maar het is niet anders

Alexander82
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2009 08:20

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Alexander82 »

kweenie schreef:Een contract voor de duur van het project is natuurlijk erg vaag omschreven. Als de opdrachtgever het project stopzet, dan hebben ze je netjes voor de duur van het project betaald. En heb je in mijn ogen dus geen poot om op te staan.

Maar bij detachering is het toch zo dat jij een contract hebt met het detacheringsburo, en het detacheringsburo een contract met diverse opdrachtgevers? Welk contract wordt er nu opgezegd, dat van jou met het detacheringsburo of dat van het detacheringsburo met de opdrachtgever?
Ik heb maar 1 contract, alleen deze die geldt voor het duur van een project, maar het leek mij ook eerder dat het detacheringsbureau je herplaatst. Maar zoals ik het nu bekijk, dan heb je tijdens je werkloze momenten geen geld.

Dus vind het wel vreemd, daarom wil ik eerst info in winnen, mensen die ervaring hebben met Continue Engineering en daarna gaan we bellen.

@seagoing racer2: Klinkt als duidelijk...

Dus dan houd het in dat ik een maand opzeg termijn hebt en daarna is het einde verhaal aan alle kanten... Als het goed is heb ik dan wel een sollicitatie recht onder de baas zijn tijd lijkt me?

In de een na laatste paragraaf staat dat ik een reservering opbouw van 14% op over het ontvangen brutoloon op basis van de gewerkte uren, met een maximum van de aantal uren. Is dit nog een uit te keren potje als dit niet vermeld staat op je salaris?
Laatst gewijzigd door Alexander82 op 09 okt 2009 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Er zijn ook gevallen, waarbij je in vaste dienst bij het detacheringsburo kan komen. In dat geval moeten zij bij jouw "leegloop" je salaris wel doorbetalen.

Echter de meeste detacheringsburo's doen dat pas als je al langer voor ze gewerkt hebt. Nu bij de crisis zijn ze hier huiverig voor, omdat ze vaak al een paar mensen in de leegloop hebben.

Wat betreft sollicitatie onder de baas zijn tijd. Het bedrijf waar je fysiek voor werkt heeft hier niks mee te maken, en betaalt gewoon jouw gemaakte uren.
(Dit bedrijf betaalt vaak 2 tot 3 keer het bedrag wat jij krijgt, :x )

Het beste kun je dit bij continue aankaarten.

Alexander82
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2009 08:20

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Alexander82 »

Ja dat moet is sowieso doen, maar dat houd in dat ik dan bij hun moet aan kaarten van "en hoe doen we het met de sollicitaties anders"...

Volgens mij moet je baas hier voor vrij geven, maar weet niet of dit ook zo geldt bij detachering.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Een ieder moet in de gelegenheid gesteld worden om te solliciteren, echter niet op kosten van de werkgever.

Wat betreft je contract kan er alleen maar op basis van project opgezegd worden als hiernaar verwezen wordt in de arbeidsovereenkomst en volgens de CAO regels.

De wet kent maar 3 soorten arbeidsovereenkomsten (AO):

1. AO voor bepaalde tijd
2. AO voor onbepaalde tijd
3. AO volgens uitzendovereenkomst

Een detacheringsovereenkomst bestaat niet voor de wet, dus het is een AO voor bepaalde/onbepaalde tijd of volgens uitzendovereenkomst en dat moet dan ook beschreven staan in de AO.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door marietje224 »

mijn man heeft 10 jaar voor engineerings buro's gewerkt...en altijd voor de duur van het project.
als ze niet tevreden zijn of er is minder werk een van de 2 is het,dan zeggen ze gewoon einde project ..klaar over en uit,...mnd opzegtermijn verschild..het kan ook een weeek zijn.
mijn man is er nu uit en uit meerdere uitzendingen kreeg hij een vast contract,nu zit ie al ergens jaren! na 3 mnd vast contract.
hij weet nu alles van de detachering en hij werkt met de buro;s en een week kan dus ook...het ligt aan het buro en de afspraken.
het detacheringsburo zal echter wel al op zoek zijn want die willen je aan het werk houden,geld! maar ja nu is het even rot..
schrijf je in bij zoveel mogelijk buro;s.
ze staan in elk geval in hun recht! als je de precieze eind dag weet op naar het uwv.

sterkte

Alexander82
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2009 08:20

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Alexander82 »

Dankje Mariete,

Einde is ook al bekend en inderdaad het blijkt gewoon zo te zijn, dus daar heb ik het ook mee te doen. Bedrijf heeft een maand opzeg termijn, dus heb nog even tijd. Inmiddels wel ingeschreven bij werk.nl.

Aan de andere kant ben ik loop van dit jaar een eigen webbureuatjegestart en 2 weken terug weet niet of ik het aanzag komen, maar we zijn toen uit noodzorg wel een pc service dienst gestart, dus daar probeer ik deze maand ook zo veel mogelijk aandacht aan te besteden om het haalbaar te houden.

Zelf denk ik dat er genoeg vraag is, op design gebied zijn we nu de ervaringen aan het bundelen, maar als het goed gaat hoef ik niets er bij te doen, maar anders zal ik het ergens mee het gat alsnog moeten opvullen.

Dus alle input blijft welkom
Laatst gewijzigd door Alexander82 op 11 okt 2009 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

vogels22
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2009 01:37

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door vogels22 »

Reclame maken voor je eigen toko is in strijd met de forumregels.

Je links dus maar even verwijderen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door jor »

vogels22 schreef:Reclame maken voor je eigen toko is in strijd met de forumregels.

Je links dus maar even verwijderen.
Heel terecht dat vogels22 dit zegt,en dan nog 4 maal in verschillende topics ook.
[•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum, of om allerlei commerciële, danwel non-commerciële bedrijven en organisaties te promoten./quote]
http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door RTD-Z »

hij heeft helemaal geen 4 topics heeft maar 4 berichten geplaatst allemaal in dit topic ppfff overdrijven kan ook :)

maar idd het mag niet :twisted:

Alexander82
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2009 08:20

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door Alexander82 »

Tjah najah dan halen we ze er wel uit... Bedoel geloof niet dat het de kern is dat van het verhaal en zie het zelf niet echt als reclame maar goed, was meer om een beeld te geven hoe klein we zijn.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Ontslag... bij detachering

Ongelezen bericht door jor »

RTD-Z schreef:hij heeft helemaal geen 4 topics heeft maar 4 berichten geplaatst allemaal in dit topic ppfff overdrijven kan ook :)

maar idd het mag niet :twisted:
Klopt, zag ik later ook :oops: Maar goed 4 berichten met de naam van je toko is net zo fout.

Gesloten